درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / روشهای متخصصان طب فیزیکی برای درمان درد مهره های پشتی

روشهای متخصصان طب فیزیکی برای درمان درد مهره های پشتی

ستون فقرات و یا ستون مهره ها بخشی از اسکلت محوری بدن است که به بدن ما شکل و ساختار می دهد. این ستون، جایگاه مجرای نخاع است و به عبارتی حفره ای است که از طناب نخاعی محافظت می کند. این ستون از جمجمه آغاز شده و در تمامی طول گردن و تنه ادامه دارد. از این 24 مهره 7 قطعه مهره های گردنی، 12 عدد مهره های پشتی و 5 عدد نیز مهره های کمر را تشکیل می دهند.

مهره های پشتی و یا قفسه سینه ای (The Thoracic Spine) شامل 12 مهره بوده (T1 تا T12) که میان مهره های گردن و کمر قرار دارند. این مهره ها دارای انحنای محدب هستند و گستره حرکتی آنها نسبت به مهره های گردن و کمر محدودتر است. همچنین مجرای ستون فقرات در این بخش نازک تر از بخش های دیگر می باشد.

در انسان‌ها، اندازه این مهره‌ها به نسبت متوسط است و با حرکت به سوی پایین ستون فقرات اندازه ی آنها بیشتر می‌شود، به گونه‌ای که بالاترین مهره ی سینه‌ای بسیار کوچکتر از پایین‌ترین آنها است. ویژگی اصلی این مهره‌ها اتصال آنها به استخوان‌های قفسه سینه و دنده‌ها است. این مهره ها دارای چهار سطح اضافی مفصلی هستند و به دلیل همین اتصال در حرکات فلکشن و فلکشن جانبی دارای محدودیت می باشند. همچنین زائده های شوکی این مهره ها بلند و به سمت پایین متمایل هستند و به همین دلیل حرکت هایپر اکستنشن ستون مهره ها در این قسمت محدود شده است. دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث درد این قسمت شود که در ادامه بیان می گردد.

علل درد در مهره های پشتی بخش میانی ستون فقرات

کشیدگی عضلات:

عضلات کمربند شانه از ناحیه کتف و پشت قفسه سینه نسبت به کشش بسیار حساس هستند. کشیدگی عضلات بدون گرم کردن و هنگام بلند کردن اشیاء سنگین رخ می دهد.

آسیب به دیسک:

بیرون زدگی دیسک ها می تواند موجب درد منطقه ای و درد انتشاری در مسیر عصب رسانی رشته عصبی درگیر شود.

شکستگی مهره:

شکستگی مهره ها در این منطقه می تواند موجب درد و ناتوانی شدید گردد.

عفونت:

عفونت پرده مننژ و یا مهره ها (استئومیلیت) می تواند موجب دردهای شدیدی گردد.

پوکی استخوان:

تغییرات هورمونی، کمبود ویتامین ها موجب پیشرفت پوکی استخوان و شکنندگی و دردناک شدن مهره ها شده ضمن اینکه آسیب پذیر بودن مهره ها موجب کشیدگی و آزار رباط های متصل شونده نیز می گردند.

سن:

با گذر زمان تغییرات اجتناب ناپذیر بافتی در استخوان ها و رباط ها ایجاد می گردد که موجب اختلالات درد می گردند.

اسکولیوز

انحراف ستون فقرات چه به شکل مادر زادی و چه ناشی از ضربات و آرتروز مفاصل موجب اسکولیوز و موجب درد می شود.

آرتروز و مشکلات مفاصل

هرگونه آسیب به مفاصل مهره ای موجب پیشرفت آرتروز و ایجاد دردهای شدید در این محدوده می گردد.

علائم درد مهره های پشتی

1. احساس خشکی
  2. اسپاسم عضلات
  3. حساسیت در لمس و خواب رفتگی
  4. درد انتشار یابنده به گردن و شانه ها و قسمت جلویی سینه
  5. ضعف عضلانی و پوزیشن بد
  6. در مواردی نظیر شکستگی مهره ها و یا تنگی کانال ، در این منطقه می تواند با ناتوانی شدیدی همراه باشد.

