درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / چرا جوانان به دیسک گردن مبتلا میشوند؟

چرا جوانان به دیسک گردن مبتلا میشوند؟

گردن انسان از ۷ استخوان تشکیل شده است که مهره های گردن نامیده می شود. این مهره ها توسط ساختمان های غضروفی به هم متصل شده و دیسک بین مهره ای نامیده می شود. دیسک بین مهره ای از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت نرم در میان دیسک قرار دارد که در واقع یک کره ژلاتینی می باشد. هسته ژلاتینی با بافت محکمی که اطراف آن وجود دارد حمایت خواهد شد. به بافت اطراف هسته دیسک حلقه دیسک گفته می شود.

درصورتی که بر اثر حادثه یا آسیب ماده‌ی ژله‌ای که در مرکز دیسک قرار دارد، از فضای دیسک بیرون بریزد با عارضه‌ی فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن مواجه خواهیم بود که البته با عنوان دیسک گردن مصطلح است. علت بیشتر دیسک‌های گردن در جوانی ضربه ناگهانی و فشار بیش‌از‌حد به دیسک‌ها است. فعالیت‌های ورزشی مختلف یا حوادث رانندگی از دلایل اصلی بروز دیسک گردن بر اثر ضربه هستند.

علل و ریسک فاکتورهای دیسک گردن در جوانی

عوامل خطرزایی که منجر به دیسک گردن در جوانی می‌شوند عبارتند از:

1. ژنتیک
  2. آسیب‌هایی مانند آسیب ناشی از حوادث یا شرایط شغلی
  3. سر و گردن به جلو
  4. سایر مشکلات مربوط به دیسک ازجمله دیسک کمر ، آرتروز گردن

علائم بیماری دیسک گردن اغلب شامل درد در ناحیه گردن، شانه و بازو می‌شود که معمولاً در یک سمت بدن بیشتر احساس می‌شود. همچنین برخی افراد ممکن است در اثر احتباس عصب در این منطقه دچار تحریک عضلانی شوند و در نتیجه مشکلاتی مانند احساس خم شدن و احساس درد هنگام چرخش گردن داشته باشند. در نوعی دیگر از علائم این بیماری در صورتی که دیسک گردن فشاری بر روی نخاع اعصاب داشته باشد، تنگی نفس و مشکلات تنفسی ایجاد می‌شود. در برخی موارد دیسک گردن می‌تواند باعث اختلالات حسی و حرکتی شود که ممکن است نتیجه آن، ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره انسان شود.
از دیگر علائم دیسک گردن می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

دیسک گردن

لازم به ذکر است که علائم دیسک گردن می‌تواند در هر شخصی متفاوت باشد و در برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد؛ بنابراین در صورتی که به هریک از علائم ذکر شده مواجه شدید، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

تشخیص دیسک گر‌دن

پزشک، علائم، وضعیت سلامتی، سبک زندگی و عادات‌های شما را بررسی می‌کند. سپس یک معاینه فیزیکی برای تعیین منبع درد انجام می‌شود. برای هر گونه ضعف یا بی‌حسی عضلانی آزمایش‌های مخصوص صورت می‌گیرد. پزشک همچنین ممکن است از تست‌های تصویربرداری زیر استفاده کند:

درمان دیسک گردن

درمان‌های مختلفی برای عارضه دیسک گردن وجود دارند. از آنجایی که بسیاری از عارضه‌های دیسک گردنی با درمان‌های غیرجراحی بهبود می‌یابند، تنها در برخی موارد، به جراحی نیاز خواهد بود؛ بنابراین ابتدا درمان‌های غیرجراحی را بررسی می‌کنیم.

دارو

پزشک ممکن است مسکن‌ها و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را تجویز کند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و سلکوکسیب نمونه‌هایی هستند که برای کاهش التهاب و تسکین درد ناشی از عارضه دیسک گردن استفاده می‌شوند.

