درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با لگن و ران / درمان درد سیاتیک با روشهای غیر جراحی

درمان درد سیاتیک با روشهای غیر جراحی

عصب سیاتیک از جمله بزرگترین و طولانی ترین عصب ها در بدن انسان است که در عین حال درگیری آن می تواند برای بیمار بسیار دردسرساز هم باشد. عصب سياتيک از ناحیه تحتانی ستون مهره ها و از مجاورت دیسک های پایینی کمر منشأ گرفته و به سمت استخوان لگن و باسن امتداد می یابد و سپس از پشت ران وارد ساق پا می شود. با توجه به اینکه سیاتیک در پشت ساق پا به دو شاخه تقسیم می شود، یکی از پشت ساق پا به کف پا می رود و دیگری از کناره خارجی ساق و روی مچ پا می گذرد، بنابراین ممکن است فردی دارای درد تنها در قسمت خارجی ساق پا و بدون کمر درد باشد؛ اما علت، درد سیاتیک است. اکثر بیماران با استفاده از روش های درمان غیر جراحی بهبود می یابند و فقط تعداد کمی از بیماران در موارد درد شدید سیاتیک نیاز به عمل جراحی پیدا می کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای جلوگیری از پیشرفت علائم سیاتیک ، بهتر است هرچه زودتر درمان سیاتیک را شروع کنید. متخصصان طب فیزیکی برای درمان سیاتیک، ابتدا روش‌های درمانی غیر جراحی را انتخاب می‌کنند. اگر می‌خواهید جایگزینی برای مسکن‌های سنتی در کاهش درد سیاتیک بیابید، ماساژ درمانی سیاتیک می‌تواند به شما کمک کند. این روش، منشاء سیاتیک شما را درمان نمی‌کند؛ اما میتواند تا حد قابل ملاحظه ای درد را تسکین دهد.

علل سیاتیک

اختلالات و مشکلات متعددی در کم و ستون فقرات می‌توانند منجر به فشردگی عصب و درد عصب سیاتیک یا رادیکولوپاتی کمری شوند. شش مورد از شایع‌ترین مشکلات زمینه‌ای عبارتند از:

درمان درد سیاتیک با روشهای غیر جراحی

علائم سیاتیک

درد سیاتیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به شرایطی که باعث وقوع آن شده، بستگی دارد. موارد ذیل از شایع ترین علائم درد سیاتیک می باشد:

عوامل مستعد کننده ایجاد سیاتیک

رفتارها یا عوامل به خصوصی می‌توانند خطر ابتلا به سیاتیک را افزایش دهند. رایج‌ترین عوامل مستعد‌کننده ایجاد این عارضه شامل موارد زیر می‌باشند:

تشخیص سیاتیک

هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد تا عکس‌العمل شما را مشاهده کند. ممکن است از شما بخواهد که فعالیت‌های خاصی را انجام دهید، به‌طور مثال باید روی پاشنه یا انگشتان پای خود راه بروید تا متوجه شود که چه عاملی منجر به درد در شما می‌شود. اگر درد شدیدی داشته باشید، انجام آزمایشاتی را از شما درخواست می‌کند که این آزمایشات به شرح زیر است:

عکس‌هایی از داخل بدن شما را نمایش می‌دهد تا در صورت وجود خارهای استخوانی چنین مشکلی تشخیص داده شود.

در این آزمایش نخاع و اعصاب نخاع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این آزمایش از امواج رادیویی استفاده می‌شود تا تصاویری از داخل بدن شما جهت بررسی نخاع و اعصاب نخاعی انجام گیرد.

سیگنال‌های عصبی را در بدن شما اندازه‌گیر‌ی می‌کند و مواردی مانند فتق دیسک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

درمان بدون جراحی سیاتیک

از مهمترین نکاتی که پزشک به شما توصیه می کند، انجام دادن فعالیت های روزانه و تا حد امکان جلوگیری از خوابیدن طولانی مدت در رختخواب و جلوگیری از انجام فعالیت هایی که باعث تشدید درد رگ سیاتیک می شود، است. در ادامه برخی درمان های بدون جراحی درد رگ و عصب سیاتیک پا و کمر آورده شده است:

پیشگیری از سیاتیک

مراحلی که در زیر به آن اشاره شده است باعث پیشگیری از بروز درد سیاتیک می شود:

  1. انجام تمرینات: انجام تمرینات استقامتی برای مفصل کمر، شکم و ماهیچه های اصلی می تواند یکی از عوامل مؤثر در حفظ سلامتی مفصل کمر باشد.
  2. اصلاح حالت های بدن: حتماً صندلی را که برای نشستن انتخاب می کنید به صورتی باشد که از مفصل کمر شما محافظت کند و بتوانید پای خود را روی زمین قراردهید و بازوهای شما در حالت استراحت قرار بگیرد.
  3. اصلاح حرکات و فعالیت ها: از خودتان مراقبت کنید. برای بلند کردن اشیاء سنگین حتماً زانوهای خود را خم کنید و مفصل کمرتان را کاملاً صاف نگه دارید. بسیاری از دلایل بروز علائم سیاتیک کمر و پا در اثر صدمات وارد به کمر به وجود می آید.

صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

عوارض سیاتیک

در حالی که درد سیاتیک در بسیاری از افراد بدون انجام اقدامات درمانی به صورت کامل بر طرف می‌شود، در گروهی دیگر این بیماری منجر به آسیب دائمی به اعصاب می‌شود.

  1. از دست دادن کامل حس در پای درگیر با درد سیاتیک
  2. ضعف شدید پای درگیر با درد سیاتیک
  3. از دست دادن کنترل دفع ادرار و مدفوع و یا کم شدن عملکرد طبیعی آنها

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعید رادمنش [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر عزیز من مدتها است از درد سیاتیک رنج میبرم ولی همیشه به دنبال راههای غیر از جراحی سیاتیک هستم مطالب این مقاله بسیار مفید بود امید دارم که کمک کننده هم باشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان و توانبخشی بعد از سکته مغزیدرمان و توانبخشی بعد از سکته مغزی

سکته مغزی زمانی ایجاد میشود که ناحیه ای از مغز نتواند خون کافی دریافت کند. این وضعیت ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد . ... ادامه مطلب

پروتز مایوالکتریک چیست و چه کاربردی دارد؟پروتز مایوالکتریک چیست و چه کاربردی دارد؟

پروتز مایوالکتریک جایگزین قطعات آسیب دیده و حذف شده از بدن است، این پروتز می تواند همچون یک دست طبیعی عمل ننماید و جبران کننده قطع عضو باشد. ... ادامه مطلب

کدام ارتزها در درمان عقب زدگی زانو تأثیرگذارند؟کدام ارتزها در درمان عقب زدگی زانو تأثیرگذارند؟

عقب زدگی زانو یکی از این آسیب های کمتر شناخته شده زانو است. عقب زدگی زانو که اصطلاح علمی آن ژنو رکورواتوم است ... ادامه مطلب

بریس پاولیک هارنس برای درمان دررفتگی لگن نوزادبریس پاولیک هارنس برای درمان دررفتگی لگن نوزاد

پاولیک هارنس بریسی به صورت یک کمربند مخصوص است که پاها را به صورت خم و دور از هم قرار می دهد و به مفصل لگن کمک می کند تا به طور طبیعی شکل بگیرد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465