کفی طبی

سیلیکون چیست؟

در بسیاری موارد و مشکلات و کاربرد‌های اقتصادی، پلیمری مصنوعی وجود دارد به اسم سیلیکون که با مزایای بسیاری که دارد، جایگاه بسیار خوبی را در پوشاک، پروتزهای درمانی و... به دست آورده است. سیلیکون پلیمر مصنوعی ای است که در کفی کفش، درون کاشت پستان ( در لباس زیر)، و دئودورانت ها استفاده می‌شود. سیلیکون نوعی پلیمرمصنوعی است که یک ماده ی کوچکتر، از واحدهای شیمیایی تکرار شونده ، به نام مونومر ها است که در زنجیره‌های طولانی به یکدیگر پیوند خورده اند.

آنچه در این مطلب میخوانید

پروتز جایگزین بخشی از بدن می شود که ممکن است بطور مادرزادی یا طی اتفاقاتی مانند تصادف و قطع عضو از بین رفته باشد. ساخت پروتز جزو اقدامات تخصصی است که در مراکز ارتوپدی فنی قابل انجام می‌ باشد. شما می‌ توانید برای سفارش و تهیه انواع پروتز به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. همچنین برای هماهنگی جهت سفارش، کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

پروتز‌های سیلیکونی چیست؟

محصولات سیلیکونی متعددی با هدف پاسخگویی به نیازهای متعدد بیماران تهیه می‌‌شوند و شامل انگشت، پروتز کامل و نیمه کامل دست، پروتز پای مصنوعی, پروتز بالای زانو و پروتز زیر زانو می‌باشد که به خوبی به بهبود زیبایی ظاهری یک عضو که به علت سوختگی و از بین رفتن بافت دچار بدشکلی شده است کمک می‌کند در فرایند ساخت پروتزهای سیلیکونی برخلاف محصولات مشابه ابتدا پروتز را رنگ می‌کنند سپس آن را تراش می‌‌دهند که این رنگ کردن با رنگ کردن سطح تفاوت دارد. این فرآیند امکان ایجاد سایه‌های مختلف سیلیکونی را برای ایجاد یک محصول شفاف که شباهت زیادی به بافت‌های بدن انسان دارد را فراهم می‌کند. طراح پروتز به همه جزئیات آناتومیکی یک عضو مانند خطوط مو و حتی تتو توجه می‌کند تا پروتز طراحی شده با سایر اجزای عضو باقی‌مانده مطابقت داشته باشد. پروتزهای سیلیکونی به دلایل زیبایی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته اند خصوصا برای اندام های ظریف مانند انگشتان دست و پا یا گوش.

سیلیکون چیست؟

پروتز سیلیکونی کاربرد سلیکون در پروتزهای سینه

سیلیکون یک فرآورده پلیمیری با ارزش است. این ماده کاربردهای بسیار زیادی دارد. در حوزه درمان و زیبایی نیز به‌طور گسترده از سیلیکون استفاده می‌شود. سیلیکون در محصولات مراقبت شخصی و ایمپلنت های جراحی بسیار کاربردی است. استفاده ازاین ماده در حوزه سلامت روز به روز در حال افزایش است. این ماده را می‌توان در فرم های جامد، مایع و ژل پیدا کرد. امروزه بیشتر از پروتزهای سیلیکونی در اعمال جراحی مربوط به زیبایی زنان استفاده می‌شود.

استفاده از سیلیکون

سیلیکون در تقریبا نیمی از تمام محصولات آرایشی، مو، پوست و زیر پوست استفاده می‌شود. از فرم ژل‌سیلیکون، در بانداژ و برخی از پانسمان‌ها، پستان زنان، بیضه و پروتز سیلیکونی سینه در مردان استفاده می‌شود. سیلیکون به طور گسترده در پروسجرهای چشم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد:

مزایای استفاده از پروتز‌های سیلیکونی

هدف از طراحی و ساخت پروتز سیلیکونی این است که فرد بتواند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد زیرا گاهی اوقات بدون استفاده از پروتز امکان انجام دادن آنها وجود ندارد. پروتزهای سیلیکونی به اکثر قابلیت‌های فنی و اجتماعی بیمار جامع عمل می‌‌پوشاند. در بخش زیر به برخی از مزایای استفاده از پروتز سیلیکونی اشاره می‌کنیم:

