درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / درمان کشیدگی و پارگی تاندون مچ پا

درمان کشیدگی و پارگی تاندون مچ پا

تاندون ها دارای بافت فیبری هستند که عضلات را به استخوان متصل می کنند، عموماً نیرویی که به تاندون ها وارد می شود بیشتر از 5 برابر وزن بدن است، بنابراین ممکن است در برخی موارد نادر به دلیل فشارهایی که وارد می شود شما به کشیدگی و پارگی تاندون پا دچار شوید. در این میان شایع ترین آسیب تاندون ها مربوط به پارگی تاندون آشیل است، در صورتی که این تاندون دچار آسیب شود فرد به مشکلات بسیاری دچار می شود و درد زیادی را متحمل خواهد شد. پارگی تاندون مچ پا معمولاً در محدوده چند سانتی متری فاصله از محل اتصال تاندون به استخوان پاشنه رخ می‌دهد؛ زیرا این قسمت جریان خون کمی دارد. این پارگی با افزایش شدت تمرینات ورزشی، افتادن از ارتفاع، افتادن داخل چاله یا گودال، دویدن در سربالایی، شکستگی مچ پا و… اتفاق می‌افتد. چنانچه که به پارگی تاندون پا دچار شوید، اولین علائمی که آن را احساس می کنید درد است. پس از آن اگر سریعاً اقدامات لازم جهت درمان انجام نشود، احتمالاً برای حرکت دادن پای خود نیز دچار مشکل می شوید، بنابراین بسیار مهم است که در صورت بروز آسیب سریعاً نسبت به درمان اقدام کنید.

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

دلایل کشیدگی و پارگی تاندون مچ پا

مانند هر عضله یا تاندون دیگری در بدن، تاندون آشیل هم اگر تحت نیرو یا فشار زیادی قرار بگیرد دچار پارگی می‌شود. این مشکل می‌تواند در هر فعالیتی که در آن حرکات جهشی و پرشی وجود داشته باشد، مانند فوتبال، دویدن، بسکتبال، شیرجه و تنیس، رخ بدهد. در حرکات جهشی و پرشی ابتدا عضلات پشت ساق به شدت منقبض می‌شوند که این می‌تواند فشار بیش از اندازه‌ای به تاندون آشیل وارد کند. همچنین در مواردی که هنگام سقوط یا زمین خوردن مچ پا، تحت فشار زیاد، رو به بالا قرار می‌گیرد، تاندون آشیل کشیده شده و آسیب می‌بیند. بریدگی‌ عمقی پشت مچ پا (با یک وسیله برنده) هم در صورتی که عمق برش زیاد باشد می‌تواند باعث پارگی تاندون آشیل شود.
گاهی اوقات تاندون آشیل ضعیف می‌شود که این حالت تاندون را مستعد پارگی می‌کند. عواملی که باعث ضعیف شدن تاندون آشیل می‌شوند عبارتند از:

علائم کشیدگی و پارگی تاندون مچ پا

تاندونیت

علائم رایج تاندونیت پاشنه آشیل عبارتند از:

1. ضعف در پا
  2. درد جزئی در پایین یا بالای پاشنه پس از فعالیت
  3. احساس سفتی در پا که معمولاً در صبح ظاهر می‌شود و در طول روز کاهش می‌یابد.
  4. درد شدید روز بعد از تمرین
  5. درد هنگام بالا رفتن از پله‌ها یا بالا رفتن از سر بالایی
  6. تورم در ناحیه تاندون آشیل

پارگی

علائم پارگی تاندون آشیل عبارتند از:

1. به سرعت عملی را انجام دادن یا ضربه محکم و ناگهانی هنگامی که تاندون پاره می‌شود.
  2. درد شدید در پشت مچ پا که راه رفتن را دشوار می‌کند.
  3. تورم و تغییر رنگ
  4. حساسیت
  5. ناتوانی در بالا بردن انگشتان پا
  6. شکاف پشت مچ پا که در آن تاندون بعد از پارگی از هم جدا می‌شود.

