درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای ارتوپدی دست / ارتز شانه چیست؛ مزایا و کاربرد ارتز شانه

ارتز شانه چیست؛ مزایا و کاربرد ارتز شانه

شانه جزء منعطف ترین اعضای بدن است؛ اما در عین حال یکی از اعضای آسیب پذیر می باشد که در معرض صدمات بسیاری قرار دارد. معمولاً آسیب های شانه به نحوی است که برای ترمیم آنها به جراحی احتیاج می شود؛ اما یکی از معایب جراحی شانه مربوط به طول دروان نقاهت آن می باشد، شما باید تا حد امکان از مفصل شانه استفاده نکنید و حرکات دست خود را محدود کنید که این موضوع برای بسیاری از افراد سخت، تنها راه حلی که در این شرایط وجود دارد استفاده از بریس یا ارتز شانه است. بریس ها به شما کمک می کنند تا مفصل شانه را به صورت ثابت نگه دارید و از حرکت اضافی جلوگیری می شود. بنابراین یکی از بهترین انتخاب ها پس از جراحی شانه نیز می باشد، به این طریق هم دوران نقاهت شما کوتاه تر می شود و هم این اطمینان را به دست می آورید که فشاری به مفاصل شانه وارد نخواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مزایای ارتز شانه

انواع ارتز شانه

ارتزهای شانه از طیف تنوعی بسیار بالایی برخوردار می باشند. برخی از معروفترین ارتزهای شانه عبارتند از:

ارتز شانه

طراحی آرتز شانه چگونه است؟

پزشک متخصص ابتدا شانه بیمار را معاینه می کند و اگر نیاز باشد یک قالب سه بعدی برای شانه تهیه می کند. پزشکان پروسه ی قالب گیری را زمانی انجام می دهند که فرد در حالت طاق باز دراز کشیده باشد و یا اینکه بیمار نشسته باشد. پزشک متخصص بعد از آن که از درست قرار گرفتن شانه اطمینان حاصل کرد نسبت به ساخت قالب اقدام می کند. ارتزهای شانه انواع مختلفی دارند و پزشک معالج با توجه به اهداف و نیازهای بیمار بهترین گزینه را برای بیمار انتخاب می کند. گاهی برخی از ارتزهای شانه دارای نوارهای کمکی می باشند تا به بیمار کمک کنند که به خوبی از ارتز شانه خود استفاده کند.

موارد مؤثر در انتخاب ارتز شانه

برای این که یک بریس عملکرد مناسبی داشته باشد باید بتواند از محل آسیب دیده به صورت صحیح محافظت کند؛ یعنی به خوبی بر روی قسمت مورد نظر قرار بگیرد و اذیتی برای فرد نداشته باشد. همچنین هرچه میزان افتادگی شانه کمتر باشد بهتر است، به این منظور استفاده از مواد با کیفیت یک شاخص خوب برای انتخاب می باشد. چسب و بندهای بریس باعث راحتی و افزایش دوام بریس شانه می‌ شوند. البته یکی دیگر از مهم ترین فاکتورها مربوط به احساس راحتی می باشد، اگر شما دچار آسیب دیدگی هستید و باید شانه شما حرکت کمی داشته باشد شما به بریسی نیاز خواهید داشت که زیر بغل را فشار ندهد و باعث اذیت شدن شما نشود.

اگر آسیب دیدگی شما به نحوی است که اجازه کمی حرکت کردن را دارید باید از بریس هایی استفاده کنید که تعادل خوبی را بین قابلیت حرکتی و محافظت از شانه ایجاد کند. بنابراین مهم است که به سراغ بریس هایی بروید که به خوبی بر روی بدن قرار میگیرند و به نوعی فیکس می شوند. این مسئله به نیازهای شما بر اساس شرایط شانه و انتظاراتی که از بریس دارید بستگی دارد.

تا چه مدت باید از ارتز شانه استفاده کرد؟

موضوعی که اکثر متخصصان در مورد آن توافق نظر دارند، این است که فرد نباید برای مدت طولانی از ارتز شانه استفاده کند؛ زیرا خطر خشک شدن مفاصل وجود دارد. اگر فردی در ناحیه دست و یا شانه دچار شکستگی شده، مدت زمانی که اجازه دارد از ارتزهای شانه استفاده کند، حدود 2 تا 4 هفته است. در مورد جراحی و مدت زمان به کارگیری این نوع ارتز، باید نظر پزشک را جویا شده و طبق توصیه او عمل کرد.

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

چگونگی شستشو و مراقبت از ارتز شانه

شستشو و مراقبت از ارتوز شانه به نوع آنها، میزان و نوع فعالیت روزانه فرد بستگی دارد. تمامی بریس ها برای مراقبت دارای دستور العمل هستند که بر اساس آن بیمار اقدام به شسشو آنها می کند، اما به صورت کلی برای مراقبت از اکثر این محصولات می توان از شوینده یا صابون ملایم و پس از آن آبکشی با آب سرد استفاده نمود. در نظر داشته باشید، به هیچ عنوان برای بریس ها از خشک کننده ها استفاده نکنید، تنها قرار گیری این محصولات در هوای آزاد کافی می باشد. اگر افراد فعالت روزانه زیادی ندارند، می توانند با استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده و قرار دادن آنها در هوای آزاد اقدام به نظافت این محصولات نمایند.

هزینه ارتز شانه

موارد تأثیرگذار بر قیمت، برند، جنس و میزان ناحیه تحت پوشش می باشد. همچنین بریس و ارتزهای آماده نسبت به نمونه های سفارشی می توانند قیمت به صرفه تری داشته باشند.

شما می توانید برای تهیه و سفارش پروتز دست مصنوعی ، همچنین جهت مشاوره با کارشناسان کلینیک ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حامد محبیان [ 1402-09-04 ]
سلام آقای دکتر برای کسی که مشکل گردن درد داره و همیشه قوز میکنه آیا استفاده از آرتز شانه رو توصیه میکنید یا حتما باید پزشک متخصص براش تجویز کنه، لطفا منو راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوراب دیابت چیست و چه کاربردی دارد؟جوراب دیابت چیست و چه کاربردی دارد؟

مشکلات پا در افراد دیابتی شایع است. در این افراد، آسیب عصبی که نوروپاتی نامیده می شود، می تواند سبب ایجاد درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی پا شود. ... ادامه مطلب

سرخوردگی مهره های کمر به چه وضعیتی گفته میشود؟سرخوردگی مهره های کمر به چه وضعیتی گفته میشود؟

مهره های استخوان ستون فقرات، از جای خود بر روی مهره زیر آن می لغزد و عصبی را تحت فشار قرار دهد و باعث بروز کمر درد و یا پا درد در بیمار شود. ... ادامه مطلب

چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟

راه رفتن ترندلنبرگ ناشی از ضعف یک طرفه عضله دور کننده لگن است که عمدتاً عضله گلوتئال است ... ادامه مطلب

حفاظت، کنترل درد و توزیع فشار روی آرنج با ارتز و بریسحفاظت، کنترل درد و توزیع فشار روی آرنج با ارتز و بریس

ارتز آرنج یک وسیله فیزیکی است که برای تثبیت و محافظت از آرنج‌های ضعیف، آسیب دیده یا در حال بهبود استفاده می‌شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465