کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / آیا کودکان مبتلا به اوتیسم خوب میشوند؟

آیا کودکان مبتلا به اوتیسم خوب میشوند؟

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (Autism Spectrum disorder) که به اختصار ASD نامیده می‌شود، شامل طیفی از اختلالات عصبی و رشدی پیچیده می‌باشد. این اختلال دارای علائم مختلفی از قبیل الگوهای اختلال رفتاری و مشکلات برقراری ارتباط اجتماعی است. دانشمندان معتقدند که هر دو عامل ژنتیک و محیط در ایجاد بیماری اوتیسم دخیل می‌باشند. آنها با بررسی عکس‌های مغز افراد مبتلا به اختلال اوتیسم، ژن‌های مختلفی که با این بیماری در ارتباط هستند را شناسایی کرده اند.

آنچه در این مطلب میخوانید

این ژن‌ها مسئول کنترل فعالیت‌های مغز در مراحل اولیه زندگی و رشد می‌باشند. اختلال در فعالیت این ژن‌ها باعث بروز اختلال اوتیسم در فرد می‌شود. عوامل محیطی نیز می‌توانند بر عملکرد ژن‌ها تاثیر بگذارند اما تاکنون اثر محیطی مشخصی در ابتلا به بیماری اوتیسم مشخص نشده است. در صورت وجود این اختلال در فردی، علائم آن تا ۲ سالگی بروز پیدا می‌کند. اختلال اوتیسم شامل طیف وسیعی از علائم ظاهری، عدم توانایی فردی و تظاهرات بالینی می‌باشد که در افراد مبتلا مشاهده می‌گردد. برخی از کودکان و افراد بالغ مبتلا به این اختلال قادر به انجام تمامی عملکردهای روزمره خود می‌باشند، در حالی که برخی دیگر در انجام فعالیت‌های عادی خود نیز به کمک نیاز دارند.

از آنجایی که هنوز بیماری اوتیسم درمان ندارد، تشخیص زود هنگام آن نقش بسیار مهم و کلیدی در روند زندگی این افراد دارد. برای کودکانی که در نهایت مبتلا به اوتیسم تشخیص داده می‌شوند، غالباً گفتاردرمانی و رفتاردرمانی، راهنمایی پزشکی و حمایت‌های دیگر برای بهبود کیفیت زندگی و پیش‌آگهی بیماران تجویز می‌شود.

علت بیماری اوتیسم در کودکان

علت دقیق اوتیسم ناشناخته است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که دلیل واحدی برای ابتلا به این بیماری وجود ندارد. برخی عوامل خطر احتمالی اوتیسم شامل:

  1. ابتلای یکی از اقوام درجه یک به اوتیسم
  2. جهش ژنتیکی
  3. سندرم X شکننده یا سایر اختلالات ژنتیکی
  4. سن بالای پدر و مادر هنگام تولد کودک
  5. پایین بودن وزن هنگام تولد
  6. عدم تعادل متابولیکی
  7. پیشینه عفونت‌های ویروسی
  8. قرار گرفتن جنین در معرض داروهای والپروئیک اسید (Depakene) یا تالیدومید
علائم اوتیسم در کودکان

علائم اوتیسم در کودکان

افراد مبتلا به اوتیسم مخصوصاً کودکان از علائم مشترک و واضحی برخوردار هستند، این علائم اگرچه در افراد مختلف متفاوت می باشند؛ ولی اکثر افراد مبتلا دو تا سه علامت مشترک در این زمینه دارند. از جمله این علائم:

انواع اوتیسم

اوتیسم یک سندرم است که به عنوان اختلالات طیف اوتیسم شناخته می‌شود، سایر اختلالات ارتباط اجتماعی یا بیماری‌های شناخته‌شده در این محدوده، عبارتند از:

