کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای مغز و اعصاب / درباره بیماری پارکینسون،بیماری پارکینسون چیست؟

درباره بیماری پارکینسون،بیماری پارکینسون چیست؟

پارکینسون، نوعی اختلال پیشرفته عصبی است که بر حرکت فرد تأثیر می‌گذارد. بیماری پارکینسون دومین اختلال عصبی شایع و اولین اختلال حرکتی شایع است. ویژگی بارز پارکینسون، شروع تدریجی لرزش در اندام‌ها و سر در زمان استراحت، خشکی عضلات ، کاهش سرعت حرکت و از دست دادن تعادل است که این علائم به طور پیشرونده‌ای رو به وخامت می‌ گذارند و می‌توانند در صحبت کردن و راه رفتن فرد اختلال ایجاد کنند به طوری که فرد توانایی انجام کارهای ساده روزانه را از دست خواهد داد. بیماری پارکینسون بر سلول‌های مغز که تولید کننده‌ ی دوپامین هستند تأثیر می‌گذارد و باعث مرگ آنها می‌شود و به همین دلیل سطح دوپامین در مغز کاهش می‌یابد. علت این بیماری تاکنون مشخص نشده است؛ اما محققین بر این باورند که عوامل ژنتیکی و محیط در ابتلا به این بیماری نقش دارند. اگرچه با شروع علائم،‌ درمان‌های کمکی در بهبود محدودیت‌های فعالیتی مفید هستند؛ اما برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد و گاهی به زوال عقل نیز می‌انجامد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علت بیماری پارکینسون

در بیماری پارکینسون سلول های عصبی خاصی (نورون ها) در مغز به تدریج تخریب می شوند و از بین می روند. بسیاری از این علائم به دلیل از بین رفتن نورون هایی است که یک پیام رسان شیمیایی در مغز شما به نام دوپامین تولید می کنند. هنگامی که سطح دوپامین کاهش می یابد باعث فعالیت غیرطبیعی مغز می شود و علائم بیماری پارکینسون پدیدار می شود. علت بیماری پارکینسون ناشناخته است؛ اما به نظر می رسد عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند، از جمله:

محققان همچنین خاطر نشان كردند كه در مغز مبتلایان به پارکینسون تغییرات بسیاری رخ می دهد، اگرچه هنوز مشخص نیست كه چرا این تغییرات رخ می دهد. این تغییرات شامل موارد زیر است:

  1. وجود اجسام لویی. مجموعه ای از مواد خاص درون سلول های مغزی نشانگرهای میکروسکوپی بیماری پارکینسون هستند که اجسام لویی نامیده می شوند و محققان معتقدند که این اجسام لویی سرنخ مهمی را برای کشف علت بیماری پارکینسون در اختیار دارند.
  2. آلفا سینوکلین در اجسام لویی یافت می شود. اگرچه بسیاری از مواد در اجسام لویی وجود دارند، دانشمندان معتقدند که مهمترین آن پروتئین طبیعی و گسترده ای است به نام آلفا سینوکلین (a-synuclein) که در تمام اجسام لویی به صورت انبوه یافت می شود وسلول ها نمی توانند آن را تجزیه کنند. این ماده در حال حاضر یک موضوع مهم و مورد توجه محققان بیماری پارکینسون است.

عوامل خطر پارکینسون

عوامل خطر بیماری پارکینسون شامل موارد زیر است:

  1. سن. بزرگسالان جوان به ندرت به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند. این بیماری معمولاً از میانسالی یا پیری شروع می شود و خطر آن با افزایش سن افزایش می یابد. معمولاً افراد در حدود 60 سال یا بالاتر به این بیماری مبتلا می شوند.
  2. وراثت. اگر یکی از بستگان نزدیک فرد به بیماری پارکینسون مبتلا باشد احتمال ابتلا به این بیماری در او افزایش می یابد. با این حال اگر در خانواده خود بستگان زیادی با بیماری پارکینسون نداشته باشید خطر ابتلای شما اندک است.
  3. جنسیت. مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری پارکینسون هستند.
  4. قرار گرفتن در معرض سموم. قرار گرفتن در معرض علف کش ها و سموم دفع آفات ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کمی افزایش دهد.
بیماری پارکینسون

علائم پارکینسون

علائم دیگری نیز ممکن است در اثر مشکلاتی که سلول ها ی مغزی و اعصاب با کنترل عضلات دارند، ایجاد شوند. این علائم عبارت اند از:

