درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای ارتوپدی دست / علت و درمان در رفتگی مکرر کتف و شانه بدون جراحی

علت و درمان در رفتگی مکرر کتف و شانه بدون جراحی

دررفتگی مکرر شانه عبارت است از خارج شدن مکرر سر استخوان بازو از درون حفره‌ی گلنوئید به‌صورت جزئی و یا کامل. این دررفتگی می‌تواند در طول فعالیت‌های عادی روزانه و حتی در طول خواب فرد ایجادشده و منجر به بیدار شدن او گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

طول درمان دررفتگی کتف و شانه

دررفتگی نسبتاً ساده شانه بدون آسیب عصب یا بافت به احتمال زیاد طی چند هفته بهبود می یابد. داشتن دامنه کامل حرکتی بدون درد و بازیابی قدرت قبل از بازگشت به فعالیت های معمولی ضروری است. از سرگیری فعالیت خیلی زود پس از دررفتگی شانه ممکن است باعث آسیب مجدد به مفصل شانه شود.

علائم دررفتگی کتف و شانه

علائم دررفتگی شانه می تواند شامل موارد زیر باشد:

چه زمانی باید برای دررفتگی شانه به پزشک مراجعه کرد؟

برای شانه ای که دررفته به نظر می رسد فوراً کمک پزشکی نیاز است.

در زمان انتظار برای مراقبت های پزشکی:

  1. مفصل را حرکت ندهید: مفصل شانه را در موقعیتی که قرار دارد با آتل ببندید. از تلاش برای بازگرداندن شانه به موقعیت فبلی خود خودداری کنید. چراکه این می تواند به مفصل شانه و عضلات اطراف آن، رباط ها، اعصاب یا رگ های خونی آسیب برساند.
  2. یخ گذاشتن روی مفصل آسیب دیده: برای کمک به کاهش درد و تورم، یخ را روی شانه قرار دهید.
دررفتگی کتف

علت دررفتگی کتف و شانه

مفصل شانه بیشترین احتمال در دررفتگی مفاصل بدن را دارد. از آنجایی که شانه در چندین جهت حرکت می کند، شانه می تواند به سمت جلو، عقب یا پایین حرکت کند. ممکن است به طور کامل یا جزئی دررفته شود.
بیشتر دررفتگی ها از جلوی شانه رخ می دهد. رباط‌های شانه می‌تواند کشیده یا پاره شود که اغلب باعث بدتر شدن دررفتگی می‌شود.
برای بیرون کشیدن استخوان ها از جای خود به نیرویی قوی مانند ضربه ناگهانی به شانه نیاز است. پیچش شدید مفصل شانه می تواند توپ استخوان بالای بازو را از حفره شانه خارج کند. در دررفتگی نسبی، استخوان بازو تا حدی داخل و قسمتی از حفره شانه خارج می شود.

علل دررفتگی شانه عبارتند از:

عوامل خطر دررفتگی شانه:

هر کسی می تواند دررفتگی شانه را تجربه کند. با این حال، دررفتگی شانه ها اغلب در افراد نوجوان و 20 ساله، به ویژه ورزشکارانی که در ورزش های تماسی شرکت دارند، رخ می دهد.

عوارض دررفتگی شانه:

عوارض دررفتگی شانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

روش های طب فیزیکی برای درمان دررفتگی کتف و شانه:

طی این فرایند متخصص جهت کاهش درد از بی حسی موضعی استفاده می کند و سپس به صورت دستی استخوان سر بازو را درون حفره شانه جایگذاری می کند. پس از آنکه شانه دررفته جایگذاری یا جااندازی شد، درد تقریباً فوری کاهش می یابد.

بی حرکت کردن مفصل بعد از جا اندازی شانه انجام می شود. پزشک استفاده از آتل و بریس را برای بی حرکت نگه داشتن بازو و شانه ی آسیب دیده به مدت 4 تا 6 هفته تجویز می کند تا عضلات و سایر بافت های نرم بتوانند استراحت کنند و ترمیم شوند. استراحت دادن به شانه و استعمال کیسه یخ التهاب را کاهش و درد را آرام می کند.

مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی جهت فرونشاندن التهاب و درد

پلاسمای خون غنی شده از پلاکت که حاوی پروتئین های زیست فعال هستند تزریق می شوند تا به بازسازی و احیای بافت ها کمک شود.

شاک ویو تراپی یکی از روش هایی است که برای تسکین درد و باز گردانی حرکت استفاده می شود. این روشی بدون نیاز به جراحی است که برای درمان دردهای شدید یا مزمن در ناحیه شانه استفاده می شود.

از اولتراسوند درمانی برای رفع درد و بهبود ترمیم بافت شانه به وسیله افزایش جریان خون موضعی استفاده می شود. این روش می تواند به طور موثری درد مزمن را کنترل و ترمیم شکستگی استخوان را سرعت دهد.

مگنت تراپی به وسیله افزایش گردش خون، می تواند درد شانه را تسکین و التهاب را کاهش دهد.

از TENS تراپی (تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست) جهت کاهش و کنترل درد مزمن و شدید در شانه استفاده می شود.

تزریق های پرولوتراپی قدرت مفصل را افزایش می دهد و از طریق افزایش دامنه حرکتی، امکان حرکت بدون درد را فراهم می کند.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

توانبخشی به وسیله فیزیوتراپی فعال، معمولا پس از دو تا سه هفته از بی تحرک بودن شانه در اسلینگ (آویز دست) آغاز می شود. هدف از فیزیوتراپی دررفتگی شانه، بازگردانی ثبات شانه از طریق تقویت عضلات گرداننده شانه قبل از افزایش یافتن دامنه حرکتی شانه و بازگرداندن مجدد تعادل عضلات ناحیه شانه است.

تمرین ها و حرکات اصلاحی زیر بطور معمول برای بیمارانی تجویز می شود که دچار دررفتگی کتف شده اند. قبل از شروع استفاده از این حرکت ها لازم است درباره مناسب بودن آنها برای خود با متخصص طب فیزیکی یا فیزیوتراپیست صحبت نمایید.
به عنوان یک قاعده عمومی، هنگامی که حرکت های ورزشی و اصلاحی پیشرفت کرده و جدی تر می شوند، نباید علائم بیماری از جمله درد، در فرد افزایش پیدا کند. در غیر این صورت نباید از تمرین مورد نظر استفاده کرد. تمرین های قابل استفاده بعد از دررفتگی شانه به شرح زیر هستند:

1. خم کردن شانه:

در حالت نشسته قرار بگیرید. بازوی آسیب دیده خود را با دست دیگر از زیر آرنج بگیرید. به آرامی به جلو خم شوید. بازوی خود را تا هنگامی که درد به شما اجازه می دهد به سمت بالا و پایین حرکت دهید.

2. حرکت پروانه شانه:

در حالت نشسته قرار بگیرید. بازوی آسیب دیده خود را با دست دیگر از زیر آرنج بگیرید. به آرامی به جلو خم شوید. بازوی آسیب دیده خود را تا هنگامی که درد به شما اجازه می دهد به طرفین حرکت دهید.

3. چرخش شانه به پهلو:

در حالت نشسته قرار بگیرید. آرنج خود را به طرفین بدن چسبانده و مچ دست آسیب دیده (دستی که دچار دررفتگی شانه شده است) را با دست دیگر بگیرید. به آرامی دست خود را در حالت زاویه 90 درجه نسبت به بدن خود حرکت دهید. بیشتر از این دست خود را حرکت ندهید و پس از این حرکت به وضعیت عادی باز گردید.

4. خم کردن شانه:

در حالت ایستاده روبروی یک دیوار قرار بگیرید. سعی کنید مشت خود را به سمت دیوار فشار دهید.

5. انبساط شانه:

در حالت ایستاده به صورتی قرار بگیرید که پشت شما به یک دیوار باشد. سعی کنید آرنج خود را از پشت به سمت دیوار فشار دهید.

6. حرکت دور کردن شانه:

در حالت ایستاده به صورتی قرار بگیرید که سطح خارجی بازوی آسیب دیده شما به دیوار باشد. سعی کنید کل بازوی خود را به طرف دیوار فشار داده و حرکت دهید.

7. حرکت جمع کردن شانه:

در حالت ایستاده به صورتی قرار بگیرید که یک حلقه دستمال دستشویی زیر بازوی آسیب دیده شما قرار داشته باشد. سعی کنید کل بازوی خود را به اطراف حرکت دهید.

8. چرخش خارجی:

در حالت ایستاده روبروی دیوار قرار گرفته و سطح خارجی دست خود را بر روی دیوار یا یک در نیمه باز قرار دهید. سعی کنید دست خود را به سمت خارج حرکت دهید و در این حالت نباید آرنج از پهلوی شما جدا شود.

9. چرخش داخلی:

در حالت ایستاده به صورتی قرار بگیرید که داخل دست آسیب دیده شما به یک دیوار یا در نیمه باز باشد. سعی کنید دست خود را به سمت داخل حرکت دهید. در این حالت نباید آرنج از پهلوی شما جدا شود.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رامین دانش پژو [ 1402-04-13 ]
با عرض سلام و خسته نباشید دکتر من در شهر یزد زندگی می کنم در نوجوانی کتفم در رفت و مکررا این اتفاق برام میو فتاد تا وقتی که ورزش بدنسازی رو شروع کردم و این اتفاق بسیار به ندرت الان برام میوفته حتمن باید به شونه ام یه فشار زیاد اومده باشه آیا نیاز هست من عمل جراحی انجام بدم ممنون از توجهتون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
از علت و علائم تا درمان آسیب تاندون آشیل پااز علت و علائم تا درمان آسیب تاندون آشیل پا

آسیب‌ دیدگی تاندون آشیل ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، خواه ورزشکار باشد یا خیر.تاندون آشیل بزرگ‌ ترین تاندون بدن است. از استخوان‌ های پاشنه پا تا عضلات ساق پا کشیده می شود. در این بخش به علل و راه های درمان آسیب دیدگی های تاندون آشیل پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

ضایعه نخاعی چیست و انواع آنضایعه نخاعی چیست و انواع آن

ضایعه نخاعی زمانی که ضربه سختی به کمر واردمی شود. اتفاق می افتد اگر این آسیب باعث شکستگی مهره‌ ها شود، تکه‌ های استخوان بافت نخاع را سوراخ می کند ... ادامه مطلب

علت گرفتگی ماهیچه پشت ساق پاعلت گرفتگی ماهیچه پشت ساق پا

درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا بر اثر اسپاسم عضلانی است که در واقع زمانی رخ می دهد که عضله به شدت منقبض می شود. این گرفتگی معمولاً در عضلات ساق ... ادامه مطلب

آیا فلج مغزی کودکان و اطفال قابل پیشگیری و درمان است؟آیا فلج مغزی کودکان و اطفال قابل پیشگیری و درمان است؟

فلج مغزی گروهی از اختلالات عصبی است که بر مهارت های حرکتی و رشدی تأثیر می گذارد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465