درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / علت چرخش مچ پا به داخل (پنجه کبوتری) چیست؟

علت چرخش مچ پا به داخل (پنجه کبوتری) چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر در کودک خود نشانه های چرخش انگشتان پا به سمت داخل را مشاهده می‌ کنید لازم است به کلینیک ارتوپدی فنی مراجعه نمایید. در مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، پس از تشخیص پا کبوتری علت ایجاد آن، ارزیابی می‌ شود و ببرسی می‌ گردد که آیا کودک نیاز به درمان دارد یا خیر و اگر اقدامات درمانی لازم بود؛ در همین مرکز تجویز می گردد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

چرخش انگشتان پا به سمت داخل؛ که عموماً پا‌ کبوتری نیز نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که کودکان با پاهای به سمت داخل رفته راه می‌روند. پا کبوتری یک بیماری شایع است که می‌تواند از زمان تولد در کودک باشد و یا به‌مرورزمان ایجاد شود.

پا کبوتری معمولاً دردی برای کودک ندارد و توانایی کودک برای راه رفتن و دویدن را مختل نمی‌کند. پاهای بیشتر کودکان به مرور به سمت بیرون صاف‌شده و توانایی راه رفتن و دویدن آن‌ها بهتر می‌شود. اما درصورتی‌که این نقص درمان نشود می‌تواند منجر به بروز مشکلات از قبیل زیر شود:

راه رفتن با پنجه به داخل در کودکان بسیار شایع است و شکایت مکرر بسیاری از والدین است. در حقیقت، راه رفتن با پنجه به داخل (پنجه کبوتری) شایع ترین تغییر شکل چرخشی است که در ارتوپدی کودکان دیده می‌شود. در اکثریت قریب به اتفاق بیماران، پنجه کبوتری با رشد در گذر زمان اصلاح می‌شود.

انگشت کبوتری

چه چیز منجر به راه رفتن با چرخش پا به سمت داخل در کودکان می‌ شود؟

سه دلیل از مهم‌ترین دلایل ابتلا به پا کفتری (کبوتری) عبارت‌اند از: چرخش فمورال (چرخش استخوان فمور یا ران)، چرخش داخلی/میانی استخوان تیبیا (چرخیدن استخوان تیبیا یا ساق پا) و انحراف متاتارس/کف پا (پای منحنی).

زمانی که متخصص جراحی ارتوپد کودک شما را معاینه می‌کند، تشخیص می‌دهد که این چرخش به علت پاها، لگن و یا ران به وجود آمده است.

پا کفتری چگونه تشخیص داده می‌ شود؟

متخصص کودکان ممکن است از آزمایش‌های زیر برای تشخیص مشکل چرخش پاها به سمت داخل در کودک شما استفاده کند:

چرخش پا به داخل ممکن است خفیف و غیر قابل تشخیص باشد و یا آنقدر واضح و آشکار باشد که بر راه رفتن کودک تاثیر گذارد.

برای تشخیص چرخش پا به داخل و علت آن، پزشک کودک را در حال ایستادن و راه رفتن مشاهده می‌کند. همچنین پزشک باید پاهای کودک را به آرامی حرکت دهد تا ببیند زانوها چگونه خم می‌شود و به دنبال نشانه‌ای از چرخش یا پیچ خوردگی در باسن کودک بگردد.

ممکن است پزشک بخواهد تصاویری از پاهای کودک نیز گرفته شود. تصاویر ممکن است عکس رادیوگرافی یا سی تی اسکن باشند تا پزشک بتواند حالت قرارگیری استخوان‌ها را ببیند. نوعی فیلم اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی وجود دارد که تصویر متحرک استخوان‌های پا و ران کودک را نشان می‌دهد.

اگر نگران راه رفتن کودک هستید با پزشک او صحبت کنید. برای تعداد کمی ‌از بچه‌ها، ناهنجاری‌های راه رفتن می‌تواند با مشکلات دیگری همراه باشد. به عنوان مثال، راه رفتن رو به بیرون می‌تواند نشانه ای از یک بیماری عصبی عضلانی در موارد نادر باشد.

اگر متوجه موارد زیر شدید فرزندتان باید توسط پزشک ارزیابی شود:

سپس پزشک می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا معاینات یا آزمایشات تخصصی بیشتری باید برای اطمینان از مراقبت مناسب از کودک شما انجام شود.