انواع پارگی تاندون های مچ پا

یکی از آسیب هایی که ممکن است موجب ناراحتی افراد و اختلال حرکتی آنها شود، آسیب در ناحیه مچ پا بوده که می تواند به دنبال پارگی تاندون های مچ پا اتفاق بیفتد. در ناحیه مچ پا چهار تاندون وجود داشته که در صورت پارگی هر کدام، فرد با علائم و ناراحتی هایی مواجه خواهد شد. در ادامه در رابطه با پارگی این تاندون ها توضیح خواهیم داد:

1. پارگی تاندون آشیل

تاندون آشیل از جمله تاندون های مهم پا بوده که در ناحیه پایینی و پشتی ساق پا و مچ قرار گرفته و عضلات پشت ساق پا را به پاشنه پا متصل می کند. این طناب فیبری و بافت محکم و نرم می تواند به دلایل مختلفی دچار آسیب شود. چنانچه این تاندون دچار کشیدگی بیش از حد شود، ممکن است به صورت کامل و یا فقط بخشی از آن پاره شود و در نهایت موجب ناراحتی (درد و تورم و همچنین اختلالات حرکتی) در پا شود.

2. پارگی تاندون تیبیا خلفی

این تاندون از مهم ترین تاندون های ساق پا بوده که موجب اتصال عضله پشت ساق پا به استخوان قرار گرفته در قسمت داخلی کف پا می شود. این تاندون نقش مهمی داشته و موجب حفظ قوس و گودی کف پا می شود و پای فرد را به هنگام راه رفتن و فعالیت حمایت می کند. در صورتی که این تاندون دچار کشیدگی بیش از حد شود، ممکن است بخشی از آن و یا به طور کامل دچار پارگی شود که این موجب اختلالات حرکتی پا و عدم تعادل به هنگام راه رفتن می شود.

3. پارگی تاندون تیبیا جلویی

این تاندون در قسمت جلوی ساق پا و استخوان تیبیا قرار داشته و موجب بلند کردن پا از سطح زمین می شود. در صورتی که این ناحیه دچار کشیدگی حاد (پارگی) شود، در ناحیه جلویی مچ پا و وسط آن درد و تورم ایجاد شده و فرد قادر به بلند کردن پا نخواهد بود.

4. پارگی تاندون پرونئال

در ناحیه جلویی ساق پا چندین عضله وجود داشته که به این عضلات پرونئال می گویند. این عضلات از بخش خارجی و پایینی ساق پا یا استخوان فیبولا شروع شده و در امتداد ساق پا به استخوان های مختلف پا متصل شده و در نهایت موجب حرکت مچ پا و پا به جهات مختلف می شوند. در صورت انقباض و گرفتگی این عضلات و همچنین کشیدگی آنها ممکن است پارگی اتفاق بیفتد که به دنبال آن فرد قادر به حرکت دادن مچ پا و پا نخواهد بود.

تشخیص کشیدگی و پارگی تاندون مچ پا

درمان کشیدگی و پارگی تاندون مچ پا

روش‌های درمانی بدون جراحی می‌توانند به کنترل علائم پارگی تاندون مچ پا کمک کنند. معمولاً عمل جراحی تا زمانی که بتوان بدون استفاده از آن علائم را مدیریت کرد، در نظر قرارگرفته نخواهد شد.

1.درمان دارویی

ممکن است پزشک داروهایی را برای شما تجویز کند. داروهای ضدالتهاب می‌توانند در کاهش درد و ورم مؤثر بوده و به شما در بازگشتن هر چه سریع‌تر به فعالیت‌های عادی خود کمک کنند. ازجمله این داروها می‌توان به ایبوپروفن و داروهای تزریقی اشاره کرد که نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارند.

2. گرما درمانی

این روش درمانی ارزان قیمت اغلب برای کمک به تسکین دردها و آسیب‌های عضلانی یا مفصلی توصیه می‌شود. برای گرما درمانی می‌توان از بطری‌های آب گرم، پدهای حرارتی یا حمام‌ آب گرم استفاده کرد.

