پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / گرفتگی عضلات پا چه علائمی دارد

گرفتگی عضلات پا چه علائمی دارد

عضلات در بدن به استخوان‌ها متصل هستند و موجب انجام حرکات ارادی بدن می‌شوند. اسپاسم عضلانی زمانی ایجاد می‌شود که یکی از این عضلات منقبض شده اما آزاد نمی‌شود. در واقع اسپاسم عضلانی، انقباض غیر اداری و اجباری عضلات است. زمانی که اسپاسم عضلانی به صورت مداوم در می‌آید به آن گرفتگی عضله گفته می‌شود. عضلاتی که بیش از همه دچار گرفتگی می‌شوند عبارتند از عضلات جلوی ران (چهارسرران)، عضلات پشت ران (همسترینگ) و عضلات ساق پا. برای درمان اسپاسم عضلانی لازم است که در ابتدا مشخص شود که علت بروز اسپاسم عضلانی چه بوده است و اولین قدم در درمان اسپاسم عضلانی این است که از بروز مجدد عامل اسپاسم جلوگیری شود. در کلینیک دکتر فروغ با توجه به شرایط هر بیمار و علت بروز اسپاسم عضلانی، یک برنامه‌ی درمانی اختصاصی تدوین می گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنند گان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علت اسپاسم و خشکی عضلات پا

گرفتگی آیدیوپاتیک عضلات پا

این نوع گرفتگی و اسپاسم عضلانی اغلب بدون علت و یا علل رخ می‌دهد. البته نظریه‌های مختلفی در خصوص دلیل گرفتگی عضلات پا وجود دارد:

گرفتگی های ثانویه پا

مصرف شماری از داروها موجب گرفتگی عضلات پا در برخی افراد می‌گردد. داروهایی که موجب عارضه خشکی و گرفتی عضلات پا می‌شوند عبارتند از:

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا چه علائمی دارد؟

به طور کلی گرفتگی‌های عضلانی می‌توانند با ایجاد ناراحتی و یا درد شدید برای فرد همراه باشند. عضله دچار این نوع عارضه ممکن است تا دارای گره عضلانی قابل مشاهده بوده و تغییر حالت آن به وضوح قابل مشاهده باشد. مدت زمان بعضی از اسپاسم‌های عضلانی چند ثانیه و برخی دیگر می‌تواند 15 دقیقه و یا بیشتر باشند.

از نشانه‌های کلی آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

عوامل خطر گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا ممکن است در هر سن و برای هر کسی و یا در هر زمانی از طول روز و شب رخ دهد؛ اما احتمال بروز این مشکل در افراد زیر بیشتر است:

انواع اسپاسم عضلانی

گرفتگی و اسپاسم های عضلانی با توجه به علل وقوع آن و تأثیری که بر روی عضلات و عملکرد آنها می گذارند، به چند دسته تقسیم بندی می شود:

1. گرفتگی واقعی

گرفتگی واقعی نوعی از اسپاسم عضلانی بوده که در یک بخش از عضله و یا کل عضله اتفاق می افتد. این گرفتگی به دلیل تحریک بیش از حد عصب اتفاق افتاده و از شایع ترین انواع گرفتگی عضلات اسکلتی می باشد. این نوع اسپاسم و گرفتگی می تواند به دلیل کم آبی بدن، کمبود مواد مهم و ضروری، فعالیت شدید و یا بیماری و آسیب دیدگی در نواحی مختلف بدن ایجاد شود.

2. گرفتگی کزازی

نوعی از گرفتگی و اسپاسم عضلانی با فعال شدن تمام سلول های عصبی و تحریک کننده عضلات همراه بوده و موجب اسپاسم در سراسر بدن می شود. این گرفتگی در بعضی مواقع قابل تشخیص نبوده و با کاهش سطح کلسیم و منیزیم خون همراه می باشد.

3. گرفتگی دیستونیک

نوعی دیگر از اسپاسم های عضلانی، گرفتگی دیستونیک و یا کشیدگی طبیعی عضلانی می باشد. در این نوع اسپاسم، عضلاتی که نقش خاص حرکتی ندارند و در حرکت دادن بدن مورد نیاز نیستند، با انقباض عضلانی تحریک می شوند. این گرفتگی ها بر روی عضلات کوچک از جمله پلک، فک، حنجره و... نیز اثر می گذارند.

تشخیص اسپاسم عضلانی

پزشک بعد از بررسی های لازم و پرسیدن چندین سؤال، آزمایشات متنوع و متعددی انجام داده، سپس علت عارضه، نوع عارضه و شدت آن را بررسی کرده و جهت درمان آن اقدام می کند. این آزمایشات عبارتند از:

1. بررسی سوابق

ابتدا پزشک بعد از پرسیدن سؤال، بررسی علائم ایجاد شده در پا، جهت اطلاع از وضعیت و آسیب های ایجاد شده قبل در بدن بیمار، پرونده پزشکی بیمار را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

2. مشاهده و بررسی های فیزیکی

سپس ناحیه آسیب دیده پا را لمس کرده و طی چندین حرکت فیزیکی و تکان دادن پا میزان درد و ناراحتی و محدودیت حرکتی این نواحی را می سنجد.

