پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کیفوز، اسکولیوز، قوز پشتی / بریس قوز پشت راهکار بدون جراحی رفع گوژپشتی

بریس قوز پشت راهکار بدون جراحی رفع گوژپشتی

نوعی اختلال وجود دارد که در آن ستون فقرات در ناحیه بالایی کمر دارای انحنای بیش از حد است که به آن قوز کمر می گویند که با نام‌های کیفوز (Kyphosis) یا گوژپشتی نیز شناخته می‌شود. به طور طبیعی در قسمت فوقانی کمر یا ناحیه توراسیک ستون فقرات یک انحنای جزئی وجود دارد. همینطور ستون فقرات در ناحیه گردن، قسمت بالایی کمر و قسمت پایینی کمر کمی خمیده است که این حالت به جذب ضربه و تحمل وزن سر کمک می ‌کند. قوز کمر زمانی اتفاق می‌افتد که این قوس طبیعی، بزرگ ‌تر از حد معمول باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

فردی که دچار قوز کمر است، دارای یک برآمدگی واضح در قسمت بالایی کمر است که اگر از کنار مشاهده کنید این ناحیه به طور قابل ‌توجهی گرد یا بیرون زده به نظر میرسد. از دیگر نشانه های افراد مبتلا به قوز کمر این است که اغلب دولا دولا راه می ‌روند و شانه‌هایشان نیز به سمت جلو خمیده هستند. زیرا قوز کمرباعث فشار بیش از حد بر ستون فقرات می شود.

انواع قوز کمر

قوز وضعیتی

قوزوضعیتی در صورتی مشخص می شود که انحنای ستون فقرات بیش از 50 درجه باشد. بیمارانی که از کیفوز وضعیتی رنج می برند می توانند با ورزش بهبود پیدا کنند.

قوز شوئرمن

این نوع قوز بیشترین شیوع را در بخش بالای ستون فقرات، مهره‌های گردنی، دارد. و نتیجه بدشکلی ساختاری مهره‌ها است همچنین زمانی ایجاد می‌شود که قسمت‌های پیشین مهره‌ها آهسته ‌تر از قسمت‌های عقبی رشد کند. به همین علت این رشد ناهماهنگ باعث می شود که مهره‌ها درعوض چهار گوش بودن، مثلثی شکل شوند. این وضعیت درصد بسیار کمی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند با رشد ستون فقرات بدتر شود . قوز شوئرمن اغلب در نوجوانان پسر دیده می شود.

قوز مادرزادی

نوعی دیگر از انواع قوز یک ناهنجاری نادردر ستون فقرات است که میزان شیوع آن نسبت به دو نوع قوز دیگر بسیار کمتر است و در شش تا هشت هفته نخست زندگی جنینی در اثر خطای ژنتیکی رخ می‌دهد.به این صورت که کودک در بدو تولد با انحنای ستون فقرات به سمت بیرون به دنیا می آید و با رشد او انحنای بیرونی بیشتر می شود.

علائم قوز پشت کمر

  1. خم شدن سر به سمت جلو
  2. احساس سفتی و خشک ‌شدن کمر
  3. تفاوت در ارتفاع شانه‌ها
  4. ناتوانی در دراز کشیدن
  5. احساس درد در دست‌ها یا پاها
  6. احساس خستگی مفرط
  7. سفت شدن ماهیچه همسترینگ (ماهیچه‌های پشت ران)

علت قوز پشت کمر

سن

با بالارفتن سن و ازدست‌ دادن تراکم استخوان، فشار بیشتری بر دیسک‌های ستون فقرات وارد می‌ شود. فشارهای مکرر می‌توانند باعث شود که ستون فقرات به سمت جلو خم شود.

شکستگی

ممکن است شکستن مهره‌ها(شکستن فشاری) باعث انحنای بیش از حد ستون فقرات شوند. شکستگی فشاری ستون فقرات در صورت خفیف بودن علائم قابل ‌توجهی ندارند. هچنین پوکی استخوان نیز می تواند احتمال بروز شکستگی‌های فشاری را به طرز چشمگیری افزایش دهد. پوکی استخوان اغلب در زنان مسن و افرادی که برای مدت طولانی کورتیکواستروئید مصرف کرده‌اند بیشتر دیده می شود.

سرطان و درمان‌های سرطان

تومورهای ستون فقرات چه در صورت سرطانی و چه خوشخیم بودن می‌توانند مهره‌ها را ضعیف کنند و باعث شوند مهره‌ها مستعد شکستگی‌های فشاری باشند. همچنین درمان‌های سرطان نیز ممکن است تاثیر مشابهی روی مهره‌ها داشته باشند.

