کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای ارتوپدی دست / انواع دست مصنوعی(پروتز دست) و نحوه عملکرد آن

انواع دست مصنوعی(پروتز دست) و نحوه عملکرد آن

قطع عضو یکی از مشکلاتی است که فعالیت‌های روزمره افراد را تحت تأثیر قرار خواهد داد، از این رو رفع چنین مشکلاتی به یکی از اهداف مهم سازندگان حوزه علم و فناوری تبدیل شده است. از گذشته تا امروز انواع مختلفی از اندام‌های مصنوعی برای جایگزینی عضو قطع شده افراد طراحی شده است. بعضی از این مدل‌ها کارایی بسیار بالایی داشته و تا حدود زیادی توانسته‌اند نبود عضو از دست رفته فرد را جبران کنند. با وجود فناوری‌های جدید انتظار می‌رود در آینده پیشرفت قابل توجهی در ساخت مدل‌های گوناگونی از پروتزها حاصل شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

اندام فوقانی مصنوعی به وسیله ای گفته می شود که توسط یک فرد متخصص ساخته شده است و به عنوان جایگزینی برای عملکرد اندام قطع شده عمل می کند. نام دیگر این دست های مصنوعی، پروتز است که در اشکال، اندازه‌ها و طرح‌های مختلف وجود دارند. دست یا بازوی مصنوعی معمولاً شامل یک سوکت (که با اندام باقیمانده فرد در تماس است)، قطعه ساعد، قطعه مچ و انگشتان دست است. پروتزهای فعال اندام فوقانی را می توان به دو دسته مکانیکی و الکترونیکی تقسیم کرد. نوع مکانیکی توسط نیروی بدن خود فرد عمل می کند؛ ولی نوع الکترونیکی توسط موتوری که در دست وجود دارد به حرکت در می آید.

انواع پروتز دست

پروتزهای ثابت

پروتز‌های ثابت صرفاً برای زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند. در این پروتزها انگشت ها حرکت نمی کنند و حس لامسه ای وجود ندارد.

پروتزهای متحرک

این پروتز ها این امکان را به عضو قطع شده می‌ دهند که فرد بتواند با استفاده از آنها فعالیت های خود را راحت تر انجام دهد.

پروتزهای میوالکتریک

این پروتزها با سیگنال های الکتریکی مغز کنترل می شود. الکترودها به عضلات آرنج یا پایین آرنج داخل دست مصنوعی متصل شده که حرکت این عضلات را به مغز فرستاده تا مغز دستور حرکات لازمه را به آرنج بدهد. این پروتز های دست شامل پنج موتور است که در انگشتان قرار دارند و در حرکات مستقل انگشتان نقش دارند.

بیشتر بدانید: انواع پروتز

پروتزهای بیونیک

این دست مصنوعی در مقایسه با دست های مصنوعی استاندارد امروزی بسیار پیچیده است. دست مصنوعی بیونیک از طریق اتصال به عضلات دست، ورودی ها را از مغز می گیرد و وزن آن بیش تر از یک دست اصلی نیست. این دست مصنوعی با شارژ باتری کار می کند و حتی ظریف ترین کارها را می تواند انجام دهد.

انواع دست مصنوعی

مراحل ساخت پروتز دست

در ابتدا لازم است که با توجه به انواع پروتزهای دست اشاره شده شما یکی از آنها را با توجه به نیاز خود و مشورت با پزشک انتخاب کنید. اکنون که زمان ساخت یک محور پروتز مناسب برای شما است این کار با گرفتن اسکن یا ساختن سیلیکون یا گچ بر روی استامپ شما انجام می شود. علاوه بر این، در مورد پروتز درمانی با استفاده از سیلیکون، اولین انتخاب رنگ برای پوست و ناخن انجام می شود.

قبل از دریافت پروتز موقت، استامپ شما باید فشرده شود. این بدان معنی است که از درمان فشرده سازی استفاده می شود تا آن را به شکل پایدار و نهایی درآورد تا از تناسب مناسب شفت پروتز بعدی اطمینان حاصل شود. این امر مستلزم پوشیدن عناصر فشاری (کلاه فشاری یا شفت فشاری) است که بسته به شرایط کنده یک دوره دو تا هشت هفته طول می کشد.

اکنون زمان آن رسیده است که پروتز آزمایشی خود را امتحان کنید. این مرحله نه تنها برای آزمایش اجزای مختلف پروتز، بلکه برای به دست آوردن وضوح بیشتر در مورد نیازها و نیازهای شخصی شما مفید است. اغلب برخی از تغییرات در پروتز موقت انجام می شود تا زمانی که پروتز به طور مطلوب با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

عوامل مؤثر در انتخاب پروتز دست

عوامل متعددی در انتخاب پروتز دست مصنوعی دخیل هستند. آنها عبارتند از:

  1. محل و سطح قطع عضو
  2. وضعیت اندام باقی مانده
  3. سطح فعالیت شما
  4. اهداف و نیازهای خاص شما

قیمت پروتز دست مصنوعی

انواع مختلفی از پروتز دست وجود دارد که شما باید با توجه به نیاز خود و نظر پزشک یکی از آنها را انتخاب کنید و هر کدام از آنها دارای قیمت مختلفی می باشند. جدا از نوع پروتز انتخابی، این که برای ساخت دست مصنوعی از چه موادی استفاده شود، نیز تأثیر بسیاری بر میزان هزینه دارد. بنابراین نمی توان قیمت مشخصی را بیان کرد.

بسیاری از ناهنجاری‌ های پا را می‌ توان به طور موثر در مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، بدون مداخلات پرتهاجم جراحی درمان نمود. قوس زیاد کف پا نیز از جمله‌ ی همین ناهنجاری‌ ها محسوب می‌ شود که اغلب به میزان قابل رضایتی، با تجویز کفی طبی و پدهای مخصوص بهبود می‌ یابد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین [ 1402-09-04 ]
سلام مشاوره در مورد پروتز دست میخواستم من جانباز هستم و یک دست ندارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
صندل اختصاصی و طبی دوران بارداریصندل اختصاصی و طبی دوران بارداری

صندل طبی زنانه در واقع نوعی کفش است که بندی در پشت آن قرار گرفته است و باعث راحتی در پوشیدن و راه رفتن می‌شوند.صندل های طبی بیشتر روباز هستند اما بعضی هم در بازار وجود دارد که جلوی آن ها بسته است. این مدل کفش بیشتر در تابستان استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

اسکولیوز یا کجی ستون فقرات چیست؟اسکولیوز یا کجی ستون فقرات چیست؟

اسکولیوز یک انحنای جانبی غیرعادی ستون فقرات است که اغلب در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی تشخیص داده می‌شود. ... ادامه مطلب

کاربرد بریس اسکولیوز در درمان انحراف ستون فقراتکاربرد بریس اسکولیوز در درمان انحراف ستون فقرات

اسکولیوز، وضعیتی است که با انحراف ستون فقرات همراه است که در آن ستون فقرات منحنی بزرگی را از یک طرف به طرف دیگر شبیه به حرف S یا حرف C تشکیل می دهد ... ادامه مطلب

درمان شکستگی استخوان مچ دستدرمان شکستگی استخوان مچ دست

شکستگی مچ دست دارای انواع مختلفی است که بر حسب اینکه کدام استخوان یا قطعه شکسته شده است به سه دسته تقسیم می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465