درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / کاربرد اسکن سه بعدی کف پا چیست؟

کاربرد اسکن سه بعدی کف پا چیست؟

پا یکی از ساختارهای پیچیده بدن است که به جذب ضربه و کنترل بدن می‌پردازد. در صورتی که کف پا نتواند به جذب ضربه کمک کند فشار بسیار زیادی به پا و سایر نقاط بدن وارد می‌شود و شما دچار آسیب دیدگی خواهید شد. بروز هر گونه مشکل در ساختار کف پا باعث آسیب دیدگی عضلات و تاندون‌های محافظ کف پا و ساق پا خواهد شد و احتمال آسیب دیدگی آن افزایش می‌یابد. سلامت پا تضمین کننده سلامت سایر نقاط بدن است. ارزیابی دقیق پا اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا مشکلات حرکتی و اختلالات سیستم اسکلتی عضلانی را نشان می‌دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

پزشکان برای آنکه بتوانند اطلاعات لازم در خصوص شکل، سایز، فشار و حرکات پا را به دست بیاورند درخواست انجام اسکن کف پا را خواهند داد. در چند سال اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی برای بررسی و معاینه دقیق تر پا، دستگاه هایی به نام اسکنر به وجود آمدند. این اسکنرهای با اسکن کردن کف پا اطلاعات جزئی و دقیقی را در مورد پا و شرایطی که با معاینه بالینی مشخص نمیشوند به ما می دهند.

کاربرد اسکن سه بعدی کف پا چیست؟

برخی از کاربردهای اسکن سه بعدی کف پا به شرح زیر می‌باشد:

التهاب فاسیای کف پا

اکثر افرادی که دچار درد پاشنه می‌شوند تصور می‌کنند که خار پاشنه دارند، خار پاشنه یک زائده استخوانی است که در ناحیه پاشنه به وجود می‌آید. با این حال در اکثر مواقع درد پاشنه ارتباطی به خار پاشنه ندارد و به علت التهاب پلانتار فاسیا به وجود می‌آید. پلانتار فاسیا یک بافت همبند است که از ناحیه پاشنه تا قاعده انگشتان امتداد پیدا می‌کند. آسیب دیدگی این بافت باعث بروز علائمی شبیه التهاب تاندون خواهد شد که با گذر زمان باعث ضعیف شدن فرآیند ساخت رشته‌های کلاژن و آسیب دیدگی مزمن بافت خواهد شد.

التهاب تاندون آشیل

التهاب تاندون آشیل یکی از اختلالات شایعی است که به علت تحلیل رفتگی بزرگترین تاندون بدن انسان به وجود می‌آید. تاندون آشیل یک رشته فیبروزی سفت است که وظیفه متصل کردن عضلات ساق پا به استخوان پاشنه را برعهده دارد و وجود آن برای انجام دادن فعالیت‌های روزمره از قبیل راه رفتن، دویدن و پریدن و ضروری است. با توجه به نقش حیاتی این تاندون احتمال آسیب دیدگی آن بسیار زیاد است که در نهایت شروع به تحلیل رفتگی خواهد کرد. معمولاً این تحلیل رفتگی در دو ناحیه رخ می‌‌دهد که عبارتند از قسمت داخلی تاندون آشیل به سمت استخوان پاشنه و قسمت پشت پا. التهاب تاندون آشیل معمولاً در دوندگان شایع است که به علت تحت فشار قرار گرفتن ناشی از دویدن به مدت طولانی ایجاد می‌گردد. این اختلال همچنین در افرادی که فقط آخر هفته ورزش می‌‌کنند بسیار شایع است.

درد و تورم ساق پا

درد و تورم ساق پا یکی دیگر از اختلالات شایعی است که به علت التهاب مفاصل، تاندون و بافت استخوانی در اطراف ساق به وجود می‌آید. این اختلال باعث بروز درد انتشار دهنده در امتداد استخوان ساق می‌شود و معمولاً ناحیه ای به وسعت ۵ تا ۱۰ سانتیمتر را درگیر می‌کند. این اختلال معمولاً افرادی که فعالیت جسمانی بالایی دارند را درگیر می‌کند و در مراحل اولیه به طور خود به خود بهبود پیدا می‌‌کند؛ اما با پیشرفت بیماری معمولاً درد باعث ناتوانی جسمی بیمار شده به نحوی که نمی‌‌تواند به انجام فعالیت‌های دلخواه خود بپردازد. بر خلاف آنچه که قبلا تصور می‌شد درد ساق پا به آسیب دیدگی استخوان ارتباط ندارد بلکه به علت پارگی های کوچک در عضلات اطراف استخوان ایجاد می‌شود.

