پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / بیماری پات یا سل ستون فقرات چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری پات یا سل ستون فقرات چیست و چه علائمی دارد؟

سل یک بیماری بسیار عفونی است که توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود. سل در درجه اول بر ریه ها تأثیر می گذارد؛ اما در بعضی موارد می تواند به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابد. هنگامی که سل گسترش می یابد، به آن سل خارج سلول (EPTB) گفته می شود. یک شکل از EPTB سل استخوان و مفاصل است. سل استخوان به سادگی نوعی سل است که بر ستون فقرات، استخوان های بلند و مفاصل تأثیر می گذارد. بیماری پات یا سل ستون فقرات، اصطلاحی است برای سل که به ستون فقرات سرایت کرده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

سل ستون مهره ای شایع ترین سل استخوان است و شایع ترین محل درگیری در ناحیه توراکولومبار (پشتی-کمری) است که امروزه با افزایش سن شیوع بیماری بیشتر شده است. حدود ۲ درصد از موارد سل و ۱۵ درصد موارد سل خارج ریوی به بیماری ستون فقرات مبتلا می شوند. در افراد مبتلا به سل ستون فقرات ، علائم مانند سل ریوی به آرامی گسترش می یابد، به این معنی که تشخیص صحیح آن هفته ها یا سالها طول می کشد. سل ستون فقرات، خطرناک ترین فرم درگیری اسکلتی است؛ زیرا دارای توانایی تخریب استخوانی، ایجاد تغییر شکل و پاراپلژی به معنی فلج کامل پاها و تنه در هر دو سمت است.

هدف از درمان، متوقف کردن پیشرفت بیماری، پیشگیری از تغییر شکل فقرات و در صورت وجود انحراف در فقرات، اصلاح آن و جلوگیری از پیدایش فلج در اندام تحتانی است.

علت ابتلا به سل ستون مهره ها

سل استخوان هنگامی رخ می‌دهد که شما به بیماری سل آلوده می‌شوید و این سل به خارج از ریه ها گسترش می‌یابد. سل به طور معمول از طریق شخصی به شخص دیگر پخش می‌شود. بعد از اینکه فرد به سل مبتلا شد، این بیماری می‌تواند از طریق خون، از ریه‌ها یا غدد لنفاوی به استخوان‌ها، ستون فقرات یا مفاصل منتقل شود. سل استخوان معمولاً از منبع عروقی غنی در وسط استخوان های بلند و مهره‌ها شروع می‌شود. سل استخوان نسبتاً نادر است؛ اما در چند دهه اخیر شیوع این بیماری در کشورهای در حال توسعه تا حدی به دلیل شیوع ایدز افزایش یافته است. اگرچه این بیماری نادر است، تشخیص بیماری سل استخوان دشوار است و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود.

بیماری پات یا سل ستون فقرات

عوامل خطر سل ستون فقرات

افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به احتمال زیاد به سل فعال مبتلا می‌شوند. موارد زیر برخی از مواردی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند.

برای مبتلایان به HIV، پزشکان سل را به عنوان یک عفونت فرصت طلب می دانند. این بدان معناست که فرد مبتلا به HIV بیشتر از فرد مبتلا به سیستم ایمنی سالم از ابتلا به سل و ابتلا به علائم شدیدتر برخوردار است.

مصرف دخانیات و استنشاق دود حاصل از آن خطر ابتلا به سل را کاهش می‌دهد. این عوامل همچنین باعث می‌شود درمان بیماری سخت تر باشد و احتمال بازگشت پس از درمان بیشتر شود. ترک سیگار و جلوگیری از تماس با دود می‌تواند خطر ابتلا به سل را کاهش دهد.

برخی از مسائل بهداشتی دیگر که سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر ابتلا به سل را افزایش می‌دهد، شامل موارد زیر است:

  1. وزن کم
  2. اختلالات سوء مصرف مواد
  3. دیابت
  4. سیلیکوزیس (silicosis)
  5. بیماری شدید کلیه
  6. سرطان سر و گردن
  7. همچنین برخی از درمان های پزشکی مانند پیوند عضو مانع عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

علائم سل ستون فقرات

تشخیص سل ستون فقرات

تشخیص به موقع سل ستون مهره‌ها، هم بسیار حیاتی و هم بسیار دشوار است. معمولاً افرادی که دچار این بیماری شده‌اند، ریه‌های سالمی دارند و در تصویربرداری، درگیری قفسه سینه به ندرت دیده می‌شود. پزشک جهت تشخیص سل ستون مهره‌ها، در ابتدا از فرد مشکوک به بیماری شرح حالی دقیق اخذ می‌کند. در شرح حال، پزشک درباره نوع و تاریخچه علائم، محل زندگی و تولد و تماس‌های احتمالی با افراد مبتلا به سل از بیمار سؤال می‌کند. همچنین تاریخچه بیماری‌های زمینه‌ای به خصوص عفونت HIV نیز اهمیت دارد. در ادامه پزشک درخواست انجام بررسی‌های تکمیلی را می‌دهد.

  1. تصویربرداری: معمولاً یافته‌های تصویربرداری نمی‌توانند تشخیص سل مهره را قطعی کنند؛ اما کمک می‌کنند تا شک بالینی پزشک نسبت به سل مهره قوی‌تر شود. بدین منظور، معمولاً از سی تی اسکن و MRI جهت بررسی ساختار مهره‌ها استفاده می‌شود. تصویر قفسه سینه در بسیاری از موارد کمک کننده نخواهد بود؛ چراکه معمولاً درگیری همزمان ستون فقرات و ریه در بیماری سل دیده نمی‌شود.
  2. بیوپسی و کشت: بیوپسی یا نمونه برداری مستقیم و سپس کشت نمونه دریافت شده، مهم‌ترین روش تشخیصی برای بیماری سل مهره می‌باشد.

درمان سل ستون فقرات

دارو درمانی

اساس درمان بیماری سل مصرف آنتی بیوتیک ها است که معمولاً پزشک چندین آنتی بیوتیک را به طور همزمان باهم تجویز می نماید، از جمله معروفترین این آنتی بیوتیک ها جهت درمان انواع بیماری سل میتوان به ایزونیازید، ریفامپین، اتامبوتول، پیرازینامید و استرپتومایسین اشاره کرد.

درمان های محافظه کارانه

پزشک اندام مبتلا به سل را تا مدتی توسط آتل یا وسایل دیگر بی حرکت کرده و تا مدتی از انجام برخی کارهای منع می کنند. همچنین مراجعه به فیزیوتراپ و انجام حرکت کششی جهت افزایش دامنه حرکتی مفاصل و کاهش درد و تورم نیز تجویز می شود.

جراحی

برحسب محل ابتلا به سل ممکن است از روش های جراحی نیز برای کمک به درمان بیماری سل ستون فقرات استفاده کرد. از مهم ترین جراحی میتوان به:

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

مراقبت های بیمار مبتلا به سل ستون فقرات در دوره درمان

فرد مبتلا به سل ستون فقرات در طول مدت درمان بیماری، ضروری است که از موارد زیر اجتناب کند:

آگر می خواهید درباره درمان پای صاف کودکان با کفش طبی بدانید؛ کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمد رضا درویش [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر چقدر مطالب مفید و توضیحات کافی بود ممنون از وقتی که میذارید و زحماتی که می کشید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت شانه یخ زده (شانه منجمد یا فروزن شولدر) چیست؟علت شانه یخ زده (شانه منجمد یا فروزن شولدر) چیست؟

شانه یخ زده یا شانه منجمد که به آن کپسولیت چسبنده نیز گفته می شود به علت از بین رفتن تدریجی حرکات مفصل شانه به وجود می‌ آید . این اختلال به علت چسبندگی یا به وجود آمدن بافت اسکار ایجاد می‌ شود و علت بروز آن سفت شدن یا کلفت شدن بافت همبند اطراف مفصل است . در این مقاله به بررسی شانه یخ زده می پردازیم. ... ادامه مطلب

انواع مدل ساق بند طبی و کاربردهای آنهاانواع مدل ساق بند طبی و کاربردهای آنها

یکی از بهترین ساپورت های پزشکی، ساق بند طبی است که برای کمک به کسانی که دچار صدماتی در ناحیه ساق پا شده اند استفاده می شود. ... ادامه مطلب

آیا افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد ممکن است؟آیا افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد ممکن است؟

صفحه رشد که به آن صفحه اپی فیزیال هم میگویند منطقه ای در دو انتهای استخوان های بلند است که رشد میکند و مسئول رشد استخوان است ... ادامه مطلب

علائم افتادگی لگن و درمان آنعلائم افتادگی لگن و درمان آن

در بسیاری از زنان همراه با افزایش سن، انواعی ازافتادگی لگن دیده می شود. وقتی مثانه و یا رحم از جایگاه خود پایین تر بیاید، افتادگی لگن رخ می دهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465