پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / کلاب فوت یا پا چنبری چه نوع ناهنجاری مادرزادی است؟

کلاب فوت یا پا چنبری چه نوع ناهنجاری مادرزادی است؟

کلاب فوت که با نام پا چنبری نیز شناخته می شود؛ یک اختلال مربوط به پا است که در کودکان در بدو تولد نمایان می شود. این بیماری مادر زادی که تعداد زیادی از کودکان را درگیر می کند پیش از تولد از طریق سونوگرافی نیز قابل تشخیص است. در این بیماری پای کودک به سمت داخل منحرف می شود و شکلی شبیه به کلیه می گیرد؛ علت این تغییر شکل، سفت و کوتاه شدن تاندون عضلاتی است که به مچ پا متصل می شوند. به دلیل درگیر شدن عضلات پشت ساق پا، معمولا پایی که دچار این اختلال شده است کوتاه تر از پای سالم است. شایان به ذکر است که این عارضه می تواند به دو صورت یک طرفه یا دو طرفه نمود پیدا کند. در این مقاله به بررسی دقیق تر کلاب فوت یا پا چنبری می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای تشخیص و درمان کلاب فوت می‌ توانید به پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ مراجعه نمایید. همچنین در این مرکز بریس یا کفش کلاب فوت مخصوصی برای این بیماران ساخته می‌شود که تا حد زیادی در بهبود شرایط آنها مؤثر است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

علائم این بیماری چیست؟

درمان کلاب فوت

عوامل خطر این بیماری چیست؟

پا چنبری چگونه درمان می شود؟

هر بیماری که به این عارضه مبتلا است باید درمان شود چرا که این بیماری به طور خود به خودی درمان نمی شود. هدف درمان تصحیح تغییر شکل پا است تا بیمار یک پای ایده آل با کارایی خوب و بدون درد داشته باشد؛ به طوری که کف پا به صورت ایستاده کاملا بر روی زمین قرار گیرد، پا خوب حرکت کند و پینه ای بر روی آن نبندد و بیمار دیگر نیازی به پوشیدن کفش های مخصوص نداشته باشد. روش های درمانی که برای این بیماری وجود دارند عبارتند از:

فیزیوتراپی کودکان:

درصورت تشخیص این بیماری باید سریع به فیزیوتراپ مراجعه کرد تا بر اساس شرایط بیمار، پزشک یک برنامه جامع و کامل شامل حرکات کششی ارائه دهد. فیزیوتراپی با حرکات کششی و ماساژ شروع می شود تا به تدریج بهبودی برای بیمار حاصل شود. معمولا این حرکات کششی بسیار سبک هستند مانند حرکت دادن پای کودک.

کشش و گچ گرفتگی:

این روش رایج ترین روش درمان برای این بیماری است. در صورتی که پس از دریافت روش های درمانی بهبود چندانی حاصل نشد، پزشک روش پونستی را توصیه می کند. در این روش پس از قرار گیری پا در یک موقعیت مناسب، آن را گچ می گیرند.

بریس یا کفش کلاب فوت:

پس از گچ گیری کفش های ویژه ای استفاده می شود تا پا را در یک راستا قرار دهد. این مرحله طولانی ترین و موثر ترین مرحله درمان است. میله ای که در پایین کفش است نقش درمانی دارد و کفش پا را به میله متصل می کند. به کمک این کفش ها پا به سمت بیرون چرخانده می شود تا غضروف های پیش از استخوان تراز صحیحی را حفظ کنند. موفقیت ماندگار این عارضه به پیروی دقیق از روش بستن بریس بستگی دارد.

نکات استفاده از بریس:

  1. مدت زمان استفاده از بریس برای نوزادان حدود 3 هفته است و هرچه کودک بزرگ تر باشد زمان بیش تری باید از بریس استفاده کرد.
  2. تنها درصورتی از بریس ابداکشن پا استفاده می شود که کلاب فود از طریق درمان دستی، گچ گرفتن پا و حتی جراحی پا به طور کامل بهبود پیدا کرده است.
  3. معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران از بریس ابداکشنی استفاده کنند که به جای میله ثابت میله قابل تنظیم داشته باشد، چرا که کودک به سرعت در حال رشد است.

روش فرانسوی:

در این روش متخصص فیزیوتراپی به صورت روزانه پای نوزاد را به حرکت در می آورد، سپس پا به کمک یک چسب الاستیک و یا غیرالاستیک بسته می شود.

درس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

جراحی:

گاهی اوقات روش های درمانی ای که ذکر شد برای درمان کافی نیست و ناچارا به عمل جراحی روی آورده می شود. حدود 5 درصد بیماران نیازمند دریافت جراحی می شوند. معمولا جراحی در سنین 6 ماهگی تا 1 سالگی انجام می شود.جراح ارتوپد با بریدن لیگامان ها و تاندون های مخصوص، استخوان پا را در جای مناسبی قرار می دهد. سپس با پین، در همان موقعیت تثبیت می شود. پس از جراحی اندام تحتانی بیمار را در یک گچ بلند قرار می دهند.

پس از گذشت 6 هفته پین و گچ را خارج می کنند و برای 4 هفنه دیگر پای کودک را در یک گچ کوتاه تر قرار می دهند.بعد از آن به منظور جلوگیری از عود کردن، به مدت 1 سال باید از بریس استفاده شود.حدود 5 تا 50 درصد کودکان به عمل جراحی دوم نیاز پیدا می کنند.

در صورتی که این بیماری در کودکی درمان نشود، مشکلاتی از جمله اختلال در راه رفتن، درد مچ پا، محدود شدن فعالیت های کودک به دلیل وجود درد و ناتوانی در پوشیدن کفش های استاندارد برای بیمار به وجود می آید.

یکی از مناسب ترین روشهای درمان هالوکس والگوس استفاده از کفی، صندل طبی واسپلینت هالوکس والگوس است. شما می‌ توانید برای تهیه و خرید کفی، اسپلینت و صندل طبی هالوکس والگوس به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزایای کفش طبی برای جبران کجی پا و غلط راه رفتنمزایای کفش طبی برای جبران کجی پا و غلط راه رفتن

در بسیاری از موارد افرادی که در پا دچار عارضه هستند با پوشیدن کفش طبی می توانند به ‌راحتی بیماری خود را درمان کنند. ... ادامه مطلب

علت گرفتگی ماهیچه پشت ساق پاعلت گرفتگی ماهیچه پشت ساق پا

درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا بر اثر اسپاسم عضلانی است که در واقع زمانی رخ می دهد که عضله به شدت منقبض می شود. این گرفتگی معمولاً در عضلات ساق ... ادامه مطلب

علت و درمان بدون جراحی گیر افتادگی عصب سیاتیک، گردن،دست و شانهعلت و درمان بدون جراحی گیر افتادگی عصب سیاتیک، گردن،دست و شانه

زمانی که روی اعصاب در سیستم عصبی محیطی فشار وارد شود، سندرم فشار عصبی ممکن است رخ دهد.سندرم های فشار عصبی یکی از علل شایع درد عصبی (نوروپاتیک) در اندام ها هستند. آنها می توانند منجر به گرفتگی عصب و نوروپاتی (آسیب عصبی) شوند. ... ادامه مطلب

درباره بیماری صرع چه می دانید؟درباره بیماری صرع چه می دانید؟

صرع یک اختلال سیستم عصبی مرکزی است که فعالیت مغز غیر طبیعی شده و باعث تشنج یا دوره هایی از رفتار های غیر عادی، احساسات و گاهی از دست دادن هوشیاری می ش ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465