درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / آیا صدا دادن گردن نیاز به درمان دارد؟

آیا صدا دادن گردن نیاز به درمان دارد؟

اگر همزمان با انجام حرکات معمول در مفاصل گردن خود، صداهای غیر معمولی را بشنوید، این حس غیر معمول، کریپتوس گردن نام دارد. صداهای ترکیدن، ترک خوردن، کوبیدن یا حتی ساییدن از جمله صداهای غیر معمولی هستند که می توانند همزمان با انجام حرکات معمول مفصلی ایجاد شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

کریپتوس گردن نیز حالتی است که به صورت نسبتاً شایع در اغلب افراد ایجاد می شود. شما می توانید در هر سن و شرایطی، کریپتوس گردن را حس کنید، اگرچه که با افزایش سن، احتمال ایجاد کریپتوس نیز افزایش می یابد. اگر هر روز این صدا را تجربه می کنید و یا اینکه روزانه چندین بار آن را تجربه می کنید، این حالت، غیر طبیعی و غیر معمول است. ایجاد چنین صداهایی در مفصل گردن به طورکلی به عنوان یک عامل مهم و نگران کننده نیست؛ اما ایجاد این حالت به صورت مزمن و تکرار شونده و البته همراه با درد، می تواند نشانه یک اختلال و مشکل جدی باشد، لذا بهتر است برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید.

علل صدا دادن گردن

  1. تشکیل حباب داخل مایع: مایع غلیظی (مایع سینوویال) که اطراف هر هفت مفصل گردن وجود دارد، با توجه به خاصیت روان کنندگی‌اش باعث حرکت نرم و لغزنده‌ی گردن می‌شود. این مایع حاوی گازهای دی اکسید کربن و نیتروژن است که می‌توانند حباب تشکیل بدهند. حرکت دادن مفصل‌های گردن فشار بیشتری را به این حباب‌ها وارد می‌کند و در نتیجه این حباب‌ها می‌ترکند و صدا می‌دهند. این فرایند، تشکیل حباب داخل مایع، می‌تواند علت صدا دادن مفصل گردن شود و به صورت صدای تق تق گردن نمود می‌یابد.
  2. نقش رباط‌ها (لیگامان‌ها): رباط در محل تلاقی دو یا چند استخوان از مفصل حمایت می‌کند و حرکت آن را ممکن می‌سازد. بعضی از استخوان‌ها برجستگی‌هایی دارند که رباط‌ها به آنها گیر می‌کنند هنگام حرکت گردن این برجستگی کمتر می‌شود و رباط آزاد می‌شود. در نتیجه‌ی لغزیدن رباط از سطح برآمدگی استخوان، گردن صدا می‌دهد.
  3. مشکل مفصلی: ناهموار شدن سطح مفصل مشخصه‌ی اصلی بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و آرتروز گردن محسوب می‌شود. این عارضه‌ها تغییرات فرسایشی مهره های گردن را به دنبال دارند که به نوبه خود به صدا دادن آن می‌انجامد.
  4. آرتروز گردن: استئوآرتریت گردن (اسپوندیلوز گردن) به موازات پا به سن گذاشتن افراد بروز می‌یابد. دیسک‌های اسفنجی بین مهره‌های گردن پس از پنجاه سالگی تحلیل می‌روند و قابلیت حفاظتی طبیعی خود را از دست می‌دهند. مهره‌های گردنی و رباط‌های مربوط به آنها در اثر ضخیم‌تر شدن در فضای بین استخوان‌ها پیشروی می‌کنند و در نتیجه این فضا کوچک و کوچک‌تر می‌شود. پیامد این امر، درد و سفتی گردن است که در بیماران مسن‌تر با صدا دادن گردن نیز همراه است. آرتروز گردن گاهی از حالت اندامی نامناسب نشأت می‌گیرد. گردن برخی افراد، مانند ورزشکاران یا ژیمناست‌ها، در نتیجه‌ی فعالیت‌های سنگین صدمه می‌بیند. مفصل آسیب دیده‌ی گردن فشار بیشتری را تحمل می‌کند و باعث صدا دادن گردن هنگام انجام حرکت‌هایی خاص می‌شود.
صدا دادن گردن

علائم همراه صدا دادن گردن

صدا دادن مفصل گردن به همراه درد، می تواند نشانه ی وجود انحراف در ساختار مهره ها و یا آسیب به مفاصل، رباط ها و یا غضروف ها باشد.همچنین ممکن است عارضه ای جدی در ستون فقرات و دستگاه اسکلتی عضلانی منجر به صدا دادن گردن همراه با درد شده باشد. به همین دلیل، در صورتی که پس از به گوش رسیدن صدایی بلند از گردن، فرد احساس درد شدید کند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود. از دیگر علائم همراه با صدا دادن گردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشخیص علل صدا دادن گردن

تشخیص مشکل صدا دادن گردن بر اساس علائم شما و معاینه فیزیکی برای شنیدن یا احساس صدا دادن، احساس ترک خوردن یا ساییده شدن مفصل در هنگام حرکت دادن گردن است. صدا دادن گردن ممکن است با حرکت دادن فعال گردن احساس شود، یعنی وقتی که سر خود را برمی‌گردانید و گردن خود را خم می‌کنید و یا دراز می‌کنید، یا حرکتی منفعل گردن، یعنی وقتی که پزشک، فیزیوتراپیست یا کایروپراکتیک گردن شما را از یک حالت استراحت و خنثی، حرکت می‌دهد. اگر کرپیتوس یا همان صدا دادن گردن شما به مسئله‌ای مزمن، تکراری یا دردناک تبدیل شده است، پزشک ممکن است برای مشاهده ساختارهای ستون فقرات گردنی و برای بررسی مشکلاتی احتمالی از جمله ساییدگی غضروف، شکستگی‌ها، برآمدگی یا فتق دیسک یا آسیب رباط، عکس‌برداری رادیولوژی یا ام آر آیی از گردن را برای شما تجویز کند.

