درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / قوزک بند طبی پا در چه مواردی استفاده می شود؟

قوزک بند طبی پا در چه مواردی استفاده می شود؟

مچ پا یکی از مفاصل مهمی می باشد که ممکن است به طور مکرر در طول فعالیت های روزانه دچار آسیب شود. به عنوان مثال،پیچ خوردگی مچ پا ممکن است به صورت غیر منتظره در طی راه رفتن و یا ورزش کردن روی سطوح ناهموار رخ دهد و یا درحین انجام ورزش هایی که پا بیشتر درگیر حرکات پیچشی چرخش می باشد رخ دهد. در هنگام پیچ خوردگی مچ پا یا آسیب دیدن قوزک پا، برای آسان تر شدن روند درمان از وسایلی به نام قوزک بند استفاده می شود. قوزک بند ها ( مچ بند پا ) می‌توانند هم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و هم زمانی که مچ پا دچار آسیب شده است استفاده شوند. انواع مختلفی از قوزک بندها موجود هستند که ورزشکار می‌تواند براساس آسیب و شدت آسیب دیدگی، آن را انتخاب کند. بهترین گزینه برای شما ممکن است توسط پزشک مشخص می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد قوزک بند طبی پا

قوزک بند طبی نئوپرن یا کشی

از نوعی پارچه نئوپرن یا بافتنی ساخته شده است و به گونه ای طراحی شده که دارای درصد فشرده سازی متوسط باشد. این محصول با محافظت و حمایت از مچ پا باعث تسکین درد، تورم و التهاب می گردد. قوزک بند کشی اغلب به افرادی که دچار تاندونیت، آرتریت ، فاسیای کف پا و قوزک آسیب دیده هستند توصیه می شود.

برای آگاهی از اینکه آیا به قوزک بند طبی نیاز دارید یا خیر؛ می توانید در قالب مشاوره رایگان از طریق تماس با کارشناسان پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ اقدام نمایید.

قوزک بند طبی آتل دار

شبیه به قوزک بندهای آستینی هستند، که با افزوده شدن بندی به آنها، میزان حمایت از مچ پا بیشتر است. به این ترتیب امکان فشرده نگه داشتن پا و محافظت بیشتر را فراهم کند. آتل های قوزک بند معمولاً در دو مدل شکل هشت (۸) یا شکل شش (۶) در بازار یافت می شوند. بندهای بریس شکل ۸ امکان فشرده‌سازی کاملی را برای مچ پا فراهم می‌کنند و سطح فشرده سازی بریس قوزک را به حداکثر می‌رساند. بریس‌های شکل ۶ محافظت بیشتری در برابر حرکات جانبی مچ پا دارند و متخصصان معمولاٌ آنها را برای بیمارانی توصیه می کنند که در معرض از دست دادن تعادل، پیچ خوردن مچ پا و رگ به رگ شدن آن باشند.

قوزک بند های لایس آپ (Lace Up)

برای طراحی آنها از بند کفش ایده گرفته شده است، جزء محکم ترین نوع از قوزک بندها هستند که حداکثر پشتیبانی را برای مچ پا فراهم می کنند و به شما امکان می ‌دهند تا سفتی بندها را از بالا تا پایین خودتان تنظیم کنید.

قوزک بند طبی پا

خرید قوزک بند طبی ( مچ بند پا )

قوزک بند باید اندازه پا باشد در غیر این صورت کارایی چندانی نخواهد داشت. اندازه نبودن مچ بند باعث ناراحتی شما می شود و پوشیدن آن بی فایده است.

تمام هدف ساخت مچ بند پا حمایت از این ناحیه است. اگر فاقد حمایت باشد اثر مثبت آن را حس نخواهید کرد و مانع درمان می شود و حتی باعث تشدید مصدومیت شود.

از یک قوزک بند علاوه بر حمایت، انعطاف نیز انتظار داریم تا بتوانیم حرکات طبیعی خود را داشته باشیم. این ویژگی در زمان بعد از مصدومیت بیشتر نمود پیدا می کند و اگر در دوره نقاهت هستید به استحکام بیشتر برای حمایت از مچ پا نیاز داریم.

پوشیدن، درآوردن، بستن و تنظیم راحت مچ پا مؤثر است به خصوص اگر مچ بند در هنگام تحرک جمع شود یا پیچ بخورد. مچ بندی که به راحتی استفاده شود یا تنظیم و تعویض آن آسان باشد هم در وقت و هم در انرژی صرفه جویی می کند.

