کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / ضعف ساق پا به چه علت است؟

ضعف ساق پا به چه علت است؟

ضعف پا می تواند به عنوان بخشی از احساس کلی ضعف در بدن و در یک یا هر دو پا ایجاد شود. ضعف واقعی هنگامی رخ می دهد که ماهیچه ها قدرت خود را از دست بدهند؛ اما افراد غالباً وقتی عضلات آنها ضعیف می شود احساس بیماری یا خستگی می کنند. در این موارد عملکرد عضلات به طور واقعی از بین نمی روند. بروز ناگهانی ضعف ماهیچه ها می تواند نشانه سکته مغزی، یک وضعیت خطرناک باشد که در آن بخشی از مغز از اکسیژن محروم می شود؛ اما یکی از شایع ترین علل ضعف پا و مهمترین دلایل آن، سیاتیک است. یکی از شایع ترین علل ضعف پا بیماری های عصبی و عضلانی مانند میاستنی گراویس و اسکلروز متعدد می باشد. اگر ضعف پاهای شما همچنان ادامه دارد یا باعث نگرانی شما شده است، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. فردی که در پاهای خود ضعف دارد، ممکن است درد پا، گرفتگی و ناراحتی نیز داشته باشد. اگر فردی گاهی پاهای خسته داشته باشد، ممکن است با استراحت یا حرکت آرام بتواند علائم را به راحتی برطرف کند. اگر این سنگینی علائم اضافی را به همراه داشته باشد، از حد معمول خارج شود و علت مشخصی نداشته باشد، ممکن است در نتیجه شرایطی باشد که نیاز به درمان دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علت ضعف رفتن و درد ساق پا

در اینجا برخی از دلایل احتمالی ضعف پا ذکر شده است:

ورزش بیش از حد

احساس ضعف در پاها پس از ورزش شدید می‌تواند امری طبیعی باشد، به خصوص هنگامی که فرد بیش از حد معمول تمرین می‌کند. بدون استراحت مناسب، عضلات، از جمله عضلات پایین بدن، قادر به بهبود مناسب نیستند. تمرین بیش از حد و سنگین یا بدون استراحت مناسب ممکن است منجر به احساس خستگی و سنگینی پاها شود. استراحت مناسب احتمال بروز مشکلات جسمی و فشارهای روانی بدن را کاهش می‌دهد. افرادی که تمام روز را می‌ایستند در معرض علائم مربوط به پا قرار دارند، از جمله پاهای خسته و ضعف پا. در صورت امکان، این افراد برای استراحت به پاها و جلوگیری از استفاده بیش از حد، باید مدام استراحت کنند.

کم تحرکی

حرکت محدود همچنین می‌تواند باعث ضعف پا شود. افرادی که تمام روز می‌نشینند یا از ورزش دور هستند، ممکن است در پاهای خود احساس ضعف کنند. از سرگیری فعالیت یا استراحت برای ایستادن و راه رفتن در طول روز می‌تواند کمک کند.

ضعف ساق پا

سندرم پای بی قرار

افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار احساس ناخوشایندی مانند درد، ضربان و تمایل به حرکت دادن این اندام‌ها در پای خود دارند. این وضعیت اغلب در شب رخ می‌دهد و خواب را مختل می‌کند. حرکت دادن پاها می‌تواند باعث تسکین موقت و رفع ناراحتی شود.

گرفتگی

ورزش زیاد یا کشش ناکافی عضلات می‌تواند منجر به گرفتگی در پاها شود. گرفتگی می‌تواند از یک تیک کوچک تا درد شدید متغیر باشد و پاها احساس ضعف و سنگینی می‌کنند. افرادی که گرفتگی عضله دارند باید تا زمان رفع آن استراحت کنند. اگر گرفتگی ادامه پیدا کرد یا به طور مکرر اتفاق می‌افتد، باید به دنبال کمک پزشکی باشید.