عوارض صدا دادن گردن

  1. هر گونه حرکت سریع گردن باعث ایجاد فشار زیاد بر مفصلی می شود که باعث کشیدگی رباط های دور مفاصل می گردد و از این رو آن را بی ثبات تر می کند.
  2. صدا دادن منظم گردن باعث می شود که عروق گردن که از پشت گردن عبور می کنند شما را بیشتر در معرض سکته قرار دهند.
  3. هر صدایی در گردن مانند صدای خرد شدن باعث فرسوده شدن غضروف در مهره ها می شود و با گذشت زمان منجر به تحرک کمتر مهره و در آینده منجر به آرتروز گردن می شود.

آیا صدا دادن گردن نیاز به درمان دارد؟

درمان صدا دادن گردن به علت اصلی آن بستگی دارد. اکثر پزشکان به علائم اصلی همراه با این عارضه، برای مثال گردن درد و سفتی گردن، توجه می‌کنند. دیگر علائم مرتبط، نظیر گز گز کردن یا کرختی بازو و دست، نیز بیانگر وجود مشکلی جدی‌تر در مهره‌های گردنی هستند. بیمار در صورت درد مزمن گردن و صدای دادن آن با هر حرکتی باید تحت درمان قرار بگیرد. صدا دادن گردن بسته به نوع مشکل می‌تواند با جراحی یا بدون جراحی درمان شود.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان صدا دادن گردن

در اغلب موارد کریپتوس گردن، حاصل از سفتی ایجاد شده در گردن است، در نتیجه روش های درمانی می توانند به بازیابی دامنه حرکتی و تسهیل ترمیم مفاصل آسیب دیده ستون فقرات گردنی کمک کنند. اولین و پایه ای ترین روش های درمانی عبارت اند از:

  1. گرما دادن: از پک های گرما دهنده در ناحیه آسیب دیده به صورت موضعی استفاده می شود که سبب از بین بردن تنش وارده به ساختار مفصل می شود.
  2. انجام فعالیت های ورزشی کششی: این دسته از فعالیت ها سبب حذف تنش وارده به عضلات ذوزنقه و بالابرنده کتف، می شوند.
  3. انجام روش های تقویت ساختار مفصلی و اسکلتی عضلانی: انجام فعالیت های ورزشی که سبب تقویت ماهیچه های اطراف گردن می شود، در این روش درمانی استفاده می شود که این ماهیچه ها در قسمت عمقی گردن قرار دارند و متأثر از این ورزش ها، قدرت انقباضی آنها افزایش می یابد. وجود ماهیچه های قوی در مجاور مفاصل، سبب حفاظت مفصل از اختلالات ممکن می شود.
  4. تقویت ساختار اسکلتی عضلانی: این اختلال اسکلتی، مخصوصاً زمانی خود را نشان می دهد که سر خود را به صورت مستقیم نگه دارید و در حالی که قسمت شانه ها و تحتانی ستون مهره های گردنی شما حالت گرد و قوز کرده پیداکنند. ترمیم این اختلالات بسیار مهم و ضروری است؛ چراکه این قبیل اختلالات زمینه ساز ایجاد کریپتوس گردن هستند.
  5. تزریق مسدود کننده نورون ها: زمانی که درد شدید است، تزریق مواد شیمیایی مسدود کننده نورون های اعصاب ناحیه مفصل آسیب دیده، می تواند درد را تخفیف بدهد.

برای آشنایی بیشتر با کفش طبی درمان پای صاف کودکان کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی آقایی [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر خدابه شما عمر بده مطالب خیلی مفید هستند و کمک کننده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزایای کفش طبی برای جبران کجی پا و غلط راه رفتنمزایای کفش طبی برای جبران کجی پا و غلط راه رفتن

در بسیاری از موارد افرادی که در پا دچار عارضه هستند با پوشیدن کفش طبی می توانند به ‌راحتی بیماری خود را درمان کنند. ... ادامه مطلب

علت و درمان در رفتگی مکرر کتف و شانه بدون جراحیعلت و درمان در رفتگی مکرر کتف و شانه بدون جراحی

دررفتگی مکرر شانه عبارت است از خارج شدن مکرر سر استخوان بازو از درون حفره‌ ی گلنوئید به‌ صورت جزئی و یا کامل. ... ادامه مطلب

چرخش مچ پا به خارج یا پرونیشن چه علتی دارد؟چرخش مچ پا به خارج یا پرونیشن چه علتی دارد؟

پرونیشن زمانی اتفاق می‌ افتد که راه رفتن شما (طرز راه رفتن یا دویدن) در نهایت باعث می‌ شود که قوس‌ های پا بیش از حد معمول صاف شوند. که بر عضلات، تاندون ها و رباط هایی که از قوس کف پاهای شما حمایت می کنند، فشار وارد می کند. پرونیشن خطر آسیب دیدن پا و ساق را افزایش می دهد. ... ادامه مطلب

درمان پای نرم با ارتز SMOدرمان پای نرم با ارتز SMO

کودکان مبتلا به ناهنجاری ها و بدشکلی های پا مخصوصا کودکان دارای چرخش و یا انحراف مچ پا ، مجبور به استفاده از ارتز پای کودک هستند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465