پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / انواع پروتز / انواع پروتز بازو چیست؟

انواع پروتز بازو چیست؟

قطع عضو عبارت است از برداشتن یک اندام که معمولاً در نتیجه یک حادثه یا جلوگیری از گسترش بیماری است. از دست دادن اندام، بدون توجه به سطح قطع عضو، تجربه غم انگیزی برای بیماران است و شامل بهبودی فیزیکی و همچنین عاطفی است. پروتز به مجموعه ای از دستگاه ها و اندام هایی اطلاق می شود که در پاسخ به نیاز افراد متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. افرادی که به هر دلیل دچار معلولیت و نقص عضو شده و یا نیاز به اصلاح یکی از اندام های بدن خود دارند می توانند از پروتزها استفاده کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

در گذشته افراد زیادی بر اثر از دست دادن یکی از اندام های خود دچار مشکلات بسیاری می شوند؛ اما امروزه با روی کار آمدن پروتزهای متفاوت نیاز های این افراد به خوبی تحت پوشش گرفت شده و کیفیت زندگی این افراد به شدت ارتقا پیدا کرده است. پروتزها اندام های مصنوعی هستند که جایگزین اندام های آسیب دیده یا قطع شده بدن می شود. این پروتزها ممکن است به عنوان یک اندام مصنوعی پوشیدنی مورد استفاده قرار گیرند یا طی یک عمل جراحی در بدن بیمار جایگذاری شوند.

مواد تشکیل دهنده پروتز

بیشتر بدانید: مراحل ساخت پروتز

مزایای پروتز بازو

در حالی که بازوها و دست های مصنوعی نمی توانند به طور کامل جایگزین یک اندام طبیعی شوند؛ اما می توانند به روش های مختلف و ارزشمند از کاربران حمایت کنند. دستگاه مناسب می‌تواند به بازیابی استقلال و تحرک افراد کمک کند، به او کمک کند در کارهای روزمره تسلط پیدا کند، به کار خود بازگردد یا به سادگی به او کمک کند ظاهر و احساس عادی داشته باشد.
افراد به دلایل زیادی از این ابزارهای توانا استفاده می کنند. برخی از بازوها و دست‌های مصنوعی دارای ویژگی‌های خاصی هستند، مانند گیره‌ ها و قلاب ‌ها که می‌توانند در انجام کارهای خاص کمک کنند. دستگاه های پیشرفته تر اغلب به گونه ای طراحی می شوند که بیشتر شبیه دست انسان به نظر برسند و حرکت کنند.
علاوه بر حمایت فیزیکی، این دستگاه ها می توانند از نظر عاطفی و روانی نیز از کاربران حمایت کنند و به کاربران کمک کنند تا پس از از دست دادن اندام خود را با زندگی سازگار کنند، اعتماد به نفس خود را بازسازی کنند و عزت نفس خود را بهبود بخشند.

انواع پروتز بازو

انواع پروتز بازو چیست؟

از انواع پروتز می توان به پروتزهای زیر آرنج و پروتزهای زیر شانه اشاره کرد. اندام های مصنوعی دسته اول به زیر آرنج متصل شده در حالی که اندام های مصنوعی دسته دوم به شانه فرد وصل می شوند. این اندام ها که برای حرکت از انرژی بدن بهره می برند به وسیله کابل یا بندی به شانه دیگری متصل می شود. نوع دیگری از پروتز ها با اتصال الکترود هایی به اندام ها ی زنده پیام هایی مبنی بر حرکت عضو مود نظر را به مغز بیمار ارسال کرده و موجب حرکت عضو بیمار می شود. برخی از پروتز ها نیز تنها برای بهبود ظاهر فرد مورد استفاده قرار گرفته و تغییری در دامنه حرکت فرد به وجود نمی آوردند.

پروتز غیرفعال

پروتز غیرفعال که معمولاً شبیه انگشت، دست یا بازوی انسان است، به عنوان یک تثبیت کننده غیرفعال برای بازگرداندن عملکرد پایه اندام (مانند حمل یک جسم) عمل می کند.

پروتز با نیروی بدن

دستگاه‌ های مجهز به بدنه به شما این امکان را می‌دهند که با حرکت دادن قسمت دیگری از بدن که توسط مهارها و کابل ‌ها به آن متصل است، یک اندام مصنوعی را کنترل کنید.

پروتز برقی / میوالکتریک

با استفاده از موتورها و باتری ها، اندام های مصنوعی الکتریکی (پروتزهای میوالکتریک) می توانند حرکت عضلانی را تشخیص داده و آن را برای عملکردهای مختلف فعال کنند. هر سه نوع بسته به نیاز کاربر، اهداف و فعالیت‌های کاربر و اندازه، شکل و محل اندام باقی‌مانده‌ می‌توانند به روش‌های مختلفی از کاربران پشتیبانی کنند. انتخاب مناسب برای هر کاربر می تواند به همه این عوامل بستگی داشته باشد و بسیاری دیگر که یک متخصص پروتز حرفه ای می تواند به توضیح آنها کمک کند.

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

قیمت‌ پروتز بازو

قیمت‌های پروتز دست با توجه به پروتز ساخته ‌شده و مواد و قطعاتی که در ساخت این پروتز به‌کار برده می‌شود متفاوت است. بهترین راه برای اطلاع از قیمت‌ها و هزینه‌ها، بررسی و معاینات حضوری است.

شما می توانید برای تهیه و سفارش پروتز دست مصنوعی ، همچنین جهت مشاوره با کارشناسان کلینیک ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :لادن جمشیدی [ 1402-09-04 ]
سلام پروتز بازو برای کودکان یا نوجوانان هم کاربرد دارد پسر من 16 ساله هست میتونه از این پرواز ها استفاده کنه، چه پروتزی بیشتر برای این سنین مناسبه؟ لطفا مشاوره بدید در این مورد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟

راه رفتن ترندلنبرگ ناشی از ضعف یک طرفه عضله دور کننده لگن است که عمدتاً عضله گلوتئال است ... ادامه مطلب

بیماری آلزایمر چگونه درمان می شود؟بیماری آلزایمر چگونه درمان می شود؟

بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی پیشرونده است این بیماری شایع ترین علت زوال عقل است. کاهش مداوم در مهارت های تفکر، رفتار و اجتماعی که بر توانایی فرد برای ... ادامه مطلب

انحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی داردانحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی دارد

اگر به هر دلیلی فاصله بین زانوها افزایش یابد، درحالی که قوزک‌ ها به هم چسبیده اند پای پرانتزی (ژنوواروم) نامیده می شود.به علت کمانی شدن پاها در این بی ... ادامه مطلب

دیسک کمر و فلج پا چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟دیسک کمر و فلج پا چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

بیماری دیسک کمر نیاز به اقدام فوری دارد زیرا یکی از اصلی ترین دلایل بروز فلج پا در اثر دیسک کمر، عدم درمان به موقع است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465