کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / انواع پروتز / آیا رانندگی با پروتز زیر زانو امکان پذیر است؟

آیا رانندگی با پروتز زیر زانو امکان پذیر است؟

پای مصنوعی به عنوان یکی از پرکاربردترین پروتزهای اندامی انسان محسوب می شود؛ چراکه بشر به دلیل بروز حوادث و تصادفات، انواع بیماری ها ازجمله مرض قند یا دیابت، دچار قطع بخشی از پا یا ازدست رفتن کل پا شده و نیازمند بهره مندی از پروتز پا یا همان پای مصنوعی می گردد. با توجه به میزان آسیب دیدگی و میزان قطع شدن عضو و همچنین سن افراد، میزان فعالیت بیمار و نیاز استفاده از پای مصنوعی پروتز پا به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به همین منظور، پای مصنوعی انواع گوناگون دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

از وسیله‌ای مقدماتی که راه رفتن روی سطح صاف را امکان‌پذیر می‌سازد تا پای مصنوعی هوشمند که دویدن یا شرکت در فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای را ممکن می‌کند. در گذشته افراد دچار قطع عضو با مشکلات عدیده ‌ای روبرو بودند؛ اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی امکانات ویژه ‌ای برای این افراد فراهم شده که امکان زندگی راحت تری را نسبت به گذشته برای این افراد فراهم می ‌آورد. شاید در گذشته رانندگی کردن با پروتز، دست نیافتنی بود؛ اما خوشبختانه امروزه با طی مراحل و اجرای دستورالعمل ‌های بیمارانی که از پروتز استفاده می ‌کنند، امکان راندن خودرو را دوباره خواهند یافت.

از سرگیر‌ی فعالیت‌ های اجتماعی که فرد آسیب دیده به انجام آنها عادت داشته، این بیماران را از نظر روحی بهبود می دهد که مسیر بهبودی را با سرعت بالاتری طی کنند.

ویژگی های پروتز زیر زانو

در زمان قطع پا، فرد باید با متخصصی که در زمینه طراحی و ساخت پروتز پا آموزش دیده در مورد اهداف، انتظارات و نگرانی های خود صحبت کند. متخصص با در نظر گرفتن نیازهای خاص بیمار، پروتزی متناسب با شرایط او طراحی و می سازد. از ویژگی های اصلی پروتز پا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین بخوانید: انواع پروتز پنجه پا

انواع پروتز زیر زانو

پروتز زیر زانو از لحاظ ظاهری به دو نوع تقسیم می‌شود. نخستین مدل پروتز‌هایی بوده که اتصال سختی به ساق پای پروتز داشته و غیر مفصلی هستند. مدل بعدی نیز پروتزهای مفصلی در مچ پا هستند که قطعات متحرک دارند. تشخیص پروتز مناسب زیر زانو برای افراد به عوامل خاصی بستگی دارد. این عوامل شامل نوع درخواست مشتری، میزان بودجه، سازگاری پروتز با پا و عوامل این چنینی می‌شود؛ اما در مجموع، انواع پروتز زیر زانو یا همان پای مصنوعی شامل موارد زیر است:

  1. پروتز پای مصنوعی sach و elastic
  2. پروتز keel نرم
  3. پروتز دیانامیک

امکان رانندگی از چه زمانی پس از گذاشتن پروتز وجود دارد؟

به منظور تشخیص زمان درست برای رانندگی تحقیقات بسیار انجام شده است. در این تحقیقات زمان واکنش افراد در ترمز گرفتن را ارزیابی و سپس بلافاصله بعد از عمل جراحی این واکنش را اندازه گیری کرده اند. این عمل را در هفته های دوم، سوم و چهارم بعد از عمل جراحی نیز تکرار کردند. در نهایت دریافتند که در هفته چهارم تأخیر در سرعت واکنش افراد به حداقل می رسد. از این رو بهترین زمان برای رانندگی با پروتز زیر زانو چهار هفته پس از عمل جراحی محسوب می شود. بیماران با تحمل این زمان به زندگی عادی خود بازخواهند گشت.