تعداد زیادی از علائم دیگر نیز در برخی از موارد و معمولاً با تشدید بیماری به وجود می آیند. این علائم شامل موارد زیر می باشند:

عوارض بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون اغلب مشکلاتی به همراه دارد که قابل درمان هستند، از جمله:

  1. مشکلات تفکر. ممکن است فرد مشکلات شناختی (دمانس یا زوال عقل) و مشکلات تفکر را تجربه کند. این موارد معمولاً در مراحل بعدی بیماری پارکینسون اتفاق می افتد. این مشکلات شناختی چندان به داروها پاسخگو نیستند.
  2. افسردگی و تغییرات عاطفی. ممکن است گاهی اوقات فرد در مراحل اولیه دچار افسردگی شود. درمان افسردگی می تواند توانایی مقابله با سایر چالش های بیماری پارکینسون را آسان تر کند. همچنین ممکن است تغییرات عاطفی دیگری مانند ترس، اضطراب یا از بین رفتن انگیزه را تجربه کند. پزشکان ممکن است برای درمان این علائم داروهایی را تجویز کنند.
  3. مشکلات بلع. با پیشرفت بیماری ممکن است بلع بیمار دچار مشکل شود. بزاق به دلیل کند شدن بلع در دهان جمع می شود و منجر به سرازیری آب دهان می شود.
  4. مشکلات جویدن و خوردن. آخرین مرحله بیماری پارکینسون بر عضلات دهان تأثیر می گذارد و جویدن را مشکل می کند. این مسئله می تواند منجر به خفگی و سوء تغذیه شود.
  5. اختلالات خواب. مبتلایان به پارکینسون اغلب دارای مشکلات خواب هستند، از جمله بیدار شدن مکرر در طول شب، بیدار شدن زود هنگام یا خوابیدن در طول روز.

سطح‌ های مختلف بیماری پارکینسون

در مراحل اولیه ی بیماری تحت درمان قرار گرفتن فرد، به کنترل علائم او کمک می‌کند؛ اما در اغلب اوقات با پیشرفت بیماری شاهد کاهش تأثیر داروها بر روند پیشرفت هستیم. نشانه هایی که در مراحل ابتدایی بیماری فرد را درگیر می‌کند، به طور معمول با ناتوانی شخص برای انجام فعالیت ‌های روزانه شخص همراه می‌باشد.
روند این بیماری را می‌توان به سه مرحله ‌ی:

  1. ابتدایی
  2. میانی
  3. پیشرفته تقسیم کرد.

در مرحله ی اولیه فرد با لرزش در یک سمت بدن یا یک دست یا پای خود مواجه می ‌شود. با پیشرفت بیماری در اغلب اوقات و نه به صورت دائم و همیشگی ممکن است لرزش به سمت دیگر بدن هم منتقل گردد. در این حالت فرد دچار ضعف، درد مفاصل و همچنین خستگی می ‌شود.
در مرحله ی میانی ممکن است با پیشرفت بیماری علائم حرکتی نیز شدت یابند. در این مرحله فرد دچار سفتی، کندی، ضعف و عدم هماهنگی در عضلات می ‌شود. با این تفاسیر فرد دچار مشکل شده و نمی‌ تواند کارهایی مانند نوشتن، مسواک زدن و اصلاح صورت خود را انجام دهد.
بروز تغییر در دست خط فرد نیز از تغییرات رایج در این مرحله از بیماری می ‌باشد. فرد در این مقطع با مشکل عدم تعادل نیز مواجه است و همان‌گونه که اشاره کردیم در مواقع راه رفتن به جلو خم شده و قوز می‌کند و در برخی موارد، پای خود را روی زمین می‌کشد.
آخرین مرحله، مرحله‌ی پیشرفته‌ی پارکینسون می‌باشد که این مرحله پس از چندین سال خود را نشان می‌ دهد. بعد از سال‌ها که فرد دارای علائمی مانند افزایش لرزش بدن و انقباضات عضلات است، مخصوصاً اگر روند درمان را به طور دقیق طی نکند، مجبور به استفاده از ویلچر می ‌شود و حتی در مواردی مجبور به بستری خواهد شد.
افرادی که به طور منظم داروهای خود را استفاده میکنند، امکان دارد که علائم مراحل پیشرفته را هیچگاه تجربه نکنند؛ اما این امکان وجود دارد که علائم حرکتی دیگری به سراغ آنها برود. همچنین در برخی مراحل این نوسانات حرکتی نشان از این مسئله است که فرد باید در روند درمان تغییرات دارویی داشته باشد. استفاده از دارو اگر بدون توجه و کنترل دقیق باشد، می ‌تواند روند درمان بیماری را بسیار پیچیده کند. از دیگر مشکلاتی که فرد ممکن است در مرحله پیشرفته تجربه کند، زوال عقلی است. در این حالت فرد با سردرگمی شبانه و گیجی مواجه می‌شود. همچنین ممکن است شخص بیمار حافظه ی خود را از دست دهد. لازم به ذکر است که متأسفانه درمان‌های موجود برای پارکینسون می‌تواند به بروز این مشکلات در فرد دامن بزند.