پروتز دست و پا

شاید شنیدن این جمله که ظاهر پروتز طراحی شده یک قابلیت مهم است برای شما عجیب باشد اما این موضوع کاملاً حقیقت دارد زیرا باید پروتز دست به نحوی طراحی شود که بیمار مجبور نباشد دست خود را در جیبش پنهان کند طراحی پروتزی که به لحاظ آناتومیکی و رنگ با عضو باقیمانده مطابقت دارد باعث ایجاد حس اعتماد به نفس به آرامش بیشتری در بیمار خواهد شد.
معمولاً افرادی که انگشت خود را از دست داده‌اند و ارتباط زیادی با سایر افراد دارند متوجه می‌‌شوند که نداشتن انگشت اغلب باعث جلب توجه سایرین می‌شود طراحی و استفاده از پروتز انگشت اغلب به رفع فشار روانی ناشی از نداشتن انگشت کمک می‌کند در صورتی که توجه کمتری به انگشت از بین رفته شود بیمار می‌تواند راحت‌تر با شرایط خود کنار بیاید.
استفاده از پروتز انگشت نقش مهمی را در روابط اجتماعی و کار ایفا می‌‌کند زیرا بیمار دیگر از ظاهر انگشت خود خجالت نمی‌کشد به همین دلیل پروتز انگشت در مسائل زیبایی در زندگی روزمره بیمار نیز اهمیت دارد و تا حد زیادی به بهبود ظاهر دست بیمار کمک می‌کند.

ویژگی‌ های پروتزهای سیلیکونی انگشت پا چیست؟

پروتز سیلیکونی قسمتی از پا به لحاظ مواد مورد استفاده و طراحی پیشرفت‌های زیادی کرده است امروزه پروتزهایی که برای بیماران ساخته می‌‌شوند شباهت بسیار زیادی به بافت زیر پوست انسان دارند و باعث ایجاد ظاهری طبیعی این مسئله همتی بسیار اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا کف پای انسان هنگام راه رفتن فشار زیادی را تحمل می‌کند. سیلیکون علاوه بر تحمل وزن باعث توزیع فشار می‌شود تا از تحت فشار قرار گرفتن استخوان باقیمانده جلوگیری شود به این ترتیب که شبیه سازی عضلات استخوان در پروتز پا اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه پروتزهای انعطاف پذیر و راحتی از جنس سیلیکون طراحی شده‌اند که کمک بسیار زیادی به بیماران می‌کنند استفاده از قالب گیری پا امکان ساخت و طراحی یک تصویر سه بعدی به همراه خطوط ،چین و چروک و عروق خونی را فراهم می‌کند. جزئیات نهایی از قبیل موها لکه‌های ناشی از بالا رفتن سن و خال‌های پوستی نیز با رنگ کردن سیلیکون طراحی می‌شوند.

افرادی که دچار قطع عضو می‌‌شوند قصد دارند تا آنجایی که امکان دارد به سرعت ظاهر عضو قطع شده را ترمیم کنند. می‌توان با طراحی و ساخت پروتزهای سیلیکونی پا و در نظر گرفتن جزئیات ظاهری عضو باقیمانده بین افراد کمک کرد. پس از ساخت و استفاده از پروتز بیمار می‌تواند مجددا بدون هیچ گونه محدودیتی از دامن شلوارک و لباس‌های مورد علاقه خود استفاده کند. جنس همه پروتزهای سیلیکونی مشابه است و مزایای بسیار زیادی دارند این پروتزها علاوه بر آنکه قابلیت مقاومت در برابر گرما و اشعه فرابنفش خورشید را دارند با مزایای دیگری از قبیله مقاومت در برابر آلودگی و سهولت تمیز کردن به کمک آب و صابون را نیز دارند پروتزهای سیلیکونی برای افرادی که قصد دارند از پروتزهایی با ظاهری کاملا طبیعی استفاده کنند گزینه مناسبی می‌باشد. استفاده از پروتزهای سیلیکونی به بیمار برای پوشیدن لباس کوتاه کمک می‌کنند. این پروتزها علاوه بر قابلیت عملکردی با ویژگی‌های منحصر به فرد ظاهری دیگری نیز همراه هستند. پروتز طراحی شده به خوبی با سایر اجزای باقی مانده عضو مورد نظر همخوانی دارد و هیچ گونه تفاوتی به لحاظ رنگ و ظاهر با آن ندارد و همین موضوع باعث شده است به اولین گزینه انتخابی برای بیماران تبدیل شود.

