پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / برای رفع چسبندگی مهره های کمر چه روشهای بدون جراحی بهتر است؟

برای رفع چسبندگی مهره های کمر چه روشهای بدون جراحی بهتر است؟

ستون فقرات از استخوان های استوانه ای شکل جدا از هم به نام مهره تشکیل شده که پشت سر هم و هر کدام روی دیگری قرار گرفته اند. بین تمام مهره ها دیسک بین مهره ای قرار دارد که وظیفه اصلی آن این است که اجازه دهد مهره ها روی یکدیگر حرکت کنند و همچنین به عنوان یک بالشتک جذب کننده شوک و ضربه هم عمل میکند.

آنچه در این مطلب میخوانید

ساکرالیزاسیون یا چسبندگی مهره کمر یک بی نظمی رایج در ستون فقرات است که در آن مهره پنجم به استخوان خاجی در پایین ستون فقرات جوش می خورد. مهره پنجم کمری که به عنوان L5 شناخته می شود، ممکن است به طور کامل یا جزئی در دو طرف استخوان خاجی یا در هر دو طرف جوش بخورد. ساکرالیزاسیون یک ناهنجاری مادرزادی است که در جنین رخ می دهد. در برخی موارد، در طول رشد جنینی، برخی تغییرات می تواند باعث ناهنجاری های مادرزادی شود که منجر به تغییر شکل بدنه مهره ها می شود.

چنین نقایص مادرزادی در همجوشی یا تشکیل بخش‌های خاص می‌تواند افراد را به روش‌های مختلف تحت تأثیر قرار دهد. درمان بستگی به نوع و درجه ساکرالیزاسیون و علائم شما دارد. درمان محافظه کارانه ای که برای درد همراه با ساکرالیزاسیون داده می شود مانند سایر دردهای کمر است. بسیاری از افراد می توانند از درمان های غیر جراحی که در ادامه ذکر می شود برای بهبود علائم خود استفاده کنند.

علل چسبندگی مهره های کمری

علت ساکرالیزاسیون هنوز مشخص نیست. در طول رشد جنینی، زمانی که مهره ها شروع به استخوانی شدن می کنند، در حدود هفته هشتم رخ می دهد.
ممکن است یک استعداد ژنتیکی دخیل باشد.

علائم چسبندگی مهره های کمری

  1. بورسیت
  2. تخریب دیسک
  3. مشکلات بیومکانیکی در حرکت
  4. محدودیت دامنه حرکت
  5. مشکلات کنترل وضعیت بدن
  6. اسکولیوز
  7. درد پا ، درد باسن

تاثیر فیزیوتراپی در رفع چسبندگی مهره کمر

فیزیوتراپی می تواند به تقویت و تثبیت عضلات درگیر و بهبود حرکت کمک کند. فیزیوتراپی در ناحیه کمر می تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان چسبندگی مهره کمر

درمان با پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت که معمولاً PRP نامیده می‌شود، از خون انسان است که گرفته شده و جدا می‌شود و غلظت پلاکت‌ها را بالاتر از ارزش‌های طبیعی تولید می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که عوامل رشدی که توسط پلاکت‌ها منتشر می‌شوند، سلول‌های جبرانی را احیا می‌کنند و ممکن است ترمیم بافت را افزایش دهند و به بهبود بافت نرم سرعت می‌دهند. درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) اغلب می‌تواند کمر درد مزمن را پایان دهد. برای تزریق پی آر پی، خون گرفته شده و در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می‌شود. پلاکت از اجزای دیگر خون جدا می‌شود.
پلاکت‌ها با خون اولیه ترکیب می‌شود تا اثر آن افزایش یابد و سپس در ناحیه آسیب‌دیده یا دردناک تزریق می‌شود. زمانی که پس از چند هفته، بهبودی حاصل شد، درد کاهش می‌یابد. خون با استفاده از تجهیزات پیشرفته تجزیه شده و پلاسمای آن برداشته شده و با پلاکت ترکیب می‌شود. خون فراوری‌شده در ناحیه آسیب‌دیده با کمک فلوروسکوپ یا هدایت اولتراسونیک تزریق می‌شود.

