درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای مغز و اعصاب / آیا فلج مغزی کودکان و اطفال قابل پیشگیری و درمان است؟

آیا فلج مغزی کودکان و اطفال قابل پیشگیری و درمان است؟

فلج مغزی گروهی از اختلالات عصبی است که بر مهارت های حرکتی و رشدی تأثیر می گذارد. به طور کلی این اختلال بر اثر رشد غیرمعمول مغز و یا آسیب به مغز در حال رشد ایجاد می شود و بر توانایی کنترل عضلات یک فرد تأثیر می گذارد. علت دقیق فلج مغزی همیشه مشخص نیست، اما اغلب با عواملی مرتبط است که بر رشد مغز تأثیر می‌گذارند، مانند عفونت‌های دوران بارداری، کمبود اکسیژن به مغز در هنگام تولد، یا جهش‌های ژنتیکی.

آنچه در این مطلب میخوانید

همه کودکان فلج مغزی مشکلاتی در حرکت و وضعیت بدنی دارند. این آسیب ناشی از آسیب مغزی است که قبل، حین یا بعد از تولد رخ می دهد و شدت آن می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. این بیماری می تواند نواحی مختلف بدن از جمله بازوها، پاها و صورت را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می تواند مشکلاتی در گفتار، بینایی و شنوایی ایجاد کند.

علائم فلج مغزی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و در طول زمان با رشد و تکامل کودک تغییر می کند. در صورتی که فلج مغزی در کودکان ژنتیکی باشد، نمی‌توان به طور قطعی پیشگیری کرد. تشخیص فلج مغزی در بارداری امکان‌پذیر نیست؛ چراکه دلیل قطعی آن همچنان برای پزشکان مشخص نیست. با این وجود راهکارهایی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری در کودکان وجود دارد. چند مورد از این عوامل را در ادامه بررسی می‌کنیم.

علت فلج مغزی در کودکان

دلایل اکتسابی فلج مغزی در کودکان

نشانه های فلج مغزی در نوزادان

علائم CP در هر کودک متفاوت با دیگری و به نوع فلج مغزی وابسته است. ضعیف بودن عضلات، ضعف در کنترل حرکات، لرزش دست‌ها و پاها از نشانه‌های کلی هستند. ویژگی کودکان فلج مغزی به نوع فلج مغزی کودک برمی‌گردد؛ اما در کل چنین کودکانی نشانه‌هایی از قبیل موارد زیر را دارند:

  1. اسپاسم عضلانی (Spasticity): باعث جمع‌شدگی عضلات به خصوص پاها و بازوها می‌شود. این جمع شدگی یا تنگی عضلات هنگام کشش بدن (خم نشدن اندام‌ها) یا حتی در حالت استراحت (چسبیدن دست‌ها و پاها به بدن) به وجود می‌آید.
  2. کم تونوسی یا ضعف عضلانی (Hypotonia): منجر به شل شدن یا نرمی عضلات می‌شود.
  3. دیپلژی یا فلج متقارن (Diplegia): در کنترل اندام‌های حرکتی جفت (پاها یا دست‌ها) اختلال ایجاد می‌شود.
  4. همی پلژی یا فلج نیمی از بدن (Hemiplegia): کنترل اندام‌های حرکتی یک سمت بدن مشکل می‌شود.
  5. دیستونیا (Dystonia): کنترل انقباضات عضلات از بین می‌رود. باعث حرکات بدنی ناخواسته در کودک می‌شود.
  6. علائم فلج مغزی در نوزادان کمتر از ۶ ماه: سفتی و خشکی در عضلات حس می‌شود. نمی‌توانند گردن را نگهدارند. هنگام بلندکردن پاها ضربدری و گردن و کمر به عقب خم می‌شود.
  7. نوزاد ۶ تا ۱۰ ماهه: نمی‌توانند غلت بزنند و دستشان را به سمت دهان یا نزدیک هم بیاورند.

دامنه حرکتی کودکان مبتلا به فلج مغزی

کودکان متأثر از آسیب دیدگی مغزی ناشی از CP دچار مشکلات حرکتی و رشدی می‌شوند. علائم فلج مغزی در کودکان عبارتند از ضعف عضلات دست و پا، شل شدگی یا سنگینی دست و پا، حرکات نامنظم، شلخته یا کنترل نشده که تصادفی و خارج از کنترل کودک هستند. چون درگیر شلی یا سفتی اندام‌ها می‌شوند و حالت بدن آنها غیر طبیعی است، به این ترتیب دامنه‌ی حرکتی آنها کاهش پیدا می‌کند و حتی ممکن است حرکت‌های غیر ارادی داشته باشند. این موارد جزء علائم فلج مغزی خفیف است؛ اما می‌تواند شدیدتر هم باشد.

فلج مغزی کودکان

آیا فلج مغزی قبل از تولد قابل شناسایی است؟

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص فلج مغزی در جنین وجود ندارد. فلج مغزی ممکن است مدتی طول بکشد تا خود را نشان دهد، بنابراین تشخیص آن در دوران جنینی دشوار است. به طور کلی فلج مغزی در دوران بارداری قابل تشخیص نیست؛ اما مراقبت های پزشکی در دوران بارداری و زایمان می تواند به کاهش خطر کمک کند.

