پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کفش و کفی طبی / کفی طبی بر چه اساسی ساخته می شود؟

کفی طبی بر چه اساسی ساخته می شود؟

کفی طبی مخصوص، یک کفی سه بعدی با قالب‌گیری و ساخت سفارشی است که در کفشتان قرار می‌گیرد. کفی‌ها وسایلی هستند که برای اصلاح هم ترازی غیرطبیعی پا، کاهش درد، بهبود هماهنگی و تناسب اسکلتی، بهبود عملکرد کف پاها و اندام تحتانی در کفش قرار داده می‌شوند. همچنین قابل جابجایی هستند، بنابراین می‌توان از آن‌ها در ترکیب با جفت‌های مختلف کفش استفاده کرد. نوع کفی مورد نیاز به مشکل پا بستگی دارد. تجویز ارتزها را باید یک پزشک متخصص طب فیزیکی انجام دهد که در یک سرویس تخصصی ارتز کار می‌کند. دلیل این امر این است که تهیه نسخه مناسب نیاز به ارزیابی دقیق اختلال عملکرد بیومکانیکی در پا و تجزیه و تحلیل تأثیر در راه رفتن دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بسیاری از ناهنجاری‌ های پا را می‌توان به طور موثر در مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، بدون مداخلات پرتهاجم جراحی درمان نمود. این مشکلات اغلب، با تجویز کفی و کفش طبی بهبود می‌ یابند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

کاربرد کفی طبی:

طیف گسترده‌ای از شرایط و تغییر شکل‌ها می‌تواند بر روی پاها و نحوه راه رفتن شما تأثیر بگذارد، از جمله:

قرار دادن کفی‌های سفارشی می‌تواند باعث کاهش درد، بهبود راه رفتن، کاهش استرس در سایر قسمت‌های بدن و متوقف یا جلوگیری از ایجاد ناهنجاری‌های پا شود.

کفی طبی

مشکلات فوق به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شده باشد؛ دلایلی نظیر :

ویژگی‌ های کفی طبی:

کفی‌های طبی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا راحت‌تر راه بروید و یا مشکلات پای خود را با استفاده از آن‌ها درمان کنید. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

کفی‌های سفارشی ساخته شده متناسب با هر دو پا بوده و به طور طبیعی از پا پشتیبانی می‌کند.

کفی‌های طبی جذب شوکی را فراهم می‌کنند که به دلیل توانایی طبیعی بدن در جذب شوک توسط پا، مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر به کاهش فشار بر روی مفاصل کمک می‌کند.

کفی طبی به هم ترازی طبیعی پا و بدن کمک می‌کند و همچنین بدن را در یک موقعیت ایده آل حفظ کرده و وضعیت بدن را بهبود می‌بخشد.

مزایای ترکیبی استفاده از کفی طبی می‌تواند به کاهش بسیاری از مشکلات بیومکانیکی مانند درد پاشنه، زانو درد و کمردرد کمک کند.

کفی‌های طبی می‌توانند با حمایت و هماهنگی پا، به کاهش ناراحتی ناشی از طیف وسیعی از شرایط پزشکی مانند ورم مفاصل، نورون مورتون، میخچه پا و غیره کمک کنند.

تفاوت بین کفی‌ های نیمه سفارشی و سفارشی:

کفی‌های سفارشی به کمک اسکن سه بعدی پا طراحی و ساخته می‌شوند و یه طوری که به ساختار کف پاها متصل می‌شوند. در حالی که برای کفی‌های نیمه سفارشی، از مجموعه‌ای از قالب‌های پیش ساخته استفاده شده و قالبی که بیشتر با ساختار پای بیمار مطابقت دارد، انتخاب می‌شود. از نظر جنس مواد مورد استفاده در ساخت کفی طبی، هر دو کفی شرایط و دوام یکسانی دارتد.

ساخت کفی طبی:

متخصص پا (پدیاتریست) برای طراحی و ساخت کفی طبی معاینه بیومکانیکی (زیست مکانیکی) کف پا و پایین تنه را انجام می‌دهد. زاویه‌های انگشتان پا، کف پا، مچ پا و مفصل ران اندازه‌گیری می‌شود تا شدت و سطح بدشکلی‌های عملکردی یا ساختاری تعیین شود. برای این کار از بیمار خواسته می‌شود روی تخت معاینه دراز بکشد یا بایستد. متخصص پا از بیمار می‌خواهد راه برود و یا بدود تا شیوه گام برداشتن بیمار و عملکرد‌های کف پا و پایین‌تنه را هنگام انجام فعالیت ارزیابی کند.