واریس

افراد مبتلا به واریس ممکن است پاهای سنگین و خسته ای را تجربه کنند. مبتلایان به این بیماری دارای رگ‌هایی هستند که خون را به اندازه کافی گردش نمی‌دهد. وقتی خون به درستی گردش نکند، شروع به جمع شدن می‌کند و باعث تورم رگ‌ها می‌شود.

هیپوکالمی

وقتی فردی پتاسیم کمی داشته باشد، ممکن است دچار هیپوکالمی‌شود که می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  1. ضعف
  2. گرفتگی عضلات
  3. یبوست
  4. خستگی
  5. تشنگی بیش از حد و نیاز به دفع ادرار
  6. برخی از داروها ممکن است باعث هیپوکالمی‌شوند. پزشک می‌تواند علت وجود داروها یا بیماری زمینه ای را بررسی کند.

افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی رگ‌ها و دریچه‌های ضعیفی دارند که منجر به گردش خون کم می‌شود. مبتلایان به این بیماری ممکن است دچار ضعف پا، تورم و واریس شوند. محققان ایستادن طولانی مدت مانند کار را با افزایش خطر نارسایی مزمن وریدی مرتبط دانسته اند؛ زیرا ایستادن باعث تورم رگ‌های بدن می‌شود.
سایر عوامل خطر نارسایی مزمن وریدی شامل موارد زیر است:

بارداری می‌تواند باعث تورم پا شود که می‌تواند ناراحت کننده باشد و منجر به ضعف در قسمت پایین بدن شود. تورم پا نتیجه این موارد است:

افراد چاق ممکن است پاهایی ضعیف و سنگین را تجربه کنند. وزن اضافه شده به مفاصل، تاندون‌ها و عضلات پایین تنه فشار وارد می‌کند. قدرت عضلانی پاها در افراد مبتلا به چاقی کمتر از سایر افراد است. این کمبود قدرت نسبی باعث احساس ضعف و خستگی در عضلات پا می‌شود.

بیماری شریان محیطی یک بیماری مرتبط با گردش خون است که بر رگ‌ها و عروق بدن تأثیر می‌گذارد. علائم از زمانی شروع می‌شود که چربی عروق را مسدود کرده و جریان خون را مسدود می‌کند. علائم بیماری شریان محیطی، از جمله اندام خسته و عضلات دردناک، در پاها شایع است؛ زیرا بیماری شریان محیطی می‌تواند گردش خون در قسمت پایین بدن را محدود کند.

افراد مبتلا به بیماری ام اس معمولاً دچار خستگی عضلانی از جمله ضعف در پاها می‌شوند. ضعف مولتیپل اسکلروزیس به دلیل اختلال در سیگنالینگ اعصاب بین مغز و عضلات رخ می‌دهد.

علائم ضعف پا

ضعف پا ممکن است با علائم دیگری که در پا مؤثر است، همراه باشد از جمله:

ضعف پا ممکن است علائم مرتبط با سایر سیستم های بدن از جمله:

تشخیص علل اصلی ضعف در ساق پا

چنانچه بدون هیچ دلیل و علت خاصی دچار ضعف پا شده باشید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک در مورد مدت زمانی که دچار ضعف پا شده‌اید و همچنین عضلاتی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند از شما سؤال خواهد کرد. همچنین، پزشک در مورد علائم و سابقه پزشکی شما نیز سؤال خواهد کرد. پزشک موارد زیر را نیز بررسی خواهد کرد:

  1. واکنش یا رفلکس‌های شما
  2. حواس شما
  3. تون عضلانی

در صورت لزوم، ممکن است پزشک یک یا چند مورد از آزمایشات زیر را نیز انجام دهد:

  1. سی تی اسکن یا ام آر آی برای بررسی ساختار درونی بدن
  2. آزمایشات عصبی برای تعیین سلامت اعصاب شما
  3. الکترومیوگرافی (EMG) برای ارزیابی سطح فعالیت عصبی شما
  4. آزمایش خون برای بررسی هر گونه عفونت یا مسائل دیگر

