درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / درباره ارتزهای شکستگی چه می دانید

درباره ارتزهای شکستگی چه می دانید

شکستگی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که نیرویی که به استخوان وارد می‌شود، قوی‌تر از آن باشد که استخوان می‌تواند تحمل کند. این امر ساختار و استحکام استخوان را مختل می کند و منجر به درد، از دست دادن عملکرد و گاهی خونریزی و آسیب در اطراف محل می شود. ارتز یا بریس به وسیله‌ ای گفته می‌شود که برای کمک به عملکرد اندام یا عضو آسیب دیده یا دچار نقص ساخته می شود. استفاده از این وسیله موجب بهبود عملکرد یا کاهش درد در اندام شده و از پیشرفت بدشکلی در اندام جلوگیری می‌کند. ارتزها به عنوان یک وسیله خارجی با هدف اصلاح ساختار و عملکرد عضو یا اندامی در بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

آنچه در این مطلب میخوانید

ارتزهای اندام فوقانی به ارتزها، بریس‌ها و نگهدارنده‌هایی گفته می‌شود که برای شانه، بازو، آرنج، مچ دست و دست طراحی شده‌اند و برای تأمین نیازهای مختلف از تثبیت تا بی‌حرکت نگه داشتن به کار برده می‌شوند. ارتز اندام تحتانی شامل ارتزها، بریس‌ها و پشتيبانی‌های طراحی شده برای پا، لگن، زانو و مچ پا است. ارتوز اندام تحتانی می‌تواند برای طيفی از نيازها از ثبات تا حرکت استفاده شوند. ارتزهای اندام تحتانی می‌توانند به طور مستقل و یا با همکاری با هم کار کنند تا بتوانند طیف وسیعی از گزینه‌ها شامل ارتوتیک‌های ساده‌ی پا تا ارتوپیک پیچیده حرکتی را مانند یک کفش ارتوپدی سفارشی فراهم کنند.

ارتزهای شکستگی اندام تحتانی

ارتزهای اندام تحتانی به ارتزها، بریس‌ها و نگهدارنده‌هایی اطلاق می‌شود که برای پا، مفاصل ران و به طور کلی اندام‌های تحتانی طراحی شده‌اند. اگر آسیب یا بیماری، اندام تحتانی پا را درگیر کند، متخصصین نوع مناسب ارتز های اندام تحتانی را به بیمار توصیه می‌کنند. انواع مختلفی از بریس‌های پا وجود دارد که بسته به شرایط بیمار و قسمت آسیب دیده‌ی پا متفاوت است. به‌طور کلی می‌توان گفت بریس‌های اندام تحتانی، پا را در وضعیت مناسبی قرار داده و راه رفتن را برای بیمار آسان‌تر می‌کند. حتی پس از جراحی به برخی از بیماران بریس پا توصیه می‌شود.

ارتزهای شکستگی اندام فوقانی

ارتزهای اندام فوقانی به ارتزها، بریس‌ها و نگهدارنده‌هایی گفته می‌شود که برای شانه، بازو، آرنج، مچ دست و دست طراحی شده‌اند و برای تأمین نیازهای مختلف از تثبیت تا بی‌حرکت نگه داشتن به کار برده می‌شوند. ارتزهای اندام فوقانی به سه دسته اصلی ارتزهای نرم بالاتنه، ارتزهای وضعیتی بالاتنه و ارتزهای شکستگی بالاتنه تقسیم می‌شوند.

کاربرد ارتز

ارتزهای شکستگی

انواع ارتزهای شکستگی اندام فوقانی

  1. آرتزهای شانه
  2. آرتزهای آرنج
  3. آرتزهای بازو
  4. آرتزهای اندام فوقانی
  5. آرتزهای دست
  6. آرتزهای مچ دست و ساعد

انواع ارتز شکستگی اندام تحتانی

ارتز اندام های تحتانی قسمت پایین تنه بدن را درمان می کند که عبارتند از:

  1. ارتز مچ پا
  2. ارتز زانو
  3. ارتز لگن
  4. کفی طبی
  5. کفش طبی

فرآیند درمان با ارتز شکستگی

فرآیند کلی و جامع ارتز دربرگیرنده ی سه بخش مجزا است :

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

نحوه مراقبت از ارتز شکستگی

شستشو و مراقبت از ارتز به نوع آنها، میزان و نوع فعالیت روزانه فرد بستگی دارد. تمامی ارتزها برای مراقبت دارای دستور العمل هستند که بر اساس آن بیمار اقدام به شسشو آنها می کند؛ اما به صورت کلی برای مراقبت از اکثر این محصولات می توان از شوینده یا صابون ملایم و پس از آن آبکشی با آب سرد استفاده نمود. در نظر داشته باشید، به هیچ عنوان برای بریس ها از خشک کننده ها استفاده نکنید، تنها قرار گیری این محصولات در هوای آزاد کافی می باشد. اگر افراد فعالت روزانه زیادی ندارند، می توانند با استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده و قرار دادن آنها در هوای آزاد اقدام به نظافت این محصولات نمایند.

هزینه ارتز شکستگی

پروتزها معمولاً نرخ مشخصی ندارند و بسته به عوامل زیر قیمت گذاری میشوند:

  1. محل ساخت
  2. دستمزد ساخت
  3. نوع
  4. قطعات هوشمند و مکانیکی به کار برده شده
  5. اندازه، ابعاد، وزن
  6. متریال استفاده شده

شما می توانید برای تهیه انواع کمربند طبی ، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیام به شماره واتس آپ 09396984430 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :پرهام [ 1402-09-05 ]
سلام آقای دکتر من 38 سال دارم کوهنوردی خیلی میرم ولی وقتی شیب رو با پایین رو میام زانو درد میگیرم نمیدونم که میتونم از زانو بندهای طبی استفاده کنم یا نه؟ لطفا منو راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟آستین طبی لنف ادم چیست و چه کاربردی دارد؟

لنف ادم یک بیماری است که در اثر آسیب به عروق لنفاوی در بدن رخ می دهد. ... ادامه مطلب

انواع کمربند طبی برای کمر دردانواع کمربند طبی برای کمر درد

کمربند طبی یا بریس کمر می تواند یک عنصر موثر از یک برنامه درمانی جامع برای برخی از بیماری های ستون فقرات باشد و همچنین می تواند پشتیبان ستون فقرات در حین بهبودی پس از جراحی کمر باشد. در این مطلب ویژگی ها و فواید کمربند طبی را بررسی کرده ایم. ... ادامه مطلب

ویژگی زانوبند مخصوص پای ضربدریویژگی زانوبند مخصوص پای ضربدری

ژنووالگوم معروف به زانوی ضربدری، ناهمگونی زانو است که زانو ها را به سمت داخل می‌ چرخند. در این مقاله سعی می‌ شود که ویژگی زانوبند متناسب با مشکل زانوی ضربدری معرفی گردد. ... ادامه مطلب

بریس قوز پشت راهکار بدون جراحی رفع گوژپشتیبریس قوز پشت راهکار بدون جراحی رفع گوژپشتی

نوعی اختلال وجود دارد که در آن ستون فقرات در ناحیه بالایی کمر دارای انحنای بیش از حد است که به آن قوز کمر یا کیفوز یا گوژ پشتی نیز می گویند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465