کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / انواع پروتز / پروتز زیبایی چیست؟

پروتز زیبایی چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید

امروزه پروتزهای بسيار طبيعی و با دوامی برای استفاده افرادی که به هر دلیل در اندام خود دچار نقص هستند، ساخته می‌ شود تا با ایجاد زیبایی و عملکرد بهتر، شرایط روحی، اجتماعی و حرکتی بهتری را برای فرد فراهم سازد. شما می‌توانید برای تهیه انواع پروتز، از جمله پروتزهای زیبایی به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

در گذشته، افراد به علت‌های متفاوتی مثل: تصادف، درگیری، ژنتیک و غیره امکان داشت عضو یا قسمتی از اعضای خود را از دست دهند و فقدان این موضوع را تا ابد به دوش بکشند. مسائل زیادی وجود داشت تا این فقدان را دردناک‌تر کند که مهمترین آنها، ازبین رفتن زیبایی بود. بسیاری از این افراد تصور می کنند شاید هیچ راهی برای جایگزین کردن عضو از دست رفته وجود نداشته باشد ولی این چنین نیست و رشته دانشگاهی وجود دارد که اختصاصا کار طراحی و ساخت پروتز را برای افراد قطع عضو ارائه می دهد . فارغ‌التحصیلان رشته ارتوز و پروتز و بخصوص متخصصانی که در حوزه پروتز فعالیت می‌کنند می‌توانند به صورت مصنوعی انواع پروتزها رابرای این افراد ارائه دهند چون سطوح قطع عضو متفاوت می‌باشد بنابراین تکنیک مختلفی برای هر سطح قطح عضو مطرح می شود .

پروتزها جایگزین عضو از دست رفته می شوند و تا حد بسیار زیادی فانکشن را به فرد بازمی‌گردانند . سالیان گذشته و دور، پروتزها با هدف بازگرداندن عملکرد عضو از دست رفته بدون در نظر گرفتن شکل ظاهری آن و یا ایجاد ظاهری طبیعی استفاده می شدند، اما امروزه پیشرفت در مواد و فن آوری توانسته پروتزهایی شگفت انگیز با ظاهر طبیعی را در اختیار کاربران اندام مصنوعی قرار دهد. افرادی که دچار قطع عضو جزئی دست و پا یا قطع یکی از انگشتان پا یا دست شده اند و چاره ای برای اصلاح این مشکلات نداشتند، اکنون می توانند گزینه های خود را بازنگری کرده و از پروتزهای زیبایی برای اصلاح وضعیت خود استفاده نمایند.

انواع پروتز ها از نظر جنس

امروزه پروتزهای زیبایی تا حدی پیشرفت کرده اند که گاهی شناسایی عضو مصنوعی از عضو واقعی دشوار است و نمی توان با قطعیت گفت که پا، دست یا بازو مصنوعی است. جدیدترین پروتزهای زیبایی از اوریتان و سیلیکون ساخته شده اند، در حالی که سبک‌های قدیمی‌‌تر معمولا از نوعی وینیل به نام PVCاستفاده می کردند.

پروتز‌های سیلیکونی

سيليکون يک فرآورده پليميري با ارزش است. اين ماده کاربردهاي بسيار زيادي دارد. در حوزه درمان و زيبايي نيز به طور گسترده از سيليکون استفاده مي‌شود. سيليکون در محصولات مراقبت شخصي و ايمپلنت‌هاي جراحي بسيار کاربردي است. استفاده از اين ماده در حوزه سلامت روز به روز در حال افزايش است. اين ماده را ميتوان در فرم هاي جامد، مايع و ژل پيدا کرد.
اين ماده پليميري از چندين عنصر ساخته شده است. حتي يکي از عناصر به کار رفته در اين پروتزها عنصرسيليکون است. شايد به دليل وجود اين عنصر، نام اين فرآورده ها را سيليکون گذاشته اند. علاوه بر عنصر سيليکون، عناصري مانند اکسيژن، کربن و هيدروژن نيز در ساخت اين ماده مشارکت دارند.

پروتز زیبایی

مزایای فراورده های سیلیکونی

خواص بی نظیر سیلیکون باعث می شود تا راحتی فوق العاده و سطحی بدون درز با ظاهری تا حد ممکن نزدیک به ظاهر طبیعی عضو برای کاربران فراهم گردد. پروتزهای سیلیکونی همچنین می توانند مزایای عملکردی قابل توجهی را ارائه دهند.

