کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای ارتوپدی دست / آسیب تاندون شانه شامل کشیدگی، التهاب و پارگی تاندون شانه

آسیب تاندون شانه شامل کشیدگی، التهاب و پارگی تاندون شانه

روتاتور کاف به مجموعه‌ای از چهار عضله و تاندون‌هایی گفته می‌شود که اطراف مفصل شانه را احاطه کرده‌اند و باعث حفظ قدرت و استقامت شانه می‌شوند. در قسمت فوقانی روتاتور کاف یک کیسه زلالی، یا مجموعه ای از بافت‌ها قرار دارد که هنگام تماس روتاتورکاف با استخوان‌های اطراف شانه نقش پوششی و محافظتی را ایفا می‌کند. آسیب دیدگی روتاتورکاف می‌تواند منجر به التهاب کیسه زلالی شود که بورسیت نام دارد و باعث درد و کاهش دامنه حرکت می‌شود. التهاب و صدمه دیدن تاندون چرخاننده شانه (روتاتور کاف) یکی از رایج ترین علل درد شانه است. سندرم گیر کردن تاندون چرخاننده شانه، پارگی و التهاب تاندون شانه آن سه عارضه‌ی متداول این عضو به شمار می‌روند. اکثر افراد دچار مشکلات کشیدگی، التهاب و پارگی تاندون شانه با استراحت کردن و بهره‌گیری از داروهای مسکن، ضدالتهاب‌ها، فیزیوتراپی و تزریق داروهای استروئیدی با موفقیت درمان می‌شوند. هرچه فرایند ترمیم شانه سریع‌تر آغاز شود، نتیجه بهتری ایجاد می‌شود. به این ترتیب تشخیص به موقع آسیب روتاتور کاف اهمیت بسیار زیادی دارد.

مفصل شانه با دامنه حركتی بالا نقش مهمی در انجام کارها دارد و به همین دلیل مستعد آسیب های فراوانی نیز می باشد . مرکز طب فیزیکی و پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ با ارائه انواع خدمات درمانی در زمینه توانبخشی، کنترل و بهبود انواع بیماریها، آسیبها و صدمات، همچنین درد و محدودیت های حرکتی ناشی از آن، پذیرای مراجعه کنندگان عزیز می باشد. لطفا برای هماهنگی، کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علل پارگی تاندون شانه

دو علت اصلی برای پارگی روتاتور کاف و التهاب تاندون شانه وجود دارد: آسیب دیدگی و تحلیل رفتن.

پارگی روتاتور کاف

در صورتی که فرد در حال حرکت باشد و جسم سنگینی را بلند نماید، یا هنگام زمین خوردن بازویش دچار کشیدگی شود احتمال پارگی روتاتور کاف در این فرد وجود خواهد داشت. این نوع پارگی می‌تواند در کنار سایر آسیب‌های شانه مانند دررفتگی شانه یا شکستگی استخوان ترقوه بروز کند.

پارگی تحلیل برنده

در اکثر موارد، پارگی تاندون شانه با گذر زمان به علت تحلیل تاندون رخ می‌دهد. این فرایند به طور طبیعی و در پی بالا رفتن سن ایجاد می‌شود. پارگی روتاتور کاف بسیار شایع است. اگر دچار پارگی تحلیل برنده در یک شانه شده باشید احتمال پارگی روتاتور کاف در شانه مخالف نیز وجود دارد و ممکن است هیچ‌گونه دردی را احساس نکنید. عوامل مختلفی در تحلیل رفتن روتاتور کاف، یا پارگی شدید آن نقش دارند. این موارد عبارتند از:

آسیب تاندون شانه

علائم پارگی تاندون شانه

علائم پارگی تاندون شانه به مرور زمان تشدید می‌شود. علائم اولیه در نتیجه استراحت کردن برطرف می‌شود؛ اما در نهایت همیشگی و مستمر می‌گردد. آن دسته از علائمی که از آرنج عبور می‌کنند و به بخش‌های دیگر بدن تسری می‌یابند معمولاً بیانگر وجود مشکلی دیگر هستند. علائم التهاب تاندون شانه عبارتند از:

عوامل خطر پارگی و کشیدگی تاندون شانه

عوامل زیر ممکن است باعث افزایش خطر آسیب روتاتور کاف شوند:

علائم کشیدگی و التهاب تاندون شانه

پارگی ناگهانی ناشی از تصادف باعث درد فوری و شدید شانه و ضعف بازو می‌شود. با پارگی‌های دژنراتیو، ممکن است درد خفیفی داشته باشید که با مسکن‌های بدون نسخه بهبود می‌یابد. با گذشت زمان، درد بدتر می‌شود و مسکن‌ها دیگر اثری ندارند. همه افراد درد ندارند؛ اما بیشتر افراد درجاتی از ضعف بازو و شانه را دارند.

علائم پارگی تاندون شانه عبارتند از:

1. دشواری و درد ناشی از بالا بردن بازو
  2. صداها یا احساسات هنگام حرکت دادن بازو یا صدای کلیک کردن.
  3. شانه درد که در شب یا هنگام استراحت دادن به بازو بدتر می‌شود.
  4. ضعف شانه و داشتن مشکل در بلند کردن وسایل.

