پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / جوراب دیابت چیست و چه کاربردی دارد؟

جوراب دیابت چیست و چه کاربردی دارد؟

مشکلات پا در افراد دیابتی شایع است. در این افراد، آسیب عصبی که نوروپاتی نامیده می شود، می تواند سبب ایجاد درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی پا شود. بی‌حسی پاها به این معنا است که آسیب اندام‌ها می تواند بدون متوجه شدن افراد اتفاق بیفتد. بیماری‌هایی مانند ناهنجاری فرم پا و یا گردش خون ضعیف می توانند این مشکل را تشدید کنند و این مشکل بزرگی است که نباید نادیده گرفته شود. استفاده از جوراب دیابتی در افرادی که دچار بیماری دیابت هستند بسیار ضروری است؛ زیرا از بروز اختلالاتی نظیر زخم پای دیابتی یا عود مجدد مشکلات پا جلوگیری می‌کند. درصورتی که آسیب دیدگی یا زخم پای دیابتی تشخیص داده نشود احتمال بروز عفونت افزایش می‌‌یابد و عدم درمان صحیح آن باعث قطع عضو خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

به همین دلیل استفاده از جوراب دیابتی در افراد مبتلا به دیابت ضروری است تا سلامت پاهای آنها تضمین شود. این جوراب‌ها دارای پدهای مخصوص بوده و نخ و الیاف به کاررفته در ساختار آن مانع از آسیب دیدن پاها و درمعرض خطر قرار گرفتن آنها می شوند. انواع مختلفی از جوراب‌های دیابتی مخصوص زنان و مردان وجود دارد که از رطوبت پا جلوگیری می‌کند، به رفع فشار آن کمک می‌نماید، از تجمع باکتری و قارچ پیشگیری می‌‌کند و به خوبی با ساختار پا تناسب دارد.

کاربرد جوراب دیابت

جوراب دیابتی به نحوی طراحی شده است که از پاها در برابر آسیب خارجی جلوگیری کند، میزان التهاب پا را به حداقل برساند، فشار بسیار کمی ‌را به پا وارد کند، بیمار را از مزایای درمانی بهره ‌مند نماید، باعث راحتی بیشتر بیمار شود و از تعداد نقاط فشاری پا بکاهد.

مشخصات و ویژگی های جوراب دیابت

جوراب دیابتی دارای ویژگی های زیر است:

جوراب دیابت

مزایای جوراب دیابت

مزیت اصلی جوراب دیابتی محافظت از پا است و بیمار را ناخودآگاه وادار به مراقبت بیشتری از پاها می‌کند. دیگر مزایا عبارت است از:

نحوه خرید جوراب دیابت

نگهداری جوراب دیابت

  1. پس از آن که جوراب دیابتی را پوشیدید، در اولین فرصت آن را بشویید تا به باکتری‌ها اجازه رشد ندهید. اگر دچار زخم پای دیابتی ، تاول یا پینه‌ای هستید که چرک و ترشحات از آن خارج می‌شود، شستشوی سریع جوراب را فراموش نکنید.
  2. جوراب را با آب گرم و بدون سفید کننده بشویید و آن را مانند لباس‌های زیر و ظریف در خشک‌کن در گرمای مناسب خشک کنید.
  3. به تصور از بین رفتن باکتری‌ها در حرارت، برای شستشو و خشک کردن جوراب از دمای بسیار بالا استفاده نکنید؛ چون حرارت باعث شل شدن الیافی مانند نخ لاکرا (اسپندکس) و پشم می‌شود و به این ترتیب جوراب از بین می‌رود.
  4. اگر می‌خواهید نهایت استفاده را از جوراب بکنید، آن را با دست بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. هرچه با ملایمت بیشتری از جوراب نگهداری کنید، دوام آن بیشتر خواهد شد.
  5. اگر برای شستن جوراب وقت ندارید، آن را قبل از شستشو در کیسه مخصوص لباس زیر بیاندازید و بعد در ماشین لباسشویی و خشک‌کن قرار دهید. به این ترتیب الیاف جوراب آسیب کمتری می‌بیند و کمتر پرز می‌دهد.
  6. اگر برای شستن لباس زیر از شوینده خاصی استفاده می‌کنید، بهتر است جوراب را نیز با همان مایع بشویید. چون این محلول‌های برای پوست‌های حساس مناسب است و باقی ماندن آن روی الیاف، پا را تحریک نمی‌کند.

