درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / انواع پروتز / انواع و کاربردهای ارتزهای دست

انواع و کاربردهای ارتزهای دست

افراد به دلایل مختلفی ممکن است از ناحیه دست دچار مشکل شوند. ابتلا به برخی از بیماری ها، تصادف و حوادث غیر مترقبه از دلایل مهم آسیب دیدگی دست به شمار می روند. یکی از بهترین راه‌های تسریع در روند بهبودی و تسکین درد هنگام آسیب دیدگی دست استفاده از ارتز دست می باشد. بریس ارتوپدی یا ارتز، برای فراهم آوردن حمایت از یک بخش یا مفصل بدن که تضعیف شده به کار می رود. این محصولات کمک می کنند تا با وجود درد خفیف، بیمار به فعالیت های روزانه پرداخته یا به عنوان یک روش درمانی فیزیکی موفق مورد استفاده قرار گرفته شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

همچنین استفاده از ارتز دست موجب می شود که اعتماد به نفس و انگیزه ی شخص بازیابد. توسط بریس یا ارتز دست، فشارهای وارده بر روی ناحیه های آسیب دیده دست با ثابت نگه داشتن آن کاهش داده می شود. در واقع این محصولات با جلوگیری از حرکت کردن دست، آرنج، شانه ها از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کرده و روند بهبودی را تسریع می بخشند. بیمار می تواند با مراجعه به مراکز ارتوپدی و بر اساس نوع و شدت آسیب دیدگی، مناسب ترین نوع ارتز را سفارش داده و استفاده نماید.

علل استفاده از ارتز دست

به طور کلی می توان گفت این ارتزها در دو مورد کلی مورد استفاده قرار می گیرند:

  1. آسیب های عصبی مجموعه شانه و مچ دست
  2. آسیب های تاندونی-استخوانی

آسیب های اعصاب دست به این صورت نمود میکنند که عملکردی از اندامها دچار اختلال میشود یا سبب درد یا کرخی و بیحسی در یک یا چند نقطه میشود.
اسیب تاندونی - استخوانی نیز به آسیب هایی اتلاق میشود که در آن استخوان ها دچار آسیب یا شکستگی شدند و یا تاندون ها دچار کشیدگی شدید یا پارگی شده اند.

کاربرد ارتز دست

کاربردهای ارتزهای دست

انواع ارتز دست

ارتز ثابت

ارتز ثابت در یک حالت باقی مانده و عضو مد نظر را در حالتی ایمن حفظ میکند.

ارتز ثابت پروگرسیو

ارتز ثابت پروگرسیو با اعمال فشار یا کشش در نقطه حداکثری بازه حرکتی مفصل از ارتز ثابت متمایز می شود. از این ارتز اصولاً برای افزایش بازه حرکتی استفاده نمی شود.

ارتز دینامیک

از ارتز دینامیک برای افزایش بازه حرکتی دست استفاده می شود. دست را از یک سمت تحت فشار قرار می دهد و امکان حرکت در جهت مقابل را در اختیار بیمار میگذارد.

درمان با بریس یا ارتز دست چگونه است؟

متخصصان، مچ دست و دست فردی که دچار صدمه شده را بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار می دهند. گاهی اوقات، برای ساخت یک ارتز دست، نیاز به قالب های گچی خواهد بود. برای ساخت ارتزی که بیشترین عملکرد و کارایی را داشته باشد، دست فرد می بایست در شرایط اصلاح شده قرار گیرد. ارتوز دست بر اساس نوع آن به دو صورت متفاوت شامل بستن روی پوست بدن یا روی لباس مورد استفاده قرار می گیرد. درمان آسیب های دست به محل آسیب دیدگی و نوع استفاده بریس از جمله ثابت بودن یا نبودن آن بستگی‌ دارد.

چگونگی مراقبت از ارتز دست

شستشو و مراقبت از بریس و ارتز دست به نوع آنها، میزان و نوع فعالیت روزانه فرد بستگی دارد. تمامی بریس ها برای مراقبت دارای دستور العمل هستند که بر اساس آن بیمار اقدام به شسشو آنها می کند؛ اما به صورت کلی برای مراقبت از اکثر این محصولات می توان از شوینده یا صابون ملایم و پس از آن آبکشی با آب سرد استفاده نمود.
در نظر داشته باشید، به هیچ عنوان برای بریس ها از خشک کننده ها استفاده نکنید، تنها قرار گیری این محصولات در هوای آزاد کافی می باشد. اگر افراد فعالت روزانه زیادی ندارند، می توانند با استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده و قرار دادن آنها در هوای آزاد اقدام به نظافت این محصولات نمایند.

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

قیمت بریس یا ارتزهای دست

هر‌کدام از ارتز‌ها دارای موارد و جزئیات خاص خودشان هستند و هریک از این موارد بر روی هزینه‌ها نیز تأثیرگذار هستند و ممکن است در بررسی‌های اولیه مشخص شود که برای ساخت اسپلینت باید فاکتور‌های دیگری علاوه بر فاکتور‌های اصلی به اسپلینت اضافه شود. تعیین نهایی هزینه و قیمت ارتز دست پس از معاینه و بررسی‌های اولیه مشخص خواهد شد.

یکی از علل اصلی مراجعه افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی، مشکلات و دردهای زانو است. مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ یکی از موسسات مجهز برای فیزیوتراپی زانو در تهران محسوب می‌شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سلطانی [ 1402-08-08 ]
بسیار عالیه من استفاده کردم راضی بودم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و علائم انحراف زانو به سمت داخل چیست؟علت و علائم انحراف زانو به سمت داخل چیست؟

زانوی ضربدری یا ژنووالگوم به انحنای غیرطبیعی پایین پا از زانو به پایین گفته میشود به طوری که هنگام مماس بودن دو زانو، فاصله زیادی را بین پاها ایجاد می ... ادامه مطلب

انواع بریس مناسب ضایعات نخاعیانواع بریس مناسب ضایعات نخاعی

نوع ارتزی که می‌پوشید ممکن است به شدت و میزان آسیب نخاعی شما بستگی داشته باشد. همه کسانی که دچار ضایعه نخاعی هستند به ارتز احتیاج ندارند اما آن‌هایی که این کار را انجام می‌دهند می‌توانند از حمایت اضافی بسیار سود ببرند. ... ادامه مطلب

اسکن کف پا و ضرورت انجام آن جهت ساخت کفی طبیاسکن کف پا و ضرورت انجام آن جهت ساخت کفی طبی

با پیشرفت تکنولوژی برای بررسی و معاینه دقیق تر پا، دستگاه هایی به نام اسکنرها به وجود آمدند. اسکنرها با اسکن کف پا اطلاعات جزئی و دقیقی را ما می دهند ... ادامه مطلب

علائم بورسیت لگنعلائم بورسیت لگن

بورسیت لگن عارضه ای دردناک است که هنگامی رخ میدهد که بورسا، کیسه نرمی که مانند بالشتکی در مفصل ران قرار میگیرد، ملتهب میشود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465