کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / انواع پروتز / انواع پروتز پنجه پا چه ویژگی ها و مزایایی دارند؟

انواع پروتز پنجه پا چه ویژگی ها و مزایایی دارند؟

گاهی ممکن است به هر دلیلی اعم از دیابت، تصادف و یا سایر آسیب ها افراد مجبور به قطع عضو در ناحیه پنجه پا باشند. در چنین شرایطی علاوه بر محدودیت های بسیاری که برای حرکت ایجاد می شود، فشار روحی بسیاری نیز به همراه خواهد داشت. راهکاری که در این شرایط به تمامی این افراد توصیه می شود استفاده از پروتز پنجه پا (پنجه پای مصنوعی) می باشد. با طراحی و استفاده از این پروتز بسیاری از مشکلات که برای افراد وجود دارد برطرف می شود و آنها قادر خواهند بود تا حدودی زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای ساخت پروتز پنجه پا روش های متعددی وجود دارد. این پروتزها می‌توانند سبک، ذخیره کننده انرژی یا داینامیک باشند و حتی برخی از آنها دارای قابلیت تنظیم ارتفاع پاشنه هستند. طراحی پروتزها به نحوی است که بیشترین امکان راحتی برای فرد فراهم می شود، به این صورت که حالت طبیعی داشته باشند. نوع پروتز پنجه پا با توجه به سن فرد، نوع و میزان فعالیت او متفاوت خواهد بود.

انواع پروتز پنجه پا

1-پروتز پا و مچ پا. مچ پای ثابت با پاشنه نرم (SACH) زبانه غیرفعال

مچ پای ثابت با پاشنه نرم یا ساچ در واقع ساده ترین نوع پروتز پا محسوب می شود. در این محصول قسمت متحرک و لولا وجود ندارد و زبانه در داخل پا منعطف نمی شود. خم شدن و انعطاف پذیری مناطق لاستیکی و تغییر شکل آنها زمینه را برای عملکردهای ضروری پا فراهم می کند. مزایای این محصول به شرح زیر است:

شما می توانید برای مشاوره رایگان تهیه و سفارش پروتز پنجه پا از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

معایب این محصول در ادامه فهرست شده است:

پروتز پنجه پا

2-پروتز پا و مچ پا. مچ پای ثابت با پاشنه نرم (SACH) زبانه متحرک

در پروتز پای ثابت با پاشنه نرم دارای زبانه متحرک وجود زبانه متحرک سبب انعطاف پذیری پنجه تحت فشار می شود. با آزاد شدن فشار زبانه به حالت قبلی خود باز می گردد. این انعطاف پذیری به عنوان جذب کننده شوک عمل می کند و زمانی که وزن کاربر از طریق پا انتقال می یابد به او کمی فشار اضافه می دهد. در این نوع پروتز نیز حین اعمال فشار و ایستادن رو پنجه پا فشار به پا منتقل می شود.
مزایای این محصول در ادامه فهرست شده است:

این محصول با وجود مزایای ذکر شده دارای معایبی نیز است. مهم ترین معایب آن عبارتند از:

3-پای چند محوره (Multiaxial foot)

پای چند محوره دارای مفاصل بند بند است. وجود این مفاصل امکان انجام حرکات مختلف از قبیل ایستادن روی پنجه و پاشنه یا حرکت از سمتی به سمت دیگر را برای کاربر میسر می سازد. علاوه بر این امکان انجام حرکات پیشرفته از قبیل پیچش از سمتی به سمت دیگر یا چرخش در محور طولی ساق پا برای فرد فراهم می شود. در حرکت با استفاده از این نوع پروتز پا و مچ پا بسیار طبیعی تر از پروتز پای ساچ یا تک محوره است.حرکت روی سطوح ناهموار با استفاده پروتز پای چند محوره آسان تر است. این نوع پا نسبت به پای تک محوره یا ساچ انرژی بیشتری را باز می گرداند. به همین دلیل ثبات و راحتی حرکت هنگام حرکت در سطوح ناهموار افزایش می یابد.
پروتز چند محور در مقایسه با سایر انواع پروتز پا مزایای زیادی دارد که در ادامه فهرست شده اند:

معایب این مدل پای مصنوعی به شرح زیر است:

4-پنجه های کربنی

ساختار عملکردی کلی پروتزهای پنجه کربنی کاملاً شبیه پای انسان بوده و از الگوهای حرکتی فرد تبعیت می کند و باعث راه رفتن بدون لنگش و طبیعی فرد میشود . در ادامه با این محصول شگفت انگیز بیشتر آشنا می شوید.
در پروتز پنجه کربنی از فیبر کربن آغشته در ساخت پروتز استفاده شده است. این فناوری مزایایی را به همراه دارد. برخی از مزایای آن عبارتند از:

معایب این مدل پروتز به شرح زیر است:

انتخاب و ساخت پروتز پنجه پا

بسیار مهم است که این کار زیر نظر پزشک متخصص و با مشورت ایشان انجام شود؛ زیرا انواع قطع عضور متنوع است و نمی توان فهمید که کدام یک از پروتز ها برای شما مفید است. به صورت کلی هدف استفاده از پروتز در این است که شما بتوانید نیروی حاصل از وزن را تحمل کنید و در انجام فعالیت های مختلف با مشکل روبرو نباشید، بنابراین اگر پزشک شما استفاده از این مورد را تجویز کرده است توصیه می کنیم حتماً این کار را انجام دهید. پیش از نصب پروتز پای مصنوعی باید قالبگیری آن را انجام داد. این کار باعث می‌شود که قالب پروتز متناسب با بخش باقیمانده پا باشد.

اگر اندازه آن کوچک‌تر باشد، ممکن است در پای فرد جای نگیرد یا باعث ایجاد فشار و درد هنگام حرکت شود. اگر هم بزرگ‌تر باشد، محکم نمی‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل پروتزها منحصر به هر شخص طراحی می‌شوند. یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، تجمع مایعات در بخش انتهایی عضو قطع شده است. این موضوع باعث تورم ناحیه می‌شود. پزشک باید ابتدا این تورم را از بین ببرد و سپس اقدامات لازم برای قالب گیری و ساخت پروتز را انجام دهد.

پانسمان محکم، استفاده از جوراب‌های مخصوص برای منقبض کردن قسمت متورم و باندهای کشی بهترین راهکارها برای پیشگیری و درمان این ورم‌ها هستند. علاوه بر قالب، پزشک اندازه‌های مورد نظر برای پروتز را نیز محاسبه می‌کند. بعد از آن مراحل ساخت پروتز با استفاده از پرینت سه بعدی انجام خواهد شد. روند تولید پروتز نقش مهمی در راحتی و کیفیت آن ایفا می‌کند.

 صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

شرایط استفاده از پروتز پنجه پا

استفاده از پروتز کف پا و پروتز انگشت پا فقط زمانی توصیه می‌‌شود که شرایط زیر محقق شده باشد:

قیمت پروتز پنجه پا

عوامل متفاوتی از جمله سن فرد، میزان گستردگی و وسعت قطع عضو، متریالی که در تولید پروتز به کار برده شده است، متد و فناوری اختصاص پیدا کرده در ساخت پروتز و همین طور نوع پروتز از جمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت پروتز پا به شمار می روند.

آیا می دانید کایروپرکتیک برای درمان چه مشکلاتی در کمر و گردن مفید است. برای آگاهی از پاسخ این سوال روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علیرضا [ 1402-09-04 ]
سلام، آقای دکتر من بر اثر یک اتفاق در چند سال پیش دو تا از انگشت های پام رو از دست دادم و بریده شد، میخوام از پروتز پنجه پا استفاده کنم، خواستم بدونم توی راه رفتن مشکلی برام پیش نمیاد، خیلی دارم اذیت میشم، وزنم هم زیاده و حس میکنم روی پاهام خیلی فشار داره وارد میشه لطفا مشاوره در این مورد به من بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت در رفتگی استخوان دنبالچهعلت در رفتگی استخوان دنبالچه

اکثر آسیب های دنبالچه در زنان رخ می دهد، زیرا لگن زنانه پهن تر است و دنبالچه بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. ... ادامه مطلب

علت و علائم ضعیف بودن مچ پاعلت و علائم ضعیف بودن مچ پا

مچ پا یکی از متحرک ترین مجموعه های مفصلی بدن است که برای تحمل وزن، حرکت، انطباق‌پذیری و پایداری است. مچ پا دارای مفصل لولایی است و قسمتی است که پا و س ... ادامه مطلب

آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی مؤثر است؟آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی مؤثر است؟

اوزون درمانی درمان جدید در علم پزشکی است که بسیاری از متخصصین با تجربه از آن برای درمان بیماری ‌های اسکلتی عضلانی و آسیب های ورزشی استفاده می کنند ... ادامه مطلب

جوراب پروتزی چیست؟جوراب پروتزی چیست؟

در تمام پروتزها از جوراب پروتزی برای تناسب مطلوب استفاده می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465