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

مدت استفاده از جوراب دیابت

معمولاً 6 ماه می‌توانید یک جفت جوراب دیابتی را به پا کنید. به محض این که نخستین نشانه پارگی یا پوسیده شدن الیاف را مشاهده کردید، جوراب را دور بیاندازید.

قیمت جوراب دیابت

قیمت جوراب‌ دیابت بسته به کیفیت و نوع برند آن متفاوت می‌باشد. مسلم است که جوراب استاندارد به دلیل الیاف استفاده شده بیشتر نسبت به جوراب‌های دیگر قیمت بالاتری دارند.

عوارض جوراب دیابت

در صورتی که نوع جوراب مورد استفاده با شرایط پای بیمار مطابقت نداشته باشد می‌تواند باعث آسیب دیدگی پا شود. باید بیمار با پزشک خود مشورت کند تا نوع و سایز مناسب جوراب طبی را برای او مشخص نماید.

درد و ناراحتی

از یک نوع جوراب طبی برای همه بیماران استفاده نخواهد شد و به عبارتی جوراب مورد نظر با توجه به نیازهای خاص بیمار تجویز می‌شوند. در یک هفته اول ممکن است به علت پوشیدن جوراب طبی بیمار دچار مقداری ناراحتی شود که طبیعی است و پس از مدتی بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که ناراحتی بیمار بیش از چند روز ادامه پیدا کند یا دچار درد شدیدی شود باید فوراً به پزشک اطلاع دهد و دیگر از جوراب استفاده نکند.

التهاب پوست

التهاب پوست معمولاٌ به واکنش آلرژیک به ترکیبات مورد استفاده در جوراب طبی ارتباط دارد. بیمار باید قبل از خرید جوراب طبی خود برچسب محصول را مطالعه نماید تا اطلاعات کافی در این رابطه به دست بیاورد و از بروز واکنش آلرژیک پیشگیری نماید. در صورتی که بیمار به مدت طولانی و بدون شستشوی منظم پاهای خود از جوراب طبی استفاده کند دچار التهاب پوست خواهد شد.

میخچه و پینه پا

میخچه و پینه پا در افرادی که به تازگی از جوراب واریس استفاده می‌‌کنند نسبتاً شایع است که به علت سفت شدن لایه‌های پوست ناشی از تلاش پوست برای محافظت از خود در برابر فشار و اصطکاک به وجود می‌آیند. میخچه و پینه پا به علت سفتی بیش از حد جوراب طبی ایجاد می‌شوند.

سوزن سوزن شدن

سوزن سوزن شدن یا بی حسی پوست یک اختلال نسبتاً شایع است و معمولاً پس از پوشیدن جوراب طبی به وجود می‌آید که نشان دهنده سفتی بیش از حد آن است.

آیا می دانید تفاوت داروهای ضد التهاب استروئیدی و غیر استروئیدی چیست؟
برای آگاهی از پاسخ این سوال کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تاثیر ارتز زانو بر دامنه حرکتی زانو در مبتلایان به استئوآرتریت خفیف تا متوسطتاثیر ارتز زانو بر دامنه حرکتی زانو در مبتلایان به استئوآرتریت خفیف تا متوسط

استئوآرتریت زانو که به عنوان بیماری دژنراتیو مفصل نیز شناخته می‌ شود، معمولاً نتیجه ساییدگی و از دست دادن تصاعدی غضروف مفصلی است . ... ادامه مطلب

قوزک بند طبی پا در چه مواردی استفاده می شود؟قوزک بند طبی پا در چه مواردی استفاده می شود؟

در هنگام پیچ خوردگی مچ پا یا آسیب دیدن قوزک پا، برای آسان تر شدن روند درمان از وسایلی به نام قوزک بند استفاده می شود. ... ادامه مطلب

کدام ارتزها در درمان عقب زدگی زانو تأثیرگذارند؟کدام ارتزها در درمان عقب زدگی زانو تأثیرگذارند؟

عقب زدگی زانو یکی از این آسیب های کمتر شناخته شده زانو است. عقب زدگی زانو که اصطلاح علمی آن ژنو رکورواتوم است ... ادامه مطلب

نحوه برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به کمر درد و دیسک کمر مرداننحوه برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به کمر درد و دیسک کمر مردان

در بعضی از شرایط، ممکن است آقایان پس از برقراری یک رابطه جنسی دچار کمردرد شوند، این کمردرد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عموماً علت کمردرد مردان ب ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465