3. عکس برداری با اشعه ایکس

پزشک به منظور تصویر برداری از ناحیه آسیب دیده و بررسی علت اسپاسم و ناراحتی و همچنین مشاهده زوائد استخوانی و بررسی عارضه هایی از جمله تومور، عفونت و... از اشعه ایکس استفاده کرده و از ناحیه آسیب دیده پا به صورت کلی عکس می گیرد.

4. سی تی اسکن

در صورتی که پزشک نتواند علت عارضه و شدت آن را به طور قطعی تشخیص دهد، از روش سی تی اسکن استفاده کرده تا جزئیات آسیب را بهتر شناسایی کند.

5. ام آر آی

ام آر آی روش دقیق تری برای بررسی میزان آسیب عضلانی و بافت های نواحی پا و محل دقیق آنها بوده و بعد از روش سی تی اسکن، در صورتی که پزشک نتواند میزان آسیب و علت آن را به طور کامل تشخیص دهد و جهت اطلاع از هر آسیب و بیماری پنهان در این نواحی از ام آر آی استفاده کرده و جزئیات آسیب را مورد بررسی قرار می دهد.

6. الکترومیوگرافی

گاهی ممکن است پزشک احتمال دهد که فرد در ناحیه آسیب دیده دچار آسیب عصبی شده است. بدین منظور جهت بررسی وضعیت عصب از روش الکترومیوگرافی استفاده کرده و فعالیت عصب را مورد بررسی قرار می دهد.

پیشگیری از گرفتگی عضلات پا

غ

درمان اسپاسم عضلانی پا در کلینیک دکتر فروغ

برای افرادی که مکرراً از گرفتگی عضلات پا رنج می‌برند، مراجعه به پزشک می‌تواند به تشخیص علت اصلی گرفتگی عضلات پا و درمان این مشکل، کمک کند. روش‌های درمانی مرتبط با فیزیوتراپی عبارتند از:

  1. ماساژ بافت‌های عمقی
  2. انجام کشش
  3. جااندازی مفصل
  4. گرمادرمانی
  5. الکتروتراپی (مانند اولتراسوند)
  6. ورزش برای بهبود قدرت عضلانی، انعطاف پذیری، تعادل و آمادگی جسمانی
  7. توصیه برای اصلاح و بهبود فعالیت‌ها
  8. اصلاح بیومکانیکال
  9. توصیه در مورد پوشیدن کفش مناسب

پس از بسیاری از جراحی ها، از جمله جراحی تعویض مفصل لگن و ران، بیمار نیازمند توانبخشی است تا بتوانند به زندگی عادی بازگردد. شما می توانید برای آگاهی از مراقبتهای پس از جراحی تعویض مفصل لگن و ران ، همچنین توانبخشی پس از جراحی، با کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :کتایون اسکندری [ 1402-04-14 ]
سلام ممنون خیلی کمک کننده بود من مدام دچار گرفتگی عضلات پا می شود خیلی خیلی ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان درد شانه با فیزیوتراپیدرمان درد شانه با فیزیوتراپی

شانه یکی از مفاصل بسیار پیچیده و بسیار پر تحرک بدن است . به همین دلیل یکی از نقاطی است که بسیار زیاد درگیر مشکلات مختلف می شود . بسیاری از بیماری های شانه در صورت رسیدگی سریع ، با فیزیوتراپی شانه و ورزش های اصلاحی قابل درمان است . در این مقاله به بررسی درمان درد شانه با فیزیوتراپی می پردازیم . ... ادامه مطلب

ویژگی های کفش طبی مناسب و استاندارد و تاثیر آن بر سلامتیویژگی های کفش طبی مناسب و استاندارد و تاثیر آن بر سلامتی

کفش طبی، یک نوع کفش است که به‌ طور خاص برای حمایت و سازگاری با ساختار پا، مچ پا و ساق طراحی شده است ... ادامه مطلب

نرمی استخوان یا راشیتیسم (ریکتز) چیست؟نرمی استخوان یا راشیتیسم (ریکتز) چیست؟

نرمی استخوان، عارضه ای است که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می شود که باعث نرم و ضعیف شدن استخوان در آنها می گردد. ... ادامه مطلب

پیشگیری از واریسپیشگیری از واریس

عروق واریسی به عروقی گفته می‌ شود که بزرگ هستند و به رنگ آبی روی سطح پوست دیده می‌ شوند این عروق معمولا حالت پیچ خورده دارند و زیر سطح پوست به صورت برجسته هستند به نحوی که قابل لمس هستند و باعث بروز درد و ناراحتی می‌ شوند. این وضعیت به ندرت قبل از سن ۲۵ سالگی دیده به‌ وجود می آیند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465