کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / ساکرالیزاسیون یا چسبندگی مهره کمر چیست؟

ساکرالیزاسیون یا چسبندگی مهره کمر چیست؟

ستون فقرات از پشت سر هم قرار گرفتن تعداد زیادی مهره تشکیل شده است. هر مهره یک قسمت اصلی دارد که به آن جسم مهره میگویند و از این بدنه زوائدی خارج میشوند. هر مهره یک زائده در پشت و دو زائده در طرفین دارد. شایعترین محل چسبیده بودن مهره ها در ستون فقرات چسبندگی بین مهره پنچم کمری L5 و مهره اول استخوان خاجی یا ساکروم S1 است که موجب بروز دیسک بین مهره ای S1-L5 می شود. معمولاً بین مهره پنجم کمری و مهره اول ساکروم دیسک بین مهره ای وجود دارد و این دو مهره از طریق سطوحی که در پشت آنها قرار گرفته است با یکدیگر مفصل میشوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

گاهی اوقات زائده عرضی در یک طرف مهره پنجم کمری به مهره اول ساکروم متصل میشود. گاهی اوقات دو زائده عرضی دو طرف مهره پنجم کمری به مهره اول ساکروم متصل میشوند. این تغییرات موجب میگردد این دو مهره به یکدیگر متصل شده و بچسبند. چسبندگی مهره های کمری لفظی است که معمولاً برای توصیف اتصال مهره پنجم کمری و مهره اول خاجی استفاده میشود که عبارت تخصصی آن ساکرالیزاسیون Sacralization است. این وضعیت در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد و معمولا مادرزادی است به این معنی که از بدو تولد وجود دارد.

علت چسبندگی مهره کمر

ساکرالیزاسیون اغلب قبل از تولد شما اتفاق می افتد. استخوان ها در اولین هفته های بارداری تشکیل می شوند. هر مهره معمولاً در اطراف ستون فقرات رشد می کند و دیسک های شما بین آنها ایجاد می شود؛ اما در برخی افراد، مهره پایینی به طور کامل از لگن جدا نمی شود. نتیجه یک مهره و استخوان خاجی است که به هم متصل هستند و نمی توانند از یکدیگر خم شوند. مشخص نیست که چه تعداد از افراد ساکرالیزاسیون دارند؛ زیرا اکثر کسانی که دارای علائم کمی هستند. تنها راه تشخیص آن تصویربرداری مانند اشعه ایکس است. چسبندگی مهره پنجم کمری میتواند به علل زیر نیز رخ دهد:

  1. رشد جنینی، زمانی که مهره ها شروع به استخوانی شدن می کنند، در حدود هفته هشتم.
  2. استعداد ژنتیکی

علائم چسبندگی مهره کمر

برای بسیاری از افراد، ساکرالیزاسیون هیچ علامتی ندارد. کسانی که آنها را دارند ممکن است متوجه شوند:

  1. کمردردی که شامل درد پا نمی شود.
  2. درد غیر قابل توضیح، سفتی، یا مشکل در حرکت
  3. درد یا ناراحتی در پشت لگن، بالای باسن
  4. هنگام نشستن یا دراز کشیدن درد کمتری دارد
  5. درد و اسپاسم عضلانی فقط در یک طرف
چسبندگی ستون فقرات

انواع ساکرالیزاسیون

ساکرالیزاسیون اشکال مختلفی دارد که بر اساس اینکه فیوژنی که در عکس اشعه ایکس دیده می شود جزئی یا کامل است و اینکه فیوژن فقط در یک طرف (یک طرفه) یا هر دو (دو طرفه) است طبقه بندی می شود. طبقه بندی زیر معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. نوع ۱: همجوشی با عرض حداقل ۱۹ میلی متر در یک یا هر دو طرف
  2. نوع ۲: همجوشی ناقص با یک شبه مفصل ایجاد شده در یک طرف یا هر دو طرف
  3. نوع ۳: ادغام کامل L5 به ساکروم در یک طرف (۳a) یا طرف دیگر
  4. نوع ۴: ترکیبی از نوع ۲ و نوع ۳

چسبندگی مهره کمر بعد از جراحی دیسک

چسبندگی بعد از عمل جراحی دیسک کمر یا چسبندگی داخل کانال نخاعی امروزه یکی از شایع ترین علل درد کمر بیمارانی است که بعد از عمل جراحی تحت عمل باز قرار گرفته اند و بعد از عمل درد دارند. این چسبندگی در بیشتر مواقع در سطوحی که دستکاری شده، رخ می دهد و جایگزین توده خارج شده می شود و باعث ایجاد دردهایی با همان شدت درد قبل از عمل یا بیشتر از آن در بیمار می شود. چسبندگی یا فیبروز در واقع قسمتی از مسیر ترمیم بافت‌ های داخل کانال نخاع می باشد و بعد از اینکه روی بدن برش ایجاد می شود، مکانیسم ترمیم در آن منطقه از بدن فعال می ‌شود و نهایتاً منجر به بهبود زخم می گردد که این روند ترمیم در برخی بیماران به ایجاد بافت ‌های سلولی اضافی در محل جراحی منجر می‌ شود که به بافت اسکار شناخته می شود. در داخل کانال نخاع این توده سلولی، کلافی مانند شبکه تار عنکبوت ایجاد می ‌کند که اصطلاحاً به آن چسبندگی می ‌گویند.

