پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / لیزر چیست و چه کاربردی در درمان دیسک دارد؟

لیزر چیست و چه کاربردی در درمان دیسک دارد؟

مهره های ستون فقرات به وسیله دیسک ها از یکدیگر جدا شده اند. پارگی در حلقه فیبری دیسک بین مهره ای، سبب بیرون زدگی بخش نرم و ژله ای مرکز دیسک می شود که به این عارضه، فتق دیسک کمر گفته می شود. این عارضه می تواند در تمام دیسک ها رخ دهد؛ اما در دیسک های ناحیه گردن و بخش پایین کمر، شایع تر است. این بیرون زدگی غالبا بر ریشه اعصاب فشار وارد می کند، که منجر به احساس درد برای بیمار می شود. روش های درمانی متعددی برای درمان این عارضه وجود دارد که یکی از آن ها، جراحی لیزری است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر عمل جراحی دیسک کمر با لیزر می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

لیزر چیست و چه کاربردی در درمان دیسک دارد؟

لیزر در حقیقت همان نور تقویت شده است که توانایی بریدن اجسام را دارد. به دلیل توانایی برش بالا، این تکنولوژیِ به سرعت در رشته پزشکی کاربرد پیدا کرد. به کمک انرژِی و حرارتی که به مرکز دیسک بیرون زده وارد می شود، قطر و حجم دیسک در قسمت بیرون زده کاهش پیدا می کند، فشار از روی عصب برداشته می شود و خونرسانی نیز بهتر می شود.

عمل جراحی دیسک کمر با لیزر چه فرآیندی است و چگونه انجام می شود؟

پیش از شروع جراحی، برای بیمار دیسکوگرافی انجام می گیرد؛ یعنی در ابتدا فشار داخل دیسک را بالا می برند و بیمار این افزایش فشار را به پزشک اطلاع می دهد. سپس سوزن را داخل دیسک قرار می دهند و به کمک پدال، اشعه های لیزر را به صورت پالس وارد بدن بیمار می کنند. در صورتی که بیمار احساس درد کند، پزشک می تواند میزان انرژِی وارده را کاهش دهد. این روش درمانی نیازی به بیهوشی عمومی ندارد و به صورت سرپایی انجام می گیرد. جراحی لیزری، یک روش دردناک نیست و میان بیماران محبوبیت بالایی دارد.

درمان دیسک

آیا جراحی لیزری دیسک برای همه افراد مناسب است؟

جراحی لیزری دیسک کمر برای عموم افراد، حتی کسانی که به درد سیاتیک مبتلا هستند یا افرادی که تنگی کانال نخاعی دارند، مناسب است.

آیا در عمل دیسک با لیزر از برش جراحی استفاده می شود؟

خیر، در این روش از شکاف جراحی استفاده نمی شود؛ در حقیقت لیزر از طریق یک سوزن و فیبر نوری وارد دیسک می ‌شود.

جراحی لیزری دیسک چه عوارضی دارد؟

تا کنون عوارض مهمی برای جراحی لیزری دیسک کمر مشاهده نشده است. این عوارض در زمانی که بیمار به بهترین جراح مراجعه کند به حداقل ممکن یا همان صفر می رسد. برای مثال، سوزنی که در این جراحی استفاده می شود، ممکن است منجر به عفونت دیسک یا آسیب ریشه های عصبی شود؛ در نتیجه به شما توصیه می شود به بهترین جراح در این زمینه مراجعه کنید.

جراحی لیزری دیسک چه مزایایی دارد؟

از مهم ترین مزیت هایی که می توان به آن اشاره کرد، کم تهاجمی تر بودن این روش در مقایسه با روش های درمانی قدیمی تر است. در حقیقت این جراحی، به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می گیرد. واضح است که هرچه تهاجمی بودن روش درمانی کم تر باشد، دوره نقاهت بیمار نیز کوتاه تر خواهد بود و وی زودتر به زندگی عادی خود باز می گردد. نکته دیگری که باید به آن توجه نمود، مزیت های این روش در مقایسه با جراحی هایی است که به صورت باز انجام می گیرد. برخی از آن ها عبارتند از:

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

ورزش پس از جراحی دیسک کمر با لیزر:

در صورت بهبودی کامل زخم، می توانید ورزش های آبی را 2 تا 3 هفته پس از جراحی آغاز کنید. منعی برای راه رفتن بر روی تردمیل بدون شیب یا پدال زدن بر روی دوچرخه، در عین حفظ راستای طبیعی ستون مهره ها، نیست. در اولین فرصت که توانایی انجام حرکات ورزشی را داشتید، از حرکات تمرینی اختصاصی پس از جراحی غافل نشوید. دقت کنید که کیفیت انجام این حرکات بسیار مهم تر از کمیت آن هاست. برخی از این حرکات عبارتند از:

  1. ورزش های تحرک بافت عصبی
  2. کشش عضلات لگن و ران
  3. کشش عضلات پشت پا در وضعیت خوابیده
  4. حرکات اسکات
  5. ورزش های پایدارکننده ستون فقرات
  6. حرکات نوسانی لگن
  7. کشش عضلات باسن
  8. کشش عضلات پشت پا در وضعیت ایستاده

هزینه عمل دیسک کمر با لیزر در تهران چقدر است؟

این موضوع با توجه به کلینیک و پزشک، متفاوت خواهد بود اما به طور کلی، هزینه این جراحی از جراحی باز کم تر است.

بیوفیدبک به شما این توانایی را می ‌دهد که روش‌ های جدیدی را برای کنترل بدن، بهبود وضعیت سلامتی و یا عملکرد فیزیکی تمرین کنید. این روش در صورت تشخیص موثر بودن، در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ قابل انجام می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی عابدینی [ 1402-04-14 ]
سلام دکتر فروغ عزیز میخواستم حضوری خدمتتون برسم تا اطلاعات پزشکیم و برسی کنید ترجیحن میخوام عمل لیزری دیسک برام انجام بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
شایعترین علل درد شانه و کتفشایعترین علل درد شانه و کتف

اگر علت درد شانه و کتف به موقع تشخیص داده و درمان شود، اغلب ممکن است به برطرف کردن یا کاهش چشمگیر درد در شانه کمک کند. ... ادامه مطلب

آیا فلج مغزی کودکان و اطفال قابل پیشگیری و درمان است؟آیا فلج مغزی کودکان و اطفال قابل پیشگیری و درمان است؟

فلج مغزی گروهی از اختلالات عصبی است که بر مهارت های حرکتی و رشدی تأثیر می گذارد ... ادامه مطلب

کایروپرکتیک برای درمان چه مشکلاتی در کمر و گردن مفید است؟کایروپرکتیک برای درمان چه مشکلاتی در کمر و گردن مفید است؟

کایروپراکتیک علمی است که در کنار استئوپتی و فیزیوتراپی قرار می‌گیرد. در کایروپراکتیک زانو، کمر یا گردن فشاردست به ستون فقرات وارد می شود. ... ادامه مطلب

بیماری فیبرومیالژیا (درد مزمن عضلات) چیست؟بیماری فیبرومیالژیا (درد مزمن عضلات) چیست؟

فیبرومیالژیا اختلالی است که باعث ایجاد درد پراکنده در سراسر بدن، مشکلات خواب، خستگی و مشکلات خلقی می ‌شود. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به دلیل پردازش غیر طبیعی درد در مغز، معمولا نسبت به افراد دیگر به درد حساس‌ تر هستند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465