درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای ارتوپدی دست / اسپلینت تامپ اسپایکا( thumb spica splint) یا اسپلینت شست چیست؟

اسپلینت تامپ اسپایکا( thumb spica splint) یا اسپلینت شست چیست؟

یکی از اعضای مهم و پرکاربردی که در طول شبانه روز با آن نیازهای خودمان را برطرف می‌کنیم، دست است، لذا در صورت آسیب به دست‌ها و انگشتان‌ دچار اختلال‌هایی در انجام امور روزمره خواهیم شد. بیرونی ترین انگشت دست و ماهیچه ای ترین انگشت، شست نام دارد که کاربردهای بسیاری داشته و نقش مهمی را در تسهیل انجام امور ایفا می کند. آسیب های وارده به انگشت شست با درد زیادی همراه است و ناحیه مچ دست را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد که اکثر مواقع افراد در هنگام بلند کردن اشیا یا فعالیت های این چنینی با مشکل مواجه می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اسپلینت یا آتل وسیله ای سفت و یا انعطاف پذیر است که سبب حفظ وضعیت قسمت های مختلف بدن می شود و توسط متخصص ارتوپد فنی ساخته می شود. این وسیله کمک می کند، قسمتی از بدن که دچار جابجایی شده و یا امکان حرکت دارد را در موقعیت مناسب خود حفظ کند. همچنین برای محافظت از بخش آسیب دیده، تسریع ترمیم و جلوگیری از آسیب بیشتر نیز به کار برده می شود. اسپلینت تامپ اسپایکا( thumb spica splint) یا اسپلینت شست نوعی آتل دست میباشد که انگشت شست و مفصل CMC شست را در بر میگیرد.

بسیاری از اسپیلنت ها از ترکیبی از فوم در بخش داخلی و فلز در بخش خارجی ساخته شده اند. فوم به قالب انگشت در می آید و بخش فلزی خارجی باعث ثابت ماندن و بی حرکت شدن ناحیه آسیب دیده می شود. نوعی دیگر این آتل از نوعی پارچه مخصوص(نئوپرن) ساخته میشود که در محل شست دست دارای یک بار پلاستیکی یا فلزی میباشد. به این نوع آتل دست، مچ بند آتل دار مخصوص شست میگویند که در موارد خفیف بیماری کاربرد دارد.

کاربرد اسپلینت تامپ اسپایکا

اسپلینت تامپ اسپایکا

از دیگر کاربردهای این اسپلینت، کاهش درد انگشت و نگه‌دارنده‌های پس از عمل جراحی است. در زمان آسیب‌دیدگی‌ها هم به‌منظور کاهش حرکت و جلوگیری از آسیب بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مزایای شست بند ( thumb spica )

  1. استفاده از این آتل‌ها سریع‌تر و راحت‌تر است.
  2. آتل راحت‌تر از گچ برداشته می‌شودکه امکان بازرسی منظم محل آسیب را فراهم می‌کند.
  3. شست بند، قابل شستشو است.
  4. سبک و دارای استحکام بالا است.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

نحوه استفاده از اسپلینت تامپ اسپایکا

بیمار باید اسپیلنت را به گونه ای روی انگشست شست ثابت کند که به اندازه ی کافی محکم نباشد تا با زور باعث صاف شدن انگشت شود؛ زیرا این کار ممکن است باعث وارد آمدن آسیب بیشتر شود. به منظور جلوگیری از وقوع آسیب های بیشتر به انگشت، باید انگشت را کمی از اسپیلنت خارج کرده و آن را خم کنید تا اسپیلنت بتواند به طور مناسبتری روی انگشت قرار گیرد.

قیمت خرید شست بند ( thumb spica )

همان‌طور که گفتیم اسپلینت‌های دست انواع مختلفی دارند و بر اساس نیاز فرد ساخته می‌شوند و برای ساخت اسپلینت آیتم‌های موردنیاز فرد را بعد از معاینات لازم تعبیه می‌کنند، بنابراین تا قبل از معاینه و ارزیابی نمی‌توان قیمت اسپلینت ها را مشخص کرد. برای اطلاع از قیمت‌ها مراجعه به کلینیک الزامی است؛ زیرا نیاز به ارزیابی و معاینات حضوری است. هر‌کدام از اسپلینت‌ها دارای موارد و جزئیات خاص خودشان هستند و هریک از این موارد بر روی هزینه‌ها نیز تأثیرگذار هستند و ممکن است در بررسی‌های اولیه مشخص شود که برای ساخت اسپلینت باید فاکتور‌های دیگری علاوه بر فاکتور‌های اصلی به اسپلینت اضافه شود. تعیین نهایی هزینه و قیمت اسپلینت دست پس از معاینه و بررسی‌های اولیه مشخص خواهد شد.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان و پیشگیری از پوکی استخواندرمان و پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از راههای پیشگیری از پوکی استخوان تغذیه سالم ، رژیم غذایی متعادل و غنی از کلسیم و ویتامین D .مصرف کلسیم مورد نیاز نباید سبب افزایش مصرف چربی شود ... ادامه مطلب

پروتز مایوالکتریک چیست و چه کاربردی دارد؟پروتز مایوالکتریک چیست و چه کاربردی دارد؟

پروتز مایوالکتریک جایگزین قطعات آسیب دیده و حذف شده از بدن است، این پروتز می تواند همچون یک دست طبیعی عمل ننماید و جبران کننده قطع عضو باشد. ... ادامه مطلب

آناتومی دنبالچه ، علت و درمان درد دنبالچهآناتومی دنبالچه ، علت و درمان درد دنبالچه

استخوان دنبالچه بر خلاف تصور، وظایفی برای ایجاد تعادل در ستون فقرات دارد و عضلات کف لگن و اطراف لگن برای عملکرد بهتر به این استخوان نیاز دارد. ... ادامه مطلب

راههای خلاصی از درد کمر دوران بارداریراههای خلاصی از درد کمر دوران بارداری

اکثر زنان در برخی از مقاطع بارداری کمردرد را تجربه می کنند. کمردرد بیش از دو سوم زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که پزشکان آن را کمردرد می‌ نامند، می‌ تواند در نزدیکی مرکز پشت ایجاد شود. راههای خلاصی از درد کمر دوران بارداری را در ادامه این بخش اورده ایم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465