مزاياي زيادي براي اين فرآورده پليمري به طور خلاصه ذکر شده:

مرایای پروتز‌های سیلیکونی

پروتزهای سیلیکونی ویژگی و مزایای بسیاری دارند که در ابتدا به اختصار برای شما نام می‌بریم و سپس هرکدام شرح داده می‌شود:

محافظت

پروتزهاي پا و انگشتان پا يک سوکت مکش تعليق سيليکوني يکپارچه دارند که به دقت براي هر پا طراحي ميشود اين طراحي کاملاً تماسي، با توزيع فشار برابر سيليکون پزشکي هيپرآلرژنيک در اطراف بافت باقيمانده از عضو، در صورت پيروي از پروتکل صحيح استفاده از پروتز، احتمال از کار افتادگي پوست و جراحت را کاهش ميدهد.

کارایی زیبایی شناختی

پروتزهاي انگشتان پا و پا بسيار طبيعي هستند به همين دليل کاربر مي‌تواند کارايي اجتماعي بالايي را براي فعاليتهاي متنوع داشته باشد. اين مسئله هنگامي تأثير خود را نشان مي‌دهد که فرد بخواهد از صندل يا دمپايي استفاده کند.

حمایت قدامی

از آن‌جايي که پروتزهاي پا و انگشتان پا حاوي تجهيزات سه بعدي شبيه به قطعات پازل هستند، پرشدگي سيليکون، شکل مادرزادي بخش از دست رفته عضو را حفظ خواهد کرد و براي بخش جلويي (قدامي) باقيمانده عضو، حمايت فراهم مي‌کند. اين به کاهش لنگ زدن در آخرين مرحله راه رفتن (الگوي قدم زدن) کمک مي‌کند.

راه رفتن و تحرک

اگرچه اين موضوع کاملاً قابل پيش بيني نيست، اما به دليل بازيابي آناتومي بخش جلويي پا، حمايت قدامي و جانبي (پهلويي) پروتز افزايش يافته و راه رفتن بهبود خواهد يافت. همچنين بازيابي عرض بخش جلويي پا، باعث کاهش لنگ زدن جانبي نيز خواهد شد. علاوه بر اين، صفحات کربن گرافيت با سختي‌هاي متغير را مي‌توان درون کفش طبي قرار داد تا بيش از پيش با تغيير دادن تمرکز مرحله آخر گام برداشتن به راه رفتن شخص کمک کرد.

انواع پروتز‌های زیبایی

پروتز‌های زیبایی انواع زیادی دارند که به اختصار عبارت اند از :

انواع ديگر پروتز صورت مي‌تواند شامل چانه، لب يا گونه‌ها باشد يا فقط براي پر کردن يک جاي زخم و اسکار بزرگ ناشي از عمل جراحي ساخته شود. گاهي اوقات پروتز صورت ممکن است ترکيبي از انواع مختلف پروتزهاي خارجي مانند چشم، بيني و گونه باشد (معروف به پروتز نيمه صورت). گاهي در يک ناحيه قسمت خالي شده بزرگي وجود دارد که هم به پروتزهاي داخلي و هم به پروتزهاي خارجي نياز خواهد داشت که به منظور کامفولاژ (استتار) و نگه داشتن ساختار به يکديگر وصل مي‌شوند.

یکی از مناسب ترین روشهای درمان هالوکس والگوس استفاده از کفی، صندل طبی و اسپلینت هالوکس والگوس است. شما می‌ توانید برای تهیه و خرید کفی، صندل طبی واسپلینت هالوکس والگوس به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روند درمان بیماران با ارتوپدی فنیروند درمان بیماران با ارتوپدی فنی

رشته ارتوپدی فنی که زیر مجموعه ای از رشته پزشکی است به این دسته از بیماران برای برگشتن به زندگی معمولی کمک می کند. ... ادامه مطلب

ارتز شانه چیست؛ مزایا و کاربرد ارتز شانهارتز شانه چیست؛ مزایا و کاربرد ارتز شانه

بریس ها به شما کمک می کنند تا مفصل شانه را به صورت ثابت نگه دارید و از حرکت اضافی جلوگیری می شود ... ادامه مطلب

چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟

راه رفتن ترندلنبرگ ناشی از ضعف یک طرفه عضله دور کننده لگن است که عمدتاً عضله گلوتئال است ... ادامه مطلب

مزایای کفش طبی برای جبران کجی پا و غلط راه رفتنمزایای کفش طبی برای جبران کجی پا و غلط راه رفتن

در بسیاری از موارد افرادی که در پا دچار عارضه هستند با پوشیدن کفش طبی می توانند به ‌راحتی بیماری خود را درمان کنند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465