کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای مغز و اعصاب / آیا فلج مغزی کودکان و اطفال قابل پیشگیری و درمان است

آیا فلج مغزی کودکان و اطفال قابل پیشگیری و درمان است

شایع ترین اختلال رشدی در کودکان فلج مغزی (Cerebral palsy) می باشد که با تاثیر بر توانایی کودک برای حرکت کردن، متعادل ماندن و ایجاد وضعیت بدنی اتفاق می افتد از هر 1000 کودک، 1 تا 4 کودک در سراسر جهان به این عارضه مبتلا می شوند. انواع مختلفی از فلج مغزی وجود دارد که با محل آسیب مغزی مشخص می شود. بسته به محل و میزان آسیب شدید مغز، علائم نیز می تواند متفاوت باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

نشانه های فلج مغزی در نوزادان

کودکان مبتلا در رشد جسمی حرکتی مانند غلت‌ زدن، نشستن، راه رفتن یا چهار دست و پا رفتن کند هستند. فلج مغزی اطفال (CP) تنها شامل اختلالات حرکتی می‌شود اما کودک ممکن است علائم دیگری داشته باشد. برخی از این نشانه‌ها به شرح زیر است:

دامنه حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی

کودکان مبتلا به فلج مغزی دارای حرکات بدن ناپایدار، ناهماهنگ و بی‌قاعده هستند و عضلات بدن به طور غیرارادی و غیرقابل کنترل دچار انقباض و انبساط می‌شود. همچنین مشکلاتی در کنترل و هماهنگی حرکات دست‌ها، پاها، صورت و زبان دارند. حرکات این کودکان ناپایدار و ناهماهنگ بوده و ممکن است به شکل چرخشی، لرزشی یا حرکات ناخواسته دیگر باشند.

آیا فلج مغزی قبل از تولد قابل شناسایی است؟

خیر، علائم به تدریج و پس از تولد خود را نشان می‌دهند و قبل از تولد قابل شناسایی نمی باشند.

خطرات فلج مغزی در کودکان و اطفال

فلج مغزی کودکان

مشکلات شایع در کودکان فلج مغزی

اغلب کودکان مبتلا به فلج مغزی همزمان دارای مشکلات دیگری نیز هستند. این مشکلات ممکن است نتیجه فلج مغزی یا یک همزمانی غیر مرتبط اما رایج باشد.
چندین دسته از مشکلات مرتبط با فلج مغزی وجود دارد ، از جمله:

  1. مشکلات اولیه
  2. مشکلات ثانویه
  3. مشکلات وابسته
  4. فاکتورهای خطر همزمان

مشکلات اولیه

این نوع مشکلات اولیه نتیجه مستقیم آسیب مغزی یا ناهنجاری است که خود علت فلج مغزی می باشد. مشکلات اولیه یا علائم فلج مغزی شامل اختلال در کنترل حرکات (درشت، ظریف، دهانی) ، اختلال در هماهنگی حرکتی ، تن عضلانی ضعیف ، تعادل و حالت بدن است.

مشکلات ثانویه

مشکلات ثانویه نتیجه مشکلات اولیه می باشد و فقط به دلیل فلج مغزی ایجاد می شوند. مشکلات ثانویه که اغلب با فلج مغزی همراه هستند شامل مشکلات تغذیه و بلع ، تغذیه نامناسب و مشکلات تنفسی و ... هستند.

اغلب کودکان مبتلا به فلج مغزی دارای اختلال کنترل حرکت دهان هستند ، به این صورت که در کنترل عضلات دهان و گلوی خود مشکل دارند. این می تواند منجر به مشکلات تغذیه (مکیدن ، جویدن و غیره) و دیسفاژی یا مشکل در بلع شود. در برخی موارد ، مبتلایان به دیسفاژی ممکن است هنگام بلع دچار درد شوند و یا به هیچ وجه قادر به بلع نباشند.
ریفلاکس معده (GERD) نیز یک بیماری گوارشی است که در آن اسید معده دوباره به مری برگردانده می شود. و این مشکل در میان مبتلایان به فلج مغزی شایع است.
کودکانی که دارای مشکل های قبل باشند احتمال بروز آسپیراسیون بالا می باشد. در این حالت غذا ، مایعات ، بزاق یا استفراغ به داخل ریه ها تنفس می شود.
در حدود 30 درصد از بیماران فلج مغز دچاراختلال حرکت دهان ، همچنین ریزش آب دهان می شوند.

بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی ، به دیس آرتریا مبتتلا هستند که یک اختلال حرکتی گفتارمی باشد. و افراد مبتلا به این اختلال در کنترل عضلات مورد استفاده برای گفتار مانند لب ها، زبان، دیافراگم، تارهای صوتی مشکل دارند.

مشکلات وابسته

مشکلات وابسته شامل مواردی هستند که معمولاً به طور همزمان با فلج مغزی اتفاق می افتند ، اما در اثر آسیب مغزی یا ناهنجاری یکسان ایجاد نمی شوند. این مشکلات شامل اختلال بینایی و شنوایی (این موارد می تواند در برخی مواقع، مشکلات ثانویه باشد) ، ناتوانی های ذهنی و یادگیری، صرع و ... می باشد.

کودکان دارای ناتوانی فکری هم در عملکرد شناختی ( توانایی تفکر منجر به دانش) و هم در رفتار انطباقی (توانایی سازگاری با محیط و عملکرد در زندگی روزمره) محدودیت هایی دارند. معلولیت های ذهنی در گروه خفیف ، متوسط یا شدید دسته بندی می شوند.

کودکان مبتلا به فلج مغزی به دلایل مختلفی در یادگیری مشکل دارند. مشکلات پردازش عصبی که در مهارت های اساسی یادگیری مانند خواندن و نوشتن تداخل ایجاد می کنند. اختلالات یادگیری همچنین می توانند مهارت های سطح بالاتر مانند نظم و استدلال منطقی را تحت تأثیر قرار دهند.

حدود 75 تا 90 درصد کودکان مبتلا به فلج مغزی اختلالات بینایی دارند که عبارت اند از:

  1. عیوب انکساری (نزدیک بینی و دور بینی و آستیگماتیسم یا تاری دید)
  2. نیستاگموس (حرکات تکراری و غیرقابل کنترل چشم در جهت عمودی یا افقی)
  3. آتروفی بینایی (زوال عصب بینایی به دلیل آسیب)
  4. نقوص میدان دید (از بین رفتن یک طرف میدان بینایی)
  5. نیستاگموس (حرکات تکراری و غیرقابل کنترل چشم در جهت عمودی یا افقی)

سه نوع اصلی کم شنوایی وجود دارد که ممکن است برای کودک دچار فلج مغزی اتفاق بی افتد. که عبارت اند از:

  1. رسانشی
  2. حسی - عصبی
  3. ترکیبی

30 تا 50 درصد کودکان مبتلا به فلج مغزی، صرع همزمان دارند. این اختلال در میان کودکانی که توانایی راه رفتن ندارند و یا تحرک محدود دارند بیشتر دیده می شود.

فاکترهای خطر همزمان

فاکتور های خطر همزمان، مواردی هستند که ارتباطی با فلج مغزی ندارند و اغلب فقط همزیستی می کنند. فاکتورهای همزمان فلج مغزی، شامل اوتیسم و ADHD می باشند.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

تجهیزات مخصوص کودکان فلج مغزی

واکر

یکی از تجهیزات مهم برای کمک راه رفتن کودکان فلج مغزی می باشد. که انواع مختلفی دارند که دو نوع کاربردی آن واکر های معکوس که در پشت کودک قرار می‌گیرند و نوعی دیگر که در جلوی کودک قرار می گیرد. این وسیله کمک می کند تا کودک بتواند تحرک کافی داشته باشد تا علاوه بر بهبود گردش خون، در اندام کودک مانع از آتروفی عضلات و ضعف آنها گردند.

