کفی طبی

بریس یا ارتوز چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید

ارتز به مجموع وسایلی گفته می‌ شود که جهت اصلاح وضعیت اندام یا عضو یا کمک به عملکرد عضو یا جایگزین عملکرد از دست رفته می‌ شود. برای تهیه ارتزها که ابزاری برای جلوگيري و تصحيح بد شكلي‌ در قسمت‌ هاي مختلف بدن هستند؛ می‌ توانید به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

ارتزها ممکن است از جنس‌های مختلفی مانند چرم، پلاستیک، فلز یا ترکیبی از مواد مختلف به صورت پیش ساخته یا مخصوص هر فرد و متناسب با اندام هر فرد ساخته شوند.فناوری ارتوپدی بین دو رشته کلاسیک پروتز و ارتز تفاوت قائل می‌شود. در حالی که پروتز جایگزین بخشی از بدن می‌شود، ارتز از یک قسمت بدن یا عملکرد بدن پشتیبانی می‌کند.در ارتزهای سنتی، ارتزها صرفاً یک عملکرد حمایتی دارند. آن‌ها تحرک از دست رفته را از طریق تثبیت یا ایمن سازی و تسکین مناطق آسیب دیده جبران می‌کنند.

ارتزهای مدرن نه تنها عملکردهای عصبی و تشریحی را محدود نمی‌کنند بلکه از آن‌ها پشتیبانی نیز می‌کند. رویکرد جدید ترکیبی از عملکرد تثبیت کننده کلاسیک و یک رویکرد پویا است که رویکردهای درمانی متضاد را برای مدت طولانی ارائه می‌دهند. با این رویکرد جدید، عملکردهای عصبی فعال یا دوباره فعال می‌شوند که در نتیجه عملکردهای فیزیولوژیکی ساختارهای آناتومیکی را در اختیار می‌گیرند.

بریس

هدف از درمان با ارتز:

به طور کلی وظیفه یک ارتز جبران امنیت از دست رفته عضلانی است به نحوی که بیمار را تا حد ممکن در محدوده حرکتی خود محدود کند و در عین حال امنیت لازم را از طریق نیروهای خارجی به دست آورد.

هدف اصلی هر درمانی ایجاد امنیت در هنگام ایستادن است. در ارتز، این امر با استفاده از عناصر عملکردی حمایت کننده یا تثبیت کننده حاصل می‌شود. عناصر عملکردی جدید در ارتزها باعث پایداری و حفظ عملکردهای فیزیولوژیکی پویای مفصل در همان زمان می‌شود.

پس از اطمینان از امنیت و ثبات کافی، هدف بعدی دستیابی به راه رفتنی است که تا حد امکان فیزیولوژیک باشد. این امر تنها در صورتی محقق می‌شود که عناصر دینامیکی بدون غفلت از عناصر حمایت کننده در ارتز گنجانده شوند. اگر ترکیب مناسبی برای بیمار پیدا شود، می‌توان از بیماری‌های ثانویه که بیشتر به دلیل الگوی راه رفتن غیرفیزیولوژیک و عدم حرکت ایجاد می‌شود، پیشگیری کرد.

موارد استفاده از ارتزها:

موارد استفاده ارتزها به تجویز پزشک و نوع آسیب دیدگی افراد بستگی دارد. با این وجود از مصارف این وسایل کمکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نحوه کارکرد ارتز:

ارتزها علاوه بر عملکردهای اساسی مانند محافظت، اصلاح و بهبود عملکردهای محدود، می‌توانند بسیار دقیق با نیازهای بیمار سازگار شوند. در مورد ارتز برای افراد فلج، این کار عمدتاً با استفاده از مفاصل ارتز در سطح زانو و مچ پا انجام می‌شود.

برخلاف دستگاه‌های سفت و سخت قبلی که اغلب حرکات را به شدت محدود می‌کردند، ارتزهای امروزی توانایی حرکت را افزایش می‌دهند. با استفاده از مفاصل ارتوتیک می‌توان دینامیک ارتز را دقیقاً با نقاط محوری محورهای حرکتی مفاصل آناتومیک اندام‌های بدن، همسو کرد. دینامیک ارتز دقیقاً در جایی رخ می‌دهد که دینامیک در سیستم اسکلتی در افراد سالم رخ می‌دهد. از آنجایی که پویایی ارتز از طریق مفاصل ارتز به دست می‌آید، بسکت های ارتز را می‌توان پایدار و مقاوم در برابر پیچش تولید کرد. این برای کیفیت و عملکرد ارتز بسیار مهم است، زیرا این تنها راه برای اطمینان از اینکه ارتز ثبات لازم را برای دستیابی به امنیت در هنگام ایستادن و راه رفتن فراهم می‌کند، است.

انواع ارتز:

هر ارتز هدف خاصی دارد. انواع مختلف ارتزهایی که مورد بررسی قرار خواهند گرفت عبارتند از:

هدف از ارتز استاتیک تثبیت، حمایت و محافظت است. ارتز استاتیک برای بی‌حرکت کردن یا محدود کردن حرکت در مفصل استفاده می‌شود. سفت است و قسمت معینی از بدن را در موقعیت ایمن نگه می‌دارد. این نوع ارتز هیچ فشار یا کشش بیش از حدی به قسمت‌های بدنی که می‌پوشاند، وارد نمی‌کند.

هدف از ارتز پیشرونده استاتیک افزایش تدریجی حرکت است. این نوع ارتز فشار یا کشش ثابتی را در دورترین نقطه‌ای که مفصل می‌تواند حرکت کند، ایجاد می‌کند. هنگامی که بافت‌ها (مفاصل، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها) با موقعیت خود تنظیم شدند و دیگر کشش احساس نمی‌شود، تغییراتی در ارتز برای افزایش موقعیت و کشش ایجاد می‌شود. این به تعداد دفعات مورد نیاز رخ می‌دهد تا زمانی که دامنه حرکتی مورد نظر به دست آید.

