درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / شکستگی مهره های گردنی : علائم، علل و روشهای درمان

شکستگی مهره های گردنی : علائم، علل و روشهای درمان

شکستگی مهره‌های گردنی به شرایطی گفته می‌ شود که در آن یک یا چند مهره از ستون فقرات گردنی دچار شکستگی یا ترک خوردگی شده باشند. مهره های گردنی شامل هفت مهره بوده که از قاعده جمجمه تا ابتدای ستون فقرات سینه‌ای امتداد یافته اند و هر گونه شکستگی یا ترک خوردگی در این ناحیه ممکن است بر اثر تصادفات، سقوط از ارتفاع، ورزشهای شدید یا ضربه‌های مستقیم به گردن ایجاد شود. در ادامه به برخی از علل شکستگی مهره های گردنی اشاره خواهیم کرد.

علت شکستگی مهره های گردن

شکستگی مهره‌های گردن ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد؛ برخی از علل اصلی شامل موارد زیر می باشند:

علائم شکستگی مهره های گردن

شکستگی مهره گردن، یک آسیب جدی است که می‌تواند به عوارض خطرناکی منجر شود. علائم شکستگی مهره گردن ممکن است بلافاصله پس از آسیب ظاهر شوند یا در برخی موارد بعداً بروز کنند. علائم شکستگی مهره‌های گردنی ممکن است بسته به شدت و محل شکستگی متفاوت باشند که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می شود

در صورت بروز علائم زیر لزوم انجام اقدامات فوری را جدی بگیرید:

شکستگی مهره های گردن

اقدامات فوری در صورت مشکوک بودن به شکستگی مهره های گردن

در صورت مشکوک بودن به شکستگی مهره‌های گردنی رعایت نکات زیر الزامی است:

پرهیز از حرکت دادن مسدوم و تماس فوری با اورژانس می تواند جزو اولین اقدامات در این شرایط باشد.
استفاده از گردنبند تثبیت کننده گردن برای ثابت نگه داشتن این عضو، تا رسیدن اورژانس پزشکی از جمله اقدامات مفید بعدی است.

چگونه از شکستگی مهره های گردن جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از شکستگی مهره‌ های گردن، می‌ توان به موارد زیر توجه کرد:

تشخیص شکستگی مهره گردن

تشخیص این عارضه، پس از مراجعه به پزشک متخصص و انجام معاینات و تصویربرداری‌های لازم انجام می شود.

درمان شکستگی مهره های گردن

درمان شکستگی مهره‌ های گردن بسته به شدت و نوع شکستگی متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استفاده از ارتز و بریس در شکستگی مهره های گردنی

استفاده از بریس (گردنبند) و ارتز (پشتیبان گردن) برای شکستگی مهره گردنی بر اساس شدت آسیب، موقعیت شکستگی، و راهکارهای درمانی دیگر توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. این ابزارها می‌توانند به تثبیت و پشتیبانی از ناحیه مهره‌های گردنی کمک کنند تا بهبودی را تسریع بخشند و از احتمالات آسیب بیشتر جلوگیری کنند.

مهم است بدانید استفاده از بریس یا ارتز باید توسط پزشک متخصص تجویز و نظارت شود و هرگونه نیاز به تغییرات یا تنظیمات در آنها باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.