درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / روشهای متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی برای درمان شكستگی مهره

روشهای متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی برای درمان شكستگی مهره

ستون فقرات به‌عنوان اصلی‌ترین پی و اساس بدن ما در سیستم اسکلتی شناخته می‌شود. مسئولیت این ستون مهره‌ها بسیار زیاد است. ستون فقرات مسئولیت بالا نگه‌داشتن سرشانه و بالاتنه را به عهده دارد. از طرف دیگر به فرد کمک می‌کند که صاف بایستد و درعین‌حال برای خم شدن حالت انعطاف‌پذیری داشته باشد. مهم‌ترین مسئولیت ستون مهره‌ها حفاظت‌ها و حمایت‌هایی است که از نخاع می‌کند. مهره‌های کمر از مهره شماره هفت ستون فقرات به سمت پایین شروع می‌شود. برخی شکستگی‌ها در اثر ضربه‌های شدید مثل تصادف یا افتادن از ارتفاع به وجود می‌آید که این شکستگی‌ها نیاز به درمان فوری دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

برخی دیگر از شکستگی‌ها بسیار جزئی هستند و در اثر فشارهای جزئی مانند ضربه‌ها و تنش‌های آرام به وجود می‌آید این حالت بیشتر در افراد مسن و به دلیل پوکی استخوان‌ها ایجاد می‌شود. شکستگی مهره کمر اغلب یا در مهره‌های ۷ تا ۱۸ (midback) یا در ۵ مهره‌های کمر (lower back) که مهره‌های بزرگی به‌حساب می‌آیند یا محل اتصال این دو اتفاق می‌افتد. شاید روش‌های درمان شکستگی‌ها مشابه یکدیگر باشد؛ اما به محل مهره و بیماری‌های مرتبط نیز بستگی دارد. افرادی که به هر دلیل دچار شکستگی مهره‌های کمری می‌شوند به‌سرعت نیاز به درمان اورژانسی دارند.

علل شکستگی مهره‌ها

علل شکستگی فشاری مهره‌ها

شکستگی فشاری در ستون فقرات معمولاً در مهره‌های پایینی مهره‌های صدری (T11 و T12) و اولین مهره از مهره‌های کمری (L1) رخ می‌دهد. دلیل واحدی برای شکستگی فشاری مهره‌ها وجود ندارد، اگرچه کلمه فشاری خود نشان‌دهنده آن است که شکستگی به دلیل وارد آمدن فشار بیش از حد بر استخوان ایجاد شده است. اگر استخوان ضعیف‌تر از آن باشد که بتواند فشار طبیعی وارد بر خود را تحمل کند، ممکن است به فشار زیادی نیاز نباشد تا بدنه مهره فرو بریزد. بیشتر استخوان‌های سالم می‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند و ستون فقرات هم می‌تواند برای جذب شوک و فشار خم شود؛ اما اگر نیرویی که به مهره‌ها وارد می‌شود بیش از حد توان آنها باشد، ممکن است یک یا چند مهره دچار شکستگی شوند.

پوکی استخوان

یکی از دلایل عمده شکستگی فشاری، پوکی استخوان است. این بیماری باعث می‌شود استخوان‌ها نازک شوند، غالباً تا حدی نازک و ضعیف که نتوانند فشار طبیعی را تحمل کنند. استخوان‌هایی که نازک و ضعیف شده‌اند ممکن است طی فعالیت‌های طبیعی دچار فروریختن شده و این به شکستگی فشاری در ستون فقرات منجر شود. در حقیقت، شکستگی فشاری مهره‌ها شایع‌ترین نوع شکستگی در اثر پوکی استخوان است. چهل درصد از کل زنان تا سن 80 سالگی حداقل یک بار دچار این نوع شکستگی خواهند شد. این نوع شکستگی مهره می‌تواند شکل و استحکام ستون فقرات را برای همیشه تغییر دهد. این شکستگی‌ها معمولاً خود به خود بهبود یافته و درد ناشی از آن‌ها از بین می‌رود. با این حال، در صورتی که استخوان خرد شده به خوبی التیام پیدا نکند، ممکن است درد ادامه یابد.

