کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کفش و کفی طبی / ویژگی های کفش طبی مناسب و استاندارد و تاثیر آن بر سلامتی

ویژگی های کفش طبی مناسب و استاندارد و تاثیر آن بر سلامتی

بیماری های مختلفی در پا وجود دارند و مشکلات ناشی از بعضی را می توان با استفاده از کفش مناسب برطرف کرد. افرادی که مشکلی در پای خود داشته و به دنبال کفش طبی هستند باید بدانند که انواع مختلفی از کفش هایی که پسوند طبی هم دارند در بازار وجود دارند. صرف اینکه نام کفشی طبی است، یا از داروخانه تهیه شده و یا از فروشگاهی تهیه شده که ادعای فروش کفش طبی دارد، به معنای آن نیست که کفش مورد نظر واقعا خصوصیاتی را که میخواهیم داشته باشد، یعنی بتواند مشکل پای ما را کمتر کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

کفش طبی چیست؟

کفش طبی، یک نوع کفش است که به‌ طور خاص برای حمایت و سازگاری با ساختار پا، مچ پا و ساق طراحی شده است و دارای ویژگی‌ها و عملکردهای مفید پزشکی می‌باشد. این نوع کفش شباهت زیادی به کفش‌های عادی دارد، اما تفاوت آن‌ها در این است که قسمت پنجه کفش طبی بزرگتر است و فضای بیشتری را در اختیار انگشتان قرار می‌دهد تا از فشرده شدن آنها جلوگیری شود. کفش طبی در اندازه‌ها و سایزهای مختلفی طراحی و ساخته می‌شود، به عنوان مثال می‌توان از انواع مختلف کفش طبی که دارای پهنای متفاوتی هستند استفاده کرد تا در هنگام راه رفتن دچار درد و ناراحتی نشوید.

پوشیدن کفش طبی بسیار راحت است و شما در هنگام پوشیدن آن احساس خوبی خواهید داشت. قسمت کفی آن به خوبی از پاهای شما محافظت می‌کند و قابلیت جذب ضربه در این نوع کفش بسیار عالی است. این ویژگی‌ها باعث شده که کفش طبی به یک گزینه عالی برای برای افرادی تبدیل شود که دچار درد و ناراحتی پا هستند.

کاربرد کفش طبی

  1. بهبود توانایی افراد در دویدن، راه رفتن و حتی پریدن با کمک به بهبودی و کاهش درد و تورم ناشی از مشکلات پا
  2. افزایش حمایت از قوس کف پا
  3. افزایش پایداری در مفاصل ناپایدار پا و زانو
  4. کمک به بهبود سلامت پا و زانو
  5. رفع عوارض و مشکلات ایجاد شده در سایر نواحی بدن از جمله کمر و لگن
  6. حمایت مؤثرتر از بدن شما که به سلامت و تناسب اندام‌هایتان کمک می‌کند
  7. پیشگیری از بروز برخی مشکلات و بیماری های پا در آینده
ویژگی های کفش طبی مناسب

ویژگی های کفش طبی مناسب و استاندارد

چه افرادی به کفش طبی نیاز دارند؟

در موارد زیر استفاده از کفش طبی توصیه می‌‌شود زیرا نتایج مطلوبی را به دنبال دارد:

تفاوت کفش طبی و معمولی

کفش طبی با کفش معمولی در چند جنبه تفاوت دارد:

ساختار و طراحی

کفـش طبی به طور خاص برای حمایت و تعادل صحیح پا طراحی شده است. آن‌ها از مواد با کیفیت و فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند تا پای شما را محافظت کنند و نقاط ضعف را تقویت کنند.

زیره

زیره کفش طبی معمولاً لایه‌بندی و پشتیبانی بیشتری دارد. این طراحی برای جذب ضربات و فشارهای غیر قابل تحمل بر روی پاها استفاده می‌شود و شوک را بهتر جذب می‌کند.

پشتیبانی قوس پا

کفش طبی عموماً دارای پشتیبانی بیشتری در ناحیه قوس پا است. این پشتیبانی کمک می‌کند تا قوس پا در حالت صحیح خود قرار بگیرد و استحکام و پایداری را افزایش دهد.

سفتی و انعطاف ‌پذیری

کفش طبی معمولاً سفتی و انعطاف‌پذیری مناسبی دارد. آن‌ها به پاها کمک می‌کنند تا حرکت طبیعی و مرغوب را انجام داده و از تنش و فشار زائد جلوگیری کنند.

داخلی قابل جابه‌جایی

بسیاری از کفش‌های طبی از داخلی قابل جابه‌جایی برخوردار هستند. این به شما اجازه می‌دهد تا از طریق اضافه کردن پشتیبانهای یا سرپنجه‌های مخصوص، کف پا را بیشتر سفت و یا نرم کنید و به نیازهای خاص خود بپردازید.

انتخاب مواد

در ساخت کفش طبی، مواد با کیفیت و متناسب با صحت پا به کار می‌روند. این مواد معمولاً نرم، تنفس‌پذیر و ضدبو بوده و از رطوبت پا جلوگیری می‌کنند.

تأثیر درمانی

کـفش طبی به دلیل ساختار و طراحی خاص خود، قابلیت تسکین دردها و مشکلات پا را داراست. آن‌ها به کاهش استرس و فشار بر روی پاها کمک می‌کنند و در بهبود وضعیت صحی پای شما نقش دارند.

 اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

کفش طبی برای درد کف پا

کفش نامناسب و درد کف پا، ارتباط مستقیم با هم دارند. بدون شک، اغلب کسانی که کفش های غیر استاندارد می پوشند و در طی روز هم، پیاده روی های طولانی مدت دارند، این دردها را تجربه کرده و با آنها دست و پنجه نرم می کنند؛ اما اینکه چرا کفش های مناسب باعث درد در کف پا نمی شوند، موضوعی است که می خواهیم در اینجا به آن بپردازیم.
یکی از دلایلی که باعث می شود کفش های مناسب به ناجی زانوهای ما تبدیل شوند، تاثیر آنها روی تاندون ها است. کسی که کفش نامناسب می پوشد و در یک کلام برای ساخت کفش و کفی طبی و استاندارد اقدام نمی کند، باعث می شود که ناحیه زانو دچار کشیدگی شود. در زمان هایی که کشیدگی، سطحی است مساله و نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت، اما به مرور زمان، این کشیدگی روی تاندون های پا تاثیر بد گذاشته و باعث درد در ناحیه زانو می شود. چنانچه نمی خواهید چنین تجربه ای داشته باشید، برای ساخت و گرفتن کفش و کفی طبی اقدام کنید.
دیگر دلیلی که باعث می شود متخصصان توصیه کنند که افراد برای پوشیدن کفش طبی برای درد کف پا و زانو اقدام کنند، این است که وقتی ما کفش های غیر استاندارد می پوشیم، مجبوریم قدم های کوتاهی برداریم. این کوتاه قدم برداشتن نیز باعث می شود که فرد، دچار زانو درد شود. به همین دلیل است که می گوییم ارتباط بین کفش نامناسب و درد زانو و کف پا را باید جدی گرفت و تا جایی که می توان برای پوشیدن کفش و کفی طبی برای درد کف پا اقدام کرد.

راه‌های مراقبت از کفش طبی

  1. چرم طبیعی پس از مدتی دچار چروک، تغییر شکل و تغییر رنگ می شود. این تغییرات به علت طبیعی و ارگانیک بودن ساختار چرم اجتناب ناپذیر است.
  2. چرم طبیعی همانند پوست بدن، نیاز به رسیدگی دارد. به صورت هفته ای به پولیش کردن سطح آن با استفاده از پولیش های گیاهی اقدام نمایید. واکس های بر پایه محصولات نفتی باعث آسیب به چرم می شوند.
  3. سعی کنید برای زمان طولانی پا در کفش نماند و پس از هر بار پوشیدن کفش تا نوبت بعدی استفاده، اجازه دهید رطوبت کفش به طور طبیعی خشک شود.
  4. از قرار دادن کفش نزدیک منبع گرمایی یا زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.
  5. برای هر با استفاده از کفش، از جوراب تمیز استفاده کرده و پس از خارج کردن پا از کفش، پای خود را کاملا شستشو دهید.
  6. بندهای کفش را محکم بسته تا پا اجازه حرکت داخل کفش را نداشته باشد.
  7. در ابتدای دوره استفاده، کفش را به مدت یک ساعت پوشیده و به مرور زمان ساعات استفاده از کفش را افزایش دهید.
  8. کفش طبی را برای بازبینی شرایط، در بازه های ۳ ماهه به مرکز ارجاع دهید.

اگر می خواهید اطلاعاتی درباره اسکن کف پا و ضرورت انجام آن جهت ساخت کفی طبی بدانید؛ کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی داردانحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی دارد

اگر به هر دلیلی فاصله بین زانوها افزایش یابد، درحالی که قوزک‌ ها به هم چسبیده اند پای پرانتزی (ژنوواروم) نامیده می شود.به علت کمانی شدن پاها در این بی ... ادامه مطلب

کاربردها و مزایای انجام نوار عصب و عضلهکاربردها و مزایای انجام نوار عصب و عضله

سرعت و قدرت حرکت ایمپالس‌ های الکتریکی در داخل و بین اعصاب و ماهیچه‌ ها طی آزمایش الکترود یاگنوستیک Electrodiagnostic اندازه گیری می‌ شود . ... ادامه مطلب

اسکن کف پا و ضرورت انجام آن جهت ساخت کفی طبیاسکن کف پا و ضرورت انجام آن جهت ساخت کفی طبی

با پیشرفت تکنولوژی برای بررسی و معاینه دقیق تر پا، دستگاه هایی به نام اسکنرها به وجود آمدند. اسکنرها با اسکن کف پا اطلاعات جزئی و دقیقی را ما می دهند ... ادامه مطلب

علت درد در جلوی رانعلت درد در جلوی ران

احساس درد همراه با سوزش در سطح جلویی و خارجی ران به علت مشکلاتی است که برای یکی از اعصاب ران بوجود میاید. این عصب را عصب پوستی خارجی ران می‌ گویند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465