کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با لگن و ران / آناتومی دنبالچه ، علت و درمان درد دنبالچه

آناتومی دنبالچه ، علت و درمان درد دنبالچه

استخوان دنبالچه بر خلاف تصور، وظایفی برای ایجاد تعادل در ستون فقرات دارد و عضلات کف لگن و اطراف لگن برای عملکرد بهتر به این استخوان نیاز دارد. نام این استخوان از واژه kokkyx یونانی به معنای Cuckoo tail منقار پرنده فاخته به دلیل شباهت دنبالچه به منقار این پرنده برگرفته شده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

درد دنبالچه

دنبالچه پایین ترین قسمت ستون فقرات است. این قسمت باقی مانده یک دم وستیجیال یا بازمانده ژنتیکی است (که به همین علت به آن (دنبالچه) گفته می شود) و متشکل از سه تا پنج استخوان مهره بسیار کوچک می باشد که می توانند به هم جوش خورده یا از هم جدا باشند. دنبالچه دارای چند مهره مجزا است که با استفاده از رباط ها و مفاصل فیبری موجود، به صورت محدود حرکت می کند. دنبالچه از طریق یک مفصل دارای دیسک وستیجیال و همچنین چند رباط به ساکروم متصل است. حرکت مفصل بین دنبالچه و ساکروم بسیار محدود است.

میزان شدت درد دنبالچه

علل درد استخوان دنبالچه

از علت درد استخوان دنبالچه میتوان گفت که هنوز به درستی نمی دانیم که کدام بخش های آناتومی بدن باعث درد دنبالچه می شوند. در بسیاری از موارد علل درد استخوان دنبالچه دقیق مشخص نیست (که آن درد دنبالچه ناشناخته گفته می شود) و به همین دلیل در این موارد علائم عارضه کنترل می شود.
در کل اگر دنبالچه آسیب ببیند و یا وارد آمدن فشار اضافی بر آن باعث می شود که استخوان هایش بش از دامنه حرکتی طبیعی شان، که بسیار محدود است حرکت کنند، در این ناحیه درد موضعی و التهاب بروز می کند. آسیب دیدن رباط ها و یا وجود یک عفونت یا یک تومور در دنبالچه می تواند باعث درد دنبالچه شود.

علت و درمان درد دنبالچه

روش های غیرجراحی درمان درد استخوان دنبالچه

دارو درمانی

اگر درد و ناراحتی دنبالچه خفیف تا متوسط باشد معمولا مصرف قرص مسکن برای تسکین علائم و نشانه های شما کافی است. پزشک به تجویز دارو های غیر استروئیدی ضد التهاب می پردازد که علاوه بر تسکین درد باعث کاهش التهاب اطراف دنبالچه هم می شوند.

در مواردی که درد دنبالچه بسیار شدید است و مدت زیادی از بروز آن می گذارد پزشک یک نوع مسکن بسیار قوی خواهد پرداخت که ترامادول نام دارد. البته این دارو باعث بروز عوارضی مانند یبوست، سردرد و سرگیجه می شود.

تزریق دارو

در صورتی که درد دنبالچه شما با مصرف داروی مسکن بهبود پیدا نکرده باشد. پزشک به تزریق دارو به درون قسمت پائین کمر می پردازد تا درد شما تسکین یابد. از دارو های مختلفی برای تزریق دارو به درون قسمت پائین کمر مانند تزریق کوریتواستروئید، طب سوزنی و تزریق بی حسی موضعی استفاده می شود.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی از ماساژ و تمارین کششی و تقویتی جهت رفع ضعف یا سفتی عضلاتی که می توانند منجر به درد دنبالچه شوند استفاده می شود. فیزیوتراپی به تشخیص علل ایجاد درد کمک می کند. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مورد رعایت وضعیت صحیح بدنی و تمارین مخصوص جهت تقویت عضلات محافظ دنبالچه، کمر و لگن به بیمار آموزش داده می دهد. فیزیوتراپی با استفاده از روش درمان دستی باعث افزایش انعطاف پذیری عضلات کف لگن(خصوصا عضله بالا برنده مقعد) شده و در نتیجه کاهش فشار وارد بر دنبالچه می شود.

انتخاب صندلی مناسب

یکی از موارد تعیین کننده سلامت جسمی بدن ما، محافظت از آن هنگام نشستن طولانی مدت است. زیرنشیمنی طبی به دلیل دارا بودن شکل خاص و طراحی مناسب باعث می گردد کمترین فشار به انتهای ستون مهرها(دنبالچه) و ماهیچه های نشیمنگاه وارد می شود و از درد های عضلانی ناشی از گرفتگی ماهیچه ها و ستون فقرات جلوگیری می نماید.

شما می توانید برای درمان پای صاف کودکان با کفش طبی به پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ در تهران مراجعه نمایید. در این مرکز خدماتی از قبیل تشخیص (با روشهای معاینه توسط متخصص و اسکن کف پا ) و تجویز کفش و کفی طبی ، همچنین ساخت آنها به مراجعین محترم ارائه می گردد.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرا صبوری [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر در ابتدا ممنون از مطالب مفیدتون و در ادامه میخواستم بدونم شما طب سوزنی هم برای درد دنبالچه انجام میدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت ابتلا به انواع بیماری های نورولوژیکیعلت ابتلا به انواع بیماری های نورولوژیکی

اختلالات مغزی مختلفی وجود دارد که می تواند ناشی از بیماری، ژنتیک یا آسیب باشد. اختلالات نورولوژیکی، تمام عملکرد مغز و سیستم عصبی و سایر سلول های رابط ... ادامه مطلب

علت علائم و درمان التهاب مفصل لگنعلت علائم و درمان التهاب مفصل لگن

لگن، دومین مفصل مهم تحمل کننده ی وزن بدن، پس از مفصل زانو است. لگن، مفصلی توپی و سوکتی است که از سر استخوان فمور و استابولوم استخوان لگن ساخته شده است ... ادامه مطلب

متوکاربامول دارویی برای کمر درد و گرفتگی عضلات کمرمتوکاربامول دارویی برای کمر درد و گرفتگی عضلات کمر

متوکاربامول جز دارو های شل کننده عضلانی است با نام تجاری روباکسین که عمده مصرف آن در گرفتگی های عضلات در بیماری های مختلف از جمله پارکینسون است. این دارو روی خود عضله اثر مستقیمی ندارد بلکه با مسدود کردن اعصابی که باعث انقباض عضله می شوند تاثیر خود را می گذارند. ... ادامه مطلب

شایعترین علل درد شانه و کتفشایعترین علل درد شانه و کتف

اگر علت درد شانه و کتف به موقع تشخیص داده و درمان شود، اغلب ممکن است به برطرف کردن یا کاهش چشمگیر درد در شانه کمک کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465