هدف از ارتز پویا برای افزایش حرکت، ایجاد کشش است. یک ارتز پویا کشش مداوم را به قسمت سفت بدن در یک جهت وارد می‌کند و به قسمت بدن اجازه می‌دهد در جهت مخالف حرکت کند. اغلب اوقات از نوارهای لاستیکی برای ایجاد کشش استفاده می‌شود.

هدف از ارتز پویا برای عملکرد، حمایت از اعضای بدن از طریق حرکاتی است که ممکن است به دلیل آسیب، جراحی یا شرایط مختلف از بین بروند.

انواع ارتز براساس موقعیت مورد استاده در بدن:

ارتز اندام تحتانی:

ارتزهای اندام تحتانی ابزارهایی هستند که برای مدیریت اثرات ارتوپدی و عصبی بر روی اندام‌های دست نخورده استفاده می‌شوند. ارتزهای اندام تحتانی برای حمایت از اندام، بهبود هم ترازی، بهبود عملکرد، کنترل حرکت، کاهش افتادن، تسکین درد، اصلاح ناهنجاری‌ها و کاهش پیشرفت بدشکلی استفاده می‌شوند.

رایج‌ترین ارتزهای اندام تحتانی عبارتند از:

ارتز نخاعی یا بریس ستون فقرات:

بریس‌های ستون فقرات نوع خاصی از ارتز هستند. دلایل مختلفی برای نیاز بیمار به بریس ستون فقرات وجود دارد، از جمله مراقبت‌های بعد از عمل، آسیب حاد، درد مزمن، بی ثباتی، بیماری دژنراتیو یا ناهنجاری ستون فقرات. ارتزهای ستون فقرات، که شامل بریس‌های گردن و پشت هستند، برای حمایت، تثبیت و کاهش درد در نواحی مختلف ستون فقرات استفاده می‌شوند.

انواع ارتزهای ستون فقرات عبارتند از:

دستگاه‌های تحریک کننده برقی عملکردی:

یک محرک الکتریکی عملکردی (FES) از جریان الکتریکی برای فعال کردن اعصاب در اندام‌های تحت تأثیر بیماری‌های نورون حرکتی فوقانی استفاده می‌کند. اغلب برای کمک به کنترل افتادگی پا، بی ثباتی زانو، افتادگی مچ دست، همی پلژی و اسپاستیسیتی استفاده می‌شود.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

شرایطی مانند افتادگی پا، افتادگی مچ دست یا بی ثباتی زانو در نتیجه مولتیپل اسکلروزیس (MS)، فلج مغزی (CP)، سکته مغزی (CVA)، آسیب نخاعی ناقص (i-SCI) و آسیب مغزی تروماتیک (TBI) بهترین پاسخ را به FES نشان می‌دهند.

ارتز اندام فوقانی:

ارتز اندام فوقانی آسیب مچ دست، آرنج، شانه‌ها و موارد دیگر را برطرف می‌ کند.

برخی از رایج‌ ترین ارتزهای اندام فوقانی در زیر معرفی شده‌ اند:

استئوآرتروپاتی نوروپاتیک یا پای شارکو یک فرآیند التهابی است که بر بافت‌ های نرم، استخوان‌ ها و مفاصل پا یا مچ پا تأثیر می‌ گذارد. یک وضعیت بالقوه محدود کننده تحرک که در برخی موارد قابل پیشگیری است. در صورتی که به این عارضه مبتلا هستید؛ با مراجعه به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ و تهیه بریس و ارتزهای مخصوص آرتروپاتی شارکو می‌ توانید شرایط خود را بهبود دهید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی داردانحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی دارد

اگر به هر دلیلی فاصله بین زانوها افزایش یابد، درحالی که قوزک‌ ها به هم چسبیده اند پای پرانتزی (ژنوواروم) نامیده می شود.به علت کمانی شدن پاها در این بی ... ادامه مطلب

اثر کفش طبی کودکان در رفع ناهنجاریهای پا؛ انواع، مزایا، قیمتاثر کفش طبی کودکان در رفع ناهنجاریهای پا؛ انواع، مزایا، قیمت

گاهی اوقات کودکان دچار ناهنجاریهایی در پا می شوند که یکی از راه های درمان این ناهنجاریها استفاده از کفش طبی می باشد. ... ادامه مطلب

لیزر چیست و چه کاربردی در درمان دیسک دارد؟لیزر چیست و چه کاربردی در درمان دیسک دارد؟

مهره های ستون فقرات به وسیله دیسک ها از یکدیگر جدا شده اند. پارگی در حلقه فیبری دیسک بین مهره ای، سبب بیرون زدگی بخش نرم و ژله ای مرکز دیسک می شود که به این عارضه، فتق دیسک کمر گفته می شود. ... ادامه مطلب

چرخش مچ پا به خارج یا پرونیشن چه علتی دارد؟چرخش مچ پا به خارج یا پرونیشن چه علتی دارد؟

پرونیشن زمانی اتفاق می‌ افتد که راه رفتن شما (طرز راه رفتن یا دویدن) در نهایت باعث می‌ شود که قوس‌ های پا بیش از حد معمول صاف شوند. که بر عضلات، تاندون ها و رباط هایی که از قوس کف پاهای شما حمایت می کنند، فشار وارد می کند. پرونیشن خطر آسیب دیدن پا و ساق را افزایش می دهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465