درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / پوکی استخوان چیست ؛ علت ، علائم ، پیشگیری

پوکی استخوان چیست ؛ علت ، علائم ، پیشگیری

بعضی از انواع بیماری ها، الکلیسم و مصرف طولانی مدت استروئیدها، مهمترین علل پوکی استخوان در سنین میانی عمر و در مردان مسن می باشد. رژیم های غذایی سخت و ورزشهای خیلی شدید می تواند منجر به پوکی استخوان در جوانان و زنان میانسال شود. بچه ها و نوجوانانی که تغذیه مناسب و تحرک کافی ندارند در معرض ابتلاء به پوکی استخوان هستند. مسائل دیگری نیز وجود دارد که احتمال شیوع پوکی استخوان در آینده را افزایش می دهد. مثلاً بچه ها و بزرگسالان وقت بیشتری را در پشت کامپیوتر و جلوی تلویزیون صرف می کنند و کمتر به فعالیتهایی که با وزن اندازی بر روی اندامها همراه است ، می پردازند.

دخترای جوان به خاطر ترس از چاقی در سنین ۷و۸ سالگی از خوردن مواد غذایی لازم اجتناب می کنند و در زمان مهمّی که رشد استخوان صورت می گیرد دریافت مواد غذایی در آنها به خوبی صورت نمی گیرد، این مسئله در زنان و مردان بزرگسال هم به وفور دیده می شود که به علت جلوگیری از چاقی و کاهش شدید کالری دریافتی دچار کاهش ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای نوسازی استخوانها می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم بالینی شکستگی های ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان

که تمام این علائم می تواند تاثیر مهمی در کیفیت زندگی افراد داشته باشد.پوکی استخوان به تنهایی ممکن است باعث آزار و اذیت شما نشود، ولی هنگامیکه با شکستگی استخوان همراه می‏شود، بخصوص استخوان‏های کوچک ستون مهره ‏ها، درد شدیدی خواهد داشت و اگر ادامه داشته باشد زندگی روزمره شما را مختل خواهد کرد. برای درمان پوکی استخوان کارهای زیادی می‏توانید انجام دهید تا به سلامت استخوان‏هایتان کمک کنید.

علل غیر قاب کنترل پوکی استخوان

علل غیر قابل کنترل پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان

با استخوان سازی کافی در طول دوره کودکی، نوجوانی و اوایل جوانی میتوان اقدام به جلوگیری از پوکی استخوان کرد. ساختن استخوانهای محکم به جذب کلسیم و ویتامین دی کافی و ورزش منظم نیاز دارد. برای بهبود سلامت استخوان در هر سن میتوان اقداماتی را صورت داد. سبک زندگی فعال که شامل انجام حرکات ورزشی استقامتی و تحمل وزن است برای حفظ استخوان سالم مهم است. همچنین پرهیز از عادتهایی مثل سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل و جذب کلسیم کم در رژیم غذایی حائز اهمیت است.حفظ تناسب اندام و طرز نشستن و ایستادن مناسب نیز در بهبود سلامت استخوان نقش دارند. ما نمیتوانیم بر عوامل ژنتیکی که داریم کنترل داشته باشیم، اما میتوان با دارو، رژیم غذایی و ورزش مناسب آن را مدیریت کنیم.

پوکی استخوان و شکستگی ستون فقرات

همانند هر بیماری دیگر، در بیماری پوکی استخوان نیز سبک زندگی سالم مهم است. علائم این بیماری معمولا تا هنگام شکستگی استخوان بروز نمی یابند. در صورت ابتلا به این بیمای می توان با روش های یاد شده از جمله مگنت تراپی، ورزش، حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی برای درمان پوکی استخوان بهره گرفت. همچنین رژیم غذای و درمان گیاهی که شامل مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D می باشد، مفید است. این بیماری در زنان شایعتر می باشد. در صورت بارداری و حاملگی حتما پزشک را در جریان وضعیت بیماری خود قرار دهید. با کمک روش های درمانی می توان این بیماری را مدیریت کرد تا عوارض کمتری را داشته باشید.

سنجش تراکم استخوان

انجام تراکم استخوان برای بررسی پوکی استخوان در چه کسانی ضروریست

پوکی استخوان بعنوان یک بیماری خاموش و بدون علامت مطرح است .اما پیشگیری از پوکی استخوان بسیار در کاهش عوارض این بیماری مهم است. بسیاری از افراد از این مشکل ترس داشته و تمایل دارند تست تراکم استخوان را انجام دهند.ولی انجمن جهانی پوکی استخوان موارد مورد نیاز برای پوکی استخوان را به شرح زیر مطرح نموده :

درمان پوکی استخوان

مواردی که کمک به درمان پوکی استخوان می کنند :

لازم به ذکر است در موارد معدودی که درمان های ذکر شده برای بهبود بخشیدن به پوکی استخوان ، موفق واقع نشوند ؛ انجام جراحی جهت ترمیم ، تقویت یا جایگزینی مفاصل آسیب دیده انجام می شود. برای درمان پوکی استخوان و داشتن استخوان سالم بهتر است در سنین پایین و مدت ها قبل از یائسگی به فکر باشیم .

آدرس اینستا گرام دکتر بیژن فروغ

گزارش جدید مرکز تحقیقات استئوپروز (پژوهشگاه پوکی استخوان) دانشگاه علوم پزشکی تهران حاکی از آن است که شیوع پوکی استخوان نسبت به آمارهای گذشته افزایش یافته و امروزه ۶۲/۷ درصد از زنان و ۲۴/۶ درصد از مردان بالای ۶۰ سال به پوکی استخوان مبتلا هستند. یعنی از هر ۲ زن و هر ۴ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر در معرض شکستگی‌ های ناشی از پوکی استخوان نظیرآن شکستگی لگن است. به‌ طور معمول ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد شکستگی لگن به مرگ و میر ناشی از پوکی استخوان منجر می شود . در ایران این میزان در زنان ۱۵۷ نفر در یکصد هزار نفر و در مردان ۱۳۸ نفر در یکصد هزار نفر است.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
افتادگی ارگان های لگن ( مشکلات جنسی )افتادگی ارگان های لگن ( مشکلات جنسی )

برامدگی یا بیرون زدگی اعضای لگن مثل رحم , مثانه و رکتوم به داخل کانال واژن یا بیرون از واژن است.علل پرولاپس یا بیرون زدگی اعضای تناسلی چند عاملی هستند ... ادامه مطلب

توانبخشی بیماران سرطانی با طب فیزیکیتوانبخشی بیماران سرطانی با طب فیزیکی

توانبخشی سرطان مجموعه ای از درمان ها که مربوط به بازیابی و حفظ بالاترین سطح ممکن از عملکرد، استقلال و افزایش کیفیت زندگی در تمام مراحل تشخیص سرطان است ... ادامه مطلب

درمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با بریسدرمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با بریس

درمان در رفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با روشهایی مانند استفاده از بریس DDH امکان پذیر است. ... ادامه مطلب

چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟

راه رفتن ترندلنبرگ ناشی از ضعف یک طرفه عضله دور کننده لگن است که عمدتاً عضله گلوتئال است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465