تشخیص پارکینسون

هیچ آزمایشی برای اطمینان از وجود بیماری پارکینسون در فرد وجود ندارد. تشخیص این بیماری، بر اساس علائم پارکینسون که در بالا به آنها اشاره شد انجام می شود. در مراحل اولیه ی بیماری که علائم آن هنوز خفیف بوده و به درستی مشخص نیستند، ممکن است برای پزشک تشخیص پارکینسون دشوار باشد. بیماری پارکینسون در برخی مواقع با بعضی از عارضه های دیگر اشتباه گرفته می شود. همچنین برخی از بیماری ها حتی می توانند علائمی دقیقاً مشابه بیماری پارکینسون داشته باشند که البته به دلایل دیگری ایجاد شده اند. بنابراین به منظور تشخیص صحیح بیماری پارکینسون، نیاز است که فرد به متخصص مراجعه کند. در صورتی که همچنان در تشخیص بیماری شک و تردید وجود داشته باشد، می توان نوعی اسکن مخصوص را انجام داد. این اسکن می تواند بین بیماری پارکینسون و برخی دیگر از اختلالات با علائم مشابه تفاوت هایی را نشان دهد.

زمان مراجعه به پزشک

چهار مورد از علائم پارکینسون که در مراحل اولیه بیماری رایج است عبارتند از:

  1. ارتعاش دست و پا در حالت استراحت (لرزش بیمار همزمان با ارتعاش دست و پا در حالت استراحت)
  2. آرام شدن حرکت (برادیکینسیا Bradykinesia)
  3. سختی حرکت و خشک شدن دست و پا یا بدن
  4. تعادل ضعیف

در حالتی که دو یا تعداد بیشتری از این علائم را در خود یا اطرافیان می‌بینید، به خصوص وقتی که نشانه‌ها در یک سمت بدن بیشتر از سمت دیگر پدیدار شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درمان بیماری پارکینسون

در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد؛ اما برخی درمان‌ها به طور چشمگیری باعث تأخیر در شروع و بهبود علائم حرکتی می‌شوند. در زیر به بررسی گزینه‌های درمانی بیماری پارکینسون می‌پردازیم:

طب سوزنی برای پارکینسون

طب سوزنی یک طب سنتی چینی است که مطالعات نشان داده‌اند ممکن است در درمان پارکینسون و مدیریت علائم غیر حرکتی آن مؤثر باشد. طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن ضد عفونی شده یکبار مصرف در نقاط خاص بدن است. این نقاط، یک پاسخ عصبی خاص را به وجود می‌آورند که باعث آزاد شدن هورمون‌های اندوژن و انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود. درمان با طب سوزنی اغلب بدون درد است و بیماران به علت آزاد شدن این هورمون‌های اندوژن، احساس آرامش تقریباً فوری را تجربه می‌کنند. اثرات بهبودی و آرامش ماندگارتر، معمولاً بعد از چند جلسه درمان با طب سوزنی دیده می‌شود. البته دوره درمان با طب سوزنی را باید پزشک شما برنامه ریزی کند. وضعیت ذهنی یا ذهنیت بیمار نیز تأثیر زیادی در نتایج مثبت طب سوزنی برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن و ناتوان کننده دارد. طب سوزنی راهی آرام و طبیعی برای ایجاد ارتباط ذهن و روح و کمک به بهبود وضعیت بیماران ارائه می‌دهد.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

پیشگیری از پارکینسون

از آنجا که علت پارکینسون به درستی شناخته نشده است، راه‌های اثبات شده‌ی جلوگیری از این بیماری نیز ناشناخته مانده است. دانشمندان بر این باورند که پارکینسون در اثر ژنتیک و عوامل محیطی ایجاد می‌شود. به همین دلیل اجتناب از برخی عوامل مضر محیطی در پیشگیری از این بیماری می‌تواند مؤثر باشد.