  1. اختلال درخودماندگی: این اختلال همان چیزی است که با شنیدن کلمه‌ی اوتیسم به ذهن هر فردی می‌رسد و به اختلال در برقراری ارتباطات، تعاملات اجتماعی و بازی‌های تخیلی در کودکان زیر ۳ سال گفته می‌شود.
  2. سندروم آسپرگر: کودکان با این اختلال مشکل زبانی ندارند و میانگین هوشی آنها در تست هوش، بالاتر از متوسط است؛ اما مانند کودکان اوتیسمی در برقراری ارتباطات اجتماعی مشکل و محدودیت دارند.
  3. اختلال فراگیر رشد (اوتیسم آتیپیک یا غیرمعمول): یک دسته‌ی عمومی و فراگیر برای کودکان دارای برخی رفتارهای اوتیسمی است که در سایر دسته‌ها قرار نمی‌گیرند.
  4. اختلال تخریب دوران کودکی: این کودکان حداقل در دو سال اول زندگی رشد طبیعی دارند؛ اما پس از آن بخش بزرگی از مهارت‌های ارتباطی خود را از دست می‌دهند. اختلال بسیار نادری است و پیرامون در نظر گرفتن این اختلال به عنوان یک بیماری در بین بسیاری از متخصصین بیماری‌های ذهنی تردید وجود دارد.
  5. سندرم رت: این سندرم قبلاً در گستره‌ی اختلالات اوتیسمی بود؛ اما در حال حاضر زمینه‌ی ژنتیک آن تأیید شده است، بنابراین دیگر جزء اختلالات اوتیسمی قرار نمی‌گیرد. کودکان مبتلا به سندرم رت عمدتاً دختران هستند که رشد آنها در ابتدا طبیعی است؛ اما این اختلالات از سن ۱ تا ۴ سالگی شروع می‌شوند و در ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی دچار مشکل می‌شوند. به علاوه حرکات تکراری دست جایگزین حرکات هدفمند می‌شوند و این افراد به شدت دچار اختلال شناختی می‌شوند.

عوارض و خطرات ابتلا به اوتیسم

در صورت عدم کنترل اختلال اوتیسم، عدم توانایی در برقراری تعاملات اجتماعی، ارتباطی و رفتاری باعث بروز مشکلات جدی برای فرد می‌شود مانند:

آیا کودکان مبتلا به اوتیسم خوب میشوند؟

تاکنون هیچ درمان قطعی برای اوتیسم پیدا نشده است. اوتیسم همانند یک ویژگی ذاتی مانند رنگ چشم است که کودک شما با آن متولد می‌شود و تغییرناپذیر است، پس تلاش برای درمان کامل این اختلال بیهوده است. درمان‌هایی که امروزه تحت عنوان درمان اوتیسم از آن یاد می‌شود، تنها شیوه‌های آموزشی و رفتاری است که باعث می‌شود کودک مبتلا به اختلال اوتیسم، زندگی راحت‌تری داشته باشد و بتواند در محیط‌های اجتماعی حضور داشته باشد. نکته‌ای که باید در مورد اختلال اوتیسم در نظر داشته باشید این است که اگر این اختلال به موقع تشخیص داده شود و اقدامات لازم جهت درمان آن انجام شود، کودک شما می‌توانند به‌راحتی به زندگی خود ادامه دهد و در اجتماع حضور پیدا کند.

تشخیص اوتیسم

تشخیص بر اساس رفتار، علت یا مکانیسم اوتیسم انجام می‌شود. بر اساس معیارهای DSM-5، اوتیسم با نقایص پایدار در ارتباط اجتماعی و ارتباط بین فردی، رفتارها، حرکات، علایق یا فعالیت‌های تکراری مشخص می‌شود. البته درجاتی از این موارد تا حدی در افراد غیر اوتیستیک زیر ۳ سال دیده می‌شوند و به همین دلیل گاهی تشخیص بالینی اوتیسم دچار اختلال اساسی می‌شود. نمونه علائم شامل عدم واکنش متقابل اجتماعی یا عاطفی، انجام کارهای تکراری، نوع خاص حرف زدن و بازی مداوم با اشیاء غیرمعمول هستند. چندین روش تشخیصی وجود دارند که دو تا از آنها معمولاً در تحقیقات استفاده می‌شوند:

