کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / هالوکس ولگوس و ریجیدوس / هالوكس والگوس چیست و علت ایجاد آن؟

هالوكس والگوس چیست و علت ایجاد آن؟

یکی از مناسب ترین روشهای درمان هالوکس والگوس استفاده از کفی، صندل طبی و اسپلینت هالوکس والگوس است. شما می‌ توانید برای تهیه و خرید کفی، صندل طبی واسپلینت هالوکس والگوس به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

هالوكس ولگوس انحراف شست پا به سمت داخل است.این بیماری معمولا با سابقه فامیلی همراه است ولی پوشیدن كفش پنجه باریك و پاشنه بلند نیز در بروز آ ن موثر است.در سنین میانسالی شایعتر است.بهترین درمان ورزشهای مخصوص هالوكس والگوس است كه زاویه انحراف را به اندازه قابل قبولی كاهش می دهد.

آخرین روش جراحی است كه در موارد شدید و عدم پاسخ به درمانهای دیگر بكار می رود.

آدرس اینستاگرام دکتر بیژن فروغ

چه مواردی را باید مد نظر قرار داد

هالوکس والگوس که به نام بونیون هم نامیده میشود، به انحراف خارجی اولین انگشت در مفصل متاتارسوفالنژیال اطلاق میشود .این حالت عمدتا با درد قسمت میانی پا همراه است که مخصوصا وقتی بیمار کفش میپوشد بیشتر قابل توجه است.
هالوکس والگوس میتواند علتی خارجی یا داخلی داشته باشد. نوع کفش و پوشش پا عامل اصلی خارجی برای هالوکسوالگوس است (نظیر کفشی که پاشنههای باریک و بلند دارد).

دلایل داخلی شامل سابقه خانوادگی (سابقه خانوادگی این مشکل تا حدود 83 گزارش شده است)، همراه با کف پای صاف، و کنراکچر تاندون آشیل.
تشخیص افتراقی شامل هالوکس ریجیدیتوس (آرتریت مفاصل)، سیزاموئیدیت، شکستگی، نقرس، بیماریهای روماتولوژیک، دردهای نورولوژیک (معمولا دیابت) و عفونت است.

علل هالوكس والگوس

چه باید کرد؟

از معاینه بیمار در حال ایستاده بپرهیزید چرا که ایستادن این بدشکلی را تشدید میکند.
قوس پا را به دقت مشاهده کنید، به دنبال کف پای صاف باشید، از بیمار بخواهید بایستد و به اطراف بچرخد و (در صورتی که درد اجازه میدهد) روی نوک انگشت بایستد.

هالوکس والگوس را از هالوکس ریجیدوس افتراق دهید چرا که این مشکلات به نحو متفاوتی درمان میشود. در هالوکس ریجیدوس بیمار درد دارد و سفتی عمدتا در اولین مفصل متاتارسوفالنژیال بوده و بدون دورسی فلکش است.

به شدت (درجه انحراف به خارج بند پروگزیمال از متاتارس اول توجه کنید: طبیعی: کمتراز 15 درجه؛ خفیف: کمتر از 20 درجه؛ متوسط:40ـ 20 درجه؛ شدید: بیش از 40 درجه).

سایر اشکال مهم شامل درگیری انگشت دوم (که ممکن است در معرض خطر دررفتگی باشد)، کیفیت پوست (کالوس نشان دهنده فشار بیش از حد روی یک نقطه است، ترک خوردگی پوست پیشبینیکننده زخمهای قبلی پا است)، و ضربانها و حساسیتها است. سفتی مفصل متاتارسوفالنژیال مطرح کننده آرتریت است. به هالوکس ریجیدوس توجه کنید، چرا که درمان آن متفاوت است.

درمان محافظهکارانه و با اهمیت شامل تعدیل نوع کفش، استفاده از کفش پهن با یک کفی نرم و پاشنه کوتاه است. وسایل بدون نیاز به نسخه شامل پدهای مخصوص پنیهپا ممکن است علایم بیمار را بهبود بخشد. اگر این درمانها مفید نبود، بیمار باید برای ساخت اسپیلینت متناسب با نیاز او به متخصص ارتوپدی ارجاع داده شود. این امر خصوصا در بیماران با دفرمیتی که از انجام عمل جراحی اکراه دارند.