چسبندگی مادرزادی مهره کمر

این چسبندگی میتواند از یک طرف یا دو طرف مهره ها باشد. گاهی ممکن است دیسک بین این دو مهره هم وجود نداشته باشد. نتیجه آن این است که این دو مهره به یکدیگر چسبیده اند و حرکتی نسبت به هم ندارند. این وضعیت در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد و معمولاً مادرزادی است به این معنی که از بدو تولد وجود دارد.

آیا ساکرالیزاسیون یا چسبندگی مهره کمری باعث کمر درد می شود؟

با بررسی هایی که انجام شد مشخص گردید چسبندگی مهره های پایینی کمر ارتباطی با کمردرد نداشته بلکه یک یافته طبیعی است و اگر کسی که این چسبندگی را دارد مبتلا به کمردرد شود باید علت کمردرد را در مشکلات دیگر جستجو کرد.

تشخیص چسبندگی مهره کمر

برای تشخیص سندرم برتولوتی، پزشک شما نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس یا سایر تصویربرداری ها، مانند MRI، برای بررسی استخوان ها و مفاصل شما دارد. آنها همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی و آزمایش خون برای رد سایر شرایط انجام دهند.

روشهای درمان چسبندگی مهره کمر

درمان بستگی به نوع و درجه ساکرالیزاسیون و علائم شما دارد. هر فردی متفاوت است و هیچ درمان مشخصی وجود ندارد. درمان محافظه کارانه ای که برای درد همراه با ساکرالیزاسیون داده می شود مانند سایر دردهای کمر است. اگر به دلیل ساکرالیزاسیون دچار درد یا مشکل در حرکت هستید، پزشک می تواند به شما در یک برنامه درمانی کمک کند. بسیاری از افراد می توانند از درمان های غیر جراحی برای بهبود علائم خود استفاده کنند، مانند:

دارو درمانی

این روش ممکن است شامل درمان های استاندارد برای کمردرد باشد:

عمل جراحی

در برخی موارد، پزشکان جراحی را برای تسکین درد ناشی از سندرم برتولوتی توصیه می کنند. تغییر شکل مفصل کاذب برای برخی افراد تسکین می دهد. پزشکان همچنین می توانند جراحی فیوژن ستون فقرات را در یک استخوان در این ناحیه انجام دهند. ممکن است برای اصلاح دیسک خاص یا سایر ناهنجاری‌های ناشی از ساکرالیزاسیون، جراحی توصیه شود. به عنوان مثال، ساکرالیزاسیون ممکن است باعث ایجاد فشار روی دیسک بین مهره های چهارم و پنجم شود که منجر به لغزش یا انحطاط دیسک می شود. همچنین می تواند باعث فشرده شدن عصب نخاعی و درد در ستون فقرات یا پاها، اسکولیوز یا سیاتیک شود.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

سایر روش های تسکین درد

گزینه های درمانی دیگر جهت بهبود درد و درمان های جدید ساکرالیزاسیون شامل موارد زیر است :

چه زمانی چسبندگی مهره کمر نیاز به درمان دارد؟

در صورت ایجاد موارد ذیل، این عارضه نیاز به درمان دارد:

  1. فشار روی اعصاب یا تنه عصبی.
  2. کشیدگی رباط.
  3. فشرده سازی بافت نرم بین مفاصل استخوانی.

شما می توانید برای تهیه انواع کمربند طبی ، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیام به شماره واتس آپ 09396984430 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ورم دست و پا و روشهای درمان در کلینیک طب فیزیکیورم دست و پا و روشهای درمان در کلینیک طب فیزیکی

تورم معمولاً نتیجه التهاب یا تجمع مایع در بافت است که هم در اندام های داخلی ایجاد می شود، هم می تواند پوست و عضلات بیرونی را تحت تأثیر قرار دهد ... ادامه مطلب

ارتز شانه چیست؛ مزایا و کاربرد ارتز شانهارتز شانه چیست؛ مزایا و کاربرد ارتز شانه

بریس ها به شما کمک می کنند تا مفصل شانه را به صورت ثابت نگه دارید و از حرکت اضافی جلوگیری می شود ... ادامه مطلب

علل درد باسن در پشت لگنعلل درد باسن در پشت لگن

درد باسن که در پشت لگن احساس میشود دردی عمقی است که میتواند به ران و یا کمر هم انتشار پیدا کند.پاسخ این سوال که درد لگن و باسن نشانه چیست؟ ... ادامه مطلب

درمان پای صاف کودکان با کفش طبیدرمان پای صاف کودکان با کفش طبی

قوس کف پا یکی از موارد قابل توجه در سلامت کودکان است. صافی کف پا یکی از شایع ترین علل درد در کف پا، مچ پا، ساق پا و کمر می‌ باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465