ورزش برای ساکرالیزاسیون یا چسبندگی مهره کمر

تمرینات حرکتی ستون فقرات کمری باعث تحرک و بهبود کمر در عارضه ساکرالیزاسیون می شوند و شامل موارد زیر است :

چرخش پایین تنه

به پشت روی زمین دراز بکشید. زانوها را خم کنید، هر دو پا را صاف روی زمین نگه دارید. از هر دو دست برای کشیدن یک زانو به سمت قفسه سینه استفاده کنید. زانو را به مدت ۵ ثانیه روی سینه نگه دارید، شکم را سفت نگه دارید و ستون فقرات را روی زمین فشار دهید. به موقعیت شروع بازگردید. با پای مخالف حرکت را تکرار کنید.

چرخش کمر

به پشت روی زمین دراز بکشید و زانوهای خمیده و پاها را صاف روی زمین قرار دهید. شانه ها را محکم روی زمین نگه دارید، هر دو زانو خم شده را به آرامی به یک طرف بغلتانید. موقعیت را برای ۵-۱۰ ثانیه نگه دارید. به موقعیت شروع بازگردید. زانوهای خم شده را به آرامی به طرف مقابل بغلتانید، نگه دارید و سپس به حالت اولیه برگردید.

تمرین شیب لگن

شیب لگن یک تمرین مفید برای مهره L5 شما است. با تقویت عضلات شکم و مهار عضلات پا ، کمر درد را کاهش می دهد. به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید و پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید. دست های خود را روی استخوان های لگن خود در دو طرف بدن قرار دهید. عضلات شکم خود را منقبض کرده و با فشار دادن قسمت پایین کمر خود به زمین، لگن خود را تا سقف خم کنید. سپس رها کنید و حرکت را تکرار کنید.

کشش همسترینگ

کشش همسترینگ می تواند به تثبیت ستون فقرات کمری شما کمک کند. به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید، ستون فقرات خود را در حالت خنثی نگه دارید. پای چپ خود را به سمت هوا بلند کنید و با بلند کردن پاشنه پا به سمت سقف آن را صاف کنید. پای خود را با هر دو دست پشت قسمت بالای ران نگه دارید و به آرامی ساق را به بدن خود نزدیک کنید. کشش را تا ۳۰ ثانیه نگه دارید، سپس رها کنید و در سمت مخالف تکرار کنید.

تمرین خم شدن پشت

تمرین تقویتی پشت فلکسور به بهبود عملکرد کلی کمر کمک می کند. این تمرینات برای تقویت خمیدگی کمر، جلوگیری از اکستنشن کمر و تقویت عضلات شکم و گلوتئال در تلاش برای مدیریت کمردرد بدون جراحی انجام می شود. همچنین عضلات ارکتور ستون فقرات، همسترینگ و تانسور فاشیا لاته و رباط ایلیوفمورال را کش می دهد.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

تمرین اکستنشن پشت

تمرینات اکستنشن کمر به کاهش درد، تمرکز علائم و بهبود کامل درد کمک می کند. تمرینات اکستنشن پشت نیز عضلات پشت را تقویت کرده و به ریکاوری سریع کمک می کند. راه های زیادی برای انجام این تمرین ها وجود دارد. راه مناسبی را انتخاب کنید که با قدرت، توانایی و سطح راحتی شما بهترین کار را دارد.

دارو درمانی

این روش ممکن است شامل درمان های استاندارد برای کمردرد باشد:

  1. داروهای ضد التهابی
  2. شل کننده های عضلانی
  3. تزریق استروئید

تزریق اپیدورال (تزریق استروئید اپیدورال) (ESI) در مقایسه با جراحی، روشی کم تهاجمی است که می تواند به کاهش علائم دیسک کمر و سایر مشکلات ستون فقرات کمک کند. تسکین درد و علائم پس از تزریق اپیدورال ممکن است چندین هفته یا حتی سالها ماندگار باشد. هدف از تزریق استروئید اپیدورال کاهش درد به منظور بازگشت به فعالیت های روزانه و برنامه توانبخشی است. تزریق استروئید اپیدورال شامل کورتیکواستروئید (بسته به محل تزریق و شرایط بیمار نوع آن توسط پزشک انتخاب می شود) و یک عامل بی حسی (مانند لیدوکائین یا بوپیواکائین) است.

در برخی موارد داروهای دیگری نیز ممکن است بسته به تشخیص پزشک معالج مورد استفاده قرار گیرند. تزریق کورتیکواستروئید می تواند التهاب را کاهش دهد و در صورت تزریق مستقیم به ناحیه دردناک و ملتهب می تواند مؤثر باشد. کورتیکواستروئید یکی از قویترین داروهای ضد التهاب است که برخلاف ماده بی حسی، به آهستگی اثر کرده و تأثیرات آن ماندگارتر است.

رادیوفرکوئنسی

رادیوفرکوئنسی ستون فقرات (عمل RF کمر)، یک روش کم‌تهاجمی، برای کنترل و کاهش کمردرد است. در این روش، اعصاب منتقل کننده سیگنال درد، به طور موقت، توانایی انتقال پیام‌های عصبی را از دست می‌دهند. این روش، یک روش مؤثر برای تسکین کمردرد مزمن است. رادیوفرکوئنسی که نوروتومی با فرکانس رادیویی و عصب کشی ستون فقرات هم نامیده می‌شود، باعث ایجاد اسکار در عصب منتقل کننده پیام درد می‌شود. در این روش، بخشی از عصب منتقل کننده حس درد، توسط سوزن رادیوفرکوئنسی گرم می‌شود.

گرما باعث ایجاد یک اسکار حرارتی در عصب شده و به این ترتیب مسیر انتقال حس درد، به طور موقت مسدود می‌شود. رادیوفرکوئنسی ستون فقرات در مقایسه با سایر روش‌ها می‌تواند درد برای مدت طولانی‌تری تسکین دهد. رادیوفرکوئنسی، به کاهش درد، بهبود عملکرد، تعویق یا جلوگیری از لزوم انجام جراحی و کاهش وابستگی به دارو کمک می‌کند.

پرولوتراپی

پرولوتراپی برای کاهش درد ناشی از مشکلات اسکلتی عضلانی انجام می شود. اگر استخوان ها، ماهیچه ها و بافت های همبند به دلیل آرتروز یا هر عارضه دیگر درگیر شده اند، تکنیک پرولوتراپی نیاز است. معمولاً در این روش درمانی مواد مختلف مانند دکستروز، سرم نمکی و … به عضلات و مفاصل تزریق می شوند. متخصصان با کاهش به تسکین درد کمر کمک می کنند. این تکنیک درمانی جایگزین انواع روش های دیگر از قبیل فیزیوتراپی، جراحی و داروهای ضدالتهابی است.

شما می توانید برای تهیه انواع کمربند طبی ، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیام به شماره واتس آپ 09396984430 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کفی طبی مخصوص خار پاشنه پنجه دار و بدون پنجهکفی طبی مخصوص خار پاشنه پنجه دار و بدون پنجه

استفاده از کفی های‌ مناسب باعث می شود فشار به طور یکسان در کف پا پخش شود. ... ادامه مطلب

علائم بروز انحراف شست پا (هالوکس والگوس) چیست؟علائم بروز انحراف شست پا (هالوکس والگوس) چیست؟

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا است در تمامی سنین ممکن است برای افراد مختلف به ویژه خانم ها بوجود آید در این مقاله به بررسی این عارضه می پردازیم . ... ادامه مطلب

لنگیدن در کودکان چه دلایلی دارد و چگونه درمان می شود؟لنگیدن در کودکان چه دلایلی دارد و چگونه درمان می شود؟

علت لنگش در کودکان را میتوان بر حسب محلی از اندام تحتانی که محل ضایعه است تقسیم بندی کرد. ... ادامه مطلب

بریس یا ارتوز چیست؟بریس یا ارتوز چیست؟

ارتز به مجموع وسایلی گفته می‌ شود که جهت اصلاح وضعیت اندام یا عضو یا کمک به عملکرد عضو یا جایگزین عملکرد از دست رفته می‌ شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465