درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / درمان پای نرم با ارتز SMO

درمان پای نرم با ارتز SMO

یکی از رایج‌ترین مشکلات ساختاری در کودکان، اختلالات پا است. اغلب این اختلالات ساختاری بدون درمان‌های جراحی بهبود پیدا می‌کنند که یکی از این درمان ها ارتز است. ارتز به وسیله ای گفته می شود که باعث بهبود عملکرد اندام و بخش های مختلف بدن می شود. همچنین در کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت بد شکلی نقش مؤثری دارد. ارتزها جایگزین عضو یا اندام های بدن نیستند بلکه به عنوان یک وسیله ی خارجی مکمل در عملکرد صحیح عضو نقش دارد. از ارتزها برای مواردی از قبیل انحراف ستون فقرات ، مبتلایان به فلج اطفال ، بد شکلی های مادرزادی و دفورمیتی های کف پا و … استفاده می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کودکان مبتلا به ناهنجاری ها و بدشکلی های پا مجبور به استفاده از ارتز پای کودک هستند، مخصوصاً کودکان دارای چرخش و یا انحراف مچ پا که ممکن است براثر شکستگی یا کوتاه بودن تاندون ایجاد شده باشد. SMO یا Supramalleolar Orthosis یک ارتز از جنس ترموپلاستیک است. استفاده از ارتز پای کودک SMO کمک می کند تا وزن در پاها توزیع شود و مفاصل در حالت صحیح خود قرار بگیرند. بسته به نوع آسیب یا ناهنجاری که رخ داده است، نوع ارتز پا هم که تجویز می شود متفاوت است. استفاده از ارتز پای کودک مربوط به سن خاصی نیست و از زمانی که کودک بتواند وزن خود را روی پاها تحمل و تلاش برای راه رفتن را آغاز کند می تواند شروع به پوشیدن ارتز پای کودک SMO کند.

درمان پای نرم با ارتز SMO

ارتز پای کودک SMO برای مچ پا و عضلات پشتی پاشنه پا و برای کودکانی که دارای پای نرم، انعطاف پذیر و کف پای صاف هستند استفاده می شود. ارتز پای کودک SMO دارای شکل ظاهری شبیه به پابند یا مچ بند است که ارتفاع آن زیاد نیست و محدود به ناحیه کف پا تا مچ است و وقتی کودک کفش به پا دارد به سختی قابل مشاهده هستند. استفاده از ارتز پای کودک SMO نیاز به طراحی یا پوشیدن کفش خاصی نیست؛ ولی کفش را معمولاً یک شماره بزرگتر انتخاب می کنند تا فشار زیادی به پای کودک وارد نشود. طراحی ارتز پای کودک SMO توسط ارتزیست و با توجه به قد و سایز کودک انجام می گیرد و به گونه ای است که به حفظ عملکرد پاشنه ی عمودی پا کمک می کند و قوس کف پا را نیز پوشش می دهد.

درمان پای نرم با ارتز

کاربرد ارتز SMO

از ارتز SMO در موارد زیر استفاده می شود:

  1. انحرافات پا در کودکان مانند صافی کف پا (سوپینیشن و پرونیشن پا)
  2. چرخش مچ (والگوس و واروس پاشنه)
  3. بی ثباتی مفاصل پا (foot)
  4. نوروپاتی های محیطی
  5. بیماری های عضلانی و ضعف عضلات در افراد فلج مغزی cp

مراحل ساخت اسپیلنت SMO

  1. ارزیابی بیمار(بررسی عکس های رادیوگرافی، بررسی راه رفتن و الگو حرکتی،بررسی وضعیت مچ و پا در حالت نشسته و ایستاده،اسکن فشاری و سه بعدی کف پا و…)
  2. اندازه گیری و قالبگیری. برای ساخت این اسپیلنت از پای فرد قالبگیری انجام میشود. باتوجه به شرایط فرد ممکن است قالبگیری در تحمل وزن یا عدم تحمل وزن(نشسته ،خوابیده به شکم یا کمر) انجام شود.
  3. پرو اولیه
  4. پرو و فیتینگ نهایی و تحویل به بیمار

نحوه استفاده از ارتز SMO

برای شروع استفاده از ارتز پای کودک در روز اول باید یک ساعت SMO را به پای کودک پوشید و بعد از آن پوست پا بررسی شود. ممکن است کمی قرمزی روی پوست پا ظاهر شود که بعد از نیم ساعت از بین می رود؛ ولی اگر بعد از گذشت زمان قرمزی پوست رفع نشد به ارتوپد مراجعه و ارتز را عوض کنید. در روزهای بعد مدت زمان استفاده از SMO را افزایش دهید تا کودک به پوشیدن آن عادت کند و هر چه استفاده از ارتز پای کودک SMO در طول روز بیشتر باشد دارای تأثیرات بیشتری است.

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

مراقبت از ارتز SMO

قیمت خرید ارتز SMO

قیمت ارتز با توجه به انواع آن بسیار متفاوت است. قیمت این محصولات بر اساس اندازه، سایز، مدل ، اتصالات، بندها و پدها و نیازهای بیمار ارزیابی می شود.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد فراصوت درمانی در طب فیزیکیکاربرد فراصوت درمانی در طب فیزیکی

یکی از روش های پر کاربرد و مؤثر درمانی در فیزیوتراپی و توانبخشی، اولتراسوند تراپی یا فراصوت درمانی می باشد. ... ادامه مطلب

نرمی استخوان یا راشیتیسم (ریکتز) چیست؟نرمی استخوان یا راشیتیسم (ریکتز) چیست؟

نرمی استخوان، عارضه ای است که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می شود که باعث نرم و ضعیف شدن استخوان در آنها می گردد. ... ادامه مطلب

راههای خلاصی از درد کمر دوران بارداریراههای خلاصی از درد کمر دوران بارداری

اکثر زنان در برخی از مقاطع بارداری کمردرد را تجربه می کنند. کمردرد بیش از دو سوم زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که پزشکان آن را کمردرد می‌ نامند، می‌ تواند در نزدیکی مرکز پشت ایجاد شود. راههای خلاصی از درد کمر دوران بارداری را در ادامه این بخش اورده ایم. ... ادامه مطلب

بهترین حرکات اصلاحی برای ورزش درمانی زانوبهترین حرکات اصلاحی برای ورزش درمانی زانو

درمان زانو درد با ورزش می‌ تواند به افزایش سلامتی و بهبود وضعیت شما بدون وارد شدن آسیب به مفاصل زانو کمک مؤثر کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465