سپس متخصص پا از کف پای بیمار قالب سه بعدی می‌گیرد. برای این کار از بیمار خواسته می‌شود تا داخل جعبه فوم تراکم‌پذیر قدم بگذارد، سپس با گچ مخصوص شکسته‌بندی از پای بیمار قالب گرفته می‌شود. یا این که پا با اسکنر نوری یا مکانیکی اسکن می‌شود. سپس از مدل سه بعدی به دست آمده و جزییات اصلاحی مورد نظر متخصص ارتوپد یا متخصص پا برای تهیه کفی طبی استفاده می‌شود. اکثر متخصصیان ارتوپدی با یک لابراتوار تخصصی برای ساخت کفی همکاری دارند، برخی نیز خود اقدام به تهیه کفی می‌کنند.

اگرچه روش‌های قالب‌گیری متعددی از جمله روش‌های کامپیوتری برای کفی طبی وجود دارند، اما از نظر اکثر سازندگان و مشاغل مرتبط با مشکلات کف پا، روش قالب‌گیری پلاستری در حالت بدون وزن کف پا بهترین روش است. البته یک قالب گچی که به‌ درستی گرفته نشده است، نمی‌تواند بهتر از یک قالب درست و متناسب که از روش‌های دیگری گرفته شده است، باشد.

مزایای قالب‌گیری پلاستری کف پا در حالت بدون وزن عبارت‌اند از:

اسکن سه بعدی کف پا، یک وسیله‌ ی تصویربرداری نوری دقیق است که برای گرفتن تصویری سه ‌بعدی از بخش پلانتار کف پای انسان با هدف ساخت کفی‌ های طبی سفارشی بکار می‌ رود. اسکنر رزولوشن استاندارد، اطلاعاتی دقیق و کامل از کل سطح کف پا در حالت بدون وزن، نیمه وزن یا وزن کامل بدن روی پا می‌ گیرد.

اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

مزایای عمده‌ ی استفاده از این دستگاه عبارت‌ اند از:

شما می‌ توانید با مراجعه بهبه مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، انواع زانوبند را که شامل انواع ورزشی، آتل دار، زانو بند کشکک باز ، زانوبند های کشی و چسب دار می باشند، تهیه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد ممکن است؟آیا افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد ممکن است؟

صفحه رشد که به آن صفحه اپی فیزیال هم میگویند منطقه ای در دو انتهای استخوان های بلند است که رشد میکند و مسئول رشد استخوان است ... ادامه مطلب

پیشگیری از واریسپیشگیری از واریس

عروق واریسی به عروقی گفته می‌ شود که بزرگ هستند و به رنگ آبی روی سطح پوست دیده می‌ شوند این عروق معمولا حالت پیچ خورده دارند و زیر سطح پوست به صورت برجسته هستند به نحوی که قابل لمس هستند و باعث بروز درد و ناراحتی می‌ شوند. این وضعیت به ندرت قبل از سن ۲۵ سالگی دیده به‌ وجود می آیند ... ادامه مطلب

7 راهکار اساسی برای مراقبت از زانوها، برای مراقبت از زانو چه کنیم؟7 راهکار اساسی برای مراقبت از زانوها، برای مراقبت از زانو چه کنیم؟

زانو ها اعضای مهمی هستند که وزن بدن را تحمل می کنند . بدن ما روی زانو ها استوار است و به همین دلیل فشار زیادی را تحمل می کند . تقریبا 32.2 درصد از مردان و 58 درصد از زنان از درد زانو شکایت دارند که بر کیفیت کلی زندگی آنها تاثیر می گذارد . ... ادامه مطلب

علل و درمان درد لگنعلل و درمان درد لگن

بیماری های لگن درمان شده با لیزر شامل بیماری هایی مانند ارتریت یا التهاب مفاصل لگن، بورسیت لگن (التهاب کیسه های کوچک پر از مایع در مفصل) بوده ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465