پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / ارتزهای ستون فقرات چه کاربردهایی دارند؟

ارتزهای ستون فقرات چه کاربردهایی دارند؟

ارتزهای ستون فقرات سیستم‌های مکانیکی هستند که برای اعمال فشار خارجی در نقاط آناتومیکی خاص تجویز می‌شوند تا بی حرکت شده و ناهنجاری‌های ستون فقرات را ثابت کرده یا اصلاح کنند. انواع متعددی از ارتزهای ستون فقرات برای گردن، ستون فقرات کمری و استخوان خاجی موجود است. به دلیل طراحی آناتومیک ستون فقرات، اعمال مستقیم فشار به ستون فقرات مرکزی محدود است. جمجمه، قفسه سینه و لگن برای اعمال کنترل غیر مستقیم استفاده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای تهیه ارتزهای ستون فقرات که ابزاری برای جلوگيری و بهبود ناهنجاری‌ های ستون مهره ها هستند؛ می‌ توانید به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

موارد استفاده:

طبقه بندی:

معمولاً برای کنترل موقتی درد استفاده می‌شوند. اصول اساسی ارتزهای حمایتی ستون فقرات شامل محدود کردن دامنه حرکتی دردناک و ارائه بازخورد حرکتی است. از آنجا که درد یک دلیل رایج برای تجویز ارتز گردن (CO) است، لذا بسیاری از آنها حمایتی هستند.

عمدتا برای تروماهای ستون فقرات، با یا بدون مداخله جراحی و همچنین پسا جراحی‌های بازسازی ستون فقرات از جمله فیوژن، استفاده می‌شود.

اغلب در اطفال برای درمان اسکولیوز یا کیفوز که ایدیوپاتیک یا ثانویه برای بیماری عصبی-عضلانی هستند، تجویز می‌شود.

شرایطی که به طور بالقوه درمان ارتز را تضمین می‌کند:

عوارض احتمالی مرتبط با استفاده از ارتز ستون فقرات :

ارتزهای ستون فقرات

ملاحظات کلی:

انتخاب ارتز:

هیچ معیار خاصی برای تعیین زمان یا نوع ارتز مشخص نشده است. پزشک بالینی ابتدا باید بیماری زمینه‌ای را تشخیص دهد و تصمیم بگیرد که آیا نیاز به درمان ارتز دارد یا خیر.

اهداف درمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

انواع ارتز ستون فقرات:

برای کنترل درد در ستون فقرات ثابت، ارتزهای انعطاف پذیر مانند یقه نرم یا کرست را در نظر می‌گیرند.

در حالت ایده آل، این دستگاه‌ها با یک برنامه توانبخشی همراه است که شامل استفاده از زمان محدود‌، ROM ، ورزش و تحرک است.

ارتزهای نرم انعطاف پذیر ممکن است برای آرتروز، بیماری‌های دژنراتیو دیسک یا ستون فقرات، پیچ خوردگی یا آرتریت التهابی استفاده شود.

برای تثبیت ستون فقرات استفاده می‌شود. ارتزهای نرم انعطاف پذیر در ستون فقرات ناپایدار منع مصرف دارد.

ثبات ستون مهره‌ها باید در تروما یا شکستگی‌های ستون فقرات مشخص شود. اگر شکستگی نیازی به تثبیت جراحی نداشته باشد، ارتوز سفت تر و محدود کننده‌ حرکت استفاده می‌شود.

ارتوز هالو برای شکستگی‌های ستون فقرات گردنی بالا و یا شکستگی‌های ناپایدار ستون فقرات گردنی که نیازی به جراحی ندارند، تجویز می‌شود. در صورت وجود شکستگی جمجمه یا زخم جمجمه که در نزدیکی محل قرارگیری pin قرار دارد، منع مصرف دارد.

ارتز(TLSO) thoraco-lumbosacral semi-rigid total contact orthosis تماس کامل را کرده و خم شدن، گسترش و چرخش ستون فقرات قفسه سینه را محدود می‌کند، اما کنترل بالای مهره C7 را فراهم نمی‌کند.

ستون فقرات گردنی متحرک‌ترین قسمت ستون فقرات با چندین سطح حرکت و درجه آزادی است که به نحوه نصب، استفاده و تجویز ارتز گردن (CO) مربوط می‌شود. علاوه بر این، سطح کوچک است و میزان نیروی خارجی قابل اعمال محدود است.

انواع COها عبارتند از: یقه‌های گردنی، ارتزهای سرویکوتوراسیک، هالو یا نوع مشابه ارتزها.

COها به اهداف ذکر شده قبلی دست می‌یابند ، اما برخی از آن‌ها برای توزیع مجدد وزن سر به تنه طراحی شده‌اند.

این اهداف بیومکانیکی از طریق ستون کردن تنه و یا سر، کنترل حرکت ستون فقرات و تراز کردن ستون فقرات به دست می‌آید. جهت و میزان نیروهای اعمال شده و نیروهایی که بدن در مقابل اعمال می‌کند، مداخله درمانی بیومکانیکی را ارائه می‌دهد.

نمونه‌ هایی از CO ها عبارتند از:

اگرچه COهای نرم معمولاً در عمل بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که استفاده از آن‌ها را برای درد گردن محوری یا آسیب whiplash تایید کند.