ضربه و تروما

وارد آمدن ضربه و آسیب به مهره‌های ستون فقرات نیز ممکن است منجر به شکستگی‌های خفیف یا شدید شود. چنین ضربه‌هایی ممکن است در اثر سقوط ، نیروی که در اثر پریدن به ستون فقرات وارد می‌شود، تصادفات رانندگی یا هر رویدادی که فشاری بیشتر از نقطه شکست بر ستون فقرات وارد کند ایجاد شود.

متاستاز (پخش شدن) سرطان

یکی دیگر از دلایل شکستگی مهره‌ها متاستاز سرطان به آنها است. متاستاز اصطلاحی است که به گسترش سلول‌های سرطانی به مناطق دیگر بدن اطلاق می‌شود. استخوان‌های ستون فقرات یکی از مناطق شایعی هستند که بسیاری از انواع سرطان ممکن است به آنها متاستاز کنند. شکستگی‌های فشاری در ستون فقرات که بدون دلیل یا به دلایلی جزئی ایجاد می‌شوند، ممکن است اولین نشانه‌ از متاستاز یک سرطان ناشناخته در ستون فقرات باشد. در این موارد، سرطان با از بین بردن بخشی از مهره‌ها، باعث می‌شود استخوان‌ها ضعیف و ضعیف‌تر شوند تا جایی که دچار شکستگی و فرو ریختن شوند. این مسئله نشانه آن است که چیزی در داخل استخوان‌ها در جریان است که به آنها آسیب می‌رساند.

روشهای متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی برای درمان شكستگی مهره

علائم شکستگی فشاری مهره

شکستگی‌های فشاری ممکن است با علائمی همراه باشند یا بدون هیچ علامتی اتفاق بیفتد. اگر شکستگی‌های فشاری علائمی داشته باشد این علائم عبارتند از:

انواع شکستگی فشاری مهره

شکستگی گوه‌ای

شکستگی گوه‌ای رایج‌ترین نوع شکستگی فشاری است. این شکستگی معمولاً در جلوی قسمت لوله مانند مهره رخ می‌دهد و باعث می‌شود که جلوی مهره خرد شود؛ اما قسمت پشتی آن سالم بماند و شکل گوه مانندی ایجاد شود. شکستگی فشاری گوه‌ای، معمولاً از لحاظ مکانیکی شکستگی پایداری است؛ اما می‌تواند باعث تغییر شکل و دفورمیتی ستون فقرات مانند گوژپشتی شود.

خرد شدن

خرد شدن به شکستگی کل مهره و نه فقط جلوی آن، گفته می‌شود. در این نوع شکستگی فشاری، استخوان خودبه‌خود خرد می‌شود و این شکستگی ‌ها معمولاً از لحاظ مکانیکی پایدار هستند.

شکستگی انفجاری

نام شکستگی انفجاری نشان دهنده‌ی آن است، چون مهره خرد می‌شود و در جهت‌های مختلف پخش می‌شود و قطعات خرد شده‌ی استخوان وارد بافت‌های اطراف ستون فقرات یا نخاع می‌شوند. این نوع شکستگی خطرناک‌تر از شکستگی گوه‌ای یا خرد شدن است و احتمال دارد که پایدار نباشد. شکستگی انفجاری معمولاً نیازمند مراجعه‌ی سریع به پزشک است. شکستگی ناپایدار شکستگی‌ است که احتمال دارد تغییر کند و به بافت‌ها و عصب‌ها آسیب وارد کرده یا باعث دفورمیتی و بدشکلی ستون فقرات شود.

عوارض شکستگی مهره

عوارض و مشکلات شکستگی فشاری عبارتند از:

تشخیص شکستگی مهره‌

پزشک بر روی بیمار معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. این معاینه شامل سر، قفسه سینه، شکم، لگن، پاها و ستون فقرات است.

درمان شکستگی مهره

استراحت

در صورتی که شکستگی مهره شما از نوع خفیف باشد، ممکن است لازم باشد که مدت کوتاهی را در رختخواب استراحت کنید.

استفاده از بریس

یکی از روش‌های رایج درمان برخی از انواع شکستگی‌های فشاری مهره، استفاده از بریس است. پزشک ممکن است برای بیمار یک بریس محافظ مهره‌های ستون فقرات (که اغلب به آن آرتز پشت می‌گویند) تجویز کند. این نوع آرتز از پشت و ستون مهره‌ها پشتیبانی کرده و حرکت فرد را محدود می‌کند. دقیقاً مانند عملکردی که یک بریس بازو برای شکستگی بازو دارد. بریس به خوبی شکل‌دهی و قالب‌ریزی شده تا کاملاً با بدن بیمار مطابقت پیدا کند، مثل گچ گرفتن که برای شکستگی‌های دیگر انجام می‌شود.