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

روشهای بهبود و کنترل اوتیسم

با وجود اینکه روش درمانی استانداردی برای اختلال اوتیسم شناخته نشده است؛ اما راهکار‌های مفیدی برای کنترل، کاهش یا درمان علائم وجود دارد که افراد مبتلا به اختلال اوتیسم را قادر می‌سازد از حداکثر توانایی و مهارت خود بهره ببرند. روش‌های مطرح موجود برای درمان و کنترل علائم اختلال طیف اوتیسم شامل موارد زیر هستند:

بسیاری از مداخلات روانی اجتماعی، علائم مرتبط با ASD را هدف قرار می‌دهند و مانند تحلیل رفتار کاربردی، بر پایه نظریات یادگیری، شرطی سازی و تقویت مثبت عمل می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که تقریباً نیمی از کودکانی که این درمان را دریافت کرده اند، امتیاز IQ قابل توجهی کسب کرده و در کلاس‌های معمولی قرار گرفته اند.
یکی از مؤثرترین متد‌های این روش درمان اوتیسم، تمرینات یکپارچگی حسی حرکتی هستند که از طریق ارتقای موفقیت، ایجاد ظرفیت‌های حسی، ایجاد اطمینان و امنیت فیزیکی و خود سازماندهی، باعث کاهش رفتارهای کلیشه‌ای و به دنبال آن، افزایش تعاملات اجتماعی و پاسخ در این کودکان خواهد شد.

داروها معمولاً برای درمان علائم مرتبطی مانند تحریک پذیری، رفتارهای آسیب زننده، اضطراب، بیش فعالی، بی خوابی و بی توجهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از میان داروهای موجود، تنها ریسپریدون و آریپیپرازول مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا هستند.

یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی طبیعی برای کاهش اضطراب و پرخاشگری، افزایش تعامل اجتماعی و تمرکز، بهبود ارتباطات فردی، مهارت‌های حرکتی و کیفیت خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم، آب درمانی است. این روش درمانی سنتی بر پایه به کارگیری آب در شکل‌ها، فشارها، برهه‌های زمانی و دماهای مختلف برقرار است.

شما میتوانید برای تهیه بريس کودکان فلج اطفال و انواع بريس مناسب ضايعات نخاعی به کلینیک ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ در تهران مراجعه نمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه سعادتمند [ 1402-04-13 ]
خسته نباشید دکتر من یه کودک اوتیسمی دارم و از مطالب سایت خیلی بهره گرفتم ممنون از شما و زحماتتون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟

راه رفتن ترندلنبرگ ناشی از ضعف یک طرفه عضله دور کننده لگن است که عمدتاً عضله گلوتئال است ... ادامه مطلب

در چه مواردی نیاز به انجام اسكن كف پا وجود دارد؟در چه مواردی نیاز به انجام اسكن كف پا وجود دارد؟

اسکن کف پا، یکی از جدیدترین دستگا‌ه‌ های آنالیز پا است که اطلاعات دقیقی را درباره‌ ی ساختار، میزان قوس و انحنای کف پا در اختیار پزشک قرار می‌ دهد. ... ادامه مطلب

شایع ترین و مهمترین مشکلات و بیماری های ارتوپدی در کودکانشایع ترین و مهمترین مشکلات و بیماری های ارتوپدی در کودکان

بیماری های ارتوپدی در کودکان بسیار متنوع بی شمارند، برخی از آن ها به صورت مادرزادی و برخی طی سال های رشد ایجاد می شوند ... ادامه مطلب

ساکرالیزاسیون یا چسبندگی مهره کمر چیست؟ساکرالیزاسیون یا چسبندگی مهره کمر چیست؟

چسبندگی مهره های کمری لفظی است که معمولاً برای توصیف اتصال مهره پنجم کمری و مهره اول خاجی استفاده میشود که عبارت تخصصی آن ساکرالیزاسیون است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465