کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای مغز و اعصاب / انواع فلج اطفال یا پولیومیلیت

انواع فلج اطفال یا پولیومیلیت

پولیومیلیت یا فلج اطفال، یک بیماری عفونی بسیار مسری است که توسط سه نوع ویروس فلج اطفال ایجاد می‌ شود. فلج اطفال یک ویروس است که سیستم عصبی را از بین برده و باعث فلجی می‌ شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع پولیومیلیت:

برای کودکان مبتلا به فلج اطفال هیچ درمانی وجود ندارد. تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که با روشهایی مانند استفاده از ابزار و روشهایی به راحتی و بهبود کودک کمک کرد.مرکز پلی کلینیک ارتوپدی فنی دکتر فروغ یکی از مجموعه هایی است که به صورت تخصصی می‌تواند ارائه دهنده انواع بریس و ارتزهای فلج اطفال، مناسب خود کودک باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

علت:

ویروس فلج اطفال اغلب از طریق تماس مدفوع و دهان منتقل می‌شود. معمولاً این امر در اثر شستشوی ضعیف دست‌ها یا در اثر مصرف غذا یا آب آلوده رخ می‌دهد. عطسه یا سرفه نیز باعث انتشار ویروس می‌شود. فرزند شما بلافاصله قبل و بعد از ظهور علائم ناقل است.

میزان شیوع:

از زمان ظهور واکسن فلج اطفال، عفونت‌های ناشی از آن تقریبا ریشه کن شده‌اند. با این وجود، فلج اطفال هنوز در کشورهای فقیر و توسعه نیافته یک معضل است. نوزادان و کودکان بیشتر در معرض خطر قرار داشته و عفونت‌ها بیشتر در تابستان و پاییز شایع هستند.

علائم:

حدود 90 تا 95 درصد از افرادی که به فلج اطفال مبتلا می‌شوند، هیچ علائمی ندارند. تقریبا 2 درصد از افرادی که به این عفونت مبتلا می‌شوند، ممکن است دچار فلج اطفال شوند. علائم ممکن است بسته به نوع فلج اطفال متفاوت باشد و از کودک به کودک دیگر متفاوت است.

اما رایج‌ترین علائم شامل موارد زیر می‌شود:

فلج اطفال سقط کننده:

فلج اطفال

فلج اطفال غیر پارالیتیک:

فلج اطفال پارالیتیک:

جلوگیری از فلج اطفال:

علاوه بر روش‌های بهداشتی مناسب و شستن دست‌ها، بهترین راه پیشگیری از فلج اطفال واکسیناسیون است. واکسن فلج اطفال (IPV) که ویروس غیرفعال شده است، در چهار دوز توصیه می‌شود. زمانی کودک در سنین زیر است:

تشخیص:

علاوه بر شرح حال کامل پزشکی و معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است بخواهد چند آزمایش را انجام دهد، از جمله:

  1. کشت میکروبی (گلو، ادرار و مدفوع)
  2. سوراخ کردن کمری (ضربه نخاعی):

درمان:

درمان‌های حمایتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در ادامه تعدادی بریس که به تحرک و استقلال افراد مبتلا به فلج اطفال کمک می‌کنند را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

ارتز آزاد گام (Free Walk):

این ارتز از مکانیزمی استفاده می‌کند که مفصل زانو را در مرحله ایستادن قفل می‌کند. هنگام راه‌ رفتن مفصل در مرحله تا باز شده و فرد می‌تواند زانوی خود را خم کند و پای خود را آزادانه بچرخاند. اگر فرد می‌تواند پا را با استفاده از عضله ران یا شکم به جلو بچرخاند، این امکان را دارد که علاوه بر بهبود ایمنی و ثبات، تقریباً طبیعی راه برود. این ارتز از طراحی بسیار سبک و باریکی بهره می‌برد. در عین‌ حال ساختار فولادی، مقاوم و قابل‌اعتماد دارد.

سیستم مفصل یک طرفه:

برای افرادی که مبتلا به فلج ناقص یا کامل عضله پا هستند، سیستم مفصل یک طرفه وجود دارد. این سیستم از مفصل زانو و مفصل مچ پا تشکیل شده است و بسته به شرایط جسمی، فرد می‌تواند آن را جداگانه بپوشد.