بریس‌های مورد استفاده برای درمان شکستگی‌های فشاری ستون فقرات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مانع از خم شدن بیمار به سمت جلو می‌شوند. این بریس‌ها ستون فقرات را در حالت کاملاً کشیده قرار می‌دهند (بیشتر از حالت طبیعی یا صاف). این امر باعث می‌شود بیشتر فشار از روی بدنه مهره شکسته رفع شده و موجب بهبود یافتن مهره‌ها می‌شود. این بریس همچنین از مهره‌ها محافظت کرده و تخریب بیشتر مهره‌ها را متوقف می‌کند. ممکن است لازم باشد که به مدت ۸ تا ۱۲ هفته از بریس کمر استفاده کنید.

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان دارویی

  1. داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي مانند ايبوپروفن (آدويل و موترين) يا ناپروکسن (آلو و ناپروسين)
  2. داروهاي مخدر از قبيل هيدروکدون
  3. داروهاي شل کننده عضلات از قبيل سيکلوبنزاپرين (فلکسِريل)، کاريزوپرودول (سوما) و ديازپام (واليوم)
  4. مکمل‌هاي کلسيم به منظور جلوگيري از تشديد مشکلات استخوان‌ها و پيشگيري از وقوع شکستگي‌هاي فشاري در آينده
  5. داروهايي براي القاي ساخت استخوان جديد

فیزیوتراپی

بسته به نیاز هر بیمار، فیزیوتراپیست ممکن است به او کمک کند تا «فعالیتهای روزانه» خود را بهتر انجام دهد. برنامه‌های فیزیوتراپی با در نظر گرفتن شرایط خاص هر بیمار به صورت فردی طراحی می‌شوند و بنابراین بیماران باید برای به دست آوردن بیشترین نتایج برنامه درمانی دقیقاً آن رعایت کرده و به فیزیوتراپیست خود اطلاع دهند چه تمرینات و روش‌هایی برایشان مؤثر بوده و چه مواردی چندان تأثیری نداشته‌اند. درمان‌هاي فيزيوتراپي، علاوه بر ورزش ممکن است شامل موارد زير نيز باشد:

شما می توانید برای درمان پای صاف کودکان با کفش طبی به پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ در تهران مراجعه نمایید. در این مرکز خدماتی از قبیل تشخیص (با روشهای معاینه توسط متخصص و اسکن کف پا ) و تجویز کفش و کفی طبی ، همچنین ساخت آنها به مراجعین محترم ارائه می گردد.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کیوان ملکی [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر در جهت شکستگی مهره ستون فقرات مطالب ارزشمندی رو انتخاب کرده اید ممنون از زحمات شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پروتز چیست و چه انواعی دارد؟پروتز چیست و چه انواعی دارد؟

اگر قسمتی از بدن قطع شود، خواه یک دست باشد یا یک انگشت ،شخص توانایی خود را برای انجام فعالیت‌های روزمره از دست می‌دهد.و پروتز اهمیت پیدا می کند . ... ادامه مطلب

آسیب تاندون شانه شامل کشیدگی، التهاب و پارگی تاندون شانهآسیب تاندون شانه شامل کشیدگی، التهاب و پارگی تاندون شانه

آسیب دیدگی روتاتورکاف منجر به التهاب کیسه زلالی می شود که بورسیت نام دارد و باعث درد و کاهش دامنه حرکت می‌ شود. ... ادامه مطلب

کاربرد نحوه پوشیدن و نگهداری از بریس پی تی بی PTBکاربرد نحوه پوشیدن و نگهداری از بریس پی تی بی PTB

بریس PTB نوعی بریس از جنس پلاستیک با پایه های فلزی می باشد که جهت خنثی کردن وزن وارد بر اجزای مختلف پا استفاده می شود. ... ادامه مطلب

آیا رانندگی با پروتز زیر زانو امکان پذیر است؟آیا رانندگی با پروتز زیر زانو امکان پذیر است؟

پای مصنوعی به عنوان یکی از پرکاربردترین پروتزهای اندامی انسان محسوب می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465