  1. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا و نوشیدن مایعات مناسب، می‌تواند به جلوگیری از یبوست که در بیماری پارکینسون رایج است کمک کند. استفاده از مواد مغذی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ در افراد پارکینسونی مفید می‌باشد.
  2. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که تمرینات هوازی منظم می‌تواند خطر بیماری پارکینسون را کاهش دهد. ورزش، قدرت عضلانی و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد و در حفظ تعادل و کاهش افسردگی و اضطراب مؤثر است. شما می‌توانید با پیاده روی، شنا، باغبانی، رقص، ایروبیک و ورزش‌های کششی در افزایش فعالیت‌های بدنی خود نقش مؤثری داشته باشید. یوگا و ماساژ درمانی نیز می‌توانند تنش عضلانی را کاهش دهند و باعث آرامش بیش‌تر شوند.
  3. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ابتلا به بیماری پارکینسون در افرادی که کافئین مصرف می‌کنند، کمتر است. تأثیرگذاری این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتری است.
  4. استفاده از نوعی آنتی اکسیدان به نام فلاونوئید ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد. فلاونوئید در انواع توت، سیب، سبزیجات، چای سبز و انگور قرمز یافت می‌شود.
  5. زردچوبه حاوی آنتی اکسیدانی به نام کورکومین است. برخی آزمایشگاه‌ها حاکی از آن است که کورکومین مانع از چسبیدن پروتئین‌هایی که در بیماری پارکینسون نقش دارند، می‌شود.
  6. گرم کردن چندین باره‌ی روغن‌های سرخ کردنی مانند روغن آفتابگردان باعث آزاد شدن مواد شیمیایی سمی، به نام آلدئیدها در آنها می‌شود. دانشمندان معتقدند که آلدئیدها با بیماری‌های پارکینسون، آلزایمر و برخی از سرطان‌ها مرتبط هستند.
  7. قرار گرفتن در معرض علف کش‌ها، آفت کش‌ها و سایر سموم، خطر بیماری‌های عصبی مانند بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای مراقبت از خودتان، در هنگام استفاده از این نوع محصولات از لباس محافظ استفاده کنید.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ از روشهای غیر جراحی و مناسبی برای درمان یا بهبود انواع کمر درد، از جمله کمر درد بارداری استفاده می شود. از جمله آنها می توان به تجویز بریس، استفاده از لیزر درمانی ، فیزیوتراپی و ورزش درمانی ، درمان دستی، طب سوزنی و ... اشاره نمود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رقیه صفدری [ 1402-07-03 ]
مادرم بيمارى پاركينسیون داره و هر روز هم داره شديدتر ميشه. يكى از پاهاش هم پيچ ميخوره و نميتونه راه بره. نميدونيم بايد چكار كنيم و هزينه هاى زيادى كردم . لطفا جواب بديد راه حلى جلوى پامون قرار بديد

سینا بیات [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر من پدر 74 ساله ای دارم که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند از مطابتون خیلی بهره بردم ولی نیاز به معاینه حضوری هم هست می خواستم یک وقت حضوری بگیرم بدرود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل و درمان درد لگنعلل و درمان درد لگن

متخصصین طب فیزیکی بر اساس معاینه دقیق ، آزمایشها و بررسی های رادیولوژی مثل عکس ساده، ام آر ای و اسکن استخوان علل درد لگن را تشخیص می دهند. ... ادامه مطلب

علل کمر درد ناگهانی چیست و چگونه درمان می شود؟علل کمر درد ناگهانی چیست و چگونه درمان می شود؟

یکی از مشکلات شایعی که امروزه در افراد زیادی مشاهده می شود، کمردرد است که عوامل زیادی باعث ایجاد این مورد از آسیب های ستون فقرات آن می شود. ... ادامه مطلب

ورم دست و پا و روشهای درمان در کلینیک طب فیزیکیورم دست و پا و روشهای درمان در کلینیک طب فیزیکی

تورم معمولاً نتیجه التهاب یا تجمع مایع در بافت است که هم در اندام های داخلی ایجاد می شود، هم می تواند پوست و عضلات بیرونی را تحت تأثیر قرار دهد ... ادامه مطلب

علائم و علت در رفتگی کتف و شانه چیست؟علائم و علت در رفتگی کتف و شانه چیست؟

طب فیزیکی کمک می کند تا بسیاری از درد‌های عضلانی در قسمت شانه رفع شود و التهابات کاهش پیدا کند و میزان قدرت شانه افزایش پیدا کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465