برخی مطالعات نشان داده اند که ارتوزها اساسا درد پای مرتبط با هالوکسوالگوس را بهبود میبخشید. هالوکسوالگوس معمولا به آهستگی پیشرفت میکند، بنابراین در صورت شکست درمان نگهدارنده ابتدایی، خطر کم بیمار را تهدید میکند همچنانکه مشخص شده است پیامد نهایی آن هم خطری ندارد.

اگر علیرغم درمان نگهدارنده شکایات بیمار کماکان باقی بماند یا اگر دفرمیتی پیشرفت کرد، انجام جراحی باید مدنظر قرار گیرد (جدول). خطرات جراحی هالوکسوالگوس شامل هالوکسواروس (اصلاح بیشاز حد)، عود و بدترشدن عملکرد است.

هیچ یک از بیماران به سطح فعالیت قبلی خود برنمیگردند، و تا یکسوم آنها بعد از عمل قادر به پوشیدن کفش مورد علاقه شان نخواهند بود.
جراحی معمولا یک روز به طول میانجامد. بیماران باید تا دو هفته از عصای زیر بغل استفاده نموده بتوانند و سپس به تدریج تحمل وزنشان را افزایش داده و در حدود 6 هفتگی به وضعیت طبیعی برسند.

افراد بسیاری به ویژه در اثر پوشیدن مداوم کفش، با ایجاد میخچه در پاهای خود مواجه هستند که با استفاده از کفی و کفش طبی مناسب می‌ توانند از این عارضه پیشگیری نموده یا به درمان آن بپردازند. در مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ انواع کفی و کفش طبی مناسب میخچه آماده ارائه به متقاضیان گرامی می‌ باشد. شما می‌توانید برای هماهنگی جهت سفارش، کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :طوفان رضوی [ 1396-06-17 ]
سلام دکتر ممنون از اطلاعات خوبتون من در هر دوپا انحراف شست پا دارم میخواستم ازتون راهنمایی بگیرم از اونجا که هزینه نسبتا بالایی داره فقط میتونم تو بیمارستانهای تامین اجتماعی عمل کنم سنم هم سی پنج سال هست دو تا سوال دارم اولا کدوم بیمارستان میتونم عمل کنم که تامین اجتماعی باشه ثانیا کدوم دکترو پیشنهاد میدیدممنون

نریمان [ 1394-11-11 ]
با سلام پای بنده هردو به شکل خیلی بدی هست و هالوکس ولگوس دارد بهترین پزشک جراح در اصفهان را به بنده معرفی نمایید لطفا با ایمییل ممنون 45 ساله هستم

امین حسن زاده [ 1394-01-23 ]
باسلام خیلی ممنون اطزحمات شمامنم این بیماری رادارم اماخیلی رعایت میکنم امالطفاراهکارهای زیادی دراین زمینه بدهید باتشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا دیسک کمر می تواند موجب فلج پاها شود؟آیا دیسک کمر می تواند موجب فلج پاها شود؟

دیسک کمر و فلج پا می تواند در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن ریشه های اطراف کمر باشد. و تمامی حس ها و حرکات بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. ... ادامه مطلب

کاربرد البو بریس یا ارتز تنیس آلبوکاربرد البو بریس یا ارتز تنیس آلبو

تنیس البو نوعی تاندونیت یا تورم تاندون ها است که باعث درد در آرنج و بازو می شود ... ادامه مطلب

آیا شکستن قولنج انگشتان دست باعث آرتروز می شود؟آیا شکستن قولنج انگشتان دست باعث آرتروز می شود؟

مام مفاصل بدن انسان توسط نوعی کپسول که حاوی مایع سینوویال و گازهای مختلف است به هم متصل می شوند. این کپسول وظیفه روان سازی تمام مفاصل را بر عهده دارد ... ادامه مطلب

انواع دست مصنوعی(پروتز دست) و نحوه عملکرد آنانواع دست مصنوعی(پروتز دست) و نحوه عملکرد آن

اندام فوقانی مصنوعی به وسیله ای گفته می شود که توسط یک فرد متخصص ساخته شده است و به عنوان جایگزینی برای عملکرد اندام قطع شده عمل می کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465