فرسایش یا دژنراسیون دیسک

با توجه به نرم و دایره‌ای‌ شکل بودن دیسک‌ها، بین مهره‌های ستون فقرات همچون ضربه ‌گیرعمل می‌کنند. و با بالارفتن سن، این دیسک‌ها خشک و منقبض می‌شوند که این اتفاق سبب تشدید شدن قوز کمر می‌شود.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

این اختلال اغلب در اوایل بزرگسالی اتفاق می‌افتد و نوعی آرتریت التهابی است که احتمال بروز قوز کمر را افزایش می‌دهد.

دیستروفی عضلانی

این بیماری ژنتیکی سبب ضعیف شدن عضلات (از جمله عضلاتی که اطراف ستون فقرات هستند) می‌شود.

برخی از سندرم‌ها

قوز کمر در کودکان ممکن است با سندرم‌های خاصی همچون سندرم اهلرز دانلوس و سندرم مارفان در ارتباط باشد.

از دیگر عوامل ایجاد قوز پشت می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

بریس قوز پشت چیست؟

یک درمان غیر جراحی رایج برای افراد مبتلا به قوزاستفاده از بریس قوز پشت است. استفاده از بریس می تواند برای اصلاح قوز پشتی و متوقف کردن یا کند کردن پیشرفت انحنا کاملاً مؤثر باشد. این بریس ها در انواع مختلفی موجود هستند که بست به آسیب کمر و مشکل بیمار، می تواند در انواع مختلفی تجویز شود. استفاده از بریس ممکن است در ابتدا باعث شود که دامنه حرکتی فرد با کمی محدودیت مواجه شود. بااین‌حال، اکثر افراد پس از مدتی به استفاده از آن عادت می‌کنند

انواع بریس قوز پشت کمر

بریس میلواکی

بریس میلواکی تمام ستون فقرات را در برمی گیرد و با پدهای فشاری و نیروی اصلاحی باعث کاهش قوز پشتی می شود. این بریس طبق دستور پزشک و معمولا ۲۳ ساعت در طول شبانه روز باید پوشیده شود. این بریس با قالب گیری از تنه فرد و زیر نظر متخصصین ارتوپدی فنی ساخته می شود. برای تنظیم پدهای فشاری ، و بررسی سیر بهبودی، بازدید های دوره ای به مدت ۴-۶ ماه برای مراجعه در نظر گرفته می شود.

بریس کایفولوژیک

بریس اصلاحی یا همان کایفولوژیک تمام تنه را در بر میگیرد و با نیروهای اصلاحی بدشکلی را کنترل کرده و می تواند آن را اصلاح کند. مدت زمان پوشیدن این بریس با توجع به تشخیص پزشک تعیین می گردد. این بریس نیز با قالب گیری از تنه و زیر متخصصین ارتز و پروتز ساخته می شوند.

بریس اسپیاینومد

این بریس شامل یک فریم خلفی است که به صورت کامل با بدن در تماس است. و متخصص ارتوپدی فنی با تنظیم آن در تنه می تواند حداکثر صاف شدگی در تنه را ایجاد نماید.

بریس وزنه ای

این بریس به صورت کوله پشتی آویزان و دارای وزنه می باشد که نیرو ی وارده به ستون فقرات را کاهش داده و می تواند بصورت فعال باعث تقویت عضلات شود.

بریس کمری_ پشتی

بریس کمری_ پشتی نیز ناحیه خلفی ستون فقرات را در برمی گیرد و با استفاده از استرپ های (بند های) شانه ای حداکثر صاف شدگی در تنه ایجاد می کند.

بریس قوز پشت

مزایای بریس قوز پشت کمر

از مهم ترین مزایای استفاده از بریس ها می توان به نگه داشتن ستون فقرات در وضعیت عمودی تر که باعث بهبود وضعیت بدن می شود اشاره کرد.

استفاده از بریس می تواند با حمایت از ستون فقرات و کاهش فشار روی نواحی آسیب دیده، به تسکین درد مرتبط با قوز پشت کمک کند.

از دیگر مزایای بریس اسن است که می تواند با حمایت از نواحی آسیب دیده از انحنای بیشتر ستون فقرات جلوگیری کند.

استفاده از بریس یک گزینه درمانی غیر تهاجمی است که نیازی به جراحی ندارد.

مدت زمان استفاده از بریس قوز پشت

توجه داشته باشید که مدت زمان استفاده از بریس به شرایط و درجات قوز و آسیب کمر شما بستگی دارد.از آن به تشخیص پرشک بستگی دارد. اما به طور کلی توصیه می شود ۲۳ ساعت از شبانه روز را از بریس استفاده کنید. علاوه بر این طول درمان با بریس نیز دقیقا به شدت آسیب کمر بیمار بستگی دارد اما برای درمان با بریس باید صبور باشید و اجازه دهید بریس در طول زمان، ستون فقرات را در جای مناسبش فیکس کند.