عوامل خطر درد مهره های پشتی

روش‌های تشخیص درد بالای کمر

پزشک، سؤالاتی درباره‌ی علائمی که دارید می‌پرسد و شما را معاینه می‌کند. درد بالای کمر اغلب بر اثر یک کشیدگی در ماهیچه بروز می‌کند؛ اما گاهی اوقات ممکن است علت جدی‌تری داشته باشد. پزشک ممکن است به مشخصات و علائم بخصوصی پی ببرد که شاید به آن معنا باشد که درد در قسمت فوقانی کمر شما، از یک مشکل و بیماری زمینه‌ای جدی‌تری ناشی می‌شود. پزشک ممکن است از شما بپرسد که آیا احساس ضعف در پاها و یا مشکلی در مثانه یا روده‌ها به طور مثال مشکل بی‌اختیاری دارید یا خیر.

این قبیل مشکلات ممکن است در صورت دررفتگی دیسک یا آسیبی که به عصب‌های واقع در ستون فقرات و گاهی به طناب نخاعی فشار وارد می‌کند، مشاهده شوند. با توجه به علائم، معاینه پزشک و سابقه‌ی بیماری، پزشک ممکن است شما را برای تست‌های دیگری ارجاع دهد. این تستها شامل عکس برداری رادیولوژی و ام آر آی (اسکنی که در آن از مگنت‌ها و امواج رادیویی برای تولید تصاویری از داخل بدن بیمار استفاده می‌کند). همچنین ممکن است نیاز به اسکن DEXA داشته باشید که میزان قدرت و مقاومت استخوان‌ها را اندازه‌گیری می‌کند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر درد ستون فقرات حاد و شدید باشد یا اگر از زمان شروع آن سه روز می‌گذرد و همچنان درد وجود دارد، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

روشهای متخصصان طب فیزیکی برای درمان درد مهره های پشتی

یک تا دو روز استراحت مطلق معمولاً کمر درد شدید ناشی از فتق دیسک یا پارگی دیسک را آرام می‌کند. البته بیمار نباید مدت بیشتری بی‌حرکت بماند و سرپا نایستد. به بیمار توصیه می‌شود که در طول روز مرتب استراحت کند و در عین حال مدت زیادی ننشیند. تمام حرکت‌ها باید آهسته و کنترل شده باشد. پزشک از بیمار می‌خواهد که فعالیت‌های روزانه خود را به گونه‌ای تغییر دهد که ضرورت انجام حرکت‌های تشدید کننده درد، به ویژه خم شدن و بلند کردن اشیاء، از بین برود.

برای تسکین درد کمر مصرف داروهای ضد التهاب را دست کم نگیرید. اگر چه مصرف این داروها در درمان برخی از انواع درد کمر بسیار مفید هستند نباید آن را به عنوان تنها روش موجود برای درمان درد پایین کمر استفاده کرد.

حرکت‌های کم برخورد و ورزش‌های خاصی برای تقویت عضله‌های شکم و کمر طراحی شده است. فیزیوتراپی و ورزش درمانی بخش مهمی از برنامه درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی محسوب می‌شود. متخصص طب فیزیکی ورزش‌ها و حرکت‌های اصلاحی مفید را برای مدیریت دیسک کمر به بیمار آموزش می‌دهد.

1. تزریق استروئید: بخشی از درمان کمر درد ممکن است شامل تزریقات برای کاهش کمردرد و التهاب باشد. این تزریقات معمولاً شامل یک استروئید و یک دارو بی‌حسی است.
  2. تزریق اپیدورال: تزریق استروئید اپیدورال (ESIs) یک گزینه‌ی درمانی رایج برای بسیاری از انواع مشکلات کمر، از جمله بیرون زدگی دیسک می‌باشد. در این روش، داروی استروئید اپیدورال به طور مستقیم (و یا بسیار نزدیک) به منبع ایجاد درد وارد می‌شود. اگر چه اثرات تزریق معمولاً موقتی است (یک هفته تا یک سال)؛ اما تزریق اپیدورال می‌تواند در طول یک حمله‌ی حاد دیسک، بسیار مفید باشد.

