پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / روشهای درمان شکستگی مهره

روشهای درمان شکستگی مهره

شکستگی‌ های فشاری مهره‌ ای (VCF) زمانی رخ می‌ دهد که بلوک استخوانی یا مهره‌ ای بدن در ستون فقرات فرو ریزد که می‌ تواند منجر به درد شدید، تغییر شکل و کاهش قد شود. این شکستگی‌ ها بیشتر در ستون فقرات قفسه سینه (قسمت میانی ستون فقرات)، همچنین در قسمت تحتانی رخ می‌ دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت شکستگی مهره :

شکستگی مهره

علائم شکستگی مهره:

علائم بالینی اصلی VCFها ممکن است شامل هر یک از موارد زیر باشد:

در موارد زیر باید برای ارزیابی کمردرد به پزشک مراجعه کنید:

همچنین در صورت بروز علائم زیر علاوه بر کمردرد، فوراً به اورژانس مراجعه کنید:

تشخیص:

در حالی که تشخیص معمولاً از طریق شرح حال و معاینه فیزیکی قابل انجام است، اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می‌تواند در تأیید تشخیص، پیش آگاهی و تعیین بهترین گزینه درمانی برای بیمار کمک کند.

درمان:

درد ناشی از شکستگی فشاری ستون فقرات که به طور طبیعی بهبود می‌ یابد، می‌تواند تا سه ماه طول بکشد. اما درد معمولاً طی چند روز تا چند هفته به طور قابل توجهی بهبود می‌ یابد.

مدیریت درد ممکن است شامل داروهای ضد درد، استراحت در رختخواب، بریس و فعالیت بدنی باشد.

اغلب برای تسکین درد کافی است. دو نوع داروی بدون نسخه، استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) توصیه می‌شود. داروهای مسکن و شل کننده‌های عضلانی اغلب برای مدت کوتاهی تجویز می‌شوند زیرا خطر اعتیاد وجود دارد. داروهای ضد افسردگی همچنین می‌توانند به تسکین دردهای ناشی از عصب کمک کنند.

استراحت در رختخواب ممکن است به درد حاد کمک کند اما همچنین می‌تواند منجر به از دست دادن بیشتر استخوان و بدتر شدن پوکی استخوان شود که خطر شکستگی فشاری در آینده را افزایش می‌دهد. پزشکان ممکن است یک دوره کوتاه استراحت در رختخواب را بیش از چند روز توصیه کنند. با این حال از بی تحرکی طولانی مدت باید اجتناب شود.

داروهای تقویت کننده استخوان مانند بیس فسفونات‌ها (مانند Actonel، Boniva و Fosamax) به تثبیت یا بازگرداندن تحلیل استخوان کمک می‌کند. این بخش مهمی از درمان است که به جلوگیری از شکستگی‌های فشاری بیشتر کمک می‌کند.

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

توانبخشی با ارتز قفسه سینه-کمری-خاجی شروع می‌شود. متخصص طب فیزیکی به بیمار یاد می‌دهد که چگونه از آن ارتز استفاده کند. توصیه می‌شود از بریس یا ارتز به مدت 6 تا 12 هفته استفاده شود و به دنبال آن فیزیوتراپی انجام شود.

این مسئله مهم است که مشخص شود که هیچ شواهد واقعی در مورد اثربخشی بریس در بهبود خود مهره‌ها وجود ندارد اما می‌توان مطمئن بود که بریس حالت بدن را بهبود می‌بخشد. این امر باعث افزایش قدرت عضلات تنه در بیماران مبتلا به شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان در مهره‌ها می‌شود. استفاده از ارتز نخاعی ، هم‌ترازی ستون فقرات را حفظ می‌کند و خم شدن را محدود می‌کند، بنابراین بار محوری را بر مهره شکسته کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بریس باعث خستگی کمتر عضلات پاراسپینال و تسکین اسپاسم عضلات می‌شود.

شکستگی‌های ستون فقرات قفسه سینه ممکن است با ارتز قفسه سینه درمان شوند. به عنوان مثال می‌توان به Jewitt، هایپر اکستنشن قدامی نخاعی صلیبی و بریس تیلور اشاره کرد. ارتزهای کمری برای شکستگی‌های کمری نیز موجود است اما فقط در محدود کردن حرکت صفحه ساجیتال در ستون فقرات کمری فوقانی موثر است.

جراحی نیز ممکن است توصیه شود. دو نوع رایج از جراحی برای این نوع شکستگی، ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی است. هر دو نوع جراحی می‌توانند به ترمیم شکستگی کمک کنند.

  1. ورتبروپلاستی: این درمان کم تهاجمی برای کمک به کاهش یا از بین بردن درد ناشی از شکستگی مهره و تثبیت استخوان طراحی شده است. سیمان با ویسکوزیته پایین مستقیماً به مهره فروریخته تحت فشار بالا تزریق می‌شود که با هدف تثبیت شکستگی و تسکین کمردرد است.
  2. کیفوپلاستی: کیوفوپلاستی مشابه ورتبروپلاستی، یک روش کم تهاجمی است که برای کاهش یا توقف درد ناشی از شکستگی ستون فقرات ، ایجاد ثبات در استخوان و بازگرداندن بخشی یا تمام ارتفاع از دست رفته بدن به دلیل شکستگی فشاری طراحی شده است.

پس از آسیب نخاعی (SCI)، پزشک ممکن است بریس را برای ارتقاء وضعیت صحیح و جلوگیری از آسیب بیشتر تجویز کند. اگرچه انواع و طرح‌ های زیادی وجود دارد اما بریس‌ها معمولاً به صورت نرم یا سخت طبقه بندی می‌ شوند. انواع دیگر بریس‌ها فقط از ستون فقرات گردنی، قفسه سینه و کمر پشتیبانی می‌ کنند. این بریس‌ ها ممکن است برای تثبیت ستون فقرات پس از آسیب و یا عمل جراحی استفاده شوند. شما می‌ توانید برای تهیه بریس های مناسب آسیبها و ضایعات نخاعی به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بهترین حرکات اصلاحی برای ورزش درمانی زانوبهترین حرکات اصلاحی برای ورزش درمانی زانو

درمان زانو درد با ورزش می‌ تواند به افزایش سلامتی و بهبود وضعیت شما بدون وارد شدن آسیب به مفاصل زانو کمک مؤثر کند. ... ادامه مطلب

درمان کشیدگی و پارگی تاندون مچ پادرمان کشیدگی و پارگی تاندون مچ پا

چنانچه که به پارگی تاندون پا دچار شوید، اولین علائمی که آن را احساس می کنید درد است.احتمالاً برای حرکت دادن پای خود نیز دچار مشکل می شوید، ... ادامه مطلب

علل و درمان درد لگنعلل و درمان درد لگن

بیماری های لگن درمان شده با لیزر شامل بیماری هایی مانند ارتریت یا التهاب مفاصل لگن، بورسیت لگن (التهاب کیسه های کوچک پر از مایع در مفصل) بوده ... ادامه مطلب

انواع زانو بند و کاربرد آنهاانواع زانو بند و کاربرد آنها

زانوبندهای طبی یا بریس ها، یکی از رایج‌ ترین وسایل حمایت کننده زانو هستند که با نگهداری از مفاصل زانو به هنگام کشش و تحرک، باعث افزایش ثبات و پایداری زانو می شوند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465