3. بی حرکتی

در مرحله اول، فعالیت‌هایی که درد را بدتر می‌کنند را کاهش دهید و یا حتی متوقف کنید. ممکن است لازم باشد به مدت 6 تا 8 هفته از قالب‌های دارای ساق کوتاه یا بوت‌های مخصوص پیاده‌روی استفاده کنید. این‌ها به تاندون اجازه استراحت می‌دهند و ورم ناحیه را کم می‌کنند.

4. کفش و کفی طبی

متخصص در ارتباط با استفاده از کفش مناسب، وضعیت مناسب بدنی و نحوه انجام فعالیت‌های روزمره به بیمار کمک می‌کند. کفی طبی که سبب بالا نگه داشتن پاشنه پا می‌شود، در کاهش فشار وارد بر تاندون آشیل مؤثر است. در صورتی که در ارتباط با وضعیت پاها و یا نحوه عملکرد پا مشکلی وجود داشته باشد، استفاده از کفی طبی یا ارتز در کفش به درمان و جلوگیری از بروز تاندونیت آشیل کمک می‌کند. در صورت کوتاه بودن قوس کف پا، فشار وارد بر تاندون آشیل افزایش پیدا می‌کند.

5. لیزر درمانی

درمان با لیزر یک راه حل ایمن، مؤثر، غیر تهاجمی و بدون درد برای درد و آسیب تاندون آشیل فراهم می‌کند. در لیزر درمانی با استفاده از لیزرهای کم توان یا پرتوان بافت‌های آسیب‌دیده تاندون‌های پا را تقویت و روند بهبود را تسریع می‌بخشند.

6. شاک ویو تراپی

در شاک ویو تراپی از طریق پوست یک شوک صوتی به منطقه آسیب‌دیده مچ پا وارد می‌شود تا مقدار محدودی فشار به ناحیه آسیب دیده تاندون آشیل وارد شده و روند درمان دوباره شروع شود. درمان با شاک ویو برای بیماران مبتلا به موارد مزمن التهاب تاندون آشیل بیشترین فایده را دارد.

7. مگنت تراپی

مگنت تراپی با افزایش گردش خون باعث تسریع در درمان می‌شود. بازگرداندن جریان خون به حالت نرمال کمک می‌کند تا مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز برای بهبود آسیب‌های تاندون آشیل فراهم شوند. همچنین انرژی مغناطیسی عملکرد سوخت و ساز بدن که در نابودی و التهاب سلولی مؤثر است را نیز به‌صورت طبیعی در می‌آورد.

8. تزریق پی آر پی

پی آر پی و یا درمان با پلاسمای غنی از پلاکت در درمان پارگی، التهاب‌ها و آسیب‌های وارده به تاندون آشیل، مؤثر است. تزریق فاکتورهای رشد به قسمت آسیب دیده‌ی پاشنه آشیل باعث بازسازی تاندون آسیب دیده‌ی شما می‌شود.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

9. توانبخشی با ورزش

برنامه‌های ورزشی متناسب با نوع پارگی تاندون‌ها برای بیماران پیشبینی می‌شود.

تمرینات انعطاف‌پذیری

در طول دوره التیام پارگی تاندون آشیل در اطراف محل پارگی بافت اسکار تشکیل می‌شود. این حالت، در کنار یک دوره بی‌حرکتی می‌تواند باعث سفتی تاندون و عضلات اطراف آن شود. تمرینات انعطاف‌پذیری برای ساق و مفصل مچ پا، به کشش این عضلات سفت کمک کرده و باعث می‌شوند که قسمت‌های مختلف پا بهتر حرکت کنند. کشیدن آرام بافت اسکار ایجاد شده در امتداد آشیل آسیب‌دیده، می‌تواند به تغییر شکل و حالت آن بافت اسکار و همچنین عملکرد نرمال تاندون آشیل کمک کند.
تمریناتی که می‌توان بعد از پارگی تاندون آشیل برای بهبود انعطاف‌پذیری انجام داد عبارتند از:

هنگامی که دامنه حرکتی مفصل مچ پا تا حدود بازیابی شد، نوبت به بهبود قدرت عضلات اطراف آن می‌رسد. در طول تمرینات قدرتی فشار پیشرونده‌ای به تاندون آشیل وارد می‌شود که در نهایت باعث می‌شود تا بتوانید تاندون و عضلات اطراف آن را تقویت کرده و عملکرد کلی‌ را بهبود بدهید. انجام تمرینات قدرتی و تقویتی همچنین به کاهش خطر آسیب‌دیدگی مجدد تاندون آشیل در آینده کمک می‌کنند. تمرینات مورد استفاده برای تقویت مفصل مچ پا و تاندون آشیل عبارتند از:

1. تمرینات مفصل مچ پا با یک کش بدنسازی
  2. تمرینات مقاومت دستی
  3. حرکت بلند کردن ساق پا
  4. حرکت چهار قوس کوتاه و بالا آوردن مستقیم پا (برای ناحیه باسن، عضلات چهارسر و همسترینگ)
  5. برای به چالش کشیدن کامل عضلات اطراف پایتان می‌توانید هر تمرین را دو تا سه ست 5 تا 10 تایی انجام بدهید.
  6. تعادل و حس عمقی
  7. بعد از پارگی تاندون آشیل، تعادل و حس عمقی شما هم دچار نقص می‌شود. این حالت می‌تواند ناشی از خود آسیب‌دیدگی بوده یا به دنبال بی‌حرکتی طولانی مدت صورت گرفته برای التیام تاندون رخ بدهد. فیزیوتراپیست می‌تواند با دادن یک سری تمرینات به شما، تعادلتان را بهبود بدهد.

تمریناتی که می‌توان بعد از پارگی تاندون آشیل برای بهبود تعادل و حس عمقی انجام داد عبارتند از:

مفصل شانه با دامنه حركتی بالا نقش مهمی در انجام کارها دارد و به همین دلیل مستعد آسیب های فراوانی نیز می باشد . مرکز طب فیزیکی و پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ با ارائه انواع خدمات درمانی در زمینه توانبخشی، کنترل و بهبود انواع بیماریها، آسیبها و صدمات، همچنین درد و محدودیت های حرکتی ناشی از آن، پذیرای مراجعه کنندگان عزیز می باشد. لطفا برای هماهنگی، کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمد رضا کاکاوند [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر من در رشته ی ورزشی فوتبال چند سالی هست به طور مستمر کار می کنم و این مشکل کشیدگی تاندون مچ پا رو دارم ممنون از بابت مطالبی که داخل سایت گذاشتید بسیار جامع است

کاربرد اسکن سه بعدی کف پا چیست؟کاربرد اسکن سه بعدی کف پا چیست؟

پزشکان برای آنکه بتوانند اطلاعات لازم در خصوص شکل، سایز، فشار و حرکات پا را به دست بیاورند درخواست انجام اسکن کف پا را خواهند داد. ... ادامه مطلب

کاربرد بریس بوستون در درمان انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)کاربرد بریس بوستون در درمان انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)

یکی از روش‌های مؤثر به منظور درمان انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز، به خصوص در میان کودکان و نوجوانان استفاده از انواع بریس است. ... ادامه مطلب

بریس PTB چیست و چه کاربردی دارد؟بریس PTB چیست و چه کاربردی دارد؟

بریس PTB قطعه پروگزیمال شکستگی تیبیا را تثبیت کرده ، زانو را برای حرکت آزاد می‌ گذارد و اجازه می‌ دهد تا حرکت زود هنگام را انجام دهد. ... ادامه مطلب

شایعترین علل درد شانه و کتفشایعترین علل درد شانه و کتف

اگر علت درد شانه و کتف به موقع تشخیص داده و درمان شود، اغلب ممکن است به برطرف کردن یا کاهش چشمگیر درد در شانه کمک کند. ... ادامه مطلب