تنظیمات همه‌کاره این سیستم این امکان را می‌دهد که هر فرد به صورت جداگانه آن را با نیازهای خود تطبیق دهد. مفصل زانو می‌تواند به یک سوئیچ اضافی مجهز باشد که به فرد اجازه می‌دهد برای مدت‌ زمان محدودی در حالت باز قرار گیرد تا بتواند دوچرخه درمانی را سوار شود.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

بریس سی (C-Brace):

بریس سی (C-Brace) تنها سیستم تحرک ارتوترونیک در جهان است که با استفاده از فناوری سنسور، چرخیدن و حالت ایستادن را کنترل می‌کند و کاربر در هر مرحله از راه رفتن پشتیبانی می‌شود.

این بریس کوچک‌تر و سبک‌تر بوده و داردای حسگراست که کل الگوی راه رفتن را فعال‌تر می‌کند. کاربر همچنین می‌تواند با استفاده از برنامه تلفن هوشمند، تنظیمات مفصل خود را مانند تغییر حالت در زمان دوچرخه‌سواری، تغییر دهد.

سیستم تحرک ارتوترونیک با کنترل رایانه:

سیستم تحرک ارتوترونیک با کنترل رایانه، امکانات کاملاً جدیدی مانند انعطاف‌ پذیری پا در زیر فشار هنگام نشستن، در شیب‌ ها، راه رفتن در زمین‌ های ناهموار یا پایین رفتن از پله‌ ها را برای آزادی حرکت فراهم می‌ کند. سیستم تحرک ارتوترونیک با کنترل رایانه اولین محصولی است که همه این امکانات را ایجاد می‌کند.

استفاده از بریس می‌ تواند گامی موثر در بهبود بیمارانی باشد که دچار آسیب و شکستگی در ستون مهره های کمری و گردنی شده اند . برای سفارش و تهیه بریس مناسب آسیب های مهره کمری و گردنی ، می‌ توانید به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :مقصودی [ 1402-10-22 ]
سلام من ۴۴ سالمه در نوزادی فلج اطفال گرفتم و پای چپم لاغر است و از پله ها به سختی بالا میروم ایا میشه کاری کرد پای چپم قوت بگیره ممنون

هانیه کرامتی [ 1402-04-12 ]
مطلبون کامل بود. سوالی باقی نموند

عباسی [ 1401-09-13 ]
سلام بنده 51سالمه فلج اطفال گرفتم دوران کودکی الان پای چپم هم ضعیفتره و هم کوتاهی داره 15سانت. ایا از بریس سی میتوانم اسفاده کنم. و اگر جواب مثبت است از کجا و چگونه میتوان تهیه کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان پارگی، کشیدگی و التهاب عضله دلتوئید شانهدرمان پارگی، کشیدگی و التهاب عضله دلتوئید شانه

دلتوئید عضله ی بزرگی است که وظیفه بلند کردن بازو و حرکت شانه را برعهده دارد. این عضله در بالاترین قسمت بازو، در شانه قرار گرفته است. ... ادامه مطلب

علائم و درمان شکستگی استخوان رانعلائم و درمان شکستگی استخوان ران

استخوان ران از محکم ترین استخوان های بدن است و شکستگی آن نیاز به وارد شدن نیروی زیادی دارد و معمولا این نیروها در حین تصادفات به بدن وارد می شود. ... ادامه مطلب

پیشگیری از ابتلا به مشکلات پا و اصول مراقبتی در بیماران دیابتیپیشگیری از ابتلا به مشکلات پا و اصول مراقبتی در بیماران دیابتی

پای دیابتی گروهی از تغییرات پاتولوژیک است که اندام تحتانی را تحت تأثیر قرار می دهد که معمولاً در اثر عوارض ناشی از دیابت مانند نوروپاتی محیطی، آسیب عر ... ادامه مطلب

الکتروتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟الکتروتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

الکتروتراپی شامل طیف وسیعی از درمان ها با استفاده از الکتریسیته برای کاهش درد، بهبود گردش خون، ترمیم بافت‌ها، تقویت ماهیچه‌ها و تقویت رشد استخوان است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465