درمان انگشت یا پای کبوتری

پزشک شما به شما یاد می‌دهد تا چگونه پاهای کودک خود را بکشید تا آن‌ها صاف شوند. درصورتی‌که حالت کف پا به‌شدت گرد شده باشد ممکن است پزشک با گچ گرفتن و یا بریس، چرخش پاها به سمت داخل را درمان کند. درصورتی‌که پاها بعد از درمان نیز هنوز منحنی باشند مشکلی برای کودک در هنگام راه رفتن و یا دویدن ایجاد نمی‌کند؛ و دردی نیز برای وی ندارد.

در مواردی که چرخش پا به داخل بسیار خفیف یا متوسط است، مشکل بدون درمان برطرف می‌شود. رفع بیماری ممکن است چند سال طول بکشد اما معمولا استخوان‌ها به خودی خود به حالت طبیعی برمی‌گردند.

نوزادانی که به ماتاتارسوس ادکتوس شدید مبتلا هستند باید قسمتی از پایشان که مشکل دارد به مدت چند هفته در گچ باشد. گچ گرفتن برای نوزادان بالای شش ماه انجام می‌شود. هدف از گچ گرفتن این است که مشکل استخوان قبل از راه افتادن کودک برطرف شود. گاهی ماساژ قسمت بیرونی استخوان نیز به رشد مستقیم استخوان‌ها کمک می‌کند.

در اکثر موارد نوزادان مبتلا به تورشن تیبیا یا تورشن فمورال متوسط، نیاز به گچ، بریس، یا کفش مخصوصی ندارند. با گذر زمان مشکل به خودی خود برطرف می‌شود. در گذشته بریس‌های مخصوص شب و وسایل دیگری برای کودکان مبتلا به پنجه کبوتری تجویز می‌شد. اما ثابت شد که این وسایل موثر نبوده است.

پزشک با توجه به موارد زیر، درمان مناسب را برای کودکان مبتلا به فمورال آنتی ورژن تعیین می‌کند.

اکثر کودکان مبتلا به فمورال آنتی ورژن با معاینه دقیق در طول چند سال درمان می‌شوند زیرا چرخش استخوان ران به داخل معمولا با گذر زمان به خودی خود برطرف می‌شود. زمانی که کودک رشد کرده و به سن 8 تا 10 سالگی یا به سن نوجوانی برسد، راه رفتنش حالت طبیعی یا تقریبا طبیعی خواهد یافت.

بریس‌ها ، کفش‌های مخصوص و تمرینات ورزشی معمولا تاثیری بر افزایش سرعت بهبودی یا تحریک مکانیسم بدن برای اصلاح خود بخود فمورال آنتی ورژل ندارد.

فیزیوتراپی چگونه می‌ تواند کمک کند؟

زندگی با پای کفتری

پای کفتری معمولاً مشکل خاصی در فرد ایجاد نمی‌کند، حتی اگر با مرور زمان رفع نشود. در برخی موارد کودکان با مشکل چرخش پاها به سمت داخل معمولاً در پیدا کردن کفش مناسب، به علت انحنای موجود در کف پا، با مشکل روبرو می‌شوند. مشکلاتی از این قبیل ممکن است باعث شود تا والدین تصمیم به درمان پا کفتری در کودک بگیرند. پاکفتری منجر به ورم مفاصل و آرتروز نمی‌شود.

چرخش کف‌ پا به سمت داخل (متاتارسوس اداکتوس)

چرخش کف پا به سمت داخل به شرایطی گفته می‌شود که پاهای کودک از قسمت میانی تا انگشتان به سمت داخل منحرف شود. این وضعیت در برخی موارد ممکن است خفیف و انعطاف پذیر و در برخی دیگر بارزتر و سفت و سخت تر باشد. موارد شدید چرخش کف پا به سمت داخل ممکن است تا حدی شبیه بدشکلی ِ پای چنبری (کلاب فوت) باشد.

چرخش کف پا به سمت داخل بیشتر اوقات، معمولاً در ۴ تا ۶ ماه اول زندگی، به خودی خود بهبود می‌یابد. نوزادان ۶ تا ۹ ماهه با تغییر شکل شدید یا پاهایی که بسیار سفت و سخت شده اند، ممکن است با استفاده از گچ یا کفش مخصوص با موفقیت بالا درمان شوند. به ندرت به جراحی برای اصلاح پا احتیاج است.