به دلیل اینکه اغلب اوقات برای درمان با استفاده از بریس پا حدود چند هفته نیاز به زمان است، پس باید این اورتز جنس خوبی داشته باشد. ایجاد زخم و حساسیت های پوستی از مواردی است که به دلیل نامرغوب بودن جنس اورتز رخ میدهد.

علاوه بر موارد ذکر شده باید قابلیت تنفس، جذب رطوبت و وزن آن نیز در نظر گرفته شود.

نحوه استفاده از قوزک بند طبی

توجه داشته باشید نحوه استفاده از قوزک بند طبی در تمام مدلها تقریباً یکسان است. به این صورت که قوزک بند همانند یک جوراب پوشیده می شود و سپس نوارهای کشی به صورت ضربدری از روی پا عبور کرده و چسب های انتهای کش ها، در پشت پاشنه پا روی تاندون آشیل بر روی هم چسبانده می شوند. اگر قوزک بند طبی آتل دار باشد، کافی است آتل در دو طرف رباط و تاندون آشیل فیکس شده و سپس چسب های انتهای نوارهای کشی همانند شکل در جای مناسب به یکدیگر چسبانده شوند.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

نکات استفاده و مراقبت از قوزک بند

  1. پاشنه بند یا مچ بند پا خود را هر 6 تا 9 ماه بسته به استفاده‌ عوض کنید.
  2. دستورالعمل‌های مناسب برای شستشوی این محصولات شستن در ماشین لباسشویی با آب سرد و استفاده از خشک‌کن بدون حرارت است.
  3. قوزک بندهای مچ پا بدون خطر بوده و به راحتی می‌توانند چندین ساعت در یک زمان استفاده شوند. با این حال اگر به هر دلیلی با استفاده از محصولات دچار ناراحتی شدید و یا متوجه اثرات منفی شدید، بلافاصله آنها را در بیاورید.

قیمت قوزک بند طبی پا

عوامل مختلفي در تعيين قيمت قوزک بند تأثير گذارند. از جمله اين عوامل مي توان به جنس محصول، ابعاد، شرکت سازنده، قابليت ضد حساسيت ، نحوه بسته شدن و ... اشاره کرد.

روی لینک کلیک کنید و مطلبی در ارتباط با بررسی انواع فلج سی پی (CEREBRAL PALSY) در کودکان بخوانید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کریمی [ 1402-09-04 ]
سلام آقای دکتر من یکسال پیش قوزک پام شکست و یکماه تو گچ بود الان نمیتونم قوزکم رو بارم زمین درد شدیدی تا ساق پام میگیره آیا قوزک بند طبی ببندم دردم آروم میشه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مهمترین علت و روشهای درمان درد سینه کف پامهمترین علت و روشهای درمان درد سینه کف پا

عوامل زیادی می تواند دلیل درد سینه پا باشد که با شناسایی علت درد سینه کف پا می توان از گسترش آن جلوگیری کرد. ... ادامه مطلب

تاثیر طب سوزنی بر مبتلایان به آرنج تنیس بازانتاثیر طب سوزنی بر مبتلایان به آرنج تنیس بازان

بیماری تنیس البو یا به عبارتی آرنج تنیس بازان بیماری دردناکی است که ناشی از استفاده بیش از حد تاندون‌ های آرنج در پی حرکات مکرر مچ دست و بازو رخ می‌ دهد . این بیماری برخلاف نامش تنها ورزشکاران را درگیر خود نمی‌ کند . در این مقاله به بررسی تاثیر طب سوزنی در درمان آرنج تنیس بازان می پردازیم . ... ادامه مطلب

ارتزهای ستون فقرات چه کاربردهایی دارند؟ارتزهای ستون فقرات چه کاربردهایی دارند؟

ارتزهای ستون فقرات سیستم‌ های مکانیکی هستند برای اعمال فشار خارجی در نقاط آناتومیکی تجویز می‌ شوند تا بی حرکت شده و ناهنجاری‌های ستون فقرات را ثابت ... ادامه مطلب

درمان کشیدگی و پارگی تاندون مچ پادرمان کشیدگی و پارگی تاندون مچ پا

چنانچه که به پارگی تاندون پا دچار شوید، اولین علائمی که آن را احساس می کنید درد است.احتمالاً برای حرکت دادن پای خود نیز دچار مشکل می شوید، ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465