Thoracic and Thoraco-lumbosacral Orthoses (TLSO):

به طور کلی به چند دسته کرست، کاپشن، هایپر اکستنشن، هایپر فلکشن یا بریس‌های سفت گروه بندی می‌شوند.

این‌ها سیستم‌های کنترل نیروی سه نقطه‌ای هستند که همراه با فشرده سازی شکم است. سیستم سه نقطه‌ای از دو تکیه گاه قدامی و تکیه گاه شکمی تشکیل شده است که با یک تکیه گاه سفت و محکم متعادل شده‌اند. فشرده سازی شکم نیروهای طولی ستون فقرات‌، لوردوز کمری و حرکت مفصل بین مهره‌ای را کاهش می‌دهد و در نتیجه دیسک‌های بین مهره‌ای را بار برداری می‌کند. لگن به عنوان پایه هم ترازی عمل می‌کند. فشار بر برجستگی‌های استخوانی، یک یادآور حرکتی برای حفظ یا تصحیح وضعیت بدن است.

در مقابل، ارتزهای هایپر اکستنشن امکان گسترش و چرخش محدود را فراهم می‌کند. از آنجا که نیازی به حمایت شکمی نیست، این ارتزها دارای نیروهایی در جناغ ، هیپوگاستریوم و ستون فقرات فوقانی کمر هستند.

درس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

Milwaukee brace cervicothoracolumbosacral orthosis (CTLSO):

در درجه اول برای اصلاح تغییر شکل ناشی از اسکولیوز ایدیوپاتیک استفاده می‌شود. در کودکان نابالغ اسکلتی با زاویه cobb 20 درجه یا بیشتر نشان داده می‌شود.

اشعه ایکس دوره‌ای برای نظارت بر تغییر در انحنای ستون فقرات استفاده می‌شود. در یکی از متاآنالیزها، موفقیت وزن میانگین نسبت به 23، 16 و 8 ساعت پوشیدن ارتز در روز به ترتیب 93/0، 62/0 و 60/0 بوده است.

ستون فقرات قفسه سینه را بی حرکت کرده و نیروهای اصلاحی را برای ستون فقرات فراهم می‌کند. همچنین از دنده‌ها به عنوان تثبیت کننده استفاده کرده تا نیروهای قفسه سینه به طور فوق العاده و داخلی با پدهای قفسه سینه اعمال شوند.

به نظر می‌رسد که اثر مهاربندی به طور مستقیم با تعداد ساعات استفاده بریس در روز مرتبط است. رعایت بیمار به دلیل حجم زیاد، اندازه و جذابیت ارتز مشکل ساز است. بیماران اغلب زمانی را که واقعاً در ارتز صرف می‌کنند، بیش از حد ارزیابی می‌کنند. به نظر می‌رسد که اثربخشی به رابطه جنسی (کاهش در مردان) و وزن ، با کاهش اثربخشی در بیماران دارای اضافه وزن مرتبط است.

Sacral and Sacroiliac Orthoses:

باند تروکانتریک و کرست ساکروایلیاک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این‌ها حداقل پشتیبانی را ارائه می‌دهند اما ممکن است بازخورد عمیق کافی برای جلوگیری از حرکات دردناک و کاهش ترس از حرکت ارائه دهند.

در زمینه اختلال عملکرد ساکروایلیاک یا کمردرد در دوران بارداری تجویز می‌شود.

مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپد ی فنی دکتر بیژن فروغ، با ارائه انواع کفش، صندل، کفی، و بریس‌های طبی ، در خدمت مراجعینی می‌ باشد؛ که به ناهنجاری‌هایی از قبیل کف پای صاف ، خار پاشنه ، هالوکس ولگوس و ... مبتلا هستند.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پروتز گوش چه کاربردی دارد و چگونه ساخته می شود؟پروتز گوش چه کاربردی دارد و چگونه ساخته می شود؟

پروتزهای گوش عمدتاً از ماده ای به نام سیلیکون ساخته می شوند. دلیل استفاده از این ماده در ساخت پروتزها انعطاف پذیری آن ها است. ... ادامه مطلب

قوزک بند طبی پا در چه مواردی استفاده می شود؟قوزک بند طبی پا در چه مواردی استفاده می شود؟

در هنگام پیچ خوردگی مچ پا یا آسیب دیدن قوزک پا، برای آسان تر شدن روند درمان از وسایلی به نام قوزک بند استفاده می شود. ... ادامه مطلب

علت و درمان بدون جراحی گیر افتادگی عصب سیاتیک، گردن،دست و شانهعلت و درمان بدون جراحی گیر افتادگی عصب سیاتیک، گردن،دست و شانه

زمانی که روی اعصاب در سیستم عصبی محیطی فشار وارد شود، سندرم فشار عصبی ممکن است رخ دهد.سندرم های فشار عصبی یکی از علل شایع درد عصبی (نوروپاتیک) در اندام ها هستند. آنها می توانند منجر به گرفتگی عصب و نوروپاتی (آسیب عصبی) شوند. ... ادامه مطلب

انواع مدل ساق بند طبی و کاربردهای آنهاانواع مدل ساق بند طبی و کاربردهای آنها

یکی از بهترین ساپورت های پزشکی، ساق بند طبی است که برای کمک به کسانی که دچار صدماتی در ناحیه ساق پا شده اند استفاده می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465