انواع پارگی تاندون شانه

تشخیص پارگی تاندون شانه

پزشک پس از بررسی علائم و سابقه پزشکی بیمار به معاینه شانه وی می‌پردازد. پزشک به بررسی وجود هرگونه تغییر شکل یا حساسیت در نقاط مختلف می‌پردازد. سپس برای ارزیابی دامنه حرکات شانه بیمار، از او می‌خواهد بازویش را در جهات مختلف حرکت دهد. ارزیابی قدرت بازوها اهمیت بسیار زیادی دارد. سایر اقدامات تشخیصی به شرح زیر می‌باشد:

1. عکس‌برداری: اگر چه اشعه ایکس نمی‌تواند عضلات روتاتور کاف را نشان دهد، در تشخیص آرتریت، رسوب کلسیم، یا مشکلات استخوانی که باعث پارگی تاندون شانه می‌شوند، مفید است.
  2. ام آر آی: این روش، رایج ترین روش برای تشخیص پارگی‌های روتاتور کاف است. می‌توان از ام‌ آر آی برای بررسی پارگی یا التهاب بافت‌های مختلف و تعیین ویژگی روتاتور کاف استفاده کرد تا بهترین اقدام درمانی انتخاب شود. در برخی موارد می‌توان برای تشخیص پارگی روتاتور کاف از آرتروسکوپی یا تزریق ماده حاجب بهره گرفت.

درمان پارگی تاندون شانه بدون جراحی

درمان روتاتور کاف می‌تواند به تسکین درد کمک کند و از بدتر شدن مشکلات مربوط به پارگی آن جلوگیری کند. اقدامات درمانی برای پارگی روتاتور کاف عبارتند از:

استراحت

پزشک، استراحت شانه و کاهش حرکات آن را تجویز می‌کند. بیمار باید از انجام فعالیت‌های شدید جسمانی و حرکات تکراری که باید دست را روی سر قراردهد خودداری کند. باید توصیه پزشک در خصوص مدت زمان محدود کردن حرکات شانه و بازو را رعایت کند. دوره استراحت برای درمان اختلال روتاتور کاف از دو روز تا چند هفته متغیر است‌.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس گرم یا کمپرس یخ می‌تواند به تسکین درد ناشی از پارگی روتاتور کاف و تاندون شانه کمک کند. واکنش افراد مختلف به کمپرس گرم و یخ متفاوت است، بنابراین بیمار باید از کمپرسی استفاده کند که به بهبودی حال او کمک می‌کند. در برخی موارد، گرما می‌ تواند برای مدت کوتاهی به کاهش درد کمک کند؛ اما پس از یک یا دو ساعت باعث بدتر شدن درد شود. در آسیب‌های ناگهانی نباید در ۴۸ ساعت اول از کمپرس گرم استفاده شود.

اسلینگ

در آسیب‌های شدید، استفاده از اسلینگ مفید است؛ اما باید از استفاده بلند مدت از آن اجتناب شود، در غیر این‌ صورت مفصل شانه سفت می‌شود و بازیابی دامنه حرکات از دست رفته مستلزم زمان و تلاش فراوان است.

داروها

مصرف برخی داروها می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از پارگی تاندون شانه کمک کند. مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌تواند به کاهش درد کمک کند. داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی به صورت قرص‌های خوراکی و پماد‌های موضعی وجود دارند که بیمار می‌تواند پماد را روی موضع دردناک بمالد. بیمار باید قبل از مصرف این داروها یا پمادها بروشور آنها را مطالعه کند.

تزریق استروئید

تزریق ساب آکرومیال کورتیزون و بی‌حسی موضعی به درون شانه می‌تواند به کاهش درد ناشی از پارگی روتاتور کاف کمک کند؛ اما پارگی آن را بهبود نمی‌بخشد.

تزریق پی آر پی

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت نقش مهمی در بهبود تاندون‌های آسیب دیده ایفا می‌کند، با این حال باعث بهبود درد بیمار نمی‌شود. در فرایند آماده‌سازی پلاسمای غنی از پلاکت ( PRP ) باید نمونه خون بیمار تهیه شده و در سانتریفیوژ قرار داده ‌شود سپس تحت سرعت بسیار بالا، خون به لایه‌های مختلف تبدیل می‌شود. لایه پلاسمای غنی از پلاکت جدا می‌شود و به درون تاندون آسیب دیده یا کیسه زلالی تزریق می‌گردد.

فیزیوتراپی

برنامه‌های فیزیوتراپی می‌توانند فرایند توانبخشی بیمار پس از آسیب روتاتور کاف را تسریع کند. فیزیوتراپی پارگی تاندون شانه به حفظ توانمندی و انعطاف پذیری شانه و کاهش درد و ضعف ناشی از تاندون آسیب دیده کمک می‌کند. تقویت عضلاتی که از شانه محافظت می‌ کنند می‌تواند به تسکین درد و پیشگیری از آسیب‌های بعدی کمک کند.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی روشی برای تسکین آسیب روتاتورکاف است. ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش التهاب، کاهش تشکیل بافت اسکار و بازسازی بافت‌های پاره‌شده و کاهش درد کمک کند.

اولتراسوند

اولتراسوند تراپی به کاربرد امواج صدا که بالاتر از دامنه شنوایی انسان هستند گفته می‌شود که برای درمان آسیب‌هایی مانند پارگی روتاتور کاف کاربرد دارد. امواج اولتراسوند توسط لرزش مکانیکی دستگاه اولتراسوند تولید می‌شود. قسمت سر دستگاه روی نقاط دردناک شانه حرکت داده می‌شود و انرژی را به درون بافت‌ها منتقل می‌کند.

ورزش کردن

ورزش درمانی یک دیگر از روش‌های سودمند برای درمان پارگی تاندون شانه است که شامل تمرینات کششی برای بهبود و انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکات شانه است. بیمار می‌تواند تمرینات ورزشی را در منزل انجام دهد بنابراین می‌تواند راحت‌تر از شانه خود استفاده کند. در بخش زیر به چند تمرین ورزشی برای افزایش دامنه حرکات شانه اشاره می‌کنیم:

جراحی

در مواردی که درد و ضعف شانه پس از تزریق و انجام فیزیوتراپی، تسکین نیابد. هدف از انجام عمل جراحی، بهبود توان و قدرت شانه و تسکین درد است. بدین منظور علاوه بر عمل جراحی انجام فیزیوتراپی به مدت طولانی ضروری خواهد بود.

درمان کشیدگی و التهاب تاندون شانه

1. استراحت دادن به شانه و کاهش سطح فعالیت هایی که نیازمند حرکت دادن مکرر و بیش از حد شانه هستند ضروری است.
  2. استفاده از کمپرس سرد التهاب ناشی از این آسیب را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  3. ممکن است پزشک با تجویز آتل اقدام به بی حرکت کردن شانه به مدت چند هفته بکند.
  4. استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و در صورت وجود درد شدید داروهای کورتونی تزریقی برای کنترل درد و التهاب تاندون های شانه می تواند مؤثر باشد.
  5. فیزیوتراپی شانه بهترین روش درمان غیرجراحی آسیب های ورزشی از جمله این آسیب شایع است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی می توانید از آن بهره ببرید.
  6. لیزر پرتوان، تحریک الکتریکی و تمرینات ورزشی از مؤثرترین راهکارهای فیزیوتراپی در درمان التهاب تاندون های شانه هستند.
  7. در صورتی که روش های ذکر شده نتوانند به کنترل درد و التهاب شانه کمکی کرده و یا شدن آسیب بسیار بالا باشد انجام جراحی ضروری به نظر می رسد.

درمان پارگی تاندون شانه با لیزر

لیزر درمانی روش رایجی است که امروزه بسیار استفاده می شود. لیزر نسبت به سایر روش های درمانی زودتر التهاب شما را برطرف می کند و از این رو درمانی رایج برای رفع التهاب است. انرژی منتقل شده با لیزر به داخل بافت تاندون سبب کاهش درد و تسریع روند ترمیم بافت می شود. لیزر، بافت های آسیب دیده را تحریک می کند تا اکسیژن رسانی بافت تحریک شده و روند ترمیم آغاز گردد. مطالعات انجام شده در این زمینه ثابت کرده اند که انجام پنج تا ده جلسه لیزر درمانی اثرات مفید و سریع در بهبود آسیب تاندون شانه دارد.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

دارو برای آسیب‌ دیدگی تاندون شانه

مدت‌ زمان ترمیم تاندون شانه

زمان ترمیم تاندون شانه حدود شش هفته می باشد که در ابتدا استخوان ها بهبود می یابند. در این میان سه ماه زمان نیاز است که اتصال قوی و لازم میان استخوان و تاندون ایجاد شود. بین 6 تا 9 ماه زمان احتیاج است تا اتصال کامل میان بخش های مختلف استخوان ایجاد شود. البته باید این مورد را هم در نظر داشت که بدن هر فرد با دیگری متفاوت است و نباید انتظار داشت که روند درمان در همه به یک صورت باشد.

یکی از علل اصلی مراجعه افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی، مشکلات و دردهای زانو است. مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ یکی از موسسات مجهز برای فیزیوتراپی زانو در تهران محسوب می‌شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :عباس عبادی [ 1402-04-13 ]

چه عضلاتی می توانند در کمر درد موثر باشند؟چه عضلاتی می توانند در کمر درد موثر باشند؟

کمر درد یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که در کار ما وقفه می اندازد و ناراحتی های زیادی را به وجود می آورد. ... ادامه مطلب

علت خشک شدن و درد انگشتان دست بعد از خوابعلت خشک شدن و درد انگشتان دست بعد از خواب

خشکی مفاصل عارضه ای است که بسیاری از افراد با آن روبرو خواهند شد. این عارضه که با افزایش سن ایجاد می شود، نتیجه و ثمره استفاده مداوم و زیاد از مفاصل، ... ادامه مطلب

کفی طبی مخصوص خار پاشنه پنجه دار و بدون پنجهکفی طبی مخصوص خار پاشنه پنجه دار و بدون پنجه