درمان درد و ضعف ساق پا

درمان ها برای درمان علائم ثانویه مانند فقرآهن که باعث ضعف پا شده است انجام میشود و در صورتی که مصرف بعضی از داروها باعث ایجاد عوارض جانبی چون ضعف پا میشوند باید داروها به‌وسیله پزشک تغییر داده شود. اگر چه اکثر افرادی که دچار ضعف پا میشوند از نوع خفیف آن است. درصورتیکه ضعف پا به صورت خفیف باشد هیچ درمانی نیاز ندارد. درصورتی که علائم باعث آزار فرد شد موارد زیر توصیه میشود:

تزریق

درمان ها اولیه با تزریق فولیک اسید در طول 3 هفته انجام میشود. در اکثر افراد بعد از تزریق فولیک اسید علائم ضعف ماهیچه ها بهبود می یابد. مصرف مکمل های خوراکی مانند ویتامین نمیتواند مانند تزریق فولیک اسید مؤثر باشد.

رژیم غذایی

تغذیه و اصلاح سبک زندگی هم میتواند باعث کاهش علائم سندروم ضعف پا شود. غذا هم باید از لحاظ ایجاد حساسیت تست شوند تا از ایجاد ضعف ساق پا جلوگیری شود. میزان آهن موجود در بدن هم باید کنترل شود و در صورت کمبود آن، با مصرف قرص این کمبود جبران شود. زمانیکه جریان خون در بدن باعث ایجاد ضعف در پا باشد تزریق درون رگ مخصوصاً تزریق پلاکت برای بهبود جریان خون انجام میشود.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

تزریق کورتیزول

تحقیقات دیگری نشان میدهد که کاهش هورمون کورتیزول در هنگام عصر و در ساعات اولیه شب باعث ایجاد ضعف پا میشود. تزریق کورتیزول در دوزهای پایین میتواند باعث جبران کورتیزول شود و ضعف پا کاهش می یابد.

داروها

تمرینات ورزشی

شواهد زیادی وجود دارد که حاکی از این مورد است که انجام تمرینات منظم در طول روز میتواند باعث کاهش علائم ضعف رفتن ساق پا و کاهش حرکات ساق پا که هنگام خواب باعث برهم زدن خواب میشود شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ از روشهای غیر جراحی و مناسبی برای درمان یا بهبود انواع کمر درد، از جمله کمر درد بارداری استفاده می شود. از جمله آنها می توان به تجویز بریس، استفاده از لیزر درمانی ، فیزیوتراپی و ورزش درمانی ، درمان دستی، طب سوزنی و ... اشاره نمود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :ابراهیم عزیزی [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر مطالب این مقاله در ارتباط با ضعف و درد ساق پا بسیار مفید بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا ماساژ درمانی برای دیسک کمر خوب است؟آیا ماساژ درمانی برای دیسک کمر خوب است؟

دیسک کمر، یکی از رایج‌ترین اختلالات مربوط به ستون فقرات است که سالانه بسیاری از افراد را درگیر می کند. پارگی دیسک کمر زمانی اتفاق می افتد که یکی از دی ... ادامه مطلب

علل و درمان درد لگنعلل و درمان درد لگن

بیماری های لگن درمان شده با لیزر شامل بیماری هایی مانند ارتریت یا التهاب مفاصل لگن، بورسیت لگن (التهاب کیسه های کوچک پر از مایع در مفصل) بوده ... ادامه مطلب

روشهای متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی برای درمان شكستگی مهرهروشهای متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی برای درمان شكستگی مهره

ستون فقرات به‌عنوان اصلی ترین پی و اساس بدن ما در سیستم اسکلتی شناخته می شود. مسئولیت این ستون مهره ها بسیار زیاد است. ... ادامه مطلب

بیماری پرتس چیست چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟بیماری پرتس چیست چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟

پرتس که با سیاه شدگی سر ران در کودکان شناخته می شود، نوعی بیماری مفصلی نادر در کودکان به شمار می رود که مفصل ران را تحت تاثیر قرار می دهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465