چه اقداماتی برای رانندگی با پروتز زیر زانو لازم است؟

هیچ محدودیتی برای رانندگی افراد با نقص عضو وجود ندارد، هیچ قانونی نیز این امر را ممنوع نمی کند؛ اما قوانین اخذ گواهی نامه برای این افراد کمی متفاوت تر از افراد عادی است. مسیر طولانی تری را برای دریافت گواهی نامه پیش روی این افراد قرار دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  1. مراجعه به سازمان مربوط به گواهی نامه: این افراد ابتدا باید به این سازمان مراجعه کرده و آخرین وضعیت پزشکی خود را ارائه کنند.
  2. مرکز ارزیابی: این مرحله یکی از مهم ترین و ضروری ترین مراحل است؛ زیرا با توجه به نقص عضو تغییرات لازم بر وسیله نقلیه انجام می شود.
  3. این افراد باید در آزمون های رانندگی برای افراد دارای نقص عضو شرکت کنند. در این آزمون ها مهارت های قبلی این افراد تأیید شده و مجددا گواهی نامه ای برای آنها صادر می شود.
  4. تغییرات لازم بر وسیله نقلیه
رانندگی با پروتز زیر زانو

اصلاح ماشین با توجه به نوع نقص عضو و میزان آن متغیر است. اصلاحات خارج از سه حالت زیر نخواهند بود:

در نقطه مقابل افرادی نیز وجود دارند که کنترل زیادی بر پای خود ندارند. در این صورت انجام تغییرات روی وسیله نقلیه امری ضروری محسوب می شود. به عنوان مثال برخی از افراد کنترل کافی و لازم بر پای راست خود ندارند. در این صورت باید تغییرات زیر را بر خوروی خود اعمال کنند:

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

اما افرادی نیز وجود دارند که با نقص عضو در هر دو پای خود درگیر هستند. بسیاری از این افراد ادامه رانندگی با پروتز زیر زانو را غیرممکن می دانند؛ اما واقعیت این است که با اصلاحات بیشتر بر وسیله نقلیه امکان رانندگی برای این افراد نیز وجود دارد. این اصلاحات شامل موارد زیر می شود:

قیمت پروتز زیر زانو

قیمت پروتز پا به عوامل زیادی بستگی‌دارد که برخی از آنها عبارتند از:

یکی از مناسب ترین روشهای درمان خارپاشنه، استفاده از کفش، کفی و صندل طبی است. از این وسایل در مبتلایان به خار پاشنه، برای تسکین درد کف پا و ایجاد تعادل در راه رفتن استفاده می‌ شود. شما می‌توانید برای تهیه و خریدکفش، صندل و کفی طبی خار پاشنه به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید و جهت مشاوره با کارشناسان ارتوپدی فنی ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و علائم زانوی پرانتزی چیست و چگونه درمان میشود؟علت و علائم زانوی پرانتزی چیست و چگونه درمان میشود؟

پای پرانتزی به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن پاهای فرد خمیده به نظر می‌ رسد (به سمت بیرون خم می‌شود)، حتی زمانی که مچ پا کنار هم باشند. ... ادامه مطلب

روند بهبود عصب النار دستروند بهبود عصب النار دست

عصب اولنار از سیستم عصبی شبکه بازویی منشعب می شود و از پشت و داخل بازو به سمت دست حرکت می کند. گیر افتادن عصب اولنار می تواند باعث درد، بی حسی و گزگز در ساعد و انگشتان چهارم و پنجم شود. در موارد شدید، گیر افتادن عصب اولنار می تواند باعث ضعف در دست و کاهش توده عضلانی شود. ... ادامه مطلب

علل کج راه رفتن در کودکان چیست؟علل کج راه رفتن در کودکان چیست؟

یکی دیگر از مشکلات شایعی که در میان کودکان دیده می شود چرخش پاها به داخل و خارج است. این عارضه دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد . ... ادامه مطلب

چگونه به گردن درد مبتلا نشویم؟چگونه به گردن درد مبتلا نشویم؟

گردن درد از جمله درد هایی است که امروزه در بین مردم بسیار شایع شده و تعداد زیادی از مردم جهان همواره با آن دست و پنجه نرم می کنند. درد ناحیه گردن گاها ممکن است بسیار ناتوان کننده و آزار دهنده باشد و فرد را به ستوه آورد. گردن درد می تواند به علت بروز مشکلات و بیماری هایی از قبیل آرتروز گردن باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465