پروتز سیلکونی و کاربردش در سینه

شناخته‌شده‌ترین کاربرد سیلیکون، استفاده از آن در پروتزهای سینه است. از سیلیکون به به صورت گسترده به عنوان ایمپلنت یا پروتز سینه برای انجام عمل جراحی پستان استفاده می‌شود. پروتز های سینه، به ایمپلنت هایی اطلاق می‌شود که در زیر بافت پستان یا عضله قفسه سینه قرار می‌گیرند، پروتز سیلیکونی به افزایش اندازه سینه یا به بازسازی آن در خانم‌ها کمک می‌کند.
پروتزهای سینه معمولا به صورت مایع سالین یا ژل سیلسکون هستند. حداقل پوشش دور هر دوی این پروتز های سینه، از سیلیکون ساخته شده است. مایع داخل پوسته سیلیکونی می‌تواند سالینی یا سیلیکونی باشد.

صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

یکی از انواع پروتز هایی که در جراحی پروتز سینه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد پروتز سیلیکونی می باشد ، در این مقاله در رابطه با پروتز سیلیکونی توضیحاتی داده می شود تا افرادی که متقاضی جراحی پروتز سینه هستند در رابطه با پروتزی که قرار است در بافت سینه آن جایگذاری شود اطلاعات لازم را بدست آورند .
پروتز سیلیکونی بدلیل مزایای بسیاری که دارد امروزه بیشتر از دیگر پروتز های سینه مورد استفاده قرار می گیرد .

این نوع از پروتز با ماده ای به نام سیلیکون که به بافت طبیعی سینه بسیار شبیه است تشکیل شده است، پروتز های سیلیکونی به شکل قطره اشکی و گرد هستند ، افرادی که می خواهند فرم طبیعی در سینه هایشان ایجاد شود، می توانند از پروتز های سیلیکونی که به شکل قطره اشک هستند و قسمت بالای ان باریک تر از قسمت پایینی است استفاده نمایند و افرادی که می خواهند بعد از جراحی پروتز سینه فرم بسیار برجسته و گردی در سینه های آن ها ایجاد گردد می توانند از پروتز های سیلیکونی به شکل گرد استفاده نمایند ، این نوع از پروتز ها شکلی شبیه نیم کره دارند که فرم بسیار زیبایی را در سینه ها ایجاد می کند. پروتز سالینی یکی دیگر از انواع پروتز هایی سینه می باشد که امروزه دیگر از این پروتز استفاده نمی شود ، پروتز های سالینی ترکیبی از آب و نمک استریل شده است که دارای جدار سیلیکونی می باشد و از پروتز های سیلیکونی سفت تر می باشد.

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی و طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی به مراجعه کنند گان گرامی ارائه می گردد.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مراحل ساخت پروتزمراحل ساخت پروتز

ساخت اندام مصنوعی کاری بسیار تخصصی است و بیماران برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن حتماً می بایست به مراکز معتبر و مجهز در این زمینه مراجعه فرمایند. ... ادامه مطلب

علل پوکی استخوانعلل پوکی استخوان

بعضی از انواع بیماری ها، الکلیسم و مصرف طولانی مدت استروئیدها، مهمترین علل پوکی استخوان در سنین میانی عمر و در مردان مسن می باشد. ... ادامه مطلب

آشنایی با درمان های دستی یا کایروپراکتیکآشنایی با درمان های دستی یا کایروپراکتیک

کایروپراکتیک که به آن درمان دستی نیز می گویند، زیر شاخه ای از درمان های مکمل بوده و نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن انسان است. ... ادامه مطلب

از علت و علائم تا درمان آسیب تاندون آشیل پااز علت و علائم تا درمان آسیب تاندون آشیل پا

آسیب‌ دیدگی تاندون آشیل ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، خواه ورزشکار باشد یا خیر.تاندون آشیل بزرگ‌ ترین تاندون بدن است. از استخوان‌ های پاشنه پا تا عضلات ساق پا کشیده می شود. در این بخش به علل و راه های درمان آسیب دیدگی های تاندون آشیل پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465