درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانوی ضربدری و پرانتزی / ویژگی زانوبند مخصوص پای ضربدری

ویژگی زانوبند مخصوص پای ضربدری

خرید زانوبند طبی برای جلوگیری از جراحت وارده یا حفاظت از بافت آسیب دیده زانو وسیله‌­ای ضروری است. مفاصل زانو یکی از مهمترین و بزرگترین مفاصل در بدن است که وزن بدن را به هنگام راه­ رفتن، دویدن یا پرش تحمل می‌کند. همانطور که زانو وزن کل بدن را تحمل می‌کند، چاقی مفرط می‌تواند عامل ایجاد درد در زانو شود. اما انتخاب بهترین زانوبند کمی گیج­ کننده است. در این مقاله سعی می‌شود که ویژگی زانوبند متناسب با مشکل زانوی ضربدری معرفی گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

شما می‌ توانید با مراجعه به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، انواع زانوبند را که شامل انواع ورزشی، آتل دار، زانوبند کشکک باز ، زانوبند های کشی و چسبدار می باشند، تهیه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

ژنووالگوم یا زانوی ضربدری

ژنووالگوم(Genu valgum) ، معروف به زانوی ضربدری(knock-knees) ، ناهمگونی زانو است که زانوها را به سمت داخل می‌چرخند. هنگامی که افراد با زانوهای ضربدری می‌ایستند، بین مچ پای آن‌ها تقریبا 7 سانتی‌متر یا بیشتر فاصله وجود دارد. این به این دلیل است که زانوهای آن‌ها تا این حد به سمت داخل خم شده است.

ژنووالگوم در کودکان خردسال شایع است و معمولاً با رشد آن‌ها اصلاح می‌شود. بیش از 75 درصد از کودکان بین 3 تا 5 سال زانوی ضربدری دارند. به گزارشی از بیمارستان کودکان شهر بوستون در حدود 99 درصد از این موارد تا زمانی که کودکان مبتلا به ژنووالگوم به سن 7 یا 8 سالگی برسد، زانوی ضربدری اصلاح می‌شود.

زانوی ضربدری همچنین می‌تواند در سال‌های بعدی زندگی از موارد زیر ایجاد شود:

این بیماری قابل پیشگیری نیست، اما می‌توان اثرات آن را به حداقل رساند. فیزیوتراپی و ورزش اغلب جایگزین موفقی برای جراحی هستند.

زانوبند

علائم ژنووالگوم یا زانوی ضربدری:

این ناهنجاری که در دوران کودکی ادامه می‌یابد، ممکن است علائمی غیر از زانوهای ضربدری نشان دهد. این علائم عبارتند از:

رباط‌ها و ماهیچه‌های تحت فشار نیز می‌توانند باعث درد در لگن ، مچ پا یا پاها شوند. اگر فقط یک زانو از خط خارج شده باشد ممکن است وضعیت بدن نامتعادل باشد.

علت ایجاد زانوی ضربدری:

زانوی ضربدری تقریباً همیشه یک تغییر خوش خیم در رشد کودک به حساب می‌آید. اما به نظر می‌رسد که دلایل ژنتیکی و ارثی نیز دخیل باشد. زانوی ضربدری ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

به گفته مجله ارتوپدی اطفال، چاقی می‌تواند ژنووالگوم را تشدید کند. این مجله گزارش داد که در یک بررسی 71 درصد از کودکان مبتلا به ژنووالگوم چاق بوده‌اند.

تشخیص ژنووالگوم یا زانوی ضربدری:

هنگامی که زانوی ضربدری در کودک بزرگتر یا بزرگسال وجود دارد، مهم است که علت اصلی آن مشخص شود. بیماری استخوانی یا آرتریت باید درمان شود.

پزشک در مورد سابقه پزشکی خانوادگی و همچنین وجود درد، سوالاتی را مطرح می‌کند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک نحوه ایستادن و راه رفتن را مشاهده می‌کند. آن‌ها همچنین به دنبال ارزیابی موارد زیر هستند:

در برخی موارد پزشک ممکن است برای بررسی ساختار استخوان اسکن اشعه ایکس یا MRI تجویز کند.

زانو بند مخصوص زانوی ضربدری:

برای بازیابی راستای پاها، استفاده از بریس و اسپلینت در هنگام شب توصیه می‌شود. این بریس‌ها خصوصاً برای افرادی مناسب هستند که سابقه خانوادگی ابتلا به زانوی ضربدری را دارند. وظیفه یک بریس متصل به کفش که شب‌ها از آن استفاده می‌شود، اعمال یک فشار در سمت داخل زانو و دو فشار در سمت بالا و پایین زانو که موجب ایجاد فشارهای اصلاحی می‌گردد. گاهی اوقات نیاز است که این بریس‌ها با قالبگیری از پای خود بیمار ساخته شوند. برای کودکانی که ژنووالگوم آن‌ها تا 8 سالگی برطرف نمی‌شود، بریس یا آتل ممکن است به رشد استخوان کمک کند.

 آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

هنگام تعیین نوع بریس برای درمان زانوی ضربدری مناسب برای بیمار، مقدار نارسایی، الگوی عضلات و شرایط بیمار مورد توجه قرار می‌گیرد. در مواردی که مشکل در سطح خفیف و به موقع شناسایی شود، بریس مناسب می‌تواند نارسایی موجود را درمان و اصلاح کند. در موارد پیشرفته‌تر، کودک نیازمند استفاده از نوع بریس دیگری خواهد بود.

ارتز آرنج یک وسیله فیزیکی است که برای تثبیت و محافظت از آرنج‌ های ضعیف، آسیب دیده یا در حال بهبود استفاده می‌ شود. صدمات آرنج ممکن است در اثر تصادفات، ورزش یا استفاده طولانی مدت ایجاد شود. همچنین می‌ توان از ساپورت آرنج برای جلوگیری از بروز صدمات در حین ورزش یا انجام ورزش استفاده کرد. نحوه انتخاب بریس آرنج می‌ تواند بستگی به نوع آسیب دیدگی داشته باشد. در صورت نیاز شما می‌توانید برای تهیه بریس آرنج به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد بریس پیش برنده RGO چیست؟کاربرد بریس پیش برنده RGO چیست؟

بریس پیش برنده دارای قطعات جانبی است که از طریق تعدادی تسمه به قطعه سخت لگن و قفسه سینه متصل می شود. ... ادامه مطلب

بهترین روشهای درمان دیسک کمر بدون جراحیبهترین روشهای درمان دیسک کمر بدون جراحی

فتق دیسک (دیسک کمر) و درد کمر ناشی از آن، یکی از علل اصلی بروز درد در میان بزرگسالان است. این وضعیت اغلب می تواند به شدت ناتوان کننده باشد و فرد مبتلا ... ادامه مطلب

علل درد لگن و درمان آنعلل درد لگن و درمان آن

درد لگن به درد ناحیه بین کمر و بالای ران پا گفته می شود. این درد باعث می شود آرام تر حرکت کنید . ... ادامه مطلب

فواید و ویژگی های آب درمانی چیستفواید و ویژگی های آب درمانی چیست

انجام دادن حرکات فیزیوتراپی درون آب، سبب رفع خستگی، احساس آرامش و تسکین بسیاری از دردها می شود. در ادامه این مقاله به بررسی آب درمانی و انواع آن به صورت کامل تر می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465