استفاده از بریس

بریس گردن مانند ایموبلایزر ستون فقرات گردنی، قادر است فشار را بر این ناحیه از ستون فقرات کاهش دهد تا درمان عارضه دیسک، بدون جراحی موفقیت آمیز شود. این نوع بریس، به جلوگیری از حرکت بیش از حد گردن کمک کرده و به گونه‌ای طراحی شده است که این کار را به آسان ترین حالت ممکن انجام دهد. این بریس، دارای بالشتک نرم و منفذ دار (برای خنک کردن پوست) است و آن را می‌توان متناسب با نیازهای شما، قالب‌گیری کرد.

فیزیوتراپی

هدف فیزیوتراپی، کمک به شما برای بازیابی دامنه حرکتی گردنی طبیعی و نیز تسکین علائم عارضه دیسک گردن شما می‌باشد. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند روش‌های صحیح حالت بدنی، بلند کردن و راه رفتن را به شما آموزش داده و با شما برای تقویت و کشش عضلات گردن، شانه و بازو همکاری کنند. یک فیزیوتراپیست، همچنین شما را به کشش و افزایش انعطاف ستون فقرات و بازوها تشویق خواهد کرد. ورزش و تمرینات تقویتی، عناصر کلیدی درمان شما هستند و باید آنها را به صورت مادام‌العمر انجام دهید.

انجام حرکات ورزشی

ورزش‌های توصیه شده توسط متخصصان فیزیوتراپی یا طب فیزیکی، باعث تقویت عضلات، کاهش فشار روی نخاع و بهبود انعطاف پذیری می‌شود. در ادامه، به برخی از این تمرینات اشاره می‌کنیم:

تمرین کشش شانه، به بهبود وضعیت بدن شما کمک خواهد کرد. وضعیت قرارگیری گردن نقش مهمی دارد و اصلاح آن، باعث شل شدن عضلات شانه‌‌ای و قسمت بالای کمر و در نتیجه تسکین درد می‌شود. صاف بایستید و انگشتان دست‌های خود را به یکدیگر قلاب کنید. سپس به آرامی بازوهای خود را بلند کنید و به بالا بردن ادامه دهید تا زمانی که کشش مناسبی از عضلات شانه را احساس کنید. این وضعیت را حداقل 15 ثانیه نگه دارید و سپس به حالت خنثی برگردید. این تمرین را حداقل 4 تا 5 بار تکرار کنید. بعد از چند روز انجام این تمرین، تغییر قابل توجهی در کاهش درد گردنی خود احساس خواهید کرد.

1. به پشت روی میز یا تخت دراز بکشید به طوری که پایین گردنتان در راستای لبه تخت باشد.
  2. به آرامی سر خود را به سمت عقب و پایین بیاورید و بگذارید آویزان شود. اگر این حرکت، درد شما را بدتر کرد یا درد آن به بازوی شما زد، تمرین را متوقف کنید.
  3. این حالت را به مدت 1 دقیقه نگه دارید، 1 دقیقه استراحت کنید و تمرین را 5 تا 15 بار تکرار کنید.
  1. روی یک میز یا تخت روی شکم دراز بکشید و بازوها را در کنار خود قرار دهید و سر را از تخت آویزان کنید.
  2. به آرامی سر خود را بالا بیاورید.
  3. در این وضعیت به مدت 5 تا 10 ثانیه بمانید. 15 تا 20 بار تمرین را تکرار کنید.