خطرات فلج مغزی در کودکان و اطفال

ضعف عضلانی، اسپاسم ماهیچه ای و مشکلات ناهماهنگی در طی دوران کودکی و بزرگسالی باعث بروز مشکلاتی می‌شود که شامل:

مشکلات شایع در کودکان فلج مغزی

تجهیزات مخصوص کودکان فلج مغزی

  1. اسکوتر یا ویلچر (صندلی فلج مغزی): این تجهیزات برای افرادی که قادر به راه رفتن به طور مستقل نیستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسکوترها و ویلچرها به فرد امکان حرکت و استقلال بیشتری می‌دهند.
  2. وسایل کمکی برای راه رفتن: این تجهیزات مانند عصاهای پشتیبان، زین‌های کمکی، ایکوالیزر به کودکان سی پی کمک می‌کند تا تعادل و کنترل بهتری داشته باشند.
  3. ارتوزها (تقویتی‌های جنبشی): برای تقویت قدرت عضلات، تثبیت مفاصل و بهبود تناسب اندام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. تجهیزات تنفسی: برای برخی بیماران فلج مغزی که مشکلات تنفسی دارند از ماشین تنفسی و کمک‌های تنفسی استفاده می‌کنند.
  5. تجهیزات کمکی برای اندام‌ها: مانند اسپنداژها، تکه‌های کمکی و ابزارهای کمکی برای استفاده در کارهای روزمره.
  6. تجهیزات توان‌بخشی: این تجهیزات شامل تخته بالانس، ماشین‌های راه رفتن خاص و تجهیزات تحریکی است.

آیا فلج مغزی کودکان ارثی است؟

در برخی مواقع ممکن است این مشکل ارثی باشد. اگر نگران فلج مغزی جنین خود هستید، حتماً با متخصص ژنتیک مشورت کنید تا احتمال این مشکل را بررسی کند.

ابزارهای کمک حرکتی برای کودکان فلج مغزی

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

آیا درمان فلج مغزی کودکان با سلول های بنیادی امکانپذیر است؟

در حالی که فلج مغزی هنوز به طور کامل قابل درمان نیست، دانشمندان و پزشکان به طور مداوم در حال بررسی روش های درمانی جدید و امیدوارکننده هستند. یکی از رویکردهای نوآورانه برای درمان فلج مغزی شامل درمان ترمیمی با استفاده از سلول های بنیادی است. سلول درمانی در کودکان فلج مغزی در آزمایشات بالینی اولیه امیدوارکننده بوده است.

برای درمان فلج مغزی با سلول های بنیادی، باید سلول های بنیادی را به کودک سی پی تزریق کرد. برای کودکان فلج مغزی این سلول ها را به خون یا مغز استخوان و یا مغز و نخاع تزریق می کنند تا تقسیم شده و بافت عصبی را بسازند و مغز کودک را ترمیم کنند. سلول های بنیادی در درمان فلج مغزی این توانایی را دارند که با لمس سلول های آسیب دیده مغز به سلول های سالم مغز تبدیل شوند.

پیشگیری از فلج مغزی کودکان

ویزیت های روتین پزشک در طول بارداری برای ابتلا به هر گونه عارضه و عوامل خطر فلج مغزی بسیار مهم است. معاینات مداوم می تواند به تشخیص مشکلاتی مانند گروه های خونی ناسازگار بین مادر و کودک، کمک کند و خطر عوارض را کاهش دهد. همچنین به مادران باردار برای کاهش آسیب مغزی، رعایت نکات زیر توصیه می شود که عبارتند از:

گیر افتادن عصب اولنار می تواند باعث درد، بی حسی و گزگز در ساعد و انگشتان چهارم و پنجم شود.در موارد شدید، گیر افتادن عصب اولنار می تواند باعث ضعف در دست و کاهش توده عضلانی شود. برای درمان این عارضه، می توانید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ مراجعه نموده و در اغلب موارد بدون جراحی، گیرافتادگی عصب اولناز را درمان نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مفصل شارکو چیست و چگونه درمان می شود؟مفصل شارکو چیست و چگونه درمان می شود؟

پای شارکو می‌ تواند ناشی از بی‌ حسی کامل یا تقریباً کامل در یک یا هر دو پا یا مچ پا باشد. این وضعیت باعث می‌ شود استخوان‌ های پا ضعیف شوند و آن‌ ها را مستعد آسیب‌ هایی مانند شکستگی و در رفتگی کند. ... ادامه مطلب

علائم بروز انحراف شست پا (هالوکس والگوس) چیست؟علائم بروز انحراف شست پا (هالوکس والگوس) چیست؟

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا است در تمامی سنین ممکن است برای افراد مختلف به ویژه خانم ها بوجود آید در این مقاله به بررسی این عارضه می پردازیم . ... ادامه مطلب

چگونه به گردن درد مبتلا نشویم؟چگونه به گردن درد مبتلا نشویم؟

گردن درد از جمله درد هایی است که امروزه در بین مردم بسیار شایع شده و تعداد زیادی از مردم جهان همواره با آن دست و پنجه نرم می کنند. درد ناحیه گردن گاها ممکن است بسیار ناتوان کننده و آزار دهنده باشد و فرد را به ستوه آورد. گردن درد می تواند به علت بروز مشکلات و بیماری هایی از قبیل آرتروز گردن باشد ... ادامه مطلب

مزایای استفاده از ارتوزهای اندام فوقانیمزایای استفاده از ارتوزهای اندام فوقانی

ارتزهای اندام فوقانی به ارتزها، بریس‌ ها و نگهدارنده‌ هایی گفته می‌ شود که برای شانه، بازو، آرنج، مچ دست و دست طراحی شده‌ اند . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465