چرخش کف پا به سمت داخل با پای چنبری متفاوت است. پای چنبری یک ناهنجاری شدیدتر می‌باشد که در مدت کوتاهی پس از تولد نیاز به درمان دارد.راه رفتن در انگشت گاهی در کودکانی دیده می‌شود که پاهایی دارند که به سمت داخل خمیده شده است (انگشت کبوتری). این امر همچنین می‌تواند به دلیل قالب گیری’ در دوران بارداری باشد و اغلب در کودکانی دیده می‌شود که تمایل به خوابیدن رو به پایین دارند.بیش از ۸۰ درصد کودکان در سنین ۳-۴ سالگی از این مرحله رشد می‌کنند.

اگر پا نرم و انعطاف پذیر باشد (پزشک بررسی خواهد کرد) درمان ضروری نیست. در برخی از کودکان با مشکلات بارزتر و پاهایی که انعطاف پذیری کمتری دارند، پزشک ممکن است کفش‌های مخصوص، آتل‌هایی را که باید شب پوشیده شود و یا به ندرت درمان با گچ را توصیه می‌کند.

تعداد بسیار کمی از کودکان برای صاف شدن پاها به عمل نیاز دارند. اکثریت قریب به اتفاق کودکان مبتلا به metatarsus adductus از هیچ علائمی شکایت ندارند و می‌توانند در تمام فعالیت‌های بدنی شرکت کنند و هیچ مشکل طولانی مدت ندارند.

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

آیا پیاده روی باعث بهبود می شود؟

با بزرگتر شدن بیشتر بچه‌ها، استخوان‌های آن‌ها خیلی کم به زاویه طبیعی می‌چرخند. پیاده روی، مانند سایر ورزش ها، با تجربه بهبود می‌یابد، بنابراین بچه‌ها توانایی کنترل عضلات و وضعیت پا را دارند.

پزشکان معمولاً استفاده از کلیپ‌های ویدئویی را برای کمک به والدین در پیگیری پیشرفت توصیه می‌کنند. والدین می توانند کودک خود را در حال راه رفتن ضبط کنند و سپس حدود یک سال صبر می‌کنند تا فیلم دیگری بگیرند. این امر معمولاً باعث می‌شود که بتوانید با گذشت زمان ناهنجاری راه رفتن بهبود می‌یابد یا خیر. در غیر این صورت، والدین با پزشک فرزندشان صحبت می‌کنند تا در مورد لزوم درمان صحبت کنند.

برای سفارش و تهیه بریس یا ارتوز هیپ اسپایکا Hip Spica (مناسب جهت جلوگیری و درمان دررفتگی پس از تعویض کامل مفصل هیپ و بی ثباتی این مفصل) می‌ توانید به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزایای کفش طبی برای جبران کجی پا و غلط راه رفتنمزایای کفش طبی برای جبران کجی پا و غلط راه رفتن

در بسیاری از موارد افرادی که در پا دچار عارضه هستند با پوشیدن کفش طبی می توانند به ‌راحتی بیماری خود را درمان کنند. ... ادامه مطلب

آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی مؤثر است؟آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی مؤثر است؟

اوزون درمانی درمان جدید در علم پزشکی است که بسیاری از متخصصین با تجربه از آن برای درمان بیماری ‌های اسکلتی عضلانی و آسیب های ورزشی استفاده می کنند ... ادامه مطلب

علائم و علت در رفتگی کتف و شانه چیست؟علائم و علت در رفتگی کتف و شانه چیست؟

طب فیزیکی کمک می کند تا بسیاری از درد‌های عضلانی در قسمت شانه رفع شود و التهابات کاهش پیدا کند و میزان قدرت شانه افزایش پیدا کند. ... ادامه مطلب

کفی طبی بر چه اساسی ساخته می شود؟کفی طبی بر چه اساسی ساخته می شود؟

کفی‌ ها برای اصلاح هم ترازی غیرطبیعی پا، کاهش درد، بهبود هماهنگی و تناسب اسکلتی، بهبود عملکرد کف پاها و اندام تحتانی در کفش قرار داده می شوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465