اگر می‌خواهید دردتان قدری تسکین یابد، توصیه می‌کنیم از کمربند طبی (بریس) استفاده کنید. چنانچه از کمر به خوبی حمایت شود، فشار روی دیسک آسیب دیده کاهش می‌یابد و می‌توانید وظایف خود را بدون تحمل درد طاقت‌فرسا انجام دهید.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

سوزن خشک یک روش درمانی است که در آن از تعدادی سوزن بسیار نازک استفاده می‌‌شود تا وارد نقاط میوفاسیال، تاندونها، رباط یا اعصاب مجاور شود. سوزن خشک باعث می‌شود فرایند ترمیم کنندگی بدن برای بهبود اختلالات دردناک اسکلتی عضلانی افزایش پیدا کند. سوزن خشک با طب سوزنی تفاوت دارد و هدف از انجام آن تغییر جریان انرژی به درون بدن نیست. در حقیقت سوزن خشک یک روش مدرن است که بر پایه شباهت علمی قرار دارد و از آن برای درمان درد و اختلالات اسکلتی عضلانی استفاده می‌شود.

درمان کایروپراکتیک در درجه اول به عنوان یک جایگزین تسکین درد استفاده می شود. کایروپراکتیک به دنبال بازگرداندن عملکرد مفصل، از بین بردن درد و جلوگیری از آسیب بیشتر است. این روش درمانی ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر روش ها مانند فیزیوتراپی و دارودرمانی مورد استفاده قرار گیرد. هنگام انجام این فرایند، بیمار روی تخت قرار گرفته و کایروپراکتور با استفاده از تکنیک‌های مخصوص و دستی و اعمال فشارهای کنترل شده و خفیف بر روی بافت‌های آسیب دیده بدن بیمار، اقدام به بهبود و درمان این اختلالات می‌کند.

پیشگیری از درد مهره های پشتی

برای پیشگیری از بروز درد بالای کمر ناشی از کشش و فشار عضله، باید به نکات زیر توجه کرد:

برای آگاهی از علت و درمان خار پاشنه کلیک کنید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم ملکی [ 1402-04-13 ]

انواع پروتز های پای مصنوعیانواع پروتز های پای مصنوعی

پا‌های مصنوعی که از آن به‌عنوان پروتز‌های پا یاد می‌ شود، از جمله راهکار‌های بسیار مؤثر در زمینه بهبود شرایط حرکتی بیماران است. فناوری تولید پروتز‌های پا آن‌ قدر پیشرفت داشته که در بیشتر مواقع شما متوجه وجود یک پای مصنوعی در بیمار نخواهید شد. ... ادامه مطلب

بیماری پات یا سل ستون فقرات چیست و چه علائمی دارد؟بیماری پات یا سل ستون فقرات چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری پات یا سل ستون فقرات، اصطلاحی است برای سل که به ستون فقرات سرایت کرده است. سل ستون مهره ای شایع ترین سل استخوان است و شایع ترین محل درگیری در ن ... ادامه مطلب

انواع بریس Brace یا ارتز Orthosisانواع بریس Brace یا ارتز Orthosis

ارتزها وسايل كمكي هستند كه به منظور برگرداندن توانايي‌ هاي از دست رفته فرد مورد استفاده قرار مي‌ گيرند و به آنها وسايل كمكي اطلاق مي‌شود . ... ادامه مطلب

ارتزهای اندام تحتانی چه هستند؟ارتزهای اندام تحتانی چه هستند؟

ارتز اندام تحتانی یک سیستم نیروی خارجی است که برای جبران، کنترل و یا کاهش نیروهای غیرعادی ران، زانو، مچ پا و یا پا استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب