پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / اسپلینت تامپ اسپایکا یا اسپلینت شست چیست؟

اسپلینت تامپ اسپایکا یا اسپلینت شست چیست؟

شما می توانید برای امکان مشاوره رایگان در مورد کفش طبی ، صافی کف پا ، انواع ارتز و پروتز ، قوز کمر ، زانو بند طبی ، کمر بند طبی ، پای پرانتزی ، خارپاشنه ، هالوکس ولگوس و ... ، علاوه بر مراجعه حضوری به کلینیک دکتر فروغ، به صورت غیر حضوری از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

یکی از اعضای مهم و پرکاربردی که در طول شبانه روز به وسیله ی آن نیازهای خود را برطرف می‌کنیم، انگشتان دست می باشد. مفصل شست، اجازه طیف وسیعی از حرکات را در جهات مختلف می دهد. در واقع حرکات ظریف دست با همکاری انگشت شست صورت می پذیرد و این موجب افزایش تحرک مفصل می شود. با این وجود این مفصل در معرض آسیب قرار دارد. در زمان آسیب‌دیدگی‌های شست به‌ منظور حفظ ثبات و جلوگیری از ایجاد تحرک، به ‌منظور پیشگیری از گسترش صدمه در این ناحیه استفاده از اسپلینت‌ تامپ اسپایکا بسیار کمک‌کننده است. معمولاً پس از عمل‌های جراحی دست هم از این اسپلینت به‌منظور پیشگیری از حرکت کردن دست برای طی کردن روند بهبودی استفاده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

اسپلینت تامپ اسپایکا یا اسپلینت شست نوعی آتل دست (مچ بند) میباشد که انگشت شست و مفصل CMC شست را در بر میگیرد. اسپلینت انگشت شست از نوعی پلاستیک مخصوص(ترموپلاست)ساخته میشود. این ارتز در مرکز ارتوپدی فنی به صورت کاملاً اختصاصی و بر اساس قالبگیری از دست ساخته میشود. نوعی دیگر این آتل از نوعی پارچه مخصوص(نئوپرن) ساخته میشود که در محل شست دست دارای یک بار پلاستیکی یا فلزی میباشد. به این نوع آتل دست، مچ بند آتل دار مخصوص شست میگویند که در موارد خفیف بیماری کاربرد دارد.

انواع آسیب شست دست

رگ به رگ شدن انگشت

رگ به رگ شدن انگشت، حالتی که یکی از رباط ها پاره شده و یا دچار کشیدگی می شود. رباط ها بافت های سختی هستند که یک استخوان را به استخوان دیگر وصل می کنند. علائم و نشانه های رگ به رگ شدن شامل درد، تورم، سفتی و ضعف می باشد. حرکات انگشت به ویژه خم شدن آن محدود می شود.

پارگی تاندون های خم کننده

پارگی تاندون های خم کننده، تاندون ها بافت های بسیار مستحکمی هستند که ماهیچه را به استخوان متصل می کنند. در این عارضه، تاندون های موجود در کف دست پاره شده و یا ازبین می روند. اگر این پارگی نزدیک انگشت اتفاق بیافتد، انگشتان قادر به خم و راست شدن نخواهند بود. پزشکان به این حالت انگشت جرسی می گویند و در این شرایط انگشت همواره به صورت راست باقی خواهد ماند.

پارگی تاندون های باز کننده

پارگی تاندون های باز کننده، در این آسیب، تاندون های پشت دست پاره و یا از بین می روند. اگر پارگی و یا ازبین رفتن نزدیک نوک انگشت رخ دهد، باعث خم شدن دائمی انگشت می شود؛ به طوری که شخص قادر به راست نگه داشتن انگشت خود نخواهد بود. یک نوع رایج این عارضه به انگشت چکشی معروف است. زمانی اتفاق می افتد که قسمت انتهایی انگشت، دچار خمیدگی شده و درد و ورم را در نزدیک مفصل احساس می کنید.
نوع دیگر این عارضه دفورمیتی بوتونیر (Boutonniere deformity) یا تغییرشکل بوتونیر نامیده می شود که زمانی رخ می دهد که تاندون پاره شده و از جایگاه طبیعی خود خارج شود. در این حالت مفصل انتهایی انگشت به صورت راست مانده و مفصل انگشت در بخش میانی خم می­ماند.

انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای، حالتی است که در آن انگشت نمی تواند به طور طبیعی صاف بماند. این وضعیت زمانی رخ می دهد که هنگام خم کردن انگشتان، انگشت تان قفل شود و معمولاً باز شدن آن با یک صدایی (تق کردن) همراه است. در بیمارهایی مثل دیابت و آرتریت روماتویید ( روماتیسم مفصلی )، خانم های میانسال و کسانی که کارهای تکراری با دست انجام می دهند بیشتر دیده می شود. انگشت ماشه ای می تواند باعث ایجاد درد در انگشتان و کف دست شود.

اسپلینت شست

علائم آسیب انگشت شست

  1. درد انگشت به علت آسیب وارده به انگشت
  2. بعد از دو هفته همچنان درد انگشت ادامه داشته باشد.
  3. احساس کرختی و سوزن سوزن شدن در انگشت وجود دارد.
  4. هنگام استراحت هم درد انگشت شدید باشد.
  5. نتوان انگشت را راست کرد.

کاربرد اسپلینت شست

  1. ایجاد ثبات برای جلوگیری از حرکت قسمت آسیب دیده بدن
  2. حمایت از عضو آسیب دیده جهت تسریع بهبودی
  3. وضعیت دهی و پشتیبانی از عضو آسیب دیده در هنگام فعالیت
  4. کاهش درد
  5. اصلاح حالت و جلوگیری از ایجاد دفورمیتی
  6. حفظ یا بازگرداندن دامنه حرکتی
  7. کاهش ورم بافتی
  8. تثبیت موقت عضو دچار شکستگی، رگ به رگ شدن یا کشیدگی حاد قبل از ارزیابی بیشتر
  9. محافظت از عضو آسیب دیده در اثر ضایعات اعصاب

مزایای اسپلینت شست

نحوه استفاده از اسپلینت شست

بیمار باید اسپلینت را به گونه‌ای روی انگشت ثابت کند که به اندازه کافی محکم نباشد تا با زور باعث صاف شدن انگشت شود؛ زیرا این کار ممکن است باعث وارد آمدن آسیب بیشتر شود.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

مدت استفاده از اسپلینت شست

در صورتی که با تجویز پزشک ارتوپد از این ارتز استفاده می‌نمایید، با توجه به نظر ایشان عمل نمایید. در غیر این صورت از این محصول به مدت ۸ هفته برابر ۲ ماه استفاده نمایید.

نحوه شستشوی اسپلینت شست

قیمت اسپلینت شست

قیمت انواع اسپلینت شست بسته به کیفیت، جنس و نوع برند آن متفاوت می‌باشد.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :علیرضا قبادی [ 1402-09-05 ]
انگشت شست من بر اثر زمین خوردن به صورت تق تق صدا میمرد دکتر ک رفتم گفتن انگشتت ماشه ایی شده و چند مدت باید بی حرکت باشه و فشار روی انگشتم نیارم و اسپلینت شست گرفتم و بستم بهش، و الان حدود 3 ماهه ک بهتره ولی هنوز تق تق رو داره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان درد گردن با فیزیوتراپی و ورزشدرمان درد گردن با فیزیوتراپی و ورزش

درد گردن عارضه ای است که این روز ها شیوع فراوانی پیدا کرده است و افراد زیادی در تمام دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند. یکی از رایج ترین و بهترین روش های درمانی درد گردن، ورزش و فیزیوتراپی است. در ادامه به بررسی این دو روش می پردازیم. ... ادامه مطلب

کفش طبی مخصوص خار پاشنه چه مشخصاتی دارد؟کفش طبی مخصوص خار پاشنه چه مشخصاتی دارد؟

خار پاشنه، در واقع رسوب کلسیم در قسمت پاشنه پا است که موجب بیرون‌ زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پاشنه پا می شود. ... ادامه مطلب

اسکولیوز یا کجی ستون فقرات چیست؟اسکولیوز یا کجی ستون فقرات چیست؟

اسکولیوز یک انحنای جانبی غیرعادی ستون فقرات است که اغلب در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی تشخیص داده می‌شود. ... ادامه مطلب

شایع ترین و مهمترین مشکلات و بیماری های ارتوپدی در کودکانشایع ترین و مهمترین مشکلات و بیماری های ارتوپدی در کودکان

بیماری های ارتوپدی در کودکان بسیار متنوع بی شمارند، برخی از آن ها به صورت مادرزادی و برخی طی سال های رشد ایجاد می شوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465