نحوه بستن بریس قوز پشت کمر

نحوه بستن و استفاده از بریس اصلا کار سختی نیست ولی بسته به توع ان ممکن است کمی متفاوت باشد اما به طور کلی با توجه به مراحل زیر باید بسته شود:

  1. بریس را از ناحیه قفسه سینه و شکم، روی بدن خود قرار دهید.
  2. در مرحله بعد صفحه ای که باید پشت کمرتان قرار بگیرد را به درستی در محل آسیب تنظیم کنید و در جای مناسب قرار دهید.
  3. قسمت کی هول را روی پیچ فلزی قرار دهید.
  4. چفت های بریس را محکم ببندید و مطمئن شوید که کاملا محکم و ثابت شده باشد.

آیا میتوانیم با بریس بخوابیم؟

طبیعی است که در روزهاس اول استفاده از بریس خوابیدن برایتان دشوار باشد ولی معمولابعد از مدتی می توانید بصورت طاقباز با بریس بخوابید.

آیا در هنگام استفاده از بریس باید فعالیت هایمان را محدود کنیم؟

شما می توانید بدون هیچ محدودیتی در هنگامی که بریس را بر تن دارید هر فعالیتی را انجام دهید. درهنگام انچام تمرین استفاده از بریس حرکت را سخت می کند با این حال می توانید با مشورت پزشک برای یک تا دو ساعت در حین انجام تمرینات بریس را باز کنید. به طور کلی این یک یا دو ساعت بر میزان تاثیرگزاری بریس لطمه ای وارد نمی کند و ازطرفی این زمان ها شاید باعث شوند تا بریس برای بیمار قابل تحمل تر به نظر بیاید.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

مراقبت از پوست هنگام استفاده از بریس

مراقبت از بریس

  1. هر روز بریس را بشوویید و سپس آن را به طور کامل خشک کنید.
  2. از شوینده های رنگ روشن برای شستن بریس استفاده کنید.
  3. برای تمیز کردن بند های بریس از یک مسواک کهنه استفاده کنید.
  4. از قرار دادن بریس در مقابل نور مستقیم خورشید و گرما خودداری کنید.
  5. هفته ای یکبار به بریس الکل بزنید.

چه زمانی لازم است با پزشک تماس بگیریم؟

  1. اگر در صورت استفاده از بریس غذا خوردن یا نفس کشیدن برای شما سخت است.
  2. اگر در قسمت های زیر بریس دچار جوش شدید.
  3. اگر دچار قرمزی و زخم شدید که بیشتر از نیم ساعت دوام داشت.
  4. اگر بر اثر تغییرات شدید وزن بریس برای شما تنگ یا گشاد شود.
  5. اگر بریس باعث درد شود.
  6. اگر هر قسمتی از بریس دچار فرسودگی و خرابی شده باشد و نیاز به تعویض دارد.

خرید بریس قوز پشت

بسیار مهم می باشد که برای تهیه بریس قوز پشت حتما به متخصصین ارتوپدی فنی مراجعه کنید. که پس از معاینه و ارزیابی و اندازه گیری، بریس مناسب با توجه به شدت آسیب با شرایط شما ساخته شود.

قیمت بریس قوز پشت

قیمت بریس قوز کمر با توجه به عواملی مانند برند و مدل قوزبند طبی، نوع و کیفیت مواد به‌کاررفته در ساختار آن متغیر است. برای اطلاع از محدوده قیمت آن‌ها می‌توانید درمورد مدل قوز بند مناسب شما با پزشک مشورت کرده و درمورد هزینه ی تهیه آن سؤال کنید.

درمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با روشهایی مانند استفاده از بریس DDH امکان پذیر است شما می‌توانید برای تهیه بریس DDH به پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت ابتلا به انواع بیماری های نورولوژیکیعلت ابتلا به انواع بیماری های نورولوژیکی

اختلالات مغزی مختلفی وجود دارد که می تواند ناشی از بیماری، ژنتیک یا آسیب باشد. اختلالات نورولوژیکی، تمام عملکرد مغز و سیستم عصبی و سایر سلول های رابط ... ادامه مطلب

گیر افتادن عصب اولنار چیست؟گیر افتادن عصب اولنار چیست؟

گیر افتادن عصب اولنار در آرنج یا سندرم تونل کوبیتال زمانی رخ می دهد که عصب اولنار در بازو فشرده یا تحریک شود.اگرچه نواحی مختلفی وجود دارد که عصب اولنار می تواند در آنها منقبض شود، مانند استخوان ترقوه یا مچ دست، اما بیشتر در پشت قسمت داخلی آرنج رخ می دهد. ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان بیماری ALS ای ال استشخیص و درمان بیماری ALS ای ال اس

بیماری ای ال اس بیماری عصبی پیشرونده است و روی سلول های عصبی مغز و نخاع اثر دارد. وقتی عملکرد حرکات ارادی عضلات مختل شود برخی توانایی ها محدود می شود ... ادامه مطلب

آیا افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد ممکن است؟آیا افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد ممکن است؟

صفحه رشد که به آن صفحه اپی فیزیال هم میگویند منطقه ای در دو انتهای استخوان های بلند است که رشد میکند و مسئول رشد استخوان است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465