ویلچر

یکی از وسایل کمک حرکتی رایج برای بیماران فلج مغزی غیرسرپایی ویلچر می باشد. که دو نوع اصلی آن شامل صندلی چرخدار دستی و برقی است. ویلچرهای دستی باید توسط کاربر رانده شوند یا توسط شخص دیگری هل داده شوند، در حالی که نوع برقی آن موتوردار هستند.

دستگیره

یک نوع از تجهیزات مناسب برای کودکان فلج مغزی دستگیره‌ها می باشند که خاصیت الاستیکی و کش مانند دارند که بر روی ابزارهای مختلف نظیر قاشق ،چنگال ، چاقو ،برس، مسواک و مداد نصب می گردد و برای کودکانی که در گرفتن مشکل دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

تخته هوشمند ایستاده

این تخته به کودکان فلج مغزی کمک می کند که بر روی پاهای خود تحمل وزن بکنند. تحمل وزن بر روی اندام در کودکان فلج مغزی علاوه برجلوگیری از آتروفی و ضعف عضلات مانع است از ایجاد بدشکلی در اندام آنها می‌شود.

آیا فلج مغزی کودکان ارثی است؟

با توجه به تعریف وراثت چند وجهی که به تاثیر متقابل ژنها یا تاثیرعوامل محیطی روی ژنها گفته می شود. به خوبی نشان می دهند که چطور ممکن است فلج مغزی در یک خانواده به دلیل بروز مشکلات بارداری به ارث برسند. به همین دلیل با توجه به وراثت چندوجهی، فلج مغزی کودکان می تواند تا حدی ارثی باشد. به طور کلی فقط حدود ۲ درصد از افراد فلج مغزی در اثر عود کردن چنین وراثتی در خانواده به این عارضه دچار می شوند.

آیا درمان فلج مغزی کودکان با سلول های بنیادی امکانپذیر است؟

در حالی که فلج مغزی هنوز به طور کامل قابل درمان نیست، همچنان به طور مداوم دانشمندان و پزشکان در حال بررسی روش های درمانی جدید می باشند.
یکی از متد های نوین برای درمان فلج مغزی شامل درمان ترمیمی با استفاده از سلول های بنیادی می باشد. سلول درمانی در کودکان فلج مغزی در آزمایشات بالینی اولیه امیدوارکننده بوده است.
برای درمان فلج مغزی با سلول های بنیادی، با تزریق سلول های بنیادی به به خون یا مغز استخوان و یا مغز و نخاع کودک فلج مغزی منجر به تقسیم شدن و ساختن بافت عصبی شده که در نتیجه مغز کودک را ترمیم می شود.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل پوکی استخوانعلل پوکی استخوان

بعضی از انواع بیماری ها، الکلیسم و مصرف طولانی مدت استروئیدها، مهمترین علل پوکی استخوان در سنین میانی عمر و در مردان مسن می باشد. ... ادامه مطلب

مفصل شارکو چیست و چگونه درمان می شود؟مفصل شارکو چیست و چگونه درمان می شود؟

پای شارکو می‌ تواند ناشی از بی‌ حسی کامل یا تقریباً کامل در یک یا هر دو پا یا مچ پا باشد. این وضعیت باعث می‌ شود استخوان‌ های پا ضعیف شوند و آن‌ ها را مستعد آسیب‌ هایی مانند شکستگی و در رفتگی کند. ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان بیماری ALS ای ال استشخیص و درمان بیماری ALS ای ال اس

بیماری ای ال اس بیماری عصبی پیشرونده است و روی سلول های عصبی مغز و نخاع اثر دارد. وقتی عملکرد حرکات ارادی عضلات مختل شود برخی توانایی ها محدود می شود ... ادامه مطلب

لیزر چیست و چه کاربردی در درمان دیسک دارد؟لیزر چیست و چه کاربردی در درمان دیسک دارد؟

مهره های ستون فقرات به وسیله دیسک ها از یکدیگر جدا شده اند. پارگی در حلقه فیبری دیسک بین مهره ای، سبب بیرون زدگی بخش نرم و ژله ای مرکز دیسک می شود که به این عارضه، فتق دیسک کمر گفته می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465