لیزر درمانی

لیزر درمانی سرد یا لیزر درمانی کم توان (LLLT)، یک لیزر درمانی با شدت کم بوده که ضمن استفاده از سطح پایینی از انرژی، باعث التیام گردن شما می‌شود. این روش به این دلیل «لیزر درمانی سرد» نامیده می‌شود که میزان دمای آن به اندازه‌ای نیست که باعث گرم شدن بافت‌های بدن شود. از سایر اشکال لیزر درمانی می‌توان برای از بین بردن تومورها و بهبود بافت استفاده کرد. مطالعات تأیید می‌کنند که لیزر درمانی، یک درمان مؤثر برای بهبود درد مربوط به دیسک گردن است.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یک درمان غیرتهاجمی است که شامل استفاده از ضربان‌های موج صوتی با انرژی کم است که مستقیماً از طریق ژل اعمال شده روی ناحیه، وارد بدن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که شاک ویو تراپی برای عارضه دیسک گردن، تأثیر قابل توجهی بر کاهش درد و بهبود وضعیت عملکرد کلی بیماران دارد. اثرات ماندگار این روش، در دراز مدت بیشتر قابل مشاهده خواهند بود.

تزریق استروئید

این روش تحت فلوروسکوپی اشعه ایکس انجام شده و شامل تزریق استروئید و یک ماده بی‌حس‌کننده به فضای اپیدورال ستون فقرات است. این دارو در کنار ناحیه آسیب‎دیده برای کاهش تورم و التهاب اعصاب تزریق می‌شود. شاید حتی برای دستیابی به بهترین نتایج، نیاز باشد تزریق‌های مکرر انجام شود. مدت زمان تسکین درد متفاوت است و شاید هفته‌ها یا سال‌ها طول بکشد. البته لازم به ذکر است که این تزریق همراه با فیزیوتراپی و یا برنامه ورزشی انجام می‌شود.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

اوزون تراپی

اوزون تراپی ، فشار روی عصب نخاعی را با کوچک کردن بخشی از دیسک گردن کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که این شیوه درمانی، به طور قابل توجهی درد مربوط به عارضه دیسک گردن و نیز دامنه حرکتی گردن را بازیابی می‌کند. اوزون تراپی، بر خلاف جراحی، سلامت دیسک گردن را در طولانی مدت بهبود می‌بخشد.

تزریق پی آر پی (PRP)

تزریق پی آر پی (PRP) نوعی داروی احیا کننده است که بعد از تزریق آن، بدن از توانایی خود برای التیام خود استفاده می‌کند. در پی آر پی، پلاسمای دارای فاکتورهای رشد جدا شده و سپس به ناحیه دیسک گردن آسیب دیده تزریق می‌شود. از آنجایی که خون خود بیمار در این درمان استفاده می‌شود، احتمال بروز عوارض جانبی بسیار کم است.

جراحی دیسک گردن

اگر علائم دیسک گردن شما بیشتر شدند و یا به درمان‌های غیرتهاجمی پاسخ ندادند، شاید بهتر باشد گزینه جراحی را مد نظر بگیرید. رایج‌ترین روش برای جراحی دیسک گردن، جراحی ناحیه قدامی (جلو گردن) گردن است. اگر برای شرایط دیگری مانند تنگی کانال نخاعی، نیاز به از بین بردن فشار دارید، جراحی خلفی (از پشت) گردن ممکن است انجام شود.

پیشگیری از دیسک گردن در جوانی

همیشه نمی‌توان از فتق دیسک جلوگیری کرد؛ اما می‌توان خطر ابتلا به این عارضه را با رعایت موارد زیر، کاهش داد:

شما می توانید برای درمان پای صاف کودکان با کفش طبی به پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ در تهران مراجعه نمایید. در این مرکز خدماتی از قبیل تشخیص (با روشهای معاینه توسط متخصص و اسکن کف پا ) و تجویز کفش و کفی طبی ، همچنین ساخت آنها به مراجعین محترم ارائه می گردد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :امیر دیمجی [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر من از شهرستان میخوام برای ویزیت دیسک گردن و درمان خدمت برسم یه وقت حضوری میخواستم بگیرم

مزایای کفش طبی برای جبران کجی پا و غلط راه رفتنمزایای کفش طبی برای جبران کجی پا و غلط راه رفتن

در بسیاری از موارد افرادی که در پا دچار عارضه هستند با پوشیدن کفش طبی می توانند به ‌راحتی بیماری خود را درمان کنند. ... ادامه مطلب