کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با لگن و ران / درمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با بریس

درمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با بریس

لگن یک مفصل گوی و کاسه است. در یک ران معمولی، گوی در انتهای بالای استخوان ران محکم در حفره‌ای که بخشی از استخوان بزرگ لگن است، قرار می‌گیرد. اگرچه DDH اغلب در هنگام تولد وجود دارد اما ممکن است در اولین سال زندگی کودک نیز ایجاد شود. تحقیقات نشان می‌دهد نوزادانی که پاهایشان، باسن و زانوها صاف بسته شده‌ اند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد DDH پس از تولد هستند. با توجه به محبوبیت بیشتر قنداق کردن، برای والدین مهم است بیاموزند که چگونه نوزادان خود را با قنداق بی خطر قنداق کنند و درک کنند که در صورت انجام نادرست قنداق ممکن است منجر به مشکلاتی مانند DDH شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با روشهایی مانند استفاده از بریس DDH امکان پذیر است شما می‌توانید برای تهیه بریس DDH به پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

دررفتگی پیشرونده (دیسپلازی) مفصل ران (DDH):

در همه موارد DDH، کاسه (استابولوم) کم عمق است، بدین معنی که گوی استخوان ران نمی‌تواند محکم در کاسه قرار گیرد. گاهی اوقات، رباط‌هایی که به ثابت نگه داشتن مفصل کمک می‌کنند، کشیده می‌شوند. میزان شل شدن لگن یا بی ثباتی در کودکان مبتلا به DDH متفاوت است.

علت:

DDH تمایل دارد در خانواده‌ها بروز کند و می‌تواند در هر دو لگن و در هر فرد وجود داشته باشد. معمولاً ران چپ را درگیر می‌کند و در موارد زیر غالب است:

بریس کودکان

علائم:

برخی از نوزادانی که با دررفتگی مفصل ران متولد می‌شوند، هیچ علامت ظاهری ندارند. اگر کودک موارد زیر را دارد به پزشک متخصص اطفال مراجعه شود:

تشخیص:

پزشکان بیشتر موارد DDH را در طول معاینات کودک پیدا می‌کنند. اگر نوزاد دارای علائم DDH باشد یا خطر بیشتری برای آن داشته باشد، پزشک آزمایشاتی را تجویز می‌کند.

دو آزمایش به پزشکان کمک می‌کند تا DDH را بررسی کنند:

اولتراسوند: با استفاده از امواج صوتی تصاویری از مفصل ران نوزاد ایجاد می‌کند. این روش برای نوزادان زیر 6 ماه مناسب است. به این دلیل که بیشتر مفصل لگن نوزاد غضروف نرم است که در عکس برداری با اشعه ایکس ظاهر نمی‌شود.

اشعه ایکس: در نوزادان بالای 4 تا 6 ماه بهتر عمل می‌کند. در این سن، استخوان‌های آن‌ها به اندازه‌ای شکل گرفته است که در عکس اشعه ایکس دیده شود.

درمان:

هدف از درمان این است که گوی ران را در کاسه لگن قرار داده و آن را در آن‌جا نگه دارند، بنابراین مفصل می‌تواند به طور طبیعی رشد کند.

جراح ارتوپدی درمان را بر اساس سن کودک انتخاب می‌کند. گزینه‌های درمانی عبارتند از:

یک بریس یا گچ، ران را در محل خود نگه می‌دارد و در هر دو طرف قرار می‌گیرد، حتی اگر فقط یک مفصل ران آسیب دیده باشد.

درمان نوزادان زیر 6 ماه معمولاً بریس است. بریس مورد استفاده بیشتر پاولیک هارنس است. دارای بند شانه‌ای بوده که به رکاب‌های متصل به پا چسبانده می‌شود. پاهای کودک را در موقعیتی قرار می‌دهد که گوی مفصل ران را به داخل کاسه لگن هدایت می‌کند.

درمان با پاولیک هارنس اغلب حدود 6 تا 12 هفته طول می‌کشد. نوزاد در حالی که از بریس استفاده می‌کند، هر 1 تا 3 هفته یکبار با اولتراسوند مفصل ران معاینه می‌شود. در طول ویزیت، پزشک می‌تواند بریس را در صورت نیاز تنظیم کند.

بریس معمولاً برای ثابت نگه داشتن لگن کار می‌کند. اکثر نوزادان نیازی به درمان دیگری ندارند. به ندرت، بریس قادر به نگه داشتن گوی در کاسه لگن نیست. سپس، پزشکان ممکن است یکی از موارد زیر را انجام دهند:

  1. گچ گیری بسته
  2. جراحی باز و گچ گیری

کودک ممکن است نیاز به گچ گیری بسته داشته باشد اگر:

برای گچ گیری بسته نوزاد، پزشک از دارو بیهوشی عمومی استفاده می‌کند تا در طی این روش بخوابد و احساس درد نکند. سپس پزشک تزریق رنگ کنتراست به داخل مفصل را انجام می‌دهد تا قسمت غضروفی گوی دیده شود. پس از آن استخوان ران نوزاد را حرکت می‌دهد به طوری که گوی مفصل به جای خود در حفره باز گردد. نوزاد برای 2-4 ماه از گچ استفاده می‌کند. گاهی اوقات، جراح ارتوپدی در حین گچ گیری بسته، عضله سفت در کشاله ران را نیز شل می‌کند.

کودک ممکن است نیاز به جراحی باز داشته باشد اگر:

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

در طی یک جراحی باز، کودک تحت بیهوشی قرار می‌گیرد. سپس جراح بریدگی روی پوست ایجاد کرده و ماهیچه‌ها را برای دیدن مستقیم مفصل ران از مسیر خارج می‌کند. گوی را به جای خود باز می‌گرداند. برش جراحی با بخیه زیر پوستی بسته می‌شود. کودک 6 تا 12 هفته از گچ استفاده می‌کند.

گاهی اوقات، جراح ارتوپدی نیز جراحی را روی استخوان لگن انجام می‌دهد تا حفره مفصل ران را عمیق‌تر کند، به ویژه برای کودک بالای 18 ماه.

عوارض:

شما می‌توانید با مراجعه بهبه مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، انواع زانوبند را که شامل انواع ورزشی، آتل دار، زانوبند کشکک باز ، زانوبندهای کشی و چسبدار میباشند، تهیه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه کفش طبی برای زیاد ایستادن مناسب است؟چه کفش طبی برای زیاد ایستادن مناسب است؟

کفش های طبی کفش هایی هستند که به طور خاص برای پشتیبانی یا اصلاح ساختار پا، مچ پا و کف پا طراحی شده اند. ... ادامه مطلب

بیماری پرتس چیست چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟بیماری پرتس چیست چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟

پرتس که با سیاه شدگی سر ران در کودکان شناخته می شود، نوعی بیماری مفصلی نادر در کودکان به شمار می رود که مفصل ران را تحت تاثیر قرار می دهد. ... ادامه مطلب

هالوکس والگوس و درمان با اسپلینتهالوکس والگوس و درمان با اسپلینت

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا که با نام بونیون نیز شناخته می‌شود.بنا براین ، برنامه‌های لازم جهت درمان انحراف شست پا توسط بیمار پیگیری شود. ... ادامه مطلب

علل، علائم و درمان کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانوعلل، علائم و درمان کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانو

پارگی رباط صلیبی زانو ، آسیبی دردناک و بسیار آزاردهنده است اما در اغلب موارد با به کارگیری روش های درمانی غیرجراحی با موفقیت درمان می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465