مورتون نوروما

مورتون نوروما اختلال دردناکی است که قسمت سینه پا و معمولاً فاصله بین انگشت سوم و چهارم را درگیر می‌‌کند. این اختلال با سفت شدن بافت اطراف یکی از اعصاب کف پا منتهی به انگشتان ایجاد می‌گردد.

بونیون

بونیون یک اختلال پیشرونده است که با ایجاد یک برجستگی بزرگ در قسمت داخلی انگشت شست توصیف می‌شود. هنگامی که انگشت شست به سمت انگشت دوم متمایل می‌شود باعث بروز تغییرات ساختاری در استخوان‌های پا خواهد شد. افرادی که دچار این اختلال هستند معمولاً به اشکال مختلفی راه می‌روند تا از میزان درد خود بکاهند که این وضعیت باعث ناپایداری استخوان و درد مفصل خواهد شد که در نهایت به آرتروز شدید می‌‌انجامد. معمولاً در مراحل اولیه درد به طور خود به خود بهبود پیدا می‌‌کند؛ اما با پیشرفت این اختلال بیمار دچار درد ناتوان‌ کننده خواهد شد که به درمان‌های تخصصی نیاز پیدا می‌کند.

صافی کف پا

تقریباً ۲۰ درصد از افراد جامعه دچار صافی کف پا هستند. در این اختلال کف پا انعطاف بالایی دارد و به سمت پایین کشیده می‌شود. انجام اسکن کف پا می‌تواند به تشخیص این اختلال و مشخص نمودن نقاطی که تحت فشار هستند کمک کند. صافی کف پا باعث بروز مشکلات متعددی از قبیل درد پاشنه، درد کف پا و التهاب پلانتار فاسیا خواهد شد. اسکن کف پا به ارزیابی نوع قوس کف پا می‌پردازد تا پزشک با توجه به نتایج به دست آمده کفش مناسبی را در اختیار بیمار قرار دهد.

کاربرد اسکن سه بعدی کف پا

مزایای اسکن کف پا

اسکن کف پا برای چه افرادی مناسب است؟

علاوه بر افرادی که برای حفظ سلامت خود و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با پا به اسکن کف پا می‌پردازند، برخی بیماران هم لازم است برای کمک به روند درمان بیماری، کف پای خود را اسکن کرده و اقدامات درمانی مرتبط با آن را انجام دهند. می‌توان گفت اسکن پا برای موارد زیر لازم است:

اسکن کف پا چگونه انجام میشود؟

فناوری مورد استفاده در اسکن کف پا جدید ترین روشی است که به آنالیز حرکات پا می‌‌پردازد. پزشک از اطلاعات به دست آمده، ارزیابی فیلم ویدیویی راه رفتن شما، تست حرکات مفصل، و آنالیز ساختار بیومکانیکی بدن برای کسب اطلاعات لازم در خصوص الگوی توزیع وزن در کف پا و سراسر بدن استفاده می‌کند.

در این روش پزشک از شما می‌‌خواهد بدون هیچ گونه حرکتی روی دستگاه بایستید. این روش به ارائه اطلاعات سودمند در خصوص نحوه توزیع وزن بدن و فشاری که به نقاط مختلف پا وارد می‌شود می‌پردازد. به این ترتیب ساختارهای مختلف پا که دچار مشکلات اسکلتی عضلانی هستند مشخص خواهند شد. شما باید روی یک صفحه مخصوص قرار بگیرید، سپس کامپیوتر به تهیه تصاویر گرافیکی از کف پا خواهد پرداخت تا نحوه توزیع فشار در ناحیه کف پا را نشان دهد.

آنالیز پویا روشی است که به ارزیابی نیروهای وارد شده به کف پا در هنگام راه رفتن یا دویدن روی دستگاه اسکنر می‌پردازد. این روش به پزشک کمک می‌‌کند با نحوه عملکرد، زمانبندی و ساختارهای بیومکانیک کف پا و اندام تحتانی آشنا شود و به تشخیص آسیب دیدگی بپردازد. شما باید روی دستگاه اسکنر شروع به دویدن کنید یا راه بروید تا یک پا به صفحه ضربه بزند. در نظر داشته باشید، باید در هنگام انجام این تست بدن در حالت طبیعی قرار داشته باشد. سپس کامپیوتر به تهیه تصاویر گرافیکی می‌پردازد که نشان دهنده رفتار پویای کف پا است. نتایج به دست آمده توسط متخصص پا ارزیابی خواهد شد.

ساخت کفی طبی بعد از اسکن پا

بعد از بررسی و ارزیابی دقیق پا و ساق شما، ارزیابی‌ های لازم بر روی کفش شما و سبک زندگی شما از قبیل داشتن فعالیت های ورزشی و نوع شرایط کاری شما نیز انجام می گیرد، سپس قالب پای شما گرفته می شود. در این مرحله متخصص باید قالب پای شما را بدون تحمل هیچگونه وزنی تهیه کند. برخی متخصصین از اسکنر کف پا استفاده می کنند. گچ گیری یکی از روش های متداول اندازه گیری می باشد،‌ بعد از قالب گیری، قالب تهیه‌شده را به آزمایشگاه ارسال می کنند. سپس کفی مخصوص طبی را با استفاده از قالب با توجه به سفارشات شما و پزشک در مورد جنس و ابعاد آن در آزمایشگاه برای شما تهیه می‌کنند.

ناگفته نماند که در برخی روش های ساخت کفی طبی، از نرم افزار طراحی کفی طبی نیز استفاده می شود اما به طور کلی هر کلینیک روش های متفاوتی را نسبت به شرایط بیمار به کار می گیرند. برای ساخت کفی طبی از روی قالب در آزمایشگاه، با فشار دادن قالب روی صفحه گرافیت یا پلاستیک به آن گرمای زیادی می‌دهند. کفی که ساخته می شود از مواد بادوامی است و بعد از ساخت آن متخصص تنظیمات لازم را در یک نوبت به شما توضیح می دهد.

آمادگی برای اسکن پا

هیچ آمادگی خاصی برای این اسکن لازم نیست. لباس های سبک بپوشید. نکته مهم این است که چند جفت کفش معمولی به همراه داشته باشید از جمله:

  1. کفش هایی که بیشتر روز ها میپوشید مانند کفش های مدرسه یا محل کار
  2. هر گونه کفشی که برای ورزش استفاده میکنید، مانند کفش ورزشی و پیاده روی

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

تفسیر اسکن پا

افتادگی قوس های کف پا

کسانی که دارای قوس کف پای افتاده هستند به احتمال زیاد دارای پرونیت بیش از حد هستند. افتادگی قوس های داخلی پا میتواند منجر به عملکرد ضعیف پا شود. بی ثباتی و یا ضربه گیری ضعیف میتواند منجر به ایجاد درد و افزایش حساسیت به آسیب شود. این مشکلات را می توان با پشتیبانی قوس مناسب در کفی های سفارشی پویا کاهش داد.

قوس های میانی کم می تواند موجب حرکت زیاد پا، بی ثباتی و ضربه گیری ضعیف پا شوند. کفی های سفارشی می توانند با حمایت مناسب و در عین حال فعال کردن قوس ها کمک کنند تا از افتادگی بیش از حد آنها جلوگیری شود.

یک قوس نرمال به طور کلی در جذب فشار و ضربه خوب عمل میکند؛ اما هنوز احتمال پرون شدن وجود دارد بخصوص اگر نوع قوس شما در پای راست وچپ متفاوت باشد. کفی های سفارشی به صورت جداگانه برای هر پا قالب گیری می شوند و به حفظ قوس های سالم کمک میکنند و از سلامت پای شما حمایت می کنند.

پایی با قوس بلند اغلب بیش از حد سفت و غیر قابل انعطاف است که با عث افزایش افتادگی به سمت پایین به هنگام راه رفتن و یا دویدن میشود. این منجر به جذب ضربه ضعیف میشود که بیشتر آن به پا، لگن و پشت منتقل میشود. کفی های سفارشی پویا هستند ( خم میشوند.) در حالی که دارای بالشتک عالی برای جذب ضربه مناسب و محل قرار گرفتن پاشنه عمیقی را در اختیار شما قرار میدهد که همگی به پای شما کمک میکند که ثبات داشته باشد.

امتیاز شاخص پا

شاخص پا شدت پرونیشن ثبات را در پاهای شما از بهینه تا شدید نشان میدهد. شاخص 102 پرونشین بی ثباتی متوسط است. عدم تعادل درمان نشده در هر سطح ممکن است منجر به مشکلات مزمن در سراسر بدن شما شود.

نقشه حرارتی فشار پا

نواحی قرمز رنگ در اسکن پا نشان می دهد که پاهای شما در کجا فشار وارد میکنند. از دست دادن ارتفاع قوس که قرمزی بیشتری در وسط کف پا نشان میدهد مانند تصویر، میتواند باعث صاف شدن و چرخش پاها شود. اسکن همچنین درصد عدم تعادل را برای هر پا نشان میدهد. عدد بالاتر نشان دهنده بی ثباتی بیشتر در آن سمت بدن است.

تراز بدن

تصویر ارزیابی بدن نشان میدهد که چگونه عدل تعادل در پا ها میتواند منجر به چرخش زانو، شیب لگن و افتادگی شانه شود. این عدم تعادل در بدن میتواند ناشی از پرونشین و خوابیدن قوس کف پا باشد. این بی ثباتی ها منجر به بیماری هایی مانند التهاب کف پا، درد زانو، درد لگن، کمردرد و گردن درد شود. بدنی که به درستی تراز شده باشد پاها، زانوهای هماهنگ، لگن و شانه های متقارن خواهد داشت. پوشیدن ارتز های کاربردی ممکن است به کاهش عدم تعادل و شرایط ناشی از آن کمک کند.

هزینه اسکن کف پا در تهران

اسکن کف پا می‌تواند روش‌ها و دستگاه‌های مختلفی داشته باشد. هر روش اسکن و هر دستگاه برای کف پا می‌تواند از نظر هزینه بسیار متفاوت باشد. همچنین مکان مطب انتخاب شده نیز می‌تواند هزینه را تغییر دهد.

شما می توانید برای تهیه انواع کفش ، کفی و صندل طبی ، از جمله صندل مخصوص خار پاشنه به کلینیک ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید یا از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :امید موسی تبار [ 1402-04-13 ]
با سلام دکتر من کف پای صافی دارم از مطالبتون خیلی بهره بردم و میخواستم برای اسکن کف پا و کفی طبی از شما کمک بگیرم .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع کمربند طبی برای کمر دردانواع کمربند طبی برای کمر درد

کمربند طبی یا بریس کمر می تواند یک عنصر موثر از یک برنامه درمانی جامع برای برخی از بیماری های ستون فقرات باشد و همچنین می تواند پشتیبان ستون فقرات در حین بهبودی پس از جراحی کمر باشد. در این مطلب ویژگی ها و فواید کمربند طبی را بررسی کرده ایم. ... ادامه مطلب

علل درد لگن و درمان آنعلل درد لگن و درمان آن

درد لگن به درد ناحیه بین کمر و بالای ران پا گفته می شود. این درد باعث می شود آرام تر حرکت کنید . ... ادامه مطلب

چه عضلاتی می توانند در کمر درد موثر باشند؟چه عضلاتی می توانند در کمر درد موثر باشند؟

کمر درد یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که در کار ما وقفه می اندازد و ناراحتی های زیادی را به وجود می آورد. ... ادامه مطلب

علت و علائم گرفتگی رگ گردنعلت و علائم گرفتگی رگ گردن

سفت شدن گردن معمولاً با درد و دشواری حرکت گردن مشخص می شود، به ویژه هنگامی که سعی می کنید سر را به پهلو بچرخانید. همچنین ممکن است با سردرد، گردن درد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465