درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / انواع پروتز / انواع پروتز های پای مصنوعی

انواع پروتز های پای مصنوعی

انسان‌های متعددی به علت‌های بسیار در موقعیتی قرار گرفتند که مجبور به قطع یا ازدست دادن عضو مهمی همچون پا‌هایشان شده اند. پای آدمی که تکمیل کننده ی اصلی حرکت و موتور انسان برای فعالیت های مهمی همچون اکثر مشاغل و کار‌ها مدنظر قرارگرفته است، فقدانش درد بزرگیست که باعث نگرانی و حتی افسردگی افراد می‌شود. از دست دادن یکی از اعضای بدن در سوانح و حوادث غیرقابل پیش‌بینی، موضوعی است که بدون شک زندگی فردی انسان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. با این‌حال پیشرفت فناوری و پزشکی در سال‌های اخیر باعث شده تا بتوان با استفاده از اعضای مصنوعی، بسیاری از مشکلات بیماران را پشت سر گذاشت.

آنچه در این مطلب میخوانید

سوانح رانندگی، بیماری‌های خاص مثل دیابت و اتفاقات ناگوار جسمانی، در بیشتر مواقع قسمت پایین بدن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. پا‌های مصنوعی که از آن به‌عنوان پروتز‌های پا یاد می‌شود، از جمله راهکار‌های بسیار مؤثر در زمینه بهبود شرایط حرکتی بیماران است. فناوری تولید پروتز‌های پا آن‌قدر پیشرفت داشته که در بیشتر مواقع شما متوجه وجود یک پای مصنوعی در بیمار نخواهید شد.
هرچند مدت‌زمانی کوتاه برای هماهنگی با شرایط جدید لازم است، اما می‌توان انتظار داشت که بیشتر بیمارانی که از پروتز‌های پا استفاده می‌کنند، بتوانند بدون مشکل به فعالیت‌های روزمره از جمله راه‌رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و حتی دوچرخه‌سواری ادامه دهند.

امروزه پروتزهای بسيار طبيعی و با دوامی برای استفاده افرادی که به هر دلیل در اندام خود دچار نقص هستند، ساخته می‌ شود تا با ایجاد زیبایی و عملکرد بهتر، شرایط روحی، اجتماعی و حرکتی بهتری را برای فرد فراهم سازد. شما می‌ توانید برای تهیه انواع پروتز، از جمله انواع پروتز پا، پروتزهای زیبایی و ... به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

انواع پروتز پا

پروتز‌ها پا را می‌توان بر اساس محل مورد استفاده در بدن، به دو دسته پروتز پای مصنوعی بالای زانو و پروتز پای مصنوعی زیر زانو تقسیم کرد. پروتز بالای زانو معمولاً در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیمار بخش زیادی از پا را از دست داده باشد و برای کنترل بهتر حرکتی، نیاز به تحمل فشار و وزن بیشتر وجود داشته باشد.
پروتز‌های زیر زانویی نیز در شرایطی استفاده می‌شوند که تنها قسمت‌های زیرین پا آسیب دیده باشند. این پروتز‌ها از بخش سوکت، فیلر (پدیلین) و پنجه تشکیل شده‌اند. سوکت، نقطه اتصال پروتز به محل آسیب دیده و در واقع مهم‌ترین قسمت یک پروتز است. طراحی و قالب‌گیری دقیق سوکت می‌تواند از بسیاری از مشکلات حرکتی آینده جلوگیری کند.

انواع پروتز های پای مصنوعی

انواع پروتز‌های پای مصنوعی

پروتز پای مصنوعی SACH و Elastic Keel

ساده‌ترین پای مصنوعی زیر زانو دارای دو نوع است: دارای بالشتک پاشنه با مچ پای سخت (SACH) و دارای keel ارتجاعی (elastic keel). این نوع پای مصنوعی زیر زانو از نئوپرن کرپ یا فوم اورتانی ساخته می‌شود که حول keel به گونه‌ای شکل داده می‌شوند که شبیه به پا باشند. چون این پروتز قطعه متحرک ندارد، قیمت نسبتاً پایینی دارد، بادوام است و نیازی به نگهداری ندارد. این نوع پای مصنوعی خاصیت ضربه‌گیری و جذب انرژی دارد، اما انرژی را به اندازه پای دینامیک ذخیره نمی‌کند. پای مصنوعی SACH و elastic keel معمولاً برای بیمارانی تجویز می‌شود که می‌توانند با تغییر سرعت جزئی، اندکی راه بروند.

پروتز پای مصنوعی SACH

پروتز SACH ساده‌ترین نوع پای مصنوعی بدون قطعه متحرک و غیرمفصلی است. شکاف پاشنه پروتز SACH از جنس لاستیک نرم است که به دلیل فشرده شدن در ابتدای وضعیت راه رفتن، مانند مچ پا عمل می‌کند. اما جنس keel سخت است تا پایداری پا را در وضعیت میانی گام برداشتن تامین کند و فقط اجازه حرکت جانبی جزئی بدهد. پروتز SACH با بلندی پاشنه مختلف تهیه می‌شود تا مناسب کفش‌هایی با بلندی پاشنه‌ مختلف باشد.

پروتز پا با Keel نرم

حرکاتی که می‌توان با این نوع پروتز انجام داد، شبیه به پروتز SACH است. به علاوه جلوی پا خود را با سطوح ناهموار تطبیق می‌دهد و در عین حال حمایت و پایداری لازم را برای ایستادن و راه رفتن به دست می‌دهد.

پروتز پای تک محوری و چندمحوری

پروتز پای مفصل‌دار و با قطعات متحرک در دو مدل تک محوری و چندمحوری عرضه می‌شود. منظور از محور حرکتی است که در یک یا چند صفحه از سه صفحه متفاوت انجام می‌شود و حرکت آن شبیه به حرکت طبیعی پا است. چنانچه پروتز پا در دو یا سه محور حرکت کند، توانایی حرکتی پا افزایش می‌یابد و به این ترتیب بیمار می‌تواند تعادل خود را روی سطوح ناهموار حفظ کند.

پروتز واکنش نشان دهنده دینامیک

افرادی که فعالیت بیشتری دارند، معمولاً پروتز ساق پا و پا با واکنش‌دهی بالاتر را ترجیح می‌دهند. پای واکنش دهنده دینامیک برای افرادی مناسب است که می‌توانند سرعت راه رفتن خود را تغییر دهند، جهت راه رفتن خود را به سرعت عوض کنند یا مسافت طولانی راه بروند. پای دینامیک انرژی مربوط به چرخه راه رفتن را ذخیره و بازگردانی می‌کند، برای این کار پروتز انرژی keel را در مرحله چرخش جذب و سپس آزاد می‌کند تا به استفاده کننده حسی از راه رفتن بدهد. به علاوه پروتز دینامیک دامنه حرکتی عادی‌تری را ارائه می‌دهد و گام برداشتن منظم‌تری را ممکن می‌کند. بعضی از پاهای واکنش نشان دهنده‌ی دینامیک با انگشتانی جدا از هم طراحی می‌شوند تا با تقلید حرکات اینورژن یا اورژن عادی پا و مچ پا، پایداری بیشتر شود. راحتی و واکنش نشان دادن پروتز دینامیک فرد را ترغیب می‌کند تا سطح فعالیت خود را افزایش دهد و حس طبیعی‌تری هنگام راه رفتن داشته باشد. به علاوه بعضی از این پروتزساق پا و پا استرس و نیروهای برخوردی روی کنار پا را کاهش می‌دهد.

پروتز کنترل شونده با ریزپردازنده

پای کنترل شونده با ریزپردازنده (MPC) نوع جدیدی از پروتزهای پا است. بخش‌های مچ و پایین پا سنسورهای کوچکی دارند که با رایانه کنترل می‌شود و اطلاعات دریافتی از اعضاء بدن بیمار و محیط اطراف را پردازش می‌کند و خود را با شرایط موجود وفق می‌دهد. این پردازنده‌ها با توجه به اطلاعات حاصل از سیگنال‌های ورودی، الگوریتم یا مجموعه قواعدی را اعمال می‌کنند تا در نهایت درباره چگونگی واکنش نشان دادن پا یا مچ پا در هر موقعیت مفروض تصمیم بگیرند. ریزپردازنده دستوراتی را به بخش‌های مختلف پروتز می‌دهد تا پا عملکردی مطلوب ارائه دهد. پروتزهای دیگر روی سطوح صاف و هموار عملکرد مناسبی دارند، اما توانایی آنها برای تطبیق یافتن با ویژگی‌های مکانیکی و هم‌ترازی در زمان راه رفتن روی سطوح شیبدار یا ناهموار کاهش می‌یابد. پروتزهای موتوری فشار رو به جلویی را هنگام حرکت وارد می‌کنند تا بیمار بتواند با استفاده از این نیروی به موقع بهتر راه برود. بعضی از مدل‌ها دارای نرم افزار و برنامه‌هایی هستند که با استفاده از آنها می‌توان پروتز را از راه برنامه‌های رایانه‌ای یا گوشی هوشمند به وسایل الکترونیکی هوشمند متصل کرد. این قابلیت به کاربر کمک می‌کند تا متناسب با فعالیت‌های مختلف از پا استفاده کند، با توجه به زمانبندی و داده‌های ورودی تغییرات لازم را ایجاد کند و بعضی قابلیت‌ها را خاموش یا روشن کند. تمام این ویژگی‌ها کمک می‌کند تا بیمار تجربه منحصر به فردی از عملکرد پایی داشته باشد که قرار است مانند یک پای طبیعی عمل کند.

نظافت و نگهداری از پروتز‌های پا

یکی از مواردی که بیماران باید به آن توجه کنند، شستشوی دائمی محل آسیب‌دیده است. بهتر است عضو قطع شده را هر شب به‌طور کامل شستشو دهید و با استفاده از یک دستمال خشک کنید. رسوبات صابونی ممکن است منجر به تحریک پوستی در محل اتصال به پروتز شود.
قسمت داخلی پروتز نیز باید در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت شسته شود تا از جمع شدن باکتری و جرم در این منطقه جلوگیری کنید. استفاده از جوراب‌های طبی تمیز نیز می‌تواند به کاهش آلودگی محل آسیب دیده کمک کند. درهرصورت باید به این موضوع دقت داشت که این تغییر بزرگ در زندگی، نیاز به هماهنگی و توجه بیشتری از طرف بیمار و خانواده بیمار دارد و مدت زمانی لازم است تا این هماهنگی به‌صورت کامل صورت بگیرد.

بهترین پروتز پای مصنوعی

همان طور که ابزار واحدی برای تمام کارها وجود ندارد، نمی‌توان یک پروتز را به تمام افراد دچار قطع عضو توصیه کرد. بیمارانی که با پروتزهای مختلف آشنایی دارند، بهتر می‌توانند درباره انتخاب پروتز مناسب با متخصص صحبت کنند. آگاهی از نقاط قوت و ضعف هر پروتز کمک می‌کند تا بیمار بهترین پروتز را با توجه به نیازها و توانایی‌های فردی خود انتخاب کند. پزشکان و متخصصین پروتز هنگام مقایسه مزایای پروتزهای کنترل شونده با ریزپردازنده با دیگر پروتزها، باید جنبه‌های کارکردی هر پروتز و تناسب آن با نیازها و اهدف خاص هر بیمار را مد نظر قرار دهند.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

حرف آخر

پروتز یا پای مصنوعی جدید مستلزم پیروی از اقداماتی می‌باشد که تا چندین ماه بایستی رعایت شوند. همانطور که نحوه راه رفتن را یاد می‌گیرید و استقلالتان را دوباره به دست می‌آورید، پروتز در همه مسیر در دسترستان خواهد بود.قیمت پروتز پا بستگی به موارد زیادی دارد از جمله میزان قطع عضو، نوع پای مصنوعی مورد نیاز و نوع فعالیت شخص.با مشاوره و جستوجوی مناسب، بهترین پروتز برای پای شخص تولید و خریداری می‌شود.

هنگامی که برای اولین بار مبتلا به آرتریت تشخیص داده می‌ شوید، پزشک احتمالاً درمان‌ های غیر جراحی را برای تسکین ناراحتی و ناتوانی توصیه می‌ کند. یکی از این توصیه‌ ها می‌ تواند پوشیدن بریس باشد. شما می‌ توانید برای تهیه بریس آرتروز زانو به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ارتز شانه چیست؛ مزایا و کاربرد ارتز شانهارتز شانه چیست؛ مزایا و کاربرد ارتز شانه

بریس ها به شما کمک می کنند تا مفصل شانه را به صورت ثابت نگه دارید و از حرکت اضافی جلوگیری می شود ... ادامه مطلب

عوارض و آسیبهای بیماری ام اس بر بدن چیست؟عوارض و آسیبهای بیماری ام اس بر بدن چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis)، ام اس یا به اختصار MS یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که علائم خاصی ‌را در سراسر بدن ایجاد می کند ... ادامه مطلب

علت سوزش، داغ شدن و درد انگشت شست پا چیست؟علت سوزش، داغ شدن و درد انگشت شست پا چیست؟

درد شست پا موقعیتی نسبتاً شایع است که افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. این موضوع اهمیت دارد که به کوچکترین درد در انگشتان پا توجه کنیم ... ادامه مطلب

رباط صلیبی مصنوعی بهتر است یا طبیعی؟رباط صلیبی مصنوعی بهتر است یا طبیعی؟

زانو با پارگی ACL ناپایدار می‌شود و مفصل ممکن است به مرور زمان آسیب بیشتری ببیند. بازسازی ACL درمان جراحی انتخابی برای بازگرداندن ثبات در مفصل زانو اس ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465