درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / انواع پروتز / پروتز مایوالکتریک چیست و چه کاربردی دارد؟

پروتز مایوالکتریک چیست و چه کاربردی دارد؟

میدانستید که امروزه پروتز هایی ساخته شده است که شما می توانید با آن ها همانند دست معمولی خود کارهایتان را انجام دهید؟ یعنی قابلیت حرکت آنها به نحوی است که می توانید برای امور روزمره به راحتی از آن ها استفاده کنید؛ به این نوع از دست مصنوعی پروتز مایوالکتریک گفته می شود. پروتز مایوالکتریک جایگزین قطعات آسیب دیده و حذف شده از بدن است، این پروتز می تواند همچون یک دست طبیعی عمل ننماید و جبران کننده قطع عضو باشد. این پروتزها از باتری ها و سیستم های الکترونیکی استفاده می کنند و کاملا مدرن و پیچیده می باشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

این پروتز حرکات فوق العاده ای از خود ارائه می دهد و می تواند حرکات اصلی و مهم اعضای بدن را تقلید نماید. پروتزهای مایوالکتریک به افراد عمدتاً انعطاف پذیری و کارایی بیشتری را نسبت به پروتزهای ساده و قدیمی ارائه می دهند. در این مقاله به بررسی و ارزیابی این مدل پروتر از جهات مختلف خواهیم پرداخت، لطفا با ما همراه شوید. همگام با فناوری‌های مبتکرانه در زمینه ساخت پروتزهای پای مصنوعی، طب پزشکی شاهد برخی پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه طراحی پروتزهای دست مصنوعی نیز بوده است. با توجه به پیدایش تکنولوژی رایانه‌ای، استفاده از پروتز دست پیشرفت قابل توجه‌ای ازلحاظ ویژگی‌های کاربردی و زیبایی داشته است.

پروتز مایوالکتریک چیست و چه کاربردی دارد؟

پروتز مایوالکتریک (Myoelectric Prosthesis) یک نوع پروتز برای افرادی است که عضوی از بدن خود را از دست داده‌ اند و به عنوان یک جایگزین برای عضو از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع پروتزها از سیستم‌های الکتریکی و میکروالکتریکی برای کنترل حرکات عضو پروتزی استفاده می‌ کنند.
پروتزهای مایوالکتریک بر اساس سیستم های الکتریکی تولید شده توسط عضلات باقی‌ مانده در منطقه ای که عضو از دست رفته‌ است، کار می‌ کنند. این سنسور ها توسط الکترودها جمع‌ آوری می‌ شوند و سپس به تحلیل و تفسیر می‌ پردازند تا پروتز بتواند حرکات دست و انگشتان را تشخیص دهد و باعث انجام حرکات مختلف شود.
در این میان میکروکامپیوترها و سیستم‌های کنترل پیچیده به طور خودکار حرکات پروتز را تنظیم و کنترل می‌ کنند. پروتزهای مایوالکتریک قابلیت هایی مانند کاهش درد، افزایش تمرکز و کاهش خستگی را نیز به کاربران ارائه می دهند. از این رو، این نوع پروتزها به صورت گسترده ای در حوزه های پزشکی و پزشکی ترمیمی مورد استفاده قرار می گیرند.
پروتز مایوالکتریک ناجی افرادی است، که درد و رنج ناشی از قطع عضو ایشان را فرا گرفته است. خوشبختانه فناوری های نوین در این پروتز گرد آوری شده و توانسته نیازی از بشر را تامین نماید.

پروتز مایوالکتریک

پروتز مایوالکتریک جدیدترین پروتز دست در ایران

جدیدترین پروتز دست در ایران، پروتز مایوالکتریک است. این نوع پروتز با توجه به فرمان هایی که از طرف مغز صادر می شود، کار می کند. برای آنکه تحرک این نوع دست مصنوعی افزایش پیدا کند، پروتز را به گیرنده های عصبی باقیمانده روی عضو فرد متصل می کنند. این اتصال، باعث می شود که سیگنال های مغز به موتور دست مصنوعی انتقال پیدا کند. موتور با توجه به سیگنال هایی که دریافت کرده است، دست را حرکت داده و فرد می تواند به کمک آن به انجام کارهای روزانه اش بپردازد.
این نوع پروتز، جدیدترین پروتز دست در ایران است و موتوری که در آن قرار داده شده است، باعث حرکت انگشتان دست مصنوعی خواهد شد. باتری لیتیمی و موتور مهم ترین اجزای این نوع پروتز به شمار می روند.
یکی از مهم ترین موضوعاتی که کاربران پروتزهای مایو الکتریک باید مورد توجه قرار دهند، نحوه کار با آن است. کار کردن با این نوع پروتز اصول خاص خود را دارد و برای آشنایی بیشتر، فرد موظف است چندین جلسه آموزشی را طی کند.

مزایای استفاده از پروتز مایو الکتریک

مزایای پروتز مایوالکتریک شامل موارد زیر می‌ شوند:

حرکات دقیق

از آنجا که این نوع پروتزها از عصبی های الکتریکی تولید شده توسط عضلات باقی‌ مانده استفاده می‌ کنند، افراد می‌ توانند حرکات دقیق‌ تری انجام دهند و وظایف روزمره را به خوبی انجام دهند.

کنترل سریع

پروتزهای مایوالکتریک به طور سریع و کارآمد حرکات را تنظیم و کنترل می‌ کنند، یعنی می‌ توانند سریعاً تغییر حرکت داشته باشند.

تناسب طبیعی

این پروتزها به طور طبیعی با بدن هماهنگ می‌ شوند.

انعطاف پذیری

افراد می‌ توانند از پروتزهای مایوالکتریک برای انجام کارهای مختلفی استفاده کنند، از جمله برداشتن اشیاء، نوشتن، نواختن موسیقی، و غیره.

تطابق با فعالیت ورزشی

افراد می‌ توانند از این نوع پروتزها برای شرکت در فعالیت‌ های ورزشی مختلف مانند دوچرخه‌ سواری، شنا، و ورزش ‌های دیگر استفاده کنند. به هر حال، تعیین اینکه پروتز مایوالکتریک مناسب برای شما می باشد یا نه نیاز به مشاوره و ارزیابی توسط متخصصان پروتز و ارتوپدی دارد. انجام این کار جزو تخصصی ‌ترین راه برای انتخاب نوع پروتزی است که متناسب برای شما می باشد.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

پروتز الکتریکی دست و انگشت برای چه افرادی مناسب است؟

نحوه تهیه پروتز مایوالکتریک در تهران

اولین موضوعی که در مورد خرید جدیدترین پروتز دست در ایران باید مورد توجه قرار دهید، این است که در دنیای دست مصنوعی، چیزی تحت عنوان خرید اندام های مصنوعی وجود ندارد و کسانی که به دست مصنوعی نیاز دارند، نمی توانند به مراکز لوازم پزشکی در کشور مراجعه کرده و برای خرید دست مصنوعی اقدام کنند. به جهت متفاوت بودن اندام هر فرد با فرد دیگر و مطابق با توصیه متخصصان، کسانی که می خواهند زندگی شان بعد از قطع عضو با چالش ها و نگرانی های کمتری رو به رو شود، می بایست برای ساخت پروتز اقدام کنند.
اندام های مصنوعی که هم شامل دست مصنوعی می شوند و هم شامل پای مصنوعی ، به صورت کاملا اختصاصی برای افراد ساخته می شوند. ساخت این اندام های مصنوعی در مراکزی تحت عنوان کلینیک های ارتوپدی فنی صورت می گیرد. متقاضیان نصب پروتز به این مراکز مراجعه کرده و برای ساخت یک پروتز مصنوعی درخواست می دهند. در مجموعه های ساخت اندام مصنوعی، یک اسکن دقیق از اندام فرد گرفته می شود و سپس با توجه به آن، پای مصنوعی و دست مصنوعی ساخته می شود.

شما می توانید برای تهیه انواع کمربند طبی ، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیام به شماره واتس آپ 09396984430 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سیما رضایی [ 1402-11-10 ]
سلام وخسته نباشید آقای دکتر همسرم ۶۵ سال سن داردعمومااز درد در لگن وساق پا و بیحسی انگوشت شست پاشکایت دارد نزد دکترهای مختلف رفته ولی فقط دارو تجویز شده الان دردخیلی شدید تر شده ..درضمن تشخیص سیاتیک و۴۰٪ انسداد کانال داده شده لطفا راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کفش طبی استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟کفش طبی استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

کفش طبی استاندارد نقش مهمی در راحتی و پشتیبانی از پا را در هر شرایطی دارد و هنگام راه رفتن کمترین فشار را به پا و ستون فقرات وارد می کند. ... ادامه مطلب

انواع دست مصنوعی(پروتز دست) و نحوه عملکرد آنانواع دست مصنوعی(پروتز دست) و نحوه عملکرد آن

اندام فوقانی مصنوعی به وسیله ای گفته می شود که توسط یک فرد متخصص ساخته شده است و به عنوان جایگزینی برای عملکرد اندام قطع شده عمل می کند. ... ادامه مطلب

ژنووالگوم یا زانوی ضربدری چیست؟ژنووالگوم یا زانوی ضربدری چیست؟

بیش از 75 درصد از کودکان بین 3 تا 5 سال زانوی ضربدری دارند ، ژنووالگوم یا زانوی ضربدری از مواردی است که معمولا با ارتز، کفش و کفی های طبی کنترل می شود ... ادامه مطلب

کاربردها و مزایای انجام نوار عصب و عضلهکاربردها و مزایای انجام نوار عصب و عضله

سرعت و قدرت حرکت ایمپالس‌ های الکتریکی در داخل و بین اعصاب و ماهیچه‌ ها طی آزمایش الکترود یاگنوستیک